Jump to content

hente levere tråd Arendal Bergen.

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Da var nattevakten i gang og jeg er fullt oppdatert. Flott at du er klar for neste etappe! Og jeg slutter meg til resten av gjengen her inne. Det er bare å gi all verdens honnør til Liberty som sørget for at du nå kan bekymre deg om været og ikke skuta!!!

å ta en liberty vil vel nå være et æresbegrep! Lykke til med kvelden og natta!

Hvordan opplever du overgangen til så stor båt kontra den du hadde? Er vindfanget den største overgangen?

Håper dere fryder dere littegrann over været og har fendret godt.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Støtter absolutt uttrykket om å ta en liberty. Det er for meg et begrep nå. :-) den Mannen.. :-)

Å når det gjelder verdens beste.. så må prinsessa ta i litt nå.. for å imponere meg igjen. Selv om nok både jeg og prinsessa vet at ho fikk litt hardhendt kjærtegn. Men ho burde nok tålt det. Hadde ho vært helt frisk.

Så vi får håpe resten blir bra. Nå må bare vinden løye.. :-) Wiking26AC. . Litt mer futt i bongotrommene. . Mistenker at du har vært opptatt med noe annet nå noen dager.. :-)))))

Endelig ble det Bobåt

Erikda, etter en meget vellykket manøver inn baklengs i bås hos Bjordal og Madsen, og en flott tillegging i vinden i Haugesund følte jeg det gikk bra. Men når vi ble satt på virkelig prøve her i Tananger så må vi vel si at det ble en ripe i lakken på den stolte kapteinen. Så nå må vi til å bygge selvtillit igjen. :-) å den følelsen av å ikke kunne mestre skuta sitter litt i.. når jeg mistet kraften på den ene propellen. Så nå får vi begynne på bunnen.. :-)

Endelig ble det Bobåt

Hei Bjørn.

Sitter foran peisen, på Oppdal. Ikke noen bekymring rundt vind eller bølger her.

Nord West'en ligger trygt i Solheimsviken, og blir nok der 3-4 uker.

Ser du fikk mer utfordringer enn du trengte på hjemturen.. Flott det har løst seg, på en utrolig imponerende måte..

Lykke til på resten av hjemturen. (Skal hilse fra Fatter'n, han er med på fjellet)

JI

Det er vel bare til å finne seg en stor god kai å øve litt når du er kommet hjem så ordner det seg. Stiv kuling på alle målere ned til og med Obrestad, i Rekefjord viser måleren 10 meter i sekundet. Los 114 i Rekefjord kan du kanskje prøve å kontakte å høre om bølgene utforbi der?

:thumbsup::thumbsup::thumbsup: for Liberty :yesnod: Det er jo bare tull det der de sier at bergensere ikke er brukanes til noe :giggle:

Han har også konstatert at det er noe kast i akselen. Den mangler 0.2 mm på diameter. Så den må byttes. Sammen med klemhylse.

Hadde en viss anelse om det ja... Hvis du går til skrittet å bytte klemflens er det kanskje en ide å vurdere en annen type som er litt lengre og med flere skruer slik at du får nok friksjonskrefter mellom flens og aksel. Jeg synes ærlig talt den orginale ser litt puslete ut med bare fire skruer som drar splitten sammen. På min vesle 140 hester er det 8 M12 unbrakoskruer for å klemme sammen. Jeg mener Sleipner produserer egne klemflenser. De er jo for øvrig "hoffleverandører til Princess og Fairline. Jeg vet ikke hvordan de er utformet, men det er kanskje en ide å sjekke litt rundt.

, men jeg vil også nevne at Bjørn fremstår som en veldig hyggelig fyr som er kunnskapsrik, men som samtidig har vett til å lytte til tips fra andre. Blir litt ekstra hyggelig å hjelpe sånne folk!

Jeg kjenner ikke Bjørn, men fikk også fort det inntrykket etter å ha fulgt med i tråden om båtbytte :smiley:

Støtter absolutt uttrykket om å ta en liberty. Det er for meg et begrep nå. :-) den Mannen.. :-)

Å når det gjelder verdens beste.. så må prinsessa ta i litt nå.. for å imponere meg igjen. Selv om nok både jeg og prinsessa vet at ho fikk litt hardhendt kjærtegn. Men ho burde nok tålt det. Hadde ho vært helt frisk.

