Jump to content

Alo 28 som prosjekt og førstebåt


tombok

Recommended Posts

Arbeid som er gjørt på Alo 28 siden innkjøp.

 

April 2002.Innkjøp og hjemreise til Nordfjord.

Med hjemkomst oppdaget jeg feil og problemer med E-anlegg,skifte ut heile mellom April og slutten

av Mai

 

Vinteren 2002/2003 støypt instruement konsol over nedgang til salongen,montert plotter,echolodd og vind

Sveist beholder til gas flaske med drennering overbord.med nye kobber rør opplegg frem til kokeplater

.

Vinter 2004 lager og monter ny lukkene i teak til Stue rommene i cockpitten.Skifte alle skrog gjennomføringer.Laget ny vannbord til nedgang til salongen.

 

2005 vinter-Lager ny tett batteri kassene støypt etter skrog form.Opprinnelig var gass grill direkt over batterier,Foran dette var vasken plassert over "trotterbox på BB salong benken Disse snudde jeg med ein tett skot mellom batteri og koke plate.

 

2006-Forandre/korte inn aft end på stb.salong benk og fremstend på stue rom under stikkkøye(ubrukelig tilalle andre enn slanger mennesker.Nå kan mann sitte riktig på aft end på benken og jober skikelig på kart bord facing aft.

 

2007 Trekk opp tak med innsulert vinyl tak trekk i i forpiggen samt lager hengende skap i teak på begge sidene også i salongen.I salongen. erstatter disse det gamle åpent hylene.

 

2008-Jeg fikk lånt et verksted i 3mnd ,Alt på dekk bli demontert,Båten bli puset og sparklet etter behøv heilt ned til vannlinje og med hjelp av 2 venner(proff lakkering folk) heil lakkert

.

2009 2010Kun vanlig vedlikehold,ingen stor prosjekter.

 

2011. Stengt av trotterbox under vasken og innstalert ein 40l isoterm kjøle Box under vasken,dette glider på skuffe skinner kjøpt på C.Olsen Til å åpnes trekkes det frem.Når stengt har den ein dør fremmom I sjøen er det sikret med ein "slingring stang".

 

2012 Skifte gammel fet smurt pakkboxs med ny olje smurt Sleipner p.boks.Motor med gir måtte tas opp til dette.

 

2013-Holde på å lager Targe bøyle i r/fritt. Skal montere Ecomax activ radar varsler samt ny navtex antenna.

 

Som kan dere sjå,ha ikke jeg hatt fritids problemer,Men det ha vart morsamt,og viktig er det at jeg ha lært fantastik mye underveis.Heldigvis ha jeg et ommbygd lastebil henger og båten kan båten tas på land hvert vinter.

 

Til andre med planner,lykke til videre.Bilder komme senere.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå ser det ut til å bli båt!

En 25 fots Sparman & Stephens eller Sagitta bygget i danmark i -68.

Båten skal være seildyktig, men med noe delaminering i fordekket pga utette gjennomføringer.

Så da kan jeg få prøvd meg på seiling og får samtidig et lite prosjekt :)

-Om noen har noe å si om denne båttypen tar jeg gjerne imot info.

Link to post
Share on other sites

Bra! Men hvor mye er" noe delaminering"? :)

 

Pri en er da å gjøre det tett, pri to eller pri langt ned på arbeidslista utbedre. Omfanget finner du ut ved å borre hull fra undersiden med 8-10 mm borr, om du kommer til. Fuktig distansematriell vil følge ut med borret.

 

Kan utbedres fra utsiden eller innsiden. Gjøres det fra utsiden kan du legge syntetisk teak oppå etterpå for da er det ikke så nøye med overflatearbeidet.

 

Har litt delaminering jeg også serru :)

 

Men om det er utett en plass, så er det fort utett andre plasser. Derfor må du gå over alle steder.

 

Ligger båtene på finn?

Link to post
Share on other sites

Det kan være snakk om ca 1m2 rundt noe som var ettermontert uten å tette rundt. Båten ligger på finn, men det er ikke lov å ringe :) Den ligger på Tjøme, så det blir sikkert litt av en hentetur for meg som skal ha den over til Østfold og aldri har seilt en meter. Men gleder meg stort og tenker at med litt respekt og omtanke så skal det nok gå greit. Håper jeg... Må få meg en båtplass og få båten dit før jeg kan gå på jobben.

Har lest tråden din med stor interesse Eureka, dvs jeg holder på. Har kommet til side 27 nå, den blir nok en stor inspirasjon nå jeg begynner på egen båt.

Link to post
Share on other sites

Dette blir spennende! -nei, det er ikke lov å ringe på andres objekter. Ser at den hadde en rikholdig utstyrsliste og ny motor? Dette ser bra ut. Enda en prosjektttåd!

Kanskje du kan få med deg noen og hente den hjem. Er du aktiv med å oppdatere her, så blir det fort noen som har lyst på en tur.

