Guest Avmønstret# Startet 6.Januar.2014 Del på Facebook Startet 6.Januar.2014 Mange tråder om emnet, men noen er spesifikke ifht feks navigasjon og mange er utdaterte. Hvilken software og onlineressurser for maritimt bruk hardere på deres windowsmaskiner ombord? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 6.Januar.2014 Del på Facebook Svart 6.Januar.2014 Bruker OpenCPN mye, har også en grib-leser, men husker ikke i farta hva den heter, den innebygde kalkulatoren i windows brukes flittig.. Bruker også word og regneark for å logge diverse ting, men det blir jo mer generelt enn maritimt. Og så masse pdf-filer med manualer til utstyr ombord, EFS, osv. Den viktigste online ressursen er jo baatplassen.no Ellers går det stort sett i vær(dmi.dk) eller info om gjestehavner og uthavner(http://www.danskehavnelods.dk/ http://maringuiden.se/) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
quantumduck Svart 6.Januar.2014 Del på Facebook Svart 6.Januar.2014 (redigert) zyGrib er tilgjengelig for Windows. Ellers går det mye i værmelding på nett. Tiki kan jo bruke Navionics-kartene som ligger på kartbrikka til plotteren, men brukes nesten aldri, henger sikkert sammen med at jeg ikke har windows, hehe :o) Redigert 6.Januar.2014 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Januar.2014 Del på Facebook Svart 6.Januar.2014 (redigert) OpenCPN (Windows) og som backup Navigatrix ( Ubuntu OS + OpenCPN + charts + div annet båtrelatert pilots etc........allt på en minnepinne, som PC'n booter direkte ifra !) er offline da jeg seiler Redigert 6.Januar.2014 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ph. Svart 7.Januar.2014 Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 Våre bittesmå båter på Sørlandet trenger ikke datakraft, bare litt motorkraft eller årer. Datakraften bor på land. På fjellet med sol-og vindstrøm trengs det derimot litt datakraft, Situasjonen der med væravhengighet og trang til kommunikasjon har noen likheter med å bo i båt, men navigasjonen krever bare lokalkunnskap (pluss nødustyr som kart&kompass pluss GPS så lenge batteriet holder). Trinn én for installasjion er maskinvare som kan gå rett på 12 volt slik at man slipper tapene ved ytre DComformer. Det går heldigvis an både for datamaskinen og for nettmodem (med retningsvirkende antenne).Dessverre viste det seg at LCD skjermer ikke likte å være etterlatt i minus 20, så fast opplegg ble avløst av bærbar (fortsatt 12v). Denne maskinen hadde allerede Windows XP.og Microsoft security essentials. Et bedre alternativ for å få full kontroll, raskest mulig maskin uten virus og med minimal bruk av lagringsplass er å installere en Linuxvariant ved siden av windows eller å slette windowsinstallasjionen for å få mer plass. En mellomting der man ikke kan styre alle detaljer, men har rimelig raskhet og sikkerhet er å kjøpe ett av de mange billige nettbrettene med låst linux i form av Android. Hvis man har forestillinger om at fjernlagring i nettskyen både vil virke lenge, fortsette å være billig og at det gir god sikkerhet, er Googles operativsystem en heldekkende sak som kommer ferdig installert på billige kompakte bærbare maskiner. Driften krever kanskje 2-3 ampere pr. time. Med nyere raspberry basert utstyr og LEDskjerm kommer man kanskje lengre ned, men hvis man ikke trenger mye datkraft er det skjermen som drar mest. Behovene tilfjells er primært å se på YR, samt å utvekste Epost og se på nyheter (Firefox eller Chrome pluss Adblock og evt Noscript). En enkel maskin kan også brukes mer vidløftig. Vi har Open Office gir (gratis) alt som trengs av tekstbehandling og regneark, og det trenger ikke mye datkraft, så kontoret kan eventuelt flyttes til fjells. Filbehandling kan være greit , for eksempel for å sortere tekstfiler i ulike mapper. Også nyttig for å lagre bilder som tas i løpet av oppholdet. For dem som er vant til å bruke to "paneler" og som dessuten vil kunne gjøre mer med filene, kan f.x. Altap Salamander funke bra (Altap.cz), men det koster penger (bagatellmessig). Picasa er et vanlig bildebehandlingsprogram, men det finnes haugevis slike. p. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Januar.2014 Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 Holder på å bytte fra bærbar til stasjonær pc, men det er en brukt eg har arva, så eg veit ikkje spec på den. Men den har vert i båt på kartbruk tidligere. Bruker n'route med Garmin bluechart. Innstallerte også openCPN, tre-fire ganger, men den kabalen med stadige oppgraderinger orker eg ikkje være med på lenger. Tungvindt sidan eg ikkje nett ombord. Pc er ikkje planlagt å bruke til noko anna en kartmaskin ennå. Loggen går i papirformat. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Januar.2014 Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 Opencpn har jeg installert. Snarvei til marinetraffic og http://www.maringuiden.se/ pluss yr.no er på plass. Dmi.dk skal legges inn. I avdelingen for praktiske program har jeg http://rawtherapee.com/ for å editere foto i raw format fra speilrefleksen. Open office for office oppgaver og som nettleser google chrome med en haug praktiske tillegg for feks facebook, instagram, pic monkey (enkel biledredigering), pixeffeckt (bildereg), Det mest praktiske programmet jeg bruker er google drive, blir det samme som cloud, sky osv. Der ligger alle brukermanualer og andre dokumenter til båten, inklusive diverse havneguider for Norge og Sverige. De er da tilgjengelig på pc, nettbrett, telefoner osv. Har også ruter og waypoints som jeg kan deler der. Skal etterhvert se om jeg kan dele kart til Locus der også. I underholdningsavdelingen ligger Spotify med en god offline spilleliste, og selvsagt snarvei til Netflix, nrk nettradio og tv. ---------- Så hva savner jeg? Locus for pc hadde vært kjekt. Slik det er nå så har jeg locus for navigasjon på androidebrett og telefon(pluss navionics som backup på brettet..) og må bruke opencpn på pc. Hadde vært kjekt med samme navigasjonsystem på begge plattformer. Og så den totale forvirring. Opencpen sine kart dekker hele verden, hurra for det. Navionicsen jeg har dekker ikke danmark. Locus dekker Norge og i hvertfall deler av Sverige, ifht Danmark så aner jeg ikke. Ikke at jeg har tenkt å seile så vanvittig rundt omkring men Sverige og Danmark er jo realistiske reisemål. Locus med kart jeg kunne kjøpt som dekket de områdene jeg ønsket hadde vært noe det gitt :-) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 7.Januar.2014 Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 Hadde vært kjekt med samme navigasjonsystem på begge plattformer. Som et alternativ kan du installere Teamviewer på PC og brett. Da kan du kjøre/se PC'en på brettet ditt. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Gunga Din Svart 7.Januar.2014 Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 ................. Snarvei til marinetraffic bruker du marinetraffic som navigasjonshjelpemiddel ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Januar.2014 Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 Som et alternativ kan du installere Teamviewer på PC og brett. Da kan du kjøre/se PC'en på brettet ditt. Geir Det fungerte veldig greit :-) Takk for tipset. bruker du marinetraffic som navigasjonshjelpemiddel ? Det går vel ikke an? Men en kan følge med hvor båter med ais er og andre kan jo følge en selv om en installerer den ais appen og er i område med mobildekning, som jeg stort sett er. Så kan jo kona følge med på hvor jeg og mobilen er hvis hun ikke er med ;-) Både kjekt og nyttig. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Januar.2014 Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 Nei det er ivartfall veldi begrenset nytte.....opp til en time gammel info......og iblandt forsvinner de ...og iblandt dykker ikke båter opp alls ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Januar.2014 Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 Nei det er ivartfall veldi begrenset nytte.....opp til en time gammel info......og iblandt forsvinner de ...og iblandt dykker ikke båter opp alls ! Var jo en eventyrlig hentetur her tidligere hvor hele BP satt klistret til marinetraffic og fulgte båten, var temmelig kjekt det :-) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 7.Januar.2014 Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 Fulgte henteturen til "Vestafor" her på forumet, fra Oslo til Bergen, de brukte iphone-app som ga posisjonsdata til marinetraffic, og da jeg så de passerte Jomfruland stakk jeg ut i jolla med en spekepølse til gutta, for det mener jeg alle bør ha på tur, og det var jo veldig nyttig. https://baatplassen.no/i/topic/100004-skuggfaks-skal-hjem/page-2#entry1434291 I norge er dekningen på marinetraffic så som så, avhengig av område, men i Hellas bruker "alle" billettkontorer osv marinetraffic for å følge med på trafikken. Man får også vite hvor gamle posisjonsdataene er, så man vet jo om noe er galt. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Roger jo Svart 8.Januar.2014 Del på Facebook Svart 8.Januar.2014 Holder på å bytte fra bærbar til stasjonær pc, men det er en brukt eg har arva, så eg veit ikkje spec på den. Men den har vert i båt på kartbruk tidligere. Innstallerte også openCPN, tre-fire ganger, men den kabalen med stadige oppgraderinger orker eg ikkje være med på lenger. Tungvindt sidan eg ikkje nett ombord. Pc er ikkje planlagt å bruke til noko anna en kartmaskin ennå. Loggen går i papirformat. Ikke rare PC`n en trenger i båten som kartmaskin. Compaq Armada 7400 fra 1999 med med 10 GB disk og 64 Ram med Win 2000, har hvert hoved PC`n fra 99 til 2006. har fjernet Norton Ghost for å rydde plass, skal fjerne Outlook også, beholder internett. Topp som reserve. kart fra 2011. Reserve klona H-disk. Spekka med kart og kjøpeprogrammer med bare 2 lisenser det er noen program en har grini seg til ny lisens på. OpenCpn den utgaven som er nå trenger en ikke oppgradere den holder i lange baner stabil og fin.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 8.Januar.2014 Del på Facebook Svart 8.Januar.2014 Ikke rare PC`n en trenger i båten som kartmaskin. enig med deg ! har hatt en gammel Compaq jeg oxo fra mitten 90-tal med en minimal W95 installasjon som gikk direkte på 12V.... har legat i båten i 13 år sommer som vinter......... den gav opp denne sæsongen ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Januar.2014 Del på Facebook Svart 8.Januar.2014 Jeg har også tenkt å dedikere en gammel jobb-bærbar, men med helt greie spesifikasjoner så den skal klare det meste den får kastet på seg. Har dockingstasjon som passer og flere batterier så jeg ser for meg en "semi fast" installasjon hvor dockingstasjonen kan stå permanent og ha alle tilkoblinger mens jeg kan rive til meg maskinen uten kabler og dill hvis det trengs. Dockingen låser pcen godt fast så da er den sikret når det blir humpete. Har også flere batterier da jeg har flere kasserte jobbpcer av samme typen (HP maskiner som bruker samme batteri og dockingstasjon). Så da har jeg en potensiell strøm-backup i tilfelle det skulle bli problem med strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 8.Januar.2014 Del på Facebook Svart 8.Januar.2014 Hvordan får jeg norske kart til OpenCPN? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Januar.2014 Del på Facebook Svart 8.Januar.2014 Hvordan får jeg norske kart til OpenCPN? http://www.nautiskfritid.no/categories/batsportkart---nv-charts2 Det er flere typer kart som går Ho Innstallerte også openCPN, tre-fire ganger, men den kabalen med stadige oppgraderinger orker eg ikkje være med på lenger. Tungvindt sidan eg ikkje nett ombord. Pc er ikkje planlagt å bruke til noko anna en kartmaskin ennå. Loggen går i papirformat. OpenCpn og kartene har du på en USB pinne Oppskriften om hvordan en lager oppsettet er i en av OpenCpn trådene her. Jeg har installert OpenCpn på en PC og så laget jeg en fil som ligger på USB pinnen. Sett pinnen i hvilken som helst PC og kjør. Og i manualen http://opencpn.org/ocpn/portable_opencpn Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Januar.2014 Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 (redigert) Hvordan får jeg norske kart til OpenCPN? Jeg søkte opp cm-93 på cruisers forum. Lastet ned 6 filer (les hvordan i forumet). Måtte så laste ned et program som kunne "unrare" filene (pakke ut). Så fortalte jeg "unrar" at den skulle pakke ut fil nr 1, den pakker da ut resten av filene automatisk. Dette tar en del tid. Når det er gjort velger du kartknappen i opencpn og angir hvilken mappe kartene ligger i. Klikk "bruk" eller "ok" så skal kartene være der og alt i orden. Under kartknappen kan du da velge fanen "vectorcharts" (tror jeg den heter) og velge hvilke innstillinger på kartet du foretrekker. Tror de fleste velger "marine standard" og kanskje justerer noe på detaljenivået slik at du ikke drukner i detaljer. Såvidt jeg skjønner har du nå kart over hele verden. Alt dette basert på windows pc. Til linux fikk jeg ikke til noen løsning. ----------------------- Om du leser den siste tråden for opencpn her på BP så mener jeg en av de siste postene også viser til en annen kilde for kart, hvis du har windows pc. Redigert 9.Januar.2014 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.