Jump to content

Alo 28 som prosjekt og førstebåt


tombok

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Uansett hvilken posisjon den står i brukes begge batteriene.

 

Var en sånn 1,2, 1+2 bryter i båten vår. Den virket heller ikke som tenkt. Måtte studere kabler og fundere en stund før jeg skjønte hva og hvor. Var ikke noe galt med bryteren i seg selv men ting var jo koblet i vilden sky.

Link to post
Share on other sites

Skjønte ikke helt Mulligan?

 

Pinkvin; Det er nok bryteren som er feilkoblet hos meg også. Men det er også litt mer å se på når det gjelder det elektriske så jeg får nok dedikere en helg til å gå gjennom og oppgradere litt kabelnett og routing...

Link to post
Share on other sites

Finnes det bilder av Alo'en din ?

Hei.

Det er lenger siden jeg var inn på forum siste.Jeg jobbe med båten for tiden-electrisk og å lager targa boyle.Båten ser ikke utt,rotete!

Når jeg er ferdig skal jeg legge utt bildene.Har forresten ha r jeg prøvd å legge utt ein bilder i ein annensak uten å fo det til ennå jeg mener jeg følgt instruks.

det hadde hjelpt om moderater komt med ein veiledningJeg veit om andre sum ha det samme problemer.

Link to post
Share on other sites

Utvendig svinger. Se dybden.

Mener du at med utvendig svinger får man dypere rekkevidde? I såfall betyr det lite for min del. Jeg vil jo bare sjekke bunnforhold ved ankring samt følge med på dybden mens jeg siger inn mot land for å ligge longside med en fjellside f.eks.

Er heller ikke veldig aktuellt mtp fiske for min del.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke vært på dypere sjø en 150 meter etter at jeg monterte giveren. Får ta meg en tur bort i nabofjorden, der er det 800m. :) som sagt jeg kan i korte perioder miste ekko , sannsynligvis pga at skroget dels kommet ut av vannet. Kunne ha monter den lenger bak, rett fremfor kjølen, men da må jeg sage hull i innerlineren/dørk.

Dybdene, og endringer i dybder, stemmer overens med kart.

 

Men igjen, utvendig er sef best mtp signal, samt mindre fare ved luftbobbler i skrog som kan påvirke signaler.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei alle Alo 28 kjennere,

 

Som nevnt tidligere har jeg en Alo 28.

Nå ha jeg sittet og lest igjennom alle nye og gamle innlegg ang Aloen,desse reiser mange spørsmål.Håper noen har noen svar.

 

1. Den første Alo 28 ble levert med Withmast.Når først ble det brukt Seldenmast med rullebom?

Masten jeg har ble produsert av Selden frem til 1977.

 

2.På denne type mast (Selden) som jeg har, er det en "sailgate"med en liten "knast" ovenpå for å hindre seilet i å komme ut av masten ved nedtaking/reving. Jeg har Z-.Spars bom med singleline reving.Fordi denne stengeknasten ligger ovenpå sailgaten,ca 30 cm over bommen, får jeg ikke seilet helt ned på bommen under reving,

Der finnes en innleggskassett som settes inn i sailgaten etter å ha montert seilet,da kan stengeknasten åpnes og seilet trekkes helt ned til bommen.

Har noen erfaring med bruk av dette?

 

3.I et av innleggene blir det nevnt at det er 2 forskellige løsninger på cockpiten.Hva består desse av, hva er den kosmetiske eller konstruksjons/støypemessige.forskellen? Kan det dateres?

 

4.I et av innleggene nevnes svakheter i dekke/bæreevne ved mastefoten i likhet med Albin Vega.
Jeg har aldri hørt om dette før,er det riktig med hensyn til Aloen?

 

5,Når først ble Alo 28 levert med saildrev og ble dette noengang standard og produksjon med fast aksel avsluttet?

 

Her er mange spørsmål,håper det blir enda flere svar.Håper det vil hjelpe meg å finne ut fødselsdatoen på Aloen min,medio 1974-78.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nok blitt mere seiling enn fiksing enn så lenge, er nok ikke mer enn en helg jeg ikke har vært ute tror jeg. I helga fikk det for meg at jeg skulle droppe motoren og seile ut av båsen og havna, og det gikk helt fint. Men var så lite vind at jeg måtte fyre opp maskinen da jeg var klar av havna, ble litt sakte med 2 knop...

Ellers er det installering av vhf på trappene, kjøpte en brukt M-tech sx35dsc idag som skal inn før helga. -Må bare finne noen som selger antennekabel og kontakter, og så får jeg vel ta sertifikatet snart. Det blir nok ingen langtur i år, men da er ihvertfall kommunikasjonen i orden for neste år...

 

Så tror jeg at det må skaffes septiktank, siden jeg svært sjelden er innom annet enn uthavner og det kunne jo være greit å kunne ta en tur på do en gang iblant...

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er VHF installert og skipperen sertifisert.

Har også sett litt på det elektriske etter en aldri så liten kortslutning i helgen. Det ble noe svidd kabel, men hadde heldigvis skiftenøkkel parat og rask tilgang til batteriene så jeg fikk koblet fra batteriene før det gikk helt galt :smiley: Endel røyk ble det jo, men det luftet seg fint ut etterhvert.

Dette har dog inspirert til en full gjennomgang av det elektriske. Så nå blir det utskiftning av diverse koblingsbokser og medtatte gamle kabelskjøter, overgang til rekkeklemmer tror jeg, pluss flatstiftsikringer...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
1. Den første Alo 28 ble levert med Withmast.Når først ble det brukt Seldenmast med rullebom?