Så vi får håpe resten blir bra. Nå må bare vinden løye.. :-) Wiking26AC. . Litt mer futt i bongotrommene. . Mistenker at du har vært opptatt med noe annet nå noen dager.. :-)))))

Jeg beklager at jeg har sviktet når det gjelder været til returen, Bjørn! Men som du antyder så har det vært et par andre utfordringer som har krevet en og annen "liberty"!

På bildet under ser du et røntgenbilde av min datters fot etter en hest og vogn ulykke på forrige søndag. Det er tydelig at vi er inne i en "bolt og skrue" tid. Bein, muskler, sener og leddbånd hang og slang, og hun har en laaaang vei å gå før hun kan gå igjen!

Men vær sikker på at jeg skal følge deg helt til Arendal!

bilde

Erikda, etter en meget vellykket manøver inn baklengs i bås hos Bjordal og Madsen, og en flott tillegging i vinden i Haugesund følte jeg det gikk bra. Men når vi ble satt på virkelig prøve her i Tananger så må vi vel si at det ble en ripe i lakken på den stolte kapteinen. Så nå må vi til å bygge selvtillit igjen. :-) å den følelsen av å ikke kunne mestre skuta sitter litt i.. når jeg mistet kraften på den ene propellen. Så nå får vi begynne på bunnen.. :-)

Det tar jau litt tid å venne seg til å manøvrere med to gear, finne rotasjonspunkt, dette med større kraft forover enn den som går bakk i tillegg til vind er dette stressmoment i seg sjølv.

Og så har du tida som det går fra mistanken om at noko ikkje fungerar som det skal til at ein oppfattar at det ikkje fungerar som det skal, med dei tiltak (endra rorvinkel i forhold til kreftene) og med sterk vind i tillegg. Stressmomentet med ny båt (for deg) og ikkje ha lyst til å treffe bryggekant så glassfiberen sprutar.

Sitat - "å den følelsen av å ikke kunne mestre skuta sitter litt i.. når jeg mistet kraften på den ene propellen. Så nå får vi begynne på bunnen.. :-)"

Om du er aldri så flink Bjørn, så er du vel ikkje overmenneske - du må hugse på at du er inne i ei ganske bratt læringskurve med ny båt og manøvreringssystem og det heile.

Konklusjonen min er iallefall at eg synest du har greidd brasene utruleg bra :thumbsup::thumbsup: , men at du stiller nesten litt for harde krav til deg sjølv. :wink:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

På bildet under ser du et røntgenbilde av min datters fot etter en hest og vogn ulykke på forrige søndag. Det er tydelig at vi er inne i en "bolt og skrue" tid. Bein, muskler, sener og leddbånd hang og slang, og hun har en laaaang vei å gå før hun kan gå igjen!

Men vær sikker på at jeg skal følge deg helt til Arendal!

Oj, det der såg ikkje heilt godt ut, ynskjer ho god betring og skal ta ho med i min aftenbønn :pray:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Det er vel "opp på hesten" igjen som gjelder - for dere begge for å ufarliggjøre det å drive lidenskapen til hest og båt videre :wink:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Flott at det ordnet seg Bjørn og ikke minst hatten av og all

honnør til Liberty. Makan til kar :thumbsup:

God tur videre når den tid kommer :smiley:

Skriv under på denne òg eg :thumbsup::thumbsup::seeya:

Jeg slutter meg til M/B Øyfjell! Du må gi deg tid til å lære båten å kjenne! Ingen grunn til å begynne på bunnen! Begynn et godt stykke oppe med tanke på at du fikk flere faktorer kastet rett i fleisen! Se det som en solid seier at du ikke dunket borti noen!!! Dette blir nok en notis i læringskurven med ny båt. En du ikke glemmer selvsagt men like fullt en notis!

Prøv ut byssa på prinsessa i kveld! Nyt et bedre måtid mat og reflekter over alt som gikk bra oppe i det hele! Spennende fortsettelse blir det uansett!. :yesnod::thumbsup::clap:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

bilde

Kulingvarsel for Obrestad - Karmøy: I ettermiddag, lørdag, økning til sørlig stiv og til dels sterk kuling. Minkende natt til søndag. :pray::pray: :pray:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...