Jump to content

Demontere cutlasslager uten å ta av aksling


Enzo

Recommended Posts

Jeg har en Hallberg Rassy 37 med fast aksling og på denne ønsker jeg å bytte cutlasslager, Hallberg rassy har et spesialverktøy for å ta av lageret uten å måtte fjerne drivakselen.

Jeg har selvsagt ikke dette verktøyet liggende men er det noen som vet om verksteder på Østlandet som har dette liggende ?

 

Er det eventuelt noen som har gjort en slik jobb uten å fjerne aksling og har tips til hvordan jeg kan klare dette ?

 

 

 

 

bilde

bilde

Link to post

De fleste pleier å måtte bite i det sure eplet og sage split på langs i lageret. Alternativ til spesialverktøy er om du kan fikse eit rør som akkurat går innpå aksling men har mindre ytterdiameter en cuttlesslager, og tre innpå bakfra og slå med slegge ? og splitte det etterpå.

Dersom ditt cutless sitter i skroget og gear er langt bak , så går kanskje ikkje det.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Morsomt utseende på det verktøyet, ser nesten ut som et kampvåpen.

Jeg forstår det slik at det er en glidehammer hvor skruene strammes til over lageret for å bite seg fast ?

De gangene jeg har vært borti bytte av lager har jeg måtte ta ut akslingen, som regel går det rimelig greit. Utfordringen liggervsom regel i å fjerne lageret da det kan sitte noe i granskauen fast.

Jeg tror det er urealistisk å bytte lageret på noen annen måte hvis det er standard opplegg med lager i presspasning i hylserør

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post

For meg ser det ut som om det verktøyet er konstruert for å trekke ut cutlesslager som sitter i skroget, men med et utstikk fra gjennomføringen/bosset, stemmer det? Det er tydeligvis større diameter i enden der de spisse set-skruene sitter. ser for meg at man tar av propellen, trer verktøyet inn på akselen, trekker til set-skruene i cutlesslageret, og slår med glidehammeren. Hvis dette stemmer er man avhengig at cutlesslageret har et utstikk. Har du det?

 

En kompis av meg demonterte cutlesslageret på båten sin uten å ta ut akselen. Det var en knotejobb jeg aldri ville vurdert. Båten hans hadde (som vår) fritt opphengt cutlesslagerbrakett et stykke bak hylserøret. Metoden han brukte var å klyve et rør som passet utenpå akselen, klamre det sammen med noe mikk-makk, og trekke med noen gjengestenger og diverse styr, husker egentlig ikke helt i detalj. Men hvorfor alt dette knotet? Det er jo ikke veldig mye jobb å ta av akselen?

 

Med fritt opphengt brakett som sist nevnt ser jeg for meg tre løsninger.

  • Den ene er som beskrevet over. Etter å ha trekt ut akselen klyver man lageret og meisler det ut.
  • Den andre er å tre en lang gjengestang gjennom lageret, sette en skive / plugg i framenden som styrer i hullet og har en krave som ligger an mot lagerets ende, men går inni braketten. I andre enden setter man på et tykkvegget (fortrinnsvis) rør som ligger an på enden av braketten, men har en diameter som er litt større enn ytterdiameteren på lageret. Dette røret må være litt lengre enn lageret. I enden setter man på en skive og en mutter og presser lageret ut, eller "terser" som de liker å kalle det på andre siden av fjella :wink:
  • Den tredje måten (og mitt førstevalg) er det samme som nr. 2, men med en hydraulisk hulljekk istedenfor å skru. Genialt enkelt, og koster knapt en dråpe svette :thumbsup:

Obs, husk set-skruene som sitter i braketten, det glemte jeg....

Link to post
Hvorfor må man skifte lageret på en så ny (kvalitets)båt?

Forstår ikke helt spørsmålet ditt, hva har alderen båten 10år og kvaliteten på båten å gjøre med at jeg vil bytte lageret ?

