Jump to content

Prosjekt bytte av LCD timeteller Volvo penta


primusmotor

Recommended Posts

Da timetelleren har vært død en god stund, fant jeg en enkel sak på nett der man kan bytte denne selv, med en erstatning fra Curtis instruments med type betegnelse 701.

http://www.dolcetto.org.uk/downloads/Replace%20Volvo%20Penta%20Hours%20LCD.pdf

 

 

Kan kjøpes fra Farnell Norge:
http://no.farnell.com/curtis-instruments/cd701-024/hour-counter-module/dp/516284
Til kr 216+moms

 

Var ombord nyttårs aften med en god kopp kaffe og demonterte instrumentet, tok det hjem og startet demonteringen.bilde

 

Demonteringen gikk veldig greit, så nå var det bare tilpasningen av nytt display.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Som dere ser så må man være nøye med tilpasningen, da tallene skal passe riktig i forhold til tallskiven.

 

bilde

 

bilde

 

LCD ble limt fast med silikon, og nå var det bare og montere og teste i båten:-)

 

bilde

 

Litt dårlig bilde, men er stor fornøyd med resultatet:-)

 

 

 

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Er ett helt vanlig problem fra volvo dette, har byttet hele turtelleren tidliger, holdt da bare 500 timer, så nå får jeg håpe den holder hele båten sin levetid rundt 300 000 timer:-)

Mange sier at tallene kommer tilbake når man varmer dette opp om sommeren, men ikke hos meg, vil ha ett tellerverk som holder.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort det samem som trådskaper har gjort. Fungerer fint, men har ikke bakgrunnslys i min timeteller.

 

På svensk Bavaria klubb sine sider har noen funnet den orginale LCD displaet for salg i løs vekt :-).

Fordelen med dette er at da kommer rett timetall oppigjen, siden dette lagres i selve turtelleren.

 

sitat:

**

Ny display kan du köpa på Nautical i Limhamn.
Ring 040-152 438
Pris 345:-
Ca 365:- inkl. porto
Mvh
Nils

**

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg og skal endelig få stabil timeteller på mine to... Den ene telleren hadde et godt øyeblikk tidlig sist sommer. Og viste 623 timer, etter jeg hadde da trolig hatt 50 timer på maskinene etter kjøp av båten, hvor det i annonsen var skrevet ca 700 timer. Så da er det greit å få vite sikkert etterhvert...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Vil løsningen med Curtis timeteller "ta vare" på motorens allerede kjørte timer eller begynner den på 0?

 

Hei, den begynner på 0, men jeg har latt det ligge med tilkoblet 12 v til jeg fikk time tallet, en 12 v strømforsyning er alt du trenger:-)

 

Riktig time tall er 1233.0

 

Mangler ennå noen hundre timer, må høre med forrige eier hva det gamle sto på når han byttet, da kobler jeg bare opp 12 volt, så ordner dette seg :-)

Redigert av Sun 33 (see edit history)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

En annen forskjell er at Curtis-tellerne teller så lenge tenninga er på, mens de originale bare teller når motoren er i gang.

Det er ikke så nøye, hvem har tenninga på etter motoren er stoppet;-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ny display kan du köpa på Nautical i Limhamn.

Ring 040-152 438

Pris 345:-

Ca 365:- inkl. porto

 

Har akkurat bestilt nytt LCD display i løs vekt fra Nautical Seasea i Limhamn som keno refererer til.

Riktig nummer fra Norge er: +4640152438

Pris kr. 462,- med porto.

 

PS. De hadde flere display liggende :clap:

Redigert av Ariana (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei, er det det orginale du har bestillt?

Har du hjemmeside adressen ?

 

mvh

stein-ove

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

hei, er det det orginale du har bestillt?

Har du hjemmeside adressen ?

 

mvh

stein-ove

 

Så vidt meg bekjent er det snakk om originalt display, oppga hvilken motor jeg skulle ha displayet til.

De har hjemmeside http://www.seasea.se , men kunne ikke finne disse der så jeg ringte.

De viste godt hva det var jeg snakket om :smiley:

 

Jeg poster resultatet når jeg har mottatt og montert det :yesnod:

 

Mvh

Arnt-Børre

Redigert av Ariana (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått byttet displayet som jeg fikk fra Sverige, og det ble suksess.

bilde

Det nye displayet til venstre.

 

bilde

Ferdig montert og der kom timene frem igjen.

Sparte vel ca 5000,- i forhold til hva mitt VP verksted anbefalte, å kjøpe nytt instrument :nonod:

 

Tusen takk til Nautical Seasea i Limhamn. :thumbsup::clap:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hvordan får dere bestilt dette? Er det bare SeaSea i Limhamn som har dette? Det er vel en vanlig SeaSea-sjappe, og da kan man vel kjøpe det i hvilken butikk man vil? Eller?

 

Har displayet noe delenummer eller lignende, så går det jo an å kontakte dem direkte.

 

Nopain99: Det står 8870 timer på telleren, ikke 887...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...