Jump to content

Lading av SMF batteri fra Biltema


arnbr0

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Hei! Hiver meg litt på denne batteri diskusjonen :-)

Har selv 6 x 63 ah vedlikeholdsfrie batterier fra BT som forbruksbank om bord. Jeg er ikke fan av BT batterier men de sto om bord når vi kjøpte båten for ca. 2 år siden. Da sa selger at de var et par sesonger gamle så nå er de da på 4 eller 5 sesong. Jeg merket alt i fjord høst at jeg syntes strømmen forsvant rakst om bord ved bruk av kjøleskap og dieselvarmer. Måtte etter et døgn ute starte motor om morran for å få spenning nok til å starte varmeren. ET DØGN når man i utgangspunktet har 6 x 63 ah som var fullladet når man dro fra kai... ikke bra. Tok med 3 av batteriene til BT for sjekk da jeg var redd en celle eller to kunne ha kortsluttet. Men nei da han på BT kjørte sjekk og de fikk status 80 % og bra. I år sjekket jeg alle 6 batterier med motstands apparat. Hvile spenning var 12,8 / 12,9 V under belastning datt de litt men hentet seg opp igjen og lå på 12,8 igjen og ingen utslag på ødelagte celler. Men som jeg ser arnbr0 skriver ser det lovende ut men så plutselig mister de nok piffen og raser mot under 11 volt.

Var utpå i helgen og fyra varmeren før avreise med landstrøm på, så for motor. Motor stopp ca kl 20 med varmer og kjøleskap og litt lys (LED) på. Varmer sto på til rundt midnattt. På morran fyra varmer igjen spenning 11,8 når den glødet, så opp til rundt 12,3 etter et par timer med varmer på 11,9 / 11,8 V !

Så selv om målerne sier disse batterier er OK, så er de nok utslitt spør du meg. Da de er vedlikeholdsfrie får man jo ikke etterfylt eller gjort annet med de ? Bare og kjøpe nye vel ??

Tenker på og kjøpe AMG batterier, ikke BT.. Hva med 3 nye og beholde de beste av de 3 gamle ? Eller vil de gamle dra med de nye ned i kjeller da ??

Sjøen er for alle :-) :drink::sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...