Baard Startet 3.Januar.2014 Del på Facebook Startet 3.Januar.2014 (redigert) Hei, I 2012 kjøpte jeg en Concord Contra 910. Båten er fra 1987. Dette er en tråd med litt informasjon om renovering av båten. Ikke forvent en tråd på linje med noen av de ekstremt gode renoveringstrådene som ligger her på baatplassen. Selv om jeg er svært glad i elektroniske medier, er jeg dessverre ikke så god på å dokumentere(et mindre fordelaktig gen vi IT folk ofte sitter inne med). Kort oppsummert har dette skjedd: Girkassa var ødelagt på kjøpstidspunktet. Denne ble tatt ut av båten og tatt i fra hverandre. Det er en TwinDisc kasse. Et par lager var gåene da forrige eier hadde kjørt den tom for olje. Septik anlegget er byttet da det etter kjøpet ble konstatert hull i septiktanken(mye jobb) Akterkabinen ble renovert i fjor med ny skottbekledning og diverse oppgraderinger som ny sofa, puter og lignende Ny badeplattform ble produsert i fjor da den gamle var noe snuppete. I år står el-anlegget for tur samt gjennomgang av propellanlegg da det her har vært mye trøbbel i de to sesongene vi har brukt båten. jeg har en del bilder fra det foregående arbeidet, og jeg skal forsøke å oppdatere tråden med noen av disse underveis om det er av interesse. Jeg har nå fjernet alt det gamle elektriske anlegget, og holder nå på med montering av nytt. Siden jeg ikke er stinn av daler så handler jeg en del på Biltema og ebay.com og lignende steder i tillegg til en av de lokale båtutstyrspusherne(https://nb-no.facebook.com/pages/Din-B%C3%A5t-As/619144324778629). Nå holder jeg på med montering av sikringsholder og hovedbryter til ankervinsj og baugpropell. Disse har jeg handlet på biltema. De er tilsynelatende like som BEP produktene, men holder nok ikke samme kvalitet som disse, men for mitt bruk er de gode nok. I forbindelse med monteringen har jeg laget et 40x3mm kobberstykke for å skjøte sikringsboksen med bryteren. En løsning som ble bra da både holderen og bryteren har samme høyde: Kobberet kjøpte jeg hos den lokal stålforhandleren. Kostet 150.- for 50 cm. Dette burde være tilstrekkelig tykt for å lede strømmene til propellen og vinsjen da det tilsvarer 120 mm2. Om jeg tar feil kom gjerne med innspill. Det er mulig å legge flere på hverandre her.... Har også laget to fordelingsskinner av samme kobberstaven for fordeling i motorrommet og til sikringsskap og dashbord: Skal forsøke å få tatt bilde av den for den negative siden i morgen da den er laget med kobling av shunt for måling av forbruk. God helg! Redigert 3.Januar.2014 av Baard (see edit history) Sitér dette innlegget /Baard Link to post
VirtualMe Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Trodde nesten du hadde plukket fra hverandre nok i den skuta allerede Blir dette like bra som de andre ferdigstilte prosjektene dine, skal det bli en fornøyelse å følge tråden Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Ser fram til å følge tråden din. Løsningen med kobberstavforbindelse og fordelingsskinne ser svært bra ut i mine øyne. Holder også på å legge om det elektriske anlegget i min båt akkurat nå. Har kjøpt Bep deler, men sammenlignet med biltema og finner ikke kvaliteten særlig forskjellig ved første øyekast. Og angrer kanskje litt, fordi jeg heller ikke er stinn av penger, og kunne kjøpt mye annen snacks for differansen.... Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Hei. Nå vet jeg jo ikke hvor mye forbruk du får gjennom bryteren, men kobberskinnene du har tåler nok mye mer en det som er i bryteren. Skal du bruke både baugthruster og ankervinsj samtidig kommer det til å gå mange amp gjennom bryteren. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 4.