Jump to content

Nye pakkbokser til Phantom 43

REM

Recommended Posts

Mine pakkbokser med teflon snørepakninger lekker ikke svært mye. Omlag et drypp i minuttet kanskje? Alikevel er dette nok til at det samler seg opp vann i kjølsvinet utover våren og forsommeren. Årsaken er jo at lensepumpene ikke klarer eller er bygget for å holde kjølsvinet tørt. Vannsøylen fra kjølsvinet og opp til uløpet vil altid sige tilbake, og ligge og skvulpe i bunnen av båten. Jeg har 5 lensepumper meg flotørstyring, og med 3/4" slanger og en løftehøyde på ca 1 meter blir dette faktisk ganske mye vann.

Jeg liker ikke dette vannet, og har bestemt meg for å bytte pakkbokser.

bilde

Slik ser den altså ut. En standard pakkboks med 5 teflonringer av dimensjon 3/8"x3/8". Når tettingen blir for løs og vannet begynner å dryppe raskere enn ca ett drypp i minuttet trekker jeg til mutrene på hver side slik at lekkasjen reduseres. Trekker jeg til for hardt slik at lekkasjen opphører risikerer jeg at pakkboksen går varm, med mulig akselhavari som resultat. Skal jeg ha en pakkboks som ikke lekker er det med andre ord kun en løsning og det er å bytte hele skiten.

Akseldimensjonen er forøvrig 1-3/4", og som en ser er det en anordning med sleperinger, slik at aksel og propell er tilkopplet det sentrale anodesystemet for galvanisk beskyttelse.

En ser også at pakkboksen er tilkopplet en vannslange som henter kjølevann fra gearkassekjøleren. Dette sørger for at pakkboksen aldrig går tørr uansett hastighet og at pakkboksen altid har en effektiv kjøling.

Jeg hadde først bestemt meg for å montere sk. volvokondomer. Disse har jeg benyttet på en tidligere båt, og den fungerte svært bra i den tiden jeg hadde den. Jeg forhørte meg hos Volvo, men de kunne ikke skaffe en løsning som passet til min skroggjennomføring. Akselenden med 1-3/4" var ok, men i den andre enden fant de ingen variant som passet. Ville også blitt problematisk med sleperingen da volvoløsningen ville bygge lengre enn originalen

Husket da en tråd hvor "Ebonita" beskrev systemet i sin båt. Han benyttet vel Tides pakkbokser og var svært fornøyd med dette systemet.

Tbc

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

REM, du snur klemflensen og fester på Volvo kondom. Har gjort det selv på lik boks, knusktørt. Og veldig enkelt.

Jeg har postet bilder av det tidligere, får ikke opp bilde-arkivet mitt her på paden.

Må være en teknisk feil et sted. Men i dette innlegget er det et bilde:

https://baatplassen.no/i/topic/97794-stell-og-oppgradering-av-en-gammel-dame-princess-riviera/?p=1512575

REM, du snur klemflensen og fester på Volvo kondom. Har gjort det selv på lik boks, knusktørt. Og veldig enkelt.

Jo da, jeg husker det innlegget dit NF 27. Det var også min tanke å snu klemfllensen. Hadde til og med laget meg pakninger som skulle tette mellom klemflens og boss. Klemflensen var imidlertid i en ukurrant dimensjon (Ø60) og passet ikke til kondomet for 1-3/4" aksel. Jeg kunne vel altids klart å skvise den ned til 60mm, men dette ble frarådet av Volvo. Når så løsningen også krevet at jeg måtte lage meg et annet sleperingsystem lot jeg etterhvert denne metoden ligge.

Du kan ta en kikk her PSS shaft seal.

Sitter på mange båter, deriblandt min egen og er drypp og vedlikeholdsfi.

Gummibelgen finnes i et utall varianter med størelser i begge ender.

f

Så på denne og andre tilsvarende løsninger, men ingen av de kunne levere 1-3/4" med Ø60 i andre enden.

Er det ikke mulig å bygge om stussen på gjennomføringen slik at den passer på en volvo-kondom?

