Jump to content

Test av egne batterier


Per Arve

Recommended Posts

Hei :wink:.

 

Det er mulig dere har diskutert dette tidligere, men jeg fant ikke ved søk.

 

Jeg har et batteri som er 5 år gammelt. Og er usikker på om det er like godt som før. Kan man enkelt teste det? F. eks. ved å lade det til 14,4. La det hvile et døgn før man noterer hvilespenningen og setter på en lampe eller to. I for eksempel 24 timer. Eller det antall watt-timer som skal til for å få batteriet ned til 12,0 :wink:.

 

Kan man beregne den hvilespenningen som skal være aktuell hvis batteriet er friskt?

 

Er det slik at et 115 AH batteri kun inneholder halvparten? Og at det således etter 55 AH skal ha hvilespenning på 11,8 eller deromkring?

 

Mener å huske at Lars H. (og sikkert andre) har kjøpt seg en propulse. Testet dere batterien før installasjon? Og har dere testet i ettertid?

 

Etter å ha lengtet seg syk en hel vinter viser det seg at det er to ting man glemte. Myggen og strømmen..... :yesnod:

 

Vel myggen...., hundeskålen bunnfrøs over natten i cockpit i helgen :confused:.  

 

Takknemlig for veiledning. Eventuelle tips til tidligere innlegg :seeya:.

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Det enkleste du kan gjøre er å lade batteribanken helt opp. Deretter måler du syrevekten. Har du 1,27-1,28 er det glimrende. Mest sannsynlig har du Ikke det. Gjennomsnittet er kanskje bare 1,26. Det er heller ikke galt. Galt blir det først når du har store variasjoner cellene i mellom

 

Ellers er det jo slik at batterispenningen er tilnærmet lineær med utladingen og ufølsom for temperaturen. Når batteriet er fulladet, måler du hvilespenningen. Normalt er denne et sted mellom 12,75 og 12,79 avhengig av tilstand og syrevekt. Helt utladet er den temmelig nøyaktig 1,0 V lavere. En halv volt spenningsfall skulle derfor tilsi halvtomme batterier. (regnet fra 12,79V)  Problemet er bare at nøyaktig avlesning krever et voltmeter med helst 3 siffer etter komma og at batteriet har fått hvile et døgn. Å måle syrevekt er derfor bedre, men litt mer brysom.

 

Vil du likevel kjøre belastningstest, ja da spiller temperaturen plutselig en rolle igjen. Det er fortsatt kaldt uansett hvor i landet du befinner deg.

 

Lotus

 

Hvis du vil vite helt nøyaktig hvordan disse tingene fungerer, så les denne artikkelen.

http://www.homepower.com/files/battvoltandsoc.pdf

 

(artikkelen er tydeligvis skrevet med syrevekt og derved spenning for litt varmere klima. Toppspenningen er derfor 12,70 og ikke 12,79)

 

Legg merke til kurven som viser batterispenningen ved utlading. Den er ikke lenger lineær, men buer. Jo raskere utlading jo mer buer den. Det innebærer at man ved bruk av et nøyaktig voltmeter til enhver tid kan beregne temmelig nøyaktig hvor mye kapasitet som er igjen. I praksis betyr dette at man ikke bør bevege seg under 12V når man samtidig belaster batteriet med litt lys, kjøleskap og andre småting. (C/20 karakteristikk)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Lotus har vel egentlig gitt deg svaret, men vil likevel komme men noen kommentarer. Hvilespenningen etter lading måler du etter et døgns hvile, uten belasning. Det kan også ta litt tid før syrevekten har stabilisert seg, spesielt etter en opplading fra kraftig nedtappet batteri.

 

5 år er jo noe, men dersom batteriet har fått riktig stell, væskenivået har vært passet på, det ikke har vært tappet ekstremt mye ned, ladespenningen har vært riktig, det jevnlig har fått vedlikeholdslading (to timer fra dynamoen hjem etter tur er ikke nok, men med 15 - 20 timer vedlikeholdslading ved ca. 13,5v etter at det er 'fullt'), skulle du ha flere år igjen på batteriet.