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Hei, Takk for innspill vedrørende bryteren. Biltema sier 350 amp på bryteren, og 500 amp i 5 sekunder. Sikringen som tidligere sto foran både baugpropellen og ankervinsjen var på 300 amp. Dermed tror jeg at bryteren skal være tilstrekkelig for begge. Jeg har ikke hatt trøbbel med sikringsbrudd eller ytelse på vinsj eller baugpropell. Tiden vil vise om det funker...skal ut i båten nå.... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 4.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Har brukt det varme været til å ordne med litt flere kabler i båten. Båten er liten og motoren er stor, så motorrommet er trangt.... Det er derfor ikke så mye plass å ta av når ting skal på plass i litt mer ordnet form enn det var. Jeg har dessverre ikke tatt noen før bilder, men her var det ikke pent. Jeg har satt en slissa kanal i toppen av motorrommet forut over batteriene for å legge kabler i. Det blir penere sånn. På hver side har jeg satt de to boksene fra biltema som inneholder fordeling av pluss og minus: Plus: Minus: I fordelingsboksen for minus har jeg plassert shunten som skal måle forbruket. Skal trekke to tynne kabler opp mot dashbordet herfra i tillegg. Fordelingsskinnene er laget med en nylonplate i bunnen og mutter og skive i mellom. Jeg gjenget opp hullene i kobberskinnen slik at skruene sitter fast og det blir enkelt å stramme til mutterne som holder skoene på plass: Kjøpte en slik på biltema for å klemme store kabelsko: Presstanga fungerer bedre enn forventet. Den presser godt og man kan kjenne at skoene sitter skikkelig. Jeg har en 1/2/1+2 bryter under trappa ned til forkabinen. Kablene kommer ut i mellom batteriene. Den løsningen kommer jeg til å fortsette med da det blir for mye jobb å fjerne den. Om ikke den fungerer godt kommer jeg til å bytte bryteren med to enkle brytere..... Tar tid dette her, men det går fremover.....Kan snart begynne på sikringsskapet..... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
dakota Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Kjenner meg igjen på bildene. Ikke mye plass å boltre seg på. Men når du først er i gang med så omfattende arbeide, ville jeg også byttet batteribryteren til hovedstrømmen. Jeg også hadde en slik, men klarte å knekke 2 GPS på den. Ble spenningstopper når jeg byttet om ble jeg fortalt på tel rad i Fredrikstad. Byttet så til et Bep panel med 2 hovedstrømsbrytere, 1 nødstart og 1 voltsensitivt rele. Veldig enkelt å bytte. Var ferdig koblet. Bruker de kablene du har, men eget uttak til forbruk og start. Da får du automatisk lading til batteriene, og start blir ikke tappet. Merker det også, at det ikke er noe spenningsfall når du starter.Fungert uten problem i 3 år nå. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 11.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2014 Da er sikringsskap på gang: Ville egentlig ikke ha minus skinna så nær kabling inne i kanalen der, men da veldig mange kabler kommer inn her og trenger negativ tilførsel, så blir dette den peneste løsningen. Kunne tenkt meg en enda penere skapløsning her, men det ville kreve store ombygginger. Det er det ikke verdt her føler jeg. Det kommer en skapdør på utsiden her som er en del av skottet. Nå er det mye jobb med kabling frem hit.... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 11.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2014 Kjenner meg igjen på bildene. Ikke mye plass å boltre seg på. Men når du først er i gang med så omfattende arbeide, ville jeg også byttet batteribryteren til hovedstrømmen. Jeg også hadde en slik, men klarte å knekke 2 GPS på den. Ble spenningstopper når jeg byttet om ble jeg fortalt på tel rad i Fredrikstad. Byttet så til et Bep panel med 2 hovedstrømsbrytere, 1 nødstart og 1 voltsensitivt rele. Veldig enkelt å bytte. Var ferdig koblet. Bruker de kablene du har, men eget uttak til forbruk og start. Da får du automatisk lading til batteriene, og start blir ikke tappet. Merker det også, at det ikke er noe spenningsfall når du starter.Fungert uten problem i 3 år nå. Det kan tenkes at jeg bytter hovedbryteren også, men jeg holder litt igjen da jeg har en del utgifter på vei inn her. Propell er hos Winrace for kontroll/retting. Aksling er hos Sleipner for kontroll/retting, så her kan det komme overraskelser... Skal også på med ny kalesje og sy nye puter til ny salong.... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