Fant etterhvert ut at eneste trygge løsningen ville være å modde selve bosset slik at jeg kom opp på en diameter som passet de fleste løsningene. Skal skrive litt mer om dette senere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Synd å bytte ut velfungerende deler for å bli kvitt en dråpe i minuttet. Har du vurdert å montere en pumpe som fjerner det vannet som blir stående igjen etter lensepumpene? Denne trenger nesten ikke å ha kapasitet, og kan kjøres manuelt med en bryter.

Jeg har identisk opplegg med pakninger, jording osv. og nevnte for en gammel sjømann at jeg ikke likte dryppingen. Da fikk jeg klar beskjed om at det var den beste måten å forsikre seg om at alt var i orden, så det fikk jeg bare venne meg til! :-)

Øivind

Hej Rem,

Beträffande Tides Marine så har jag då en äldre version s k Strong-seal.

Båten har nu gått 24000 Nm och packboxarna har fungerat mycket bra och utan läckage.

bilde

Axeln (1 3/4") passerar skrovet i denna typ av lagring innefattande ett cutlass-lager som är ett halvt standardlager. Dom bytte jag för några år sedan.

3" fattningen är för den blå slangen som håller packboxen. Dimensionen som går genom skrovet är ju som synes något mindre, men jag har inget mått. Kanske 2½"?

bilde

Det är möjligt att jag bytte simringarna samtidigt.

Tror att jag tog reservringarna som satt i den svarta plastringen som sitter på axlarna mellan växellådan och packboxen.

Numera säljer Tides Marine en moderniserad variant som heter Sure-Seal.

Jag träffade dom på Mets-mässan Amsterdam nu i höstas och dom erbjöd en modifieringssats från det gamla till det nya utförandet men som sagt dom jag har fungerar u a så jag såg ingen anledning att bygga om. Vill minnas att det skulle handla om c:a $500 per lager.

Gott Nytt År och lycka till med lagerbytet! Hör av Dig om det är något jag kan hjälpa till med. :fireworks3:

Redigert av ebonita (see edit history)

Hvis systemet i dag virker greit og det kun er pga vannet går det vel an å lage til noe enkelt vannoppsamler med et lite oppstøpt kar som samler vannet fra begge pakkboksene og med egen liten lensepumpe i? Med litt glassfiberstrie og kryssfiner er det jo inne mye materialer som skal til for å ha et eget lite dreneringssystem for dette?

Men som du skriver har du bestemt deg, og da er det vel bare å sette i gang. Overrasket over at Volvo ikke har kondom i riktig størrelse så store maskiner de lager.

Ref Oivindg

En slang med kylvatten som hämtas från oljekylet på växellådan, den andra är en överkoppling från den andra packboxen på den andra propelleraxeln.

Detta ger smörjning och kylning från den gående motorn när man kör med en motor stoppad.

På dessa packboxar finns två anslutningar för kylvatten och den ena är för detta ändamål.

Ref Oivindg

En slang med kylvatten som hämtas från oljekylet på växellådan, den andra är en överkoppling från den andra packboxen på den andra propelleraxeln.

Detta ger smörjning och kylning från den gående motorn när man kör med en motor stoppad.

På dessa packboxar finns två anslutningar för kylvatten och den ena är för detta ändamål.

Men det er fortsatt slik at kjølevannet skal passere gjennom pakkboksen og ut i sjøen?

Øivind

Ja det går ju vidare ut genom cutlass-lagret.

Har inte satt mig in i flödesförhållandena och hur mycket tryck sjövattenpumpen orkar bygga upp här - eller för den delen hur mycket vatten packboxen behöver - men Tides Marin representanten bekräftade att det var å här det var tänkt.

Bypass-ledningen fanns inte där från början, utan det var ett pluggade hål, men jag tänkte att eftersom jag tillhör långsam-åkarna som ibland kör med bara en motor igång, så kunde jag lika bra komplettera så här.