 

Jeg har en Europulse (det samme som Propulse) som du sier. Men satte den inn samtidig med oppgradering av ladesystemet og nye batterier for 5 år siden. Så det er vanskelig å si om den har noen effekt, tror egentlig ikke på den. Hittil virker batteriene som om de var nye.

 

Var forresten med og diskuterte Euro/Propulse for ikke lenge siden på denne tråden: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...8451930;start=4

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, begge :smiley:.

 

Syrevekten er ganske lik i alle cellene. Men de to syrevektmålerne jeg bruker viser såpass forskjellige vekter at jeg anser dem som verdiløse. Kostet da også kun 29,90.

 

Hvor nøyaktig er den digitale spenningsmåleren til 118,- mon tro?

 

Men igjen, takk for råd :seeya:.

Link to post
Share on other sites

Har lagt til artikkelen Lotus nevner litt lengre opp i dokumentarkivet. På samme sted fant jeg også et par andre artikler som har med batterilevetid å gjøre. Kanskje litt tungt fordøyelig, men den teknisk interesserte vil kanskje finne artiklene interessante? :smiley:

Link to post
Share on other sites

En liten batterihistorie fra forrige vinter:

 

Jeg har en fastmontert mobitronic lader ombord. Har også en liten ovn, og

om vinteren sto disse to tingene på mer eller mindre konstant. Jeg hadde ofte litt lys o.l

på hele tiden.

 

Synes dette er greit, så slapp jeg å fumle rundt i mørket, samtidig som det var litt sirkulasjon

i strømmen. Normalt tok jeg en tur ca en gang i uka for å sjekke at alt er iorden.

 

En gang gikk det nærmere 2 uker før jeg fikk utført inspeksjon. Jeg følte med en gang at noe

var galt da jeg klatret ombord. Det var helt mørkt og iskaldt ombord, og jeg kunne tydelig huske at  jeg hadde forlatt båten med en del lys på. Fomlet meg fram til hovedbryteren, men det sto på.  Prøvde å slå på noen andre lamper - kanskje pærene hadde gått, men nei. Det var like mørkt.  Det viste seg at automatsikringen på brygga hadde slått ut, og antagelig hadde den vært ute i mange dager. Batteriene var FULLSTENDIG FLATE.

 

Jeg målte 0 volt over batteripolene!

 

Fikk igang landstrømmen igjen men mobitronc'en ville ikke vedkjenne seg batteriene

Forsøkte så å koble på en bensinstasjonlader på et av batteriene. Laderen durte og ristet et par sekunder før den ga opp. Jeg anså da alt håp for å være ute, men i det jeg skulle koble fra laderen, begynte den plutselig å dure igjen noe sekunder. Jeg bestemte meg for å vente litt for å se hva som skjedde.  Det samme gjentok seg flere ganger, og etterhvert synes jeg å merke en tendens til at laderen durte litt  lenger for hver gang før den ga opp. Fant fram voltmeteret igjen. 1.5 volt over polene. Var det håp?

 

Eksperimentet forstsatte, og perioden mellom hver gang laderen ga opp ble stadig litt lengre.

Batterispenningen økte litt for hver gang. Prosessen gikk stadig raskere, og spenningen steg.

4 volt, 5 volt osv og til slutt klarte laderen å jobbe kontinuerlig. Da jeg var kommet opp på ca 9 volt, koblet jeg batteriet over på mobitronic laderen, som nå gikk løs på arbeidet med stor entusiasme.

 

Gjentok samme operasjon på batteri nr 2, og imot alle odds så det ut til at batteriene hadde klart denne påkjenningen med livet i behold.

 

Batteriene fungerte normalt i fjor sommer, og syrevekten ser grei ut.

 

I følge teorien burde disse batteriene ha frosset istykker i og med at det var kuldegrader ombord pga sikringsbruddet, og at de var fullstendig flate.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...