dakota Svart 11.Januar.2014 Del på Facebook Svart 11.Januar.2014 Du har jo nok å henge fingrene i frem til våren.Er litt spent på propellen din, om det er noe å rette. Var jo en S 8 du hadde? Og om det har blitt noen bedring. Tror i utgangspunktet det skulle vært mye større klaringen mellom propell og bunn på disse båtene. Samt en litt annen fasong på bunnen foran propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 11.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2014 Du har jo nok å henge fingrene i frem til våren.Er litt spent på propellen din, om det er noe å rette. Var jo en S 8 du hadde? Og om det har blitt noen bedring. Tror i utgangspunktet det skulle vært mye større klaringen mellom propell og bunn på disse båtene. Samt en litt annen fasong på bunnen foran propellen. Konstruksjonen av akterskipet under vannlinjen er helt klart ikke heldig i forhold til støy og vibrasjoner. Jeg har imidlertid hatt trøbbel med propellanlegget i sommer, og det endte med en ødelagt pakkboks og store lekkasjer på siste tur. Begge låseringene i pakkboksen var knekt og simmeringene ødelagt. Alt dette ble byttet på våren, og det er ikke så mange milene jeg har i løpet av sommeren da båten ikke var på vannet før i juli. Det er derfor noe som er galt, og jeg ser at akslingen ikke er i ro ved gange, så da må jeg kontrollere alt....Nå blir det nytt cutless lager og ny pakkboks samt kontroll av aksel og propell. Jeg skal kontrollere flensen på giret i morgen. Har kjøpt en måleklokke på jula til dette. I tillegg skal motor rettes opp igjen slik at jeg er sikker på at aksling ligger midt i hylserøret. Så får vi se om det blir bedre forhold både slitasjemessig og støy/vibrasjonsmessig... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 11.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2014 Som beskrevet i forrige innlegg skal jeg kontrollere om flensen på girkassen er slarkfri og i senter. Jeg har kjøpt dette på Jula: Skal se om jeg rekker å få målt i morgen mot flens både tverrskips og langskips så i hvert fall giret er utelukket som feilkilde. Giret ble fikset opp i 2012 da jeg kjøpte båten. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
dakota Svart 11.Januar.2014 Del på Facebook Svart 11.Januar.2014 Det var jo ikke bra. Jeg sjekket akselen min også, men var ikke skjevhet i den. Drei deg en foring med krage som du trer inn på akselen og inn i hylserøret slik at den ligger i senter. Da kan du sette på klemflensen og skyve akselen mot gearet og få justert festene. Men du er sikker på at motorlabbene dine er bra? Jeg og kunne se bevegelse med de gamle gummilabbene, men ble helt bra med nye litt stivere. På de gamle kunne jeg se gummien var # skviset # litt ut. Jeg også byttet cutlesslageret, men kunne ikke se det var slitt. Men hadde jo brukt det i 23 år så det hadde kanskje gjordt sitt. Jeg har nok ikke samme pakkboks. Jeg har den med teglpakning og ikke simring. Sjekket du om det var noen varmgang i pakkboksen? Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 11.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2014 Sjekket du om det var noen varmgang i pakkboksen? Ja, det var varmgang i pakkboksen. Jeg passet på at det ikke var luft i hylserøret også, men allikevel ble den svært varm. Jeg har også planer om å ta en titt på motorlabbene. Hvordan fikk du byttet dine? Heiste du motoren opp med talje? Sitér dette innlegget /Baard Link to post