:saint:

Tillägg: Saxat ur Strong Seal installationsanvisningar:

bilde

Som sakt over måtte jeg etterhvert bite i det sure eplet og la løsningen med å snu klemflensen ligge. For å modde bosset måtte jeg imidlertid trekke akslingene helt tilbake og ta av propellene, som på sin side krevde at jeg måtte fjerne rorene, som på sin side grevde at jeg måtte grave to dype hull i bakken for å få frigang. Det ene tar det andre. Noen som kjenner seg igjen? Vel jeg hadde alerede planer om å demontere propellerne for å få sendt de bort til justering da jeg manglet ca 100 RPM på WOT. I samme slengen ville jeg bytte O-rigene på rorakslene da jeg alikevel hadde de av. Hadde en liten lekkasje aller bakerst som jeg trodde kunne stamme derfra?bilde

Her er propellene allerede demontert og levert Propellarservice i Gøteborg, rorakslene senket ned og viket til siden slik at propellakslene kan trekkes helt tilbake.

Jeg sjekket priser på justering av propellene og ikke overraskende kom Propellarservice AB i Gøteborg best ut. Godt under halv pris av den dyreste norske som var Windrace i Arendal.

Neste step nå var å benytte hullsag, og sage av de to flensene på bosset. Etter anbefaling fra leverandøren av pakkboksene tok jeg sikte på å sitte igjen med en rørstuss med utvendig diameter på 76mm. Jeg lånte derfor med meg ei 80mm hullsag fra jobben. Trekker en fra godstykkelsen skulle jeg da sitte igjen med en Ø76 skilling, perfekt.

bilde

Benytter en ei høykvalitet bimetall hullsag er det ingen sak å sage gjennom bronse som her, eller andre myke metalliske materialer som støpejern, sink, messing og lignende. Kunsten er å kjøre sakte, maks 200RPM med Ø80 sag, og pøse på med kjølevall. Jeg benyttet rødsprit, men tror at vann fra hageslangen går like godt.

bilde

Jeg har forelsket meg i cordless verktøy, og kjøpte meg for et års tid tilbake en 18V AEG Lithium Ion drill med stor kjoks. Har så langt ikke angret et sekund da denne handterer de store jobbene uten problem. Jeg kjørte denne på laveste hastighet og gnagde meg gjennom 30mm bronse med hullsaga på rundt halvtimen. Drillen holdt turtallet svært godt og batteriet som ikke var fulladet ved start holdt helebilde

Her er utstyret du trenger i tillegg til drillen og ei flaske rødsprit. Høykvalitet bimetall hullsag av merke Hasco, Bosch, Cotech el.. En guide for hullsaga av plast el. Her laget av POM, med tilhørende pinne som passer i guiden. Guiden og pinnen fulgte med i settet når jeg kjøpte pakkboksene.

bilde

Ger er guiden på plass i bosset og jeg er klar til å starte.

bilde

......og her er jeg vel så og si gjennom. Legg nerke til all spona. Blir en del når du skal gjennom totalt 30mm gods

ad. planlegging:

bilde

Og her er jeg i gjennom. Ingen høyglans overflate som en ser, men det er hensikten for å sørge for at slangen sitter godt forankret til bosset etter at slangeklemmene er trukket til.

bilde

bilde

Og slik ser pakkboksene ut, med integrerte cutlesslager og to nipler for vanntilkopling. Med i settet, som jeg ikke har bilde av foreløpig er reservesett med simringer som skal tres inn på akslingen. Med disse på plass er det en enkel sak å senere bytte simringer uten å løsne akslingene fra klemflensen, om det skulle bli behov for dette

REM, hvor er det du har o-ringer på rorakslene? Står ikke toppen av akselhylsa over vannlinja hos deg?

