Jump to content

Respatex til byssa

Astor

Recommended Posts

Fruen ønsker å fornye arbeidsbenken i byssa. Tanken var å legge Rexpatex over det som er i dag. Rexpatex tåler det meste, også varme gryter.
Var på Bauhaus i kveld og spurte etter Rexpatex men der ristet de på hodet.

Er det kommet noe nytt på den fronten?

Kommentar fra moderator: laminatet heter Respatex, har rettet tittelen.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hadde samme runden da byssa skulle fornyes i fjor vinter. Respatex til å lime på eksisterende plate fant jeg ikke noen steder. Ente opp hos HTH som produserte ny plate på mål. Kunne velge mellom flere fine benkeplatemønstre, samt tykkelse, 13,16, eller full tykkelse. Mener jeg valgt 16 mm. Platen til byssa, og platen til bordet kom på litt over 2 båtpenger. Platene var kantet ferdig. La på 2lag med epoksy på baksiden og på sidene etter utskjæring for vask og annet. Platene ble levert på litt over 1uke.

Respatex er jo genialt og nesten uslitelig! men de fleste forbinder det vel med 50-60 tallet og det er vel moderne laminater som har tatt over for det nå!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

http://www.grandbanks.com/includes/yachts/galleryPlayer.cfm?show=12&s=heritage&m=43eu

her er bildet av byssa på en av mine drømmebåter GB 43 det er nok kunststoff som gjelder og ikke heltre :-)

etter min mening har denne båten det nydeligste kombinert med brukervennlig interiøret man finner i lystbåter! men så er jeg gammeldags og konservativ da hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Tar du kontakt med fibo-trespo kan du kjøpe respatex belegget de bruker til baderomsplatene sine løst. Flismønsteret blir først frest ut etter at respatex belegget er limt på kryssfinerkjernen. Dvs du kan velge hvilken som helst farge uten å tenke på mønsteret de til vanlig blir levert med. Topp kvalitet!

I min båt la jeg epoxy / matte på 18mm kryssfinerplate og sparklet og malte noen lag med to-komp maling fra jotun og mattslipa det. :)

Tar du kontakt med fibo-trespo kan du kjøpe respatex belegget de bruker til baderomsplatene sine løst.

Det er riktig at Respatex er et merkenavn for høyttrykkslaminat. Også at Fibo-Trespo lager det. Men det er laminatet som brukes på benkeplater (tykkere og tåler varme) som skal brukes, ikke til baderomsplater/veggplater.

Jobber du med dette siden du uttaler deg så bombastisk?

Standard laminat som benyttes på benkeplater er 0, 70mm. Høytrykkslaminatet på baderomspanelene er 0, 85mm med 0, 73mm sperregrunn på baksiden. Baderomspanelet til fibo-trespo er laget for å passere brannkrav så jeg tviler sterkt på at dette laminatet er noe dårligere enn det du finner på en benkeplate.

Nå ville jeg personlig ikke satt en glovarm kjele rett ned på benkeplata heller, selv om det sikkert går bra.

Jobber du med dette siden du uttaler deg så bombastisk?

Er det sånn at alle som uttaler seg på BP må jobbe med det de uttaler seg om??? I såfall blir det fort stille her tror jeg :smiley:

Men til spørsmålet: Ja, jeg har både kjøpt og solgt plater i flere år. Både heltre og laminat. Dessuten har jeg montert mye baderomspanel og benkeplater. Det er en av grunnen til at jeg til tross for at vi i heimen har kjøkkeninnredning i heltre kirsebær valgte benkeplate i laminat. (Riktignok med forkantlist i tre) :smiley: Den har stått i 13 år og er like fin, og jeg kan love deg at det har vært satt ned mange varme panner og gryter på den gjennom årene.

bilde

Jeg synes Astor er en så fin "dame" at hun ikke fortjener plast i byssa (eller andre steder for den saks skyld). Jeg ville gått for naturtre selv om det måtte få flekker og hakk med tiden.

Tja, både GB og Island Gypsy fra den tida ble levert med respatex som originalt. I Charlotte er respatexen noen millimeter tykk og innfelt i ca 15 mm heltre. Etter 35 års bruk er det fortsatt som nytt. Hold det som fungerer godt som originalt, det er ofte gode grunner til at løsningen ble valgt. I alle fall på båter som GB og IG, hvor form og funksjon ble vektlagt mer enn pris.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Da blir det Fibo Trespo i byssa på Astor. Maxbo tok en telefon så nå er det bare å velge overflate, lage maler og komme i gang. Takker for mange gode innlegg.

Prøver å finne ut mer om slitestyrke og brukervennlighet før vi tar det siste steget.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har en rull med repatex liggende med tremotiv eller hva eg skal si.. Fekk tak i denne på et trelast senter

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com