dan Startet 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2014 Jeg har en Steady 320, ca 15 år gammel. De siste år ligget på sjøen hele året, kun vært oppe noen timer for bunnsmøring. Oppdaget nylig at det er trukket inn mye vann (minst 50liter) i dobbelbunn. Jeg finner ingen hull/rifter i skrog. Jeg tømte den nylig , men etter et par uker var det igjen tilsvarende like mye vann i dobbelbunn.Er det muligat at plasten/ polyetylenen ikke holder vannet ute/at det trekker gjennom? Kan det fikses? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 7.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2014 Let etter en manglende skrue eller en skrue som ikke er skrudd ordentlig til oppi båten. Utrolig hvor mye vann som kan renne inn igjennom slike hull hvis de er et sted det renner vann forbi når det er nedbør. Smakt om det er salt eller ferskvann? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gullfisk Svart 7.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2014 Salt eller ferskvann? Når det ligger vann bak i "kulpen" ved akterspeilet, og du tråkker i båten, se etter bobler i kulpen. Har vært borti usynlig sprekk der. Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 7.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2014 Hadde en Pioner Jolle for mange år siden med dobbeltbunn, som også fylte seg med vann.. ingen synlige sprekker var å finne, men det så ut som bunne hadde begynt å "krakelere". Synes det var håpløst å forsøke å reparere, dette, så den jolla ble levert på fyllinga! Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 7.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2014 Få lånt deg en røykmaskin også fyller du den med røyk.. Da finner du lekkasjen:-) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 7.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2014 Sjekk lensehullet, evt. prøv å sette pluggen i utenfra og se om det holder tett da. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 7.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2014 Hadde en tilsvarende båt som sank flere ganger. Fant ut at det var en sprekk i akterspeglet rett under lensehullet, på innsiden av båten, og sprekken gikk også inn i hullet. Forsøkte å reparere det flere ganger, også profesjonelt, men det ble slått opp med en gang.. Ga til slutt bort båten til en bergenser her på forumet. Gadd ikke styre mer med den plastbaljen. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Hjeltefjord Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Hei.Den båten lever i beste velgående fremdeles så vidt jeg vet.Ble borret opp et hull i hver ende av sprekken og limt med tech 7.God som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Baffin Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 På min 320 lakk det i "tau" hullene franne ved baugen.. De hullene som er for slepetau.. Fylte med tec7 og har vært tett siden ca 5år Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Hei.Den båten lever i beste velgående fremdeles så vidt jeg vet.Ble borret opp et hull i hver ende av sprekken og limt med tech 7.God som ny. Hei! Det var morsomt å høre! Jeg har mange gode minner fra den båten! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Napoli Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 Løfter denne. Jeg har en 320 som i løpet av vinteren har blitt helt full av vann i dobbeltbunnen. Antar det har kommet inn gjennom skruehullene til toftene. Men - hvordan får jeg tømt bunnen igjen? Går det an å bore et nytt hull bak og sette inn plugg? Får man det i så fall tett igjen? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Komodo Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 Napoli skrev 21 minutter siden: Går det an å bore et nytt hull bak og sette inn plugg? Får man det i så fall tett igjen? Hvis du ikke vil bore et nytt hull på det laveste punktet, kan du jo bore et hull på det øverste punktet og snu den opp ned. Hullet kan tettes på flere måter, men det er jo greit å tenke på hvor man plasserer et slikt hull. Jeg har en 12` Pioner som var litt deformert i bunnen i fjor. Skrudde ut en skrue i akterspeilet og satte på pressluft. Oppdaget da at det lakk ut luft fra diverse steder, f.eks. der åregaflene var skrudd. Tettet litt på et par slike steder, og satte på nok trykk til at bulken rettet seg ut. Men på Denne båten er det altså støpt inn muffer i akterspeilet til akkurat det formålet du etterlyser nå. Alle hull over vannlinjen er det imidlertid mindre nøye med. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 Er det ingen vanlige steder å tømme en 320 på, slik som på Pioner der man ofte kan skru av "taufestet " overst i baugen , og bare helle ut vannet? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Napoli Svart 2.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2022 Komodo skrev for 14 timer siden: Hullet kan tettes på flere måter, men det er jo greit å tenke på hvor man plasserer et slikt hull. Hadde ikke falt meg inn å sette et hull på toppen av båten... ?? Rart - guttungen har hatt en Bever de siste årene med den løsningen. Men det hadde jeg tydeligvis glemt. Hva bruker man for å få tettet en plugg med på denne typen materialer? Tec7? Grand Banks jr skrev for 14 timer siden: Er det ingen vanlige steder å tømme en 320 på, slik som på Pioner der man ofte kan skru av "taufestet " overst i baugen , og bare helle ut vannet? Nei, de har i sin visdom lagt et hull foran i båten, midt på. Her kan man føre en slange inn, og bruke hevert eller pumpe. Men da får man jo ikke ut alt. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Honduras Svart 2.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2022 (redigert) To mann setter vel greit den båten på snuta inn mot en vegg eller noe slik at du får ut alt, hvis hullet er i baugen? Eller bare snu den med bunn i været og løfte litt i akterspeilet, da blir jo baugen laveste punkt. Redigert 2.Mai.2022 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Napoli Svart 2.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2022 Honduras skrev 13 minutter siden: To mann setter vel greit den båten på snuta inn mot en vegg eller noe slik at du får ut alt, hvis hullet er i baugen? Eller bare snu den med bunn i været og løfte litt i akterspeilet, da blir jo baugen laveste punkt. Ikke fullt så lett dessverre. Se bildet- med markering av hvor hullet er.. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Komodo Svart 2.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2022 Hva med å sette båten på nesa med akterspeilet tett opp, og suge ut vannet med ei pumpe? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Honduras Svart 2.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2022 Hvis du legger båten på bakken og løfter den en halvmeter i akterenden er vel det hullet rett over det som blir det laveste punktet i kjølen? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Gullfisk Svart 2.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2022 Min hadde lenseplugger på toppen, bakerst på begge pontonger. Slike plastplugger med o-ring, man kan skru ut. Enkelt å pumpe ut av på vannet, og enkelt å drenere ut oppned på land. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 2.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2022 Komodo skrev 56 minutter siden: Hva med å sette båten på nesa med akterspeilet tett opp, og suge ut vannet med ei pumpe? Honduras skrev 55 minutter siden: Hvis du legger båten på bakken og løfter den en halvmeter i akterenden er vel det hullet rett over det som blir det laveste punktet i kjølen? Er vel det som må bli løsningen ja. Får forsøke å sette den på "snuten" og få så mye vann som mulig ut med en pumpe. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.