dakota Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Var veldig enkelt å bytte labbene. Stablet treklosser på hver side på dørken og en 4x4 tvers over. Brukte så en liten kjetting jekketalje. Men pakkboksen skal jo ikke bli varm. Må jo være tegn på at den ikke får smøring. Eller står veldig i bend?Kjenner ikke de pakkboksene. Men er det mulig det går å stramme noe for hardt? Hvis du skal bytte hele, hadde jeg valgt den med talgpakningen. Uansett må du i hvert fall være sikker på at alt er helt snorrett. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 28.Januar.2014 Del på Facebook Svart 28.Januar.2014 Har du fått noe svar på om det var skjevhet i aksel og propell? Sitér dette innlegget Link to post
princess 2 Svart 28.Januar.2014 Del på Facebook Svart 28.Januar.2014 Kjempe fint arbeid du gjere Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Hei alle, Det har vært stille her lenge, og det er fordi jeg har hatt altfor mye å gjøre på jobben...litt arbeid har det blitt på båten innimellom, og jeg skal legge ut mer bilder og info snarlig. I mellomtiden så har det kommet spørsmål om aksel og propell: Dakota: Ja. Akselen hadde skjevheter. Den er rettet, og er nå innenfor de standarder som Sleipner anser som akseptable. Jeg har dessverre ikke klart å få informasjon om hvor mye skjev den var. Propellen er også klar, men var marginalt ute av balanse. Jeg har dreiet foringer som jeg har satt i hylserøret ute og inne slik at akslingen nå ligger 100% midt i hylserøret: Til dette brukte jeg den nyervervede dreiebenken, som har perfekt størrelse for både garasje og slikt arbeid: Som dere kanskje kan se av det neste bildet er akslingen langt i fra senter på girkassen: Det at den ligger alt for lavt i hylserøret og at jeg etter at jeg satte på flensen på aksel målte en åpning på ca. 1,5mm ca. klokken 14 mot ingen åpning ca. klokken 20, tyder på at det har vært store skjevheter her som trolig har påført akslingen skjevheter her og ført til de vibrasjonene og støyen jeg har hatt i båten. Jeg håper i hvert fall at det nå vil bli langt bedre etter en oppretting. Vi har kontrollert motorfestene, og disse virker OK, og jeg satser på å ikke bytte den. Imidlertid har gjengene blitt litt lurvete på det ene festet, og vi må derfor skimse dette opp litt for å få nok justeringsmuligheter. Det er trangt i motorrommet, så det er ikke lett for en halvgammel halvfet kropp, men vi skal vel få det til.... Skal oppdatere tråden ytterligere snarlig. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Var så godt i gang, så noe mer kan jeg jo legge ut her: Har fått på plass alle brytere. Dette er Carlingswitch brytere: Instrumenter er også på plass nå, men det var de ikke når bildet ble tatt. Her er baksiden. Noe rydigere har det blitt, men ikke fullt så ryddig som jeg håpet: Sikringsskapet fyller seg også opp, og det meste er på plass og det er strøm i båten igjen. Jeg skal imidlertid ha ut igjen batteriene for å male plater, så jeg skal legge ut noen bilder av sluttresultatet når det er klart: Jeg er også i besittelse av en folieskjærer som jeg kjøpte på ebay for å lage navn til båten. Denne kan skjære imponerende små bokstaver, og jeg har derfor benyttet denne for å lage tekst til noen av carlingbryterne: Det siste som ble gjort nå i helgen var å produsere en jigg for å løfte motor i forkant når justering mot akselflens skal utføres. Forhåpentlig blir dette utført torsdag eller fredag: Kan hende at finjusteringen må vente litt da jeg reiser til Las Vegas på noe jobbgreier på lørdag, så det går bort et par helger de neste ukene, men hele påsken er det fri, og da skal det jobbes med båt. Blant annet er det kjøpt nytt vindu som skal inn i stikkkabin, den blå stripen rundt båten skal males sort for å matche bestilt kalesje i mørk grå, og nye sorte vinylstriper skal skjæres på vinylkutteren for å få stripet opp vannlinjen. Det er i det hele tatt mye arbeid igjen, men det er et svakt håp om at båten er på vannet midt i mai. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