Rorakslingene har to O-ring tettinger. En helt i bunnen omlag et tomme opp på akslingen, og en et par tommer fra toppen. Blir vel omlag i vannlinje vil jeg tro?

ad. planlegging:

Vi har ganske sikkert samme løsning. Genialt enkelt, sikkert og vedlikeholdsfritt. Stikk fingeren ned og føl på veggen fra toppen ev hylserøret så finner du den. :yesnod:

bilde

Slik ser det ut hos meg, med rorpinnen inn fra framkant, rorakselen på toppen tilkoplet anodesystenet, og toppen av hylserøret tilsyne som ei svart plastskive ned mot plasten

Redigert av REM (see edit history)

ad. planlegging:

trekke akslingene helt tilbake og ta av propellene, som på sin side krevde at jeg måtte fjerne rorene, som på sin side grevde at jeg måtte grave to dype hull i bakken for å få frigang. Det ene tar det andre. Noen som kjenner seg igjen?

Been there, done that! :smiley:

Med to tonn båt og løse bukker som støtte jekket jeg opp båten ca. 10 cm ved aktere understøtting for å spare graveing.

Tør ikke å anbefale det med båt i din størrelse!

"Patenten" med å bruke hullsag på den måten er det mest kreative jeg har sett på lenge! :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Vi har ganske sikkert samme løsning. Genialt enkelt, sikkert og vedlikeholdsfritt. Stikk fingeren ned og føl på veggen fra toppen ev hylserøret så finner du den. :yesnod:

Slik ser det ut hos meg, med rorpinnen inn fra framkant, rorakselen på toppen tilkoplet anodesystenet, og toppen av hylserøret tilsyne som ei svart plastskive ned mot plasten

Ganske likt, bortsett fra at jordingen hos meg sitter festet på bolten på "mutteren". Jeg bare smurte inn akslingen med godt med fett før jeg tredde den på plass. Får satse på at o-ringene sitter på plass og er hele og fine. :-)

Løsningen er enkel og fin, ja. Går jo fint å montere rorene alene. Hjalp en med å montere rorene på en V48, og det var et lite h... i forhold.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Flott serie med gode bilder dette, liker den kreativiteten som du har utvist her REM :thumbsup:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Se der ja, kreativ løsning :thumbsup: Det var noe sånt jeg tenkte, men jeg hadde sikkert gjort det litt mer tungvindt med å demontere gjennomføringen og sette den i dreiebenken e.l. Men hullsag er genialt, og har spart også meg for mye arbeid i andre sammenhenger :yesnod: Du kan forresten kjøre i massivt syrefast også med de sagene der av god kvalitet, men da fordrer det gjerne at du har emnet i en bormaskin for full kontroll på fart og mating og kontinuerlig kjøling. Stå på videre, vi følger med :smiley:

Du verden, takk for godord fra alle sammen :smiley:

Jeg pleier å "steda upp etter meg" når jeg har vært inne å gjort slike jobber. Synes det hører med til jobben at det bør se ut tilnærmet som nytt når jeg er ferdig. Er ikke på langt nær alltid jeg lykkes med det, men jeg tror at alltid ser det bedre ut enn da jeg startet. :rolleyes:

Klemmflensene fra Fairline er originalt malt i signalrødt. Det pleier ikke gå så svært lang tid før malingen begynner å flasse av, og eksponerte flater begynner å ruste. Selve skroggjennomførongen med cutlesshuset leveres i ubehandlet bronse. Ser lekkert et når det er nytt, men det går heller ikke her lang tid før det begynner å irre. Etter noen år i saltholdig atmosfære ser det riktig så begredelig ut.

Jeg vasket begge delene i sitronsyre, før jeg ga de to strøk med Sea Jet 077 2K primer for metall og aluminiumsbåter. Har benyttet denne før til alt metallarbeide som skal lakkes og er meget fornøyd med kvaliteten og vedheftet det gir til metall.

bilde

Vasket

bilde

................primet

bilde

....og lakkert

bilde

Er ikke så mye som gjenstår nå etter prøvemontasjen. Montere propellene, og feste akslingen til pakkboksene med spennhylser. Spennhylsene var et sant h´vete å få av, men tror de skal bli noe enklere å få banket på plass igjen. Ellers skal jeg plugge det originale vanninløpet og trekke slange mellom de to pakkboksene. Trur det kan være lurt for oss som ofte lunker agårde på én maskin

ad. planlegging:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...