Jump to content

hente levere tråd Arendal Bergen.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Henger meg på her, fantastisk hjelp av Liberty :thumbsup:

 

Som SAP sier, fint om du kunne komme med en forklaring på hva som ble gjort Bjørn, gjerne akkompagnert av noen bilder....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, det hadde vært gøy (hvis du orker og har tid) å få litt info om dagens reparasjon. Det er vel forøvrig lurt av dere nå, hvis båten er klar, å få dere noen timer søvn inntil det løyer nok på kvelden, og deretter ta ut for å gå resten i et strekk, eller hva tenker dere her? Ser jo bra ut når en kommer litt utover natten.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Rene thrilleren dette, håper du kommer deg hjem til mandag morgen, Bjørn :pray:, selv om det neppe er noen krise å la båten ligge en uke. Men du mangler vel et hjem i Arendal, så det hadde sikkert vært greit å få med seg boligen.

For en kompetanse og hjelpsomhet som finnes her på forumet og ikke minst vilje til å stille opp i den virkelige verden, ikke bare den digitale. Sjelden har vel en løs aksling blitt nærmere vurdert og analysert! Fantastisk :yesnod:

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Utrolig flott å se hvor mange som stiller opp. Liberty i særklasse. Godt å se at det er kvalifisert hjelp å få. Skulle du måtte la båten ligge og trenger ett rom noen dager så er du selvsagt velkommen på Lystheia Bjørn.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å komme med en sammenfatning av hva som har skjedd i dag. Å litt i gårkveld..:-) vi gikk jo som dere vet gjennom Stavanger å bybroa. Da gjorde vi kanskje første feil. Vi burde lagt oss der inne i le.

 

bilde

 

Kanskje vanskelig å se på dette bildet. Men det ble tøft utpå fjorden på utsiden av Randaberg. Tok noen bilder bla dette over før det ble nok med å prøve å se. Sjøen slo kraftig over båten i ett. Så det gikk lange stunder uten at vi så noe som helst.

Radar og tre plottere var det vi så. Pluss marinetraffic.com.

Men den er egentlig helt ubrukelig. Fryktelig mange som ikke vises der. Å det oppdateres for sent.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Litt sjø..før det slo til for fullt. Vinden økte veldig når vi var utpå.

 

Så når vi gikk inn til tananger var det litt trangt med uvant skute. Å vinden fikk godt tak i oss å det ble litt kaos. Heldigvis unngikk vi andre båter. :-)

Men som det har vært skrevet her så har nok denne bolten vært en nødreparasjon. De gamle splintene fant Liberty i bunnen av båten

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Slik skal det jo se ut originalt

 

bilde

 

Men her ser dere bolten er borte.

 

Den fant sønnen på bunnen av båten delt i to biter trodde vi først. Men det viste seg når Liberty kom at det sto et stykke inni akselen og.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Som dere påpekte har akselen flyttet seg bakover. Antakelig har den stoppet i akselsinken som nylig ble montert. :-)

 

Jeg bruker flere innlegg pga tapatalk fusker litt for meg. Mistet flere lange innlegg nå. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Så etter å ha kjørt hele natta vekker Liberty meg med en telefon. Jeg står på utsiden av båten sier han. Å kaster seg rett på jobben. Uten pause. :-) for en mann. Han fortjener stor lønn.

Han vegynte med en gang å brotsje opp hullet i senter men det gikk smått . Vi hadde ikke drill så det måtte vi på bygda å låne. Rett akter for oss ligger Tananger kystkultur å der googlet jeg etter et tips fra en på brygga her. Å fant en velvillig person som lånte oss en drill og en vinkelsliper og et bor.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det gir håp for et samfunn som ihvertfall i følge media blir stadig kaldere og kaldere.

Jeg tror det ligger dypt i folkesjela og hjelpe hverandre, jeg vet ihvertfall at det føles godt og få bidra.

 

Nå venter jeg spent på at Bjørn skal runde Lista......skal holde utkikk....

Link to post
Share on other sites

Det viste seg at det var svært tungt å utvide hullet i akselen til 14 mm. Så det slet på boret. Dermed ble det litt panisk leting etter flere bor. Og Fjordland kom med et bor til oss. Men da hadde utrolig nok Liberty klart med noen sørgelige rester av bor og brotsj klart å utvide så mye at han fikl slått ny bolt inn. Med utrolig trang passning.

 

bilde

 

Nå er nye bolten montert.

 

Den ble kappet for passning ble for trang. Dermed fikk han den ikke helt inn.Så det ble klinket for at den skal sitte godt.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Fantastisk tråd! Har fulgt med helt fra starten, og er mektig imponert. Fantastisk innsats og behjelpelighet av Liberty! Har ikke ord...

Ser at en dag borte fra båtplassen er alt for lenge. Holder til i Sandnes, og har en del verktøy og utstyr hvis du skulle trenge noe mer Bjørn. Har også kontakter i nærområdet. Skulle mer en gjerne ha hjulpet til, hvis jeg hadde lest dette i går!

Lykke til videre! Det er bare å ta kontakt hvis du skulle trenge noe som helst. tlf: 93299916

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

Det har jeg lært Allan. E. :-)

Så når vi var ferdige med jobben å Liberty reiser hjemover ser jeg Los båten gå utover. Å det kaster godt på seg.

Jeg roper de opp på vhf og han er ganske klar på at de ikke ville tatt over Jæren i dag. Da bestemte jeg meg for ligge dag. Å det var rett . Nå øker vinden time for time virker det som. Å det bryter kraftig på utsiden.. så her ligger vi til vinden løyer. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ktveiten.. :-) moralen må være at vi holder oss oppdaterte på Båtplassen. :-) jeg har aldri opplevd maken i mitt liv.

Liberty sa det så treffende, å det er og mitt livsmotto: en må bare hjelpe folk. For plutselig står en der å trenger hjelp selv. Da kommer det noen som Liberty. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ktveiten.. :-) moralen må være at vi holder oss oppdaterte på Båtplassen. :-) jeg har aldri opplevd maken i mitt liv.

Liberty sa det så treffende, å det er og mitt livsmotto: en må bare hjelpe folk. For plutselig står en der å trenger hjelp selv. Da kommer det noen som Liberty. :-)

Ja, blir oftere sjekk av båtplassen etter dette :) Veldig godt sagt!

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...