REM Svart 3.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Kontakt Kjell Inge Mallesvik [duramax@online.no]. Fant ingen på den adressen ? Utvekslet mail på den adressen senest i går kveld. Send meg en IM hvis du ikke kommer gjennom, så sender jeg deg telefonnummeret. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kjelli Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Ser at du tar vanntilførsel på den nye pakkboksen, men ser at der er 2 nipler, og du har ikke vanntilkobling på den gamle. Kan du forklare noe rundt det? Link to post
REM Svart 3.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Ja, jeg har en nippel på hver side som henter vann fra gearoljekjøler. I tillegg har jeg en nippel på hver side som forbinder stb og bab pakkboks. Det siste er en sikkerhet i tilfelle blokkering i vannforskyningen på en av sidene. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
GeirFrode Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Ja, jeg har en nippel på hver side som henter vann fra gearoljekjøler. Har du noen bilder eller god beskrivelse av hvordan dette gjøres? Jeg skal bytte motorer i båten min, og de som settes inn har ikke noe uttak til kjøling av pakkbokser i dag. De gamle har uttak like ved turboen, men det passer ikke på de "nye", tror jeg. De har sittet i en drevbåt, og jeg har gear og akslinger. Gearoljekjøleren ligger på sugesiden av sjøvannspumpen (såvidt jeg husker,) så det er ikke sikkert jeg får til noe lignende som hos deg, men det kunne være interessant å se en løsning allikevel. Kanskje jeg får en idé om hvordan jeg kan løse dette. Link to post
REM Svart 3.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Har vel ikke noe bilde liggende, men kan knipse noen når jeg er i båten igjen. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kjelli Svart 4.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2016 Har vel ikke noe bilde liggende, men kan knipse noen når jeg er i båten igjen.Ja takk, forstod ikke helt hvordan du har løst dette. Link to post
REM Svart 4.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2016 Du trenger ikke hente vannet fra gearoljekjøler egentlig. Hent vannet fra den kilden som ligger nærmest. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
GeirFrode Svart 4.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2016 Mnja... En må jo ha et passende sted en kan sette på en nippel eller forgrening? Sliter litt med å se hvor jeg kan ta ut vannet, derfor synes jeg det er ok å se hvordan dette er løst hos andre. Kanskje jeg finner en løsning uten for mye trøbbel, tenker jeg, da. Link to post
FinnSi Svart 4.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2016 Her er bilde av hvordan jeg monterte samme type pakkboks i min Viknes 1030. Kjølevannet er tatt fra gearoljekjøleren, der var en blindplugg som jeg erstattet med en slangenippel. Veldig fornøyd med denne løsningen, pakkboksen er "potte tett", i motsetning til hva den originalmonterte pakkboksen fra Sleipner (talgpakning m/fettkopp). Link to post
GeirFrode Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Kjølevannet er tatt fra gearoljekjøleren, der var en blindplugg som jeg erstattet med en slangenippel. Etter hva jeg skjønner, så er da gearoljekjøleren montert etter sjøvannspumpen, og sannsynligvis siste komponent før vannet går ut i eksosen? Er det samme hos deg, REM? På mine motorer sitter denne kjøleren først på inntaket. Så da er det nok færre muligheter, skjønner jeg. Link to post
REM Svart 5.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 (redigert) Jess. Sjøvannspumpe- Intercooler- varmeveksler- gearoljekjøler-eksosbend Redigert 5.Februar.2016 av REM (see edit history) Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 5.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Her ser du tilkoplinga på gearoljekjøleren. Slangedim er 7/16 eller 1/2" så vidt jeg husker. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kjelli Svart 6.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2016 Hva gjorde du med den gamle vanntilkoblingen til den gamle pakkboksen? Ser på bildet at der ikke er nippel og ikke er den blendet. Antar du har blendet den? Link to post
REM Svart 6.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2016 Er blendet ja. Har ikke noe bilde ser jeg. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
mateco Svart 6.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2016 (redigert) Jess. Sjøvannspumpe- Intercooler- varmeveksler- gearoljekjøler-eksosbend Tror du har glemt smo kjøleren i kretsen din. Antar at krtsten er sånn nogenlunde; Sjøvannspumpe - Smo.kjøler - Ladeluftkjøler - Varmeveksler - Gearoljekjøler - Eksosbend . På mine TAMD60C er kretsten slik. Uttak til hylsekjøling er fra deksel på utløpsside fra gearoljekjøler, altså når sjøvannet har gjort sin kjøleoppgave på motor og gear. Et hint; Monter en 3/8" kuleventil på utløp til hylsekjølingen. En stor fordel å ha muligheten til å stenge når man renser med systemrens på sjøvannssiden. Bjørn Redigert 6.Februar.2016 av mateco (see edit history) Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
SoBo Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 (redigert) Tror nok REM har rett. Sakset fra manualen: The cooler is connected to the freshwater system. Er samme system på min tamd 61. Sees under dieselpumpa her. Redigert 7.Februar.2016 av SoBo (see edit history) Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
REM Svart 7.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Ja, stemmer nok det SoBo. Uregulert sjøvann rett inn på oljekjøleren er neppe noen god ide. Tar lang nok tid som det er å få opp oljetemperaturen med termostatregulert ferskvann. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
GeirFrode Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Her ser du tilkoplinga på gearoljekjøleren. Slangedim er 7/16 eller 1/2" så vidt jeg husker. Den var ikke dum, nei. Nå har jeg fått motorene nesten hjem i helgen, så da er det lettere å se etter muligheter på de. De står på lager litt unna meg, men jeg har mulighet til å se litt og skru på de der de står. Link to post
nordan family 27 Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Man kan vel også ha en vanlig skrogjennomføring med sil som presser inn vann når båten er i fart - ikke alle henter dette fra motorkretsen. Link to post
Kjelli Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Ser ut som jeg går for å skifte talgpakning i denne omgang, siden der har blitt en del andre prosjekter i denne opplags sesongen. Noen som har et godt forslag til hvordan få ut de gamle? Ønsker ikke å løsne aksel. Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Fra erfaring med pumper, 'talgpakningene' kan sitte noe innmari. Vi brukte et verktøy som så ut som en mini korketrekker som satt på en fleksibel tange. Om det kan gi noen idè. Link to post
REM Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Jeg benyttet en syl husker jeg da jeg bytta pakningsringer på gamle Escada. De innerste ringene var tilnærmet forsteinet. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Om det sitter mange innover, så er det vel kanskje ikke nødvendig å skifte de innerste 'fosilene'. Som REM antyder, det kan være ganske håpløst, spesielt om akslingen ikke fjernes. Og om man er for voldsom er det lett å få merker i akslingen. Link to post
Komodo Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Hva med å rette ut en kraftig fiskekrok og slå den inn i pakningsringen? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjelli Svart 16.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 Jeg får prøve litt forskjelligt, så kan jeg heller si hvordan det gikk. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn