Taskekrabben Startet 31.Januar.2014 Del på Facebook Startet 31.Januar.2014 Noen her som vet hvor det er mulig å skaffe gode presenninger til å dekke over båten vinterstid? De jeg har brukt tidligere revner så fort det blir en liten kuling ? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 31.Januar.2014 Del på Facebook Svart 31.Januar.2014 Det hjelper også å sette på klyper som Clas Ohlson selger. Har erfart at det ofte er innfestingen som revner først. Sitér dette innlegget Link to post
snøgg Svart 31.Januar.2014 Del på Facebook Svart 31.Januar.2014 Biltema har et stort utvalg presenninger men jeg vet ikke noe om kvaliteten. Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 31.Januar.2014 Del på Facebook Svart 31.Januar.2014 Øyvinds marked i Drammen har gode tilbud. Kjøpte PVC 6x8 meter til 990kr. Min tynne presenning revnet også i vinden, men denne holder. Skal du ha top noch, er det vel O.B Wiik som gjelder? Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 1.Februar.2014 Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 http://www.sailtuv.no/products/presenning-260g Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
SoBo Svart 1.Februar.2014 Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 Her er litt å velge i : http://www.dancovershop.com/no/products/presenninger.aspx Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
LM 605 Svart 1.Februar.2014 Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 Har hatt båt stående i værutsatt egen hage i 30-40år, og vet hva det er å ha ei solid presenning. Hvis du er utsatt for mye vær og vind er det kun O.B. Wiik sine, eller lignende kvaliteter som holder. Hvis ikke opplagsplassen er veldig utsatt for mye vær kan jo noen rimeligere presenninger holde. Men for all del ikke sats på de tynne billig-presenningene fra f.eks Biltema, Europris, etc, de holder aldri. ( Av egen og mange andres erfaringer). Ei tykk solid presenning er jo naturligvis dyrere, men de holder jo i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 1.Februar.2014 Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 Biltema har også en tykk PVC presenning på 650 g/m^2, den er av meget god kvalitet, har brukt den et par sesonger på den forrige båten. Ellers enig med flere her, styr unna lette stive presseninger, de er nesten umulig å holde de på plass med litt vind, samtidig som at de blafrer å bråker noe fryktelig, har prøvd det et par år, og det var er h.....s styr, så det ga jeg opp. Kjøp PVC, de er myke å stille, og vekt i fra 450g/m^2 og oppover, jeg har nå en PVC pressening fra Maritim på 450g/m^2, meget fornøyd, og ikke var den så dyr heller. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Februar.2014 Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 Kan anbefale, og har gjort det i alle slike tråder det siste året, å spenne mange tau utenpå presenningen, fra side til side. Innfesting er i krybbe, eller annet solid festepunkt. Ikke frittstående støtteben. På Grandezzaen,31DC, har jeg 10-12 lengder som går frem og tilbake, og presenningen ligger dønn i ro. Vekta gjør litt, men tauene bryter luftstrømmene over pressenningen så den ikke løftes av det. Dette avlaster festemaljene veldig. Sitér dette innlegget Link to post
Taskekrabben Svart 3.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2014 Takk for mange gode tips. Da blir det vel PVC da Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 4.Februar.2014 Del på Facebook Svart 4.Februar.2014 Hei Jeg kjøpte en 220 gram type hvit pressening på Maritim. Og den er bare dritten, ikke kjøp den. Bruker tau i hver malje fra en side til neste side + spylerkanner med vann i for å ha tension på duken hele tiden, men det ser ikke ut til å hjelpe. larss Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 4.Februar.2014 Del på Facebook Svart 4.Februar.2014 (redigert) Jeg bruker billig pressening 5m x 10m fra Biltema! Presenningstativet er hjemmesnekret med en møneås på 1½"x3", over denne ligger en 1" lekt som er skrudd fast. Presenningen en klemt mellom disse. Så presenningen kan ikke sideforsyve seg over møneåsen. Måneåsen er i vinkel med høyeste punkt over styrhuset. hver ende skrår ned mot baug og akter. For å ta inn overskytende presenning har jeg en brett som er skrudd sammen med 1"lekt. Møneåsen holdes oppe av noe takstollignende (4stk), også her er presenning klemt ned med 1" lekt. Så har jeg kjøpt mange maljer http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Presenning-og-overtrekk/Maljer-4-stk-26768/ som presseningen er festet med. ved baug og akter bruker jeg klemmer http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Presenning-og-overtrekk/Presenningsklemmer-4-stk-267681/ Klemmene er lette å åpne når jeg skal inn i båten å jobbe :-) Så tilslutt har jeg som Eureka og har mange tau over presseningen for å holde blaffringen til et minimumm... Hver år kjøper jeg ny presenning til 2-300kr, så evt rift og skader