Jump to content

Død Wallas 1800 B fra 1977 - noe å bruke tid og penger på?


Seilaren

Recommended Posts

Siden det ikke finnes nye deler bortsett fra servicesett (veke+glødespiral, er det bare 3 ord som kan sies: R.I.P.

 

Bruksanvisning, feilsøkingsskjema, deleliste, koblingsskjema finnes her: http://www.varmedoktorn.com/_filebank/download.asp?file=/_filebank/Handbok-Wallas1800B.pdf om du vil forsøke litt.

 

Fikk plutselig viften på denne gamle Wallasen til å gå med en tilfeldighet i dag...

Forsøkte å tenne den opp, men han ut at pumpen var defekt. Er det mulig å få tak i ny pumpe til denne brenneren?

 

Skal forsøkte å starte den med å pumpe manuelt i kveld...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Har sendt ham IM.
Testet den i kveld med å hjelpe pumpa ved å dytte inn og ut akslingen på baksiden av pumpen.

Apparatet tente umiddelbart og varmet som bare pokker.
Merkelig sak. Har ikke gjort en dritt med den siden jeg gav den opp for et par uker siden. Plutselig startet viften bare å gå i dag da jeg slo på strømmen. Ja, den sto på siste jeg testet også :lol: Spøkelser finnes.. Vertfall ombord hos meg :-)

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Ny pumpe? Nei dessverre.

Det var som søren. Takk for raskt svar uansett!

 

Har sett igjennom filmene, og de var greie nok de, men viste meg ikke så mye nytt egentlig. Overhode ingen reaksjon i pumpen når jeg kobler den direkte til strøm. Får forsøke litt til i morgen... :smiley:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Ny pumpe? Nei dessverre.

 

Tåler å svelge en kamel en gang i blant.

 

I følge denne tråden; https://baatplassen.no/i/topic/58099-wallas-1800-som-ikke-vil-tenne-mulig-aarsak/page-2#entry952810 , og jeg siterer innlegg fra Håvard Skjellegrind:

 

Merkeverksted og importør sier det ikke finnes ny pumpe å få tak i. Jeg kjøpte ny pumpe direkte fra produsenten i England - SU Carburetter Company. Modellen jeg fikk anbefalt hos dem var AUF 214 til Wallas 1800B (dette med utgangspunkt i modellnummeret på den gamle pumpa), £67.25 + mva. Den nye pumpa ser identisk ut som den gamle, og ser ut til å gå fint. Jeg har imidlertid ikke fått varmeren til å virke riktig enda. Mulig jeg må skifte styringspanelet også...

Sitat slutt

 

Googlet litt og fant denne: http://sucarb.co.uk/electric-fuel-pump-dual-polarity-12181.html

 

Så kanskje det er håp i hengande snøre?

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

 

Han her sier han skaffer og reparerer alt! Ikke verst det da! Får se om han klarer å skaffe pumpe til meg.. :giggle:

 

 

Så at han dukka opp på finn ja...........

Kjenner ikke til de, så inntil videre så........ :lipseal:

 

Jammen påstår han at han har pumpen på lager.

Men prisen var 1750 pluss frakt! :eek: Litt billigere fra England ja... :thumbsup:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hadde ikkje gitt den opp. Prisen på ny varmer er jo vanvittig.

har selv en Eber d3Lp som konket i en 1996 Caravelle California. Ingen kunne reparere den. Gikk på med krum hals. Nytt hovedkort, glødeplugg og sil samt alle pakninger kom på under 2K fra UK. Møller skulle ha nesten 8K for samme delene!....

Nå har eg god varme i bilen igjen. :wink:

Prisene her på berget på slikt er hinsides all fornuft.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Men prisen var 1750 pluss frakt! :eek: Litt billigere fra England ja... :thumbsup:

 

Engelsk pris + fortolling + litt fortjeneste + moms = ikke usannsynlig pris han forlanger.

 

Kan tenkes at han har kjøpt fra England sjøl ??

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I dag fikk jeg den nye pumpen, så da var det bare å kaste seg rundt... :smiley:

 

bilde

 

Måtte sette over det røret der oljen kommer ut av pumpen fra den gamle til den nye.

Passet perfekt etterpå!

 

Fikk hentet strøm fra bilen, og fyrt opp....

Startet med en gang..

bilde

 

Var veldig hvit røyk, og liten varme i starten. Så løsnet jeg på en skrue under brennkammeret, den store der som returoljen kommer ut.

Da varmet apparatet mye bedre, men sotet veldig mye.... Hva er rett her. Skal denne være åpen, slik at flammen er synlig inni apparatet, eller skal skruen strammes helt igjen?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Dersom du har brukt servicesats fra Wallas, er hullet i nedre veke ca 5 mm. På 1800B skal dette hullet være 14 mm. Hvis ikke kan det bli et overskudd av lampeolje i brenneren. En annen ting jeg har observert er at ved bytte av pumpe, kan den nye pumpen ha et høyere trykk en den originale slik at den gir for mye parafin i forhold til luft Normalt sett skal overskuddet komme ut av retur, men blir det alt for mye, er det begrenset hva denne kan ta unna. Jeg antar at avgitt mengde fra pumpen ikke bør overskride ca 2,5 - 3 ml/min ut fra røret som er skrudd inn på brenneren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...