Hyggelig at du leser prosjekttråden, det er det som er meningen, gi noe tilbake for hjelp jeg har fått her.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hallo.

Jeg har en Alo Mikkel 32 som skal selges. Denne er oppgradert de siste 5 årene for minst 150 store :confused: . Vær klar over at for seil og motor må du regne med minst 100 store, og så kommer alt det andre. Prosjekt kan bli dyre, selv om man tar litt og litt. :yesnod:

Over tid blir jo selv små utlegg store i sum, men sånn er det jo med alt :)

I aloen jeg kjøpte sitter det en motor som jeg håper og tror vil fungere bra med kun normalt vedlikehold i mange mange år til. Er egentlig mest spent på seilene, de har vært hos seilmaker og fått sydd på seg ny uv-duk og blitt fikset opp. Men jeg har jo ingen erfaring for hvor lenge slikt kan holde, så vi får vente og se. -Og holde et øye på bruktmarkedet etter passende seil, føler ikke at jeg har noe behov for splitter nye superseil til den seilingen jeg kommer til å bedrive i starten.

Link to post
Share on other sites

Min båt er et prosjekt, og det finnes en langtidsplan som inkluderer ny rigg, innredning, motor og nye seil. Ja, jeg kunne sikkert kjøpt en ferdig båt for den samme prisen som det det vil koste totalt, muligens rimeligere.

Men Alo 28 er en fin båt med klassiske linje, Lengde, bredde og dybde er nesten perfekt i forhold til båtplass. Og når jeg bytter alt selv, så vet jeg hva jeg har og når det er byttet. Og jeg får ting som jeg vil ha det. Som innbefatter såre ting som forseil på stagkroker, ikke rulle, Fall som sitter på mast, og ikke tilbaketrukket til cockpit.

 

Jeg vet at jeg aldri vil få igjen det som jeg har betalt for båten om/når jeg blir ferdig med den, men det er heller ikke målet.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Sjekk ut youtube på junker 22, bruker man litt tid på å søke etter små seilbåter finner man et par junkere over Atlanteren osv i skikkelig hav!

Ser ut til å være ganske stabile til str å være og. Kul "liten" sak;-)

 

Ser man litt lengre tilbake i Finn.no finner man flere under 30 fot til greie priser mot litt arbeid og.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå som båten er vel hjemme ser det nok ut som om det blir mer bruk enn fiksing i sommer, men kommer til å ta litt småfiksing som å bytte litt elkabler og bryterpanel osv. Må også få gjort noe med bryteren for sjalting mellom batterier, den er nok koblet litt galt fra før. Uansett hvilken posisjon den står i brukes begge batteriene. Også skal jeg lage meg en spribom til forseilet. Når det gjelder innredning skal den få være som den er til jeg får brukt den en stund og tenkt meg litt om ifht om jeg vil endre noe i tillegg til å utbedre.

Var en tur ute etter jobb idag, det var rått og surt vær men lite vind. Veldig glad i Refleksovnen som sto og brant på turen så det var godt å sette seg i luken til ruffen der god varm luft strømmet opp og varmet en litt for tynnkledd skrott.

Når tiden kommer til å jobbe med innredning tror jeg valget faller på poppelfinèr som er både lett og rimelig, men det er en stund til enda. Må se litt mere bilder av andre båter og kjenne litt på hvordan eksisterende innredning fungerer før jeg skrider til verket.

Link to post
Share on other sites

Du gjør lurt i å nyte båten og samtidig gjøre deg opp tanker om hva som må, bør og kan gjøres. Hold den bruksklar så mye som mulig av tiden, da kan du fortsatt seile med den, selv om ting er så som så under dekk til tider. Hold det ryddig og sjøklart, da er det bare å kaste loss når det passer.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om jeg skal montere ekkolodd for å ha litt hjelp til å sjekke dybde når jeg vil fortøye til land, og bunnforhold når jeg vil ankre. Føler meg slett ikke trygg på å bare gå inntil å se om det dunker i kjølen, og synes ikke jeg har god nok kontroll på båten hvis jeg skal gå forut å lodde dybden mens båten siger innover.

Men vil ikke henge svingeren utvendig og vil ikke ta hull i skroget.

Kan alle svingere støpes inn mot skrogsiden, eller er det egne svingere som er laget for dette? Tenkte å plassere svingeren i baugen et sted.

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert en kombiplotter fra Humminbird. Giveren er innvendig og er skrå, montert der skroget er litt skrått ganske langt fremme, under køya. Det blir sagt mye om at innvendig girver gir dårlig ekko på fisk, men jeg får det inn ganske bra. Kan oppleve å miste ekko og dybde i er par sekunder når jeg går i 5-6 knop utpå fjorden hvor det er 100 meter og småbølger. Det blir sikkert noen luftbobbler som følger skroget under båten... Eller at den løftes opp av vannet.

Men når du skal legge inntil berg, er det nok både rolig sjø og lav fart.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...