bekymrer meg ikke. Bruker fjorårets presenning som innertak, hvor evt fuktslag legger seg ved svingninger i temperaturen. Så hver presenning har jeg to vintre. (Trikset med vannflasker/spylekanner i presseningen kan jeg ikke bruke, for det blåser så inn i sva... at de rykker presseningen i stykker...) Har båten utenfor soveromsvinduet om vinteren, å han skal være sterk før jeg hører bråk og blaffring fra Selina :-) Redigert 4.Februar.2014 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Aaserud Svart 4.Februar.2014 Del på Facebook Svart 4.Februar.2014 Jeg kjøpte 10x12m på Felleskjøpet - ikkje bra! Maljene røyk og det ble straks rifter Kosta ca kr 1000 Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 4.Februar.2014 Del på Facebook Svart 4.Februar.2014 Jeg kjøpte en stor grønn på Biltema forrige vinter. Den holdt seg greit. Før denne vinteren kom jeg over en armert og hvit presenning på Europris. Dum som jeg var kjøpte jeg denne da jeg tenkte det var en fordel å ha lys presenning. Etter 1 mnd med Europris presenning var hele båten full av vann! Hele presenningen lakk jo! Kliss våt på innsida. Bytta tilbake til Biltema sin grønne og ingen problem. Ulempen med billig presenninger er at de revner. Det gjør ikke skikkelig presenninger fra O.B.Wiik. De tåler en liten Tsunami. Kjøp ordentlig første gang, da slipper du mye banning! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Worry II Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Jeg var å sjekket presenningen på min brors Nidelv for en tid tilbake, og han hadde gjort noe som jeg synes var lurt. Han hadde 2 korte ! Det må jo være mye lettere når den skal på om høsten ! Min O.B. Wiik er et mareritt å få på ! Tung som rakkern, så den går ofte på med livet som innsats på dekk. Tror jeg skal kjøpe 2 kortere, så blir jobben lettere når det skal opp ! Tips bare.. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 (redigert) Flerdelt presenning er noe vi seilbåteiere er godt vant med. Vi må jo feste presenningen rundt den loddrette pinnen midt i båten. ;-) På nåværende båt har jeg en tredelt presenning: Baug - mast, mast - cockpit og cockpit - akterende. Delene stripser jeg sammen, og så er det en "borrelås-leppe" som ligger over selve skjøtene (tenk klaffen over glidelåsen i en allværsjakke). Fungerer fint, men høyt møne på stativet pluss veldig tung vekt på presenningen gjør jobben med å få den på/av til en god treningsøkt. Redigert 5.Februar.2014 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 (redigert) Plastkanner har jeg aldri brukt. Jeg har en presenning som går litt ned til der skroget svinger inn. Så trer jeg tau gjennom alle maljene (horisontalt) og snurper til. Deretter har jeg tamper inn under båten fra den ene siden til den andre. Disse er knyttet fast i "snurpetauet" mellom maljene slik at det blir svært liten belastning på selve maljene. I løpet av 25 år har det røket under en håndfull maljer! Og presenningen har holdt seg på plass uten forskyvning også. Redigert 5.Februar.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arvid_A Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Akkurat samme prinsippet benytter jeg også, Lars! I tillegg har jeg 2-3 tau tvers over mønet på presenningen. Disse er strammet ned under båten, og hindrer at presenningen "galopperer" ved vind langsetter båten. Nordvest-stormen i juletida traff rett i sida på båten/presenningen, og ekvipasjen "sto han a'" så det var en fryd! Sitér dette innlegget Link to post
Luffe82 Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Noen ganger er jeg enig andre ikke. Slik er det her i verden. Men Lars dette er den eneste riktige måten å gjøre det på. Desverre alt for få som gjør det på denne måten. Det verste man kan gjøre er å forankre presenningen i opplagsstativet Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Presenningsstativet mitt står oppe på båten, med omvendte T-er og en lang bom. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ivar Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Kan anbefale, og har gjort det i alle slike tråder det siste året, å spenne mange tau utenpå presenningen, fra side til side. Innfesting er i krybbe, eller annet solid festepunkt. Ikke frittstående støtteben. På Grandezzaen,31DC, har jeg 10-12 lengder som går frem og tilbake, og presenningen ligger dønn i ro. Vekta gjør litt, men tauene bryter luftstrømmene over pressenningen så den ikke løftes av det. Dette avlaster festemaljene veldig. Brodern har funnet ut det samme, bruker Tyvek presenning og med "trålposelin" strekt over Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lazyjack Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Det hjelper også å sette på klyper som Clas Ohlson selger. Har erfart at det ofte er innfestingen som revner først. Men disse sitter ikke på den litt dyrere typen armert presenning som er litt glattere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.