 

 

 

Uansett

Lageret sitter i et skjegg altså inne i skroget det er ikke synlig annet enn at jeg kan løsne 2settskruer i enden der lageret kommer ut og så visstnok kunne sette på dette verktøyet og dra det rett ut. Verftet mener man greit kan fjerne det uten å bruke verktøyet også uten å fjerne aksling men det kan være endel mer arbeid.

 

Skal jeg ha akslingen bort så regner jeg med at jeg må demontere roret eller løfte motoren og det må vel være enda mer arbeidbilde

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Gjorde det nettopp ....

Glem det Enzo, du har ikke sjanse i havet å få dette til, uten å fjerne aksling. ( og kappe spor på langs )

Jeg tipper rorakslingen din er 2-delt, slik at du slipper å grave kjempe stort hull i moder-jord, når du skal ha av roret. Det var det hvertfall på vår båt, så jobben var gjort på 1-2-3 .

Edit: Dette er jo en av de store fordelene med skegg . Todelt roraksling !

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post

Jeg hadde også stilt spørsmål når et slikt lager må byttes etter ti år og 1000motortimer men jeg stiller ikke det spørsmålet her for det må ikke bytte, jeg sier jeg vil bytte det akkurat som jeg har drevet og byttet ut skroggjennomføring som er som nye på denne båten som jeg regner med får tusenvis av motortimer og seiltimer de nærmeste årene. Det er ikke mye slakk men jeg vil bytte det allikevel.

 

 

Spørsmålet var å få byttet lager uten å fjerne akslingen slik HR sier det har vært gjort utallige ganger og som de har laget spesialverktøy til å gjøre enda raskere.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Det er litt vanskelig å se på bildet du har lagt ut, men stikker lageret noe særlig utenfor bosset? Det er vel en forutsetning for å få trekt det av uten å ta ut akselen.

 

Det verktøyet du viser bilder av ser jo veldig smart ut. Kanskje noen av dere som har båt hvor cutlesslageret er montert slik burde gå sammen og få laget et slikt? Det er enkle greier å maskinere. Nå er det jo veldig sjelden man trenger slike verktøy, så det er jo grenser for hva man orker å legge i det. Hadde det vært en ide å lage en felles verktøybase her på forumet til utlån? Kanskje vanskelig å få til å funke i praksis??

Link to post

Du vet selv best hvorfor du skal bytte, så det lar jeg ligge.

Jeg har byttet på min Saga24. Det originale var av messing (bronse?) og satt dønn fast etter 30 år, og dette MÅTTE byttes. Det var vanskelig å skjære en slisse innover, da jeg var redd for å skade hylsen rundt også.

 

Det var først da jeg fant frem en fryse/kjølespray som krympet metallet i det gamle lageret, at det begynte å løsne.

Jeg antar at man også kan vrme oppfra utsiden samtidig for å utvide det rundt, mens man krymper innvendig. Hadde jeg ikke begynt å kutte en slisse allerede, ville jeg nok fått det ut kun ved hjelp av nedkjølingen/krympingen. Det var det som skulle til for å få det til å løsne.

 

Cutlesslageret har vel slisser innvendig til vannsmøringen, som gjør at du får inn litt kald spray med akslingen på plass også, kanskje. Det kommer nok mest an på hvor hvor mye av custless lageret som stikker ut, og dermed hvor mye "grep" du klarer å få på lagerenden. Etter bildet å dømme, ser det litt lite ut?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Jeg har vært i kontakt med HRklubben og det er en diskusjon der om det som jeg håper det kommer noe positivt ut av. Ser man på bildet så ser man ikke mye av det som stikker ut men det er sparklet over så man fjerner bare "pynten" slik at skjegget blir rett i bakkant da dukker mer av hylse og antageligvis lager fram. Da dukker også de to låseskruene opp.

Verftet sier det er null problem å bytte lager uten å ta ut akslingen og da får jeg jo tro de på det og dermed spurte jeg her i håp om at dette kanskje er en vanlig praksis.

 

Verktøyet er tre lapper omtrent så å kjøpe det for å bruke det en eneste gang selv det gidder jeg ikke da reiser jeg heller ned til orust og bunnsmører der og tar det lageret i samme slengen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...