dakota Svart 26.Mars.2014 Del på Facebook Svart 26.Mars.2014 Hei igjen. Det går jo fremover og ser bra ut. Viberasjoner blir nok borte når du får rettet opp, men støyen tror jeg ikke opprettingen tar bort. Vær også helt sikker på motorfestene hvis de har stått der i snart 25 år. Nå vet jeg jo ikke hvor mye støy du har, men erfaringsmessig tror jeg problema mer logger i skroget og fasongen rundt propellen. Høydeforskjellen foran propell i tunnelen er ikke bra, samt der den går sammen foran hvor det blir turbulens. Burde også vært mer klaring mellom propell og skrog. Men. De fleste akterkabinbåter har støy akter. Selv princess. En kamerat har en 50 foter med en slags lugar bakerst, og der går det ikke å være når han kjører. I år har jeg gått over ror og fester, og fått strammet opp slark. Merket forskjell der når jeg prøvekjørte forrige uke. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Så ble det mer arbeid enn påtenkt: Ett av festene var i dårlig forfatning. Alle er i tillegg såpass bløte i gummien at jeg kan "riste" på motoren med håndmakt. Konklusjonen er at det må på plass nye fester. Dette ser ut til å føre med seg en del mer arbeid, da jeg ikke får tak i fester med samme boltavstand som de gamle, og må borre nye hull i beddingen. Den er i 15mm stål, og det er ikke mulig å komme til med en drill. Dermed må motoren opp. Jeg skal som sakt til USA en uke, så motoren må ut uken etter. Da håper jeg også at motorfestene har ankommet. På den positive siden er at jeg får rengjort under motor, og kan gå over slanger og koblinger som er plassert knotete til på motoren.... Men det var jo ikke dette jeg hadde tenkt å gjør akkurat nå.... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Noen som vet hvor man kan få tak i en erstatning for disse labbene? De som er i vanlig salg passer dårlig. Bedden er 12cm bred, og de gamle festene c. 7,5 brede. Nye i rett størrelse med 20mm skrue er 14 cm brede. Jeg vil ikke klare å få senterskruen på samme plass da det ikke er nok å gå på ut på siden. Jeg må uansett ut med motoren for å få borret nye hull i bedden. Jeg trenger stive labber, og har beregnet vekt per labb til 211,5 kilo. (Motorvekt i kilo/antall fester) + (HKx358xgirreduksjon) / (omdr. per minutt x centeravst. mellom dempere) = Max belastning i kilo per labb. Er litt opprådd på alternativer her. Kan gå ned til en labb med 16mm skrue og lage en foring, men den blir da mye lavere enn de gamle, og motoren vil bli stående ekstremt høyt på skruene om ikke jeg skimser under. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
dakota Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Jeg hadde samme motorlabbene som dine. Bestilte nye av sørensen&balken og fikk de gjennom bilxtra. Samme boltdiameter. Jeg burde ikke ta ut motor for å feste de. Heiste opp motor i en ende av gangen og satt på de nye. Satte så motor der hvor jeg ville ha den. Nå gikk det jo ikke å få en drill ned der, så jeg tok et 12 mm bor og sveiset på et fotstål. Da klarte jeg og borre nye hull ettersom drillen kom over motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Dakota: husker du hvilken hardhet du valgte på gummien på motorfestene? Det finnes vist nok flere hardheter å velge i. En annen ting; har du samme motor som jeg har? En Iveco Aifo? Om du har det, har du noen gang gjort ren ladeluftkjøleren? Det står i manualen at det skal gjøres årlig, og det ser ut til at det er gjort på denne i det hele tatt.... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
SoBo Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Baard, dette blir bra. Du har gjort flott arbeid med det elektriske. Håper du får tak i rett type motorlabber. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.