Jump to content

Prosjekt bytte av LCD timeteller Volvo penta


primusmotor

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
  • 5 uker senere...

 

Jeg skal skifte LCD på mine turtellere. Instrumentene oppe på FB er ok på LCD, men begge LCD nede må skiftes.

Men den ene turtelleren virker ikke. Den peaker til når tenning slås av og på, men nåla blir liggende på null.

Jeg har kryssbyttet instrumentene på kabelstokken og testet, så jeg vet da at det er SB instrument som er defekt.

 

Før jeg skifter LCD, så må jeg få reparert den ene turtelleren. Er det noen som vet om noen som reparerer slike i Oslo-området?

 

IMG_20180426_194149.jpg

IMG_20180426_194208.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Jeg bestilte to display fra Finn. Kom på ca 1.100,- ink frakt og de kom i løpet av noen dager.

Jeg har to ganger KAD32 med kombinert turteller og timeteller av typen Siemens VDO Trading AG, N 02 012 153.

Enkelt og greit fortalt. Det skiftet gikk ikke bra ;-(

Problemet var at når turtallsnåla skulle tas av så var det en annen del som delte seg i stedet og denne er litt tricky å få satt sammen igjen.

Etter litt undersøking viste det seg at det er mulig å bytte displayet uten å demontere nåla. Displayet er montert forfra, men turtallsskiva er limt på.

Mitt tips er å stoppe turtallet på ca 2.000 rpm slik at nåla blir stående oppe.

 

Vri av fronten på klokka (sølvringen er gjenget på det hvite hovedhuset)

Skru så ut de tre skruene. Torx T10

Dytt ut innmaten forover (dytt gjerne på skruene som er nesten skrudd ut)

Bruk en skarp og tynn kniv med langt blad for å løsne tallskiva i nedre halvdel av klokka.

Ta ut koblingen til displayet

Pirk ut displayet forfra med feks den tidligere nevnte kniven. Displayet er limt, men de nye jeg kjøpte kom ferdig med dobbeltsidig tape.

Sett inn det nye displayet og fest med den påsittende tapen.

Koble på kontakten til displayet

Remonter resten av klokka.

 

PS!!! Jeg har ikke gjort denne operasjonen på den andre klokka jeg har så ikke klag hvis det ikke går, men det bør gå å gjøre det på denne måten. Jeg vil ikke gjøre noe da jeg ønsker å være sikker på å ha én fungerende turteller før jeg går i gang.

 

Hos meg ser det nå slik ut

655999346_WP_20180523_21_21_00_Rich1.jpg.12a62b7c1fd8ae45d917cc4c154682df.jpg385817142_WP_20180523_21_08_56_Rich1.jpg.1161895664712e44c912b76de8bb78a1.jpg

 

Det store problemet er hvor enden på fjæra skal være for jeg ser ikke noe avholdt plass til den.

2054540076_Turtellerinnvendig.JPG.d6edcd8e5a0b6d7f36dacd757585325b.JPG

 

Men alt er ikke bare tris. for jeg koblet opp klokka og timetelleren lyste så fint som bare det med det gamle timetallet, men jeg må nok kjøpe ny klokke til 3.000,- hvis ingen har noen meget gode råd for å så sammen denne klokka.

Litt usikker på hvilket delenummer klokka har for på VP står på KAD 32 Tachometer kit 4600 rpm, 873992, men klokkene jeg har går til 5 000 rpm.

   

Så nå behvøver ikke dere å gjøre samme tabben som meg.

 

 

 

D5L

Link to post
Share on other sites

Dykker skrev On 26.4.2018 at 20.03:

 

Jeg skal skifte LCD på mine turtellere. Instrumentene oppe på FB er ok på LCD, men begge LCD nede må skiftes.

Men den ene turtelleren virker ikke. Den peaker til når tenning slås av og på, men nåla blir liggende på null.

Jeg har kryssbyttet instrumentene på kabelstokken og testet, så jeg vet da at det er SB instrument som er defekt.

 

Før jeg skifter LCD, så må jeg få reparert den ene turtelleren. Er det noen som vet om noen som reparerer slike i Oslo-området?

 

IMG_20180426_194149.jpg

IMG_20180426_194208.jpg

 

 

Jeg sjekket på Norsk Speedometerservice i Oslo, men de kunne ikke reparere denne. Noen som vet om noen andre som reparerer en slik?

 

.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sitat

Jeg bestilte to display fra Finn. Kom på ca 1.100,- ink frakt og de kom i løpet av noen dager.

 

Han har lagt godt på prisen nå på forsommeren. I vinter kostet de kr 380 per stk. Jeg byttet displayet for min timeteller til en D2-55 og det fungerte for øvrig fint. Gammelt timetall kom opp igjen.

 

Skulle likt å vite hvor han som selger på Finn får displayene sine fra, de kan umulig koste særlig mye. Har saumfart nettet uten resultat.

Link to post
Share on other sites

Dykker skrev for 3 timer siden:

 

 

Jeg sjekket på Norsk Speedometerservice i Oslo, men de kunne ikke reparere denne. Noen som vet om noen andre som reparerer en slik?

 

.

 

Her er et løsningsforslag på hvordan bytte display.

Som tidligere nevnt passet ikke denne forklaringen helt til mine instrumenter.

 

D5L

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev for 4 timer siden:

Her er et løsningsforslag på hvordan bytte display.

Som tidligere nevnt passet ikke denne forklaringen helt til mine instrumenter.

 

 

Det var reparasjon av defekt instrument jeg spurte om, ikke det å bytte timedisplay.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...