Jump to content

Gjengangertråd ! Hvilket bunnstoff bruker vi i 2014 ?

Worry II

Recommended Posts

Pris på bunnstoff er en uvesentlig kostnad i båtsammenhengen etter min mening

For min del blir prisen av bunnstoff rundt 10% av det det koster å løfte opp skuta, det er løftet som koster penger ved vårpussen. Maritims bunnstoff er jo gunstig priset :thumbsup: Her koster det 100kr foten å få båten opp av vannet for båter over 40', så kjekt om bunnstoffet varer litt. Redigert av Hakkannen (see edit history)

I år hadde jeg International selvpolerende hvitt bunnstoff på båten, og kjørte full behandling av drevet med Jotun vinylprimer og Jotun svart drevspray på hekkaggregatet. Kan si så mye at Jotuns produkter har jeg brukt for siste gang. Bunnen på båten var like fin og ren når jeg tok opp båten, mens aggregatet også var blitt hvitt av rur i løpet av sommeren.

Nå til våren er jeg fristet til å prøve hardt svart bunnstoff på aggregatet. Kan ikke bli værre enn dette Jotun-tullet...

• 2 uker senere...

Har vurdert å bruke dette stoffet i år: Soromap AF2 Racing

Ser tørstoffinnholdet i dette er vesentlig høyere enn f. eks Hempel Waterglide og VC17 som jeg har pr idag. VC17 har grodd veldig, men vet ikke helt hvorfor.

Noen som har peiling på om tørstoffinnholdet i bunnstoff har noen betydning?

Har fått forklart fra Sola Shipping at Soromap bygger noe mellom VC17 og f. eks Seajet, så det skulle ikke by på noen store problemer med oppbygging av tykke lag etter noen år....

Skal også kunne legges direkte på VC17

Test fra Båtmagasinet (Ingen omfattende test)

• 2 uker senere...

Ligger i hovedsakelig brakkvann i utløpet på elva i Son og synes det gror noe jævlig fra sluttet av juli. Mister 6 knop marsfart ved samme turtall som på våren. Bruker båten regelmessig. Har prøvd ulike selvpolerende stoffer men ikke VC 17. Kan den være en "killer"?

Er det forskjell på fartsegenskapene, altså motstand / friksjon for du ulike stoffene?

Sushi

Min erfaring er at groing har mer med hvor båten ligger og hvor mye man bruker den, enn type/merke. Har hatt båt liggende i 3 forskjellige havner med forskjellige resultat.

Lå innerst i en bukt for noen år siden med Jotun Non stop og var plaget med groe, flyttet båten ca 0,5nm syd til Drøbak, og båten var nesten fri for groe. Da jeg lå i Drøbak, kjøpte jeg en kamerats båt, han benyttet Seajet og var ikke plaget med groe. Jeg hadde plass 2 brygger lenger ut, brukte samme bunnstoff, og samme ant strøk, med samme type rulle... Fullt av groe på høsten :smiley:

Båten jeg har nå med VC17 lå først i Drøbak, der ble det antydninger til rur, men i Son var det bare å blåse rent med høytrykk og legge på nytt lag...

Prøv deg litt frem og se hva som funker er mitt råd :smiley:

Ligger i hovedsakelig brakkvann i utløpet på elva i Son og synes det gror noe jævlig fra sluttet av juli. Mister 6 knop marsfart ved samme turtall som på våren. Bruker båten regelmessig. Har prøvd ulike selvpolerende stoffer men ikke VC 17. Kan den være en "killer"?

Er det forskjell på fartsegenskapene, altså motstand / friksjon for du ulike stoffene?

Som du ser i posten min over, tror jeg mange faktorer spiller inn. Men der jeg ligger nå får ikke 10 ville hester meg til å velge noe annet :lol:

Motstanden ii vannet skal jo være bedre enn feks selvpolerende, men om det er hold i det vet jeg ikke...

• 3 måneder senere...

Om det er noen her som har prøvd forskjellige bunnstoff på litt mer hurtiggående båter?Har slipt min HELT ned og skal nå primes så bunnsmøres, og lurer litt på hva som egner seg til båter med fart på over 50knop, noen erfaringer/anbefalninger?

Er vel ikke veldig mange på dette forumet som har båter som går over 50 knop!

Jeg synes det nye siliconstoffet til Hempel virker spennende! men tror neppe jeg gidder alt forarbeidet! må vel slipe av alt som er gammelt og bygges opp på nytt! Men mulig det er lit for godt til å være sant! hehe. Noen som har rukket å teste det ut?

Jeg er forøverig meget godt fornøyd med Hempel hard racing, mørkeblå. Forsåvidt også Jotun selvpolerende også. Men tror forholdene har like mye å si som bunnstoffet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har skrapet av alt og sodablåst skroget komplett rent. Sparklet opp og pusset skader i gelcoat. Lagt på fem lag med tokomponent epoxyprimer fra International. Så to lag med bunnstoff fra International. Til neste år skal jeg slippe å gjøre noe annet enn å spyle rent. Alt i følge produsenten.......

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...