Masten jeg har ble produsert av Selden frem til 1977.

 

2.På denne type mast (Selden) som jeg har, er det en "sailgate"med en liten "knast" ovenpå for å hindre seilet i å komme ut av masten ved nedtaking/reving. Jeg har Z-.Spars bom med singleline reving.Fordi denne stengeknasten ligger ovenpå sailgaten,ca 30 cm over bommen, får jeg ikke seilet helt ned på bommen under reving,

Der finnes en innleggskassett som settes inn i sailgaten etter å ha montert seilet,da kan stengeknasten åpnes og seilet trekkes helt ned til bommen.

Har noen erfaring med bruk av dette?

 

3.I et av innleggene blir det nevnt at det er 2 forskellige løsninger på cockpiten.Hva består desse av, hva er den kosmetiske eller konstruksjons/støypemessige.forskellen? Kan det dateres?

 

4.I et av innleggene nevnes svakheter i dekke/bæreevne ved mastefoten i likhet med Albin Vega.

Jeg har aldri hørt om dette før,er det riktig med hensyn til Aloen?

 

5,Når først ble Alo 28 levert med saildrev og ble dette noengang standard og produksjon med fast aksel avsluttet?

 

Her er mange spørsmål,håper det blir enda flere svar.Håper det vil hjelpe meg å finne ut fødselsdatoen på Aloen min,medio 1974-78.

 

 

1 - Vet ikke noe om Selden mast, men min Alo har With-mast, og rullebom, så det ble tydeligvis levert før Selden ble valgt som leverandør også.

 

2 - Tidligere ble selve seilet tredd inn i mastesporet, og du hadde gjerne en større slisse enn det som er vanlig idag. Nå har de fleste seil glidere som går i sporet i masten, og da er det greit å kunne la seile falle ned til bommen når det skal taes ned , enten for å reves eller for å pakkes vekk etter endt seilas. For oss som har With-mast, er det vanskeligere, siden det ikke kassetter som kan settes inn for å holde gliderne på plass.

 

3 - Vet ikke om det kan dateres, men min slutter ved rorkulten. Det gjør nok sitt til at cockpit blir mindre. Men egentlig er det ikek så greit å sitte bak rorkulten uansett, så den plassen er nok mest nyttig når seilingen er over for dagen, og du ligger stille i en (ut)havn.

bilde

 

4 - Har ikke merket det på min, men der virker det som at hyttetaket er relativt friskt. men ser for meg at det kan være et problem, ja.

 

5 - Vet ingenting om seildrev på Alo28. Er egentlig glad for at min har fast aksel.

 

Men min Alo er etter det jeg er blitt fortalt fra 1972, og det ser ut til at den er ombygd fra rett akterspeil til negativt akterspeil som på andre Alo 28. Det kan også passe med at båten er betegnet som Alo 28, med i praksis er 29 fot lang.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Hei Finneren,

!. Takk for ein nytige svar.Utifrå bilder ser jeg mange forsjkeller.Aft dekk med lukke(?) strekke seg ca.ein halv meter bak om coamingen-dette har ikke jeg.Dette akter"dekk"hos meg er ca.7cm bredde og går rett over til negativ akter speil.

2.På mitt,i motsettning til deres kommer rorstammen opp gjennom aft tverr benk ca.25cm foran coaming.

3.Hvis ikke bilder gir ein synsbidrag virke rypene både mer beint akterover uten kurvature og mindre bred.

4.Når jeg kjøpt båten i 2002 hadde den Selden mast og ruler bom.Jeg ha siden skiftet til Z-Spars med singel line reving.Dette er festet 15cm lavere på masten,derfor problemer med sailgate og reving.

5.Ser på bilder som om du her doble akter stag?Er dette standard på With mast ellers er dette til maste trimming?

 

Hvis båten deres er ifrå 72 er min av senere dato,Er der noe som veit når Selden bli standard rigg?

Ha Alo28 altid hatt fin kjøl med bulb?

Finnaren, har du en klar bilder av ruff takk foran skive lukke over nedgangen til salongen?.Jeg lurer på om vi ha forskjellig løsninger?

 

Jeg løvt bilder av "Storken",det kommer men jeg har hatt problemer med å last opp,komme ikke lenger enn "kopier bildene"stadium men prøve fortsatt.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Nå er det snart ny sesong, og jeg har sett på båter opptil 34 fot på finn.no til øynene har blitt store og våte. Det artig å følge med men skal nok seile noen mil til i min lille Alo 28 før det blir aktuellt å bytte. Den er stø og lett og håndtere, og har tålt alt jeg har utsatt den for veldig bra :)

 

Istedenfor å bytte skal jeg fikse! I fjor høst rev jeg ut innrednin og skrogtrekk på babord side av salongen, isolerte og la på nytt trekk og bygde ny innredning. Nå er trekket og gammel isolasjon revet på styrbord side og der må det også bygges ny innredning for å få samme farge som babord. Toalettet skal byttes og septiktank skal inn. Også må det lages nye treplater og lemmer i cockpit, og jeg må en tur opp i masten for å bytte ut etpar fall/trinser og montere ny vhf antenne og kabel.

 

Lurer litt på om nytt toalett skal være med kvern eller ikke. -Har to nye 110ah batterier som skal på plass, så det bør jo være strøm nok. Grunnen til at jeg tenker kvern er at det skal inn en tank og jeg vil ha minst mulig risiko for at det går tett noe sted.

Tenker forøvri å male skottet i forkant av salongen i samme lyse gråtone som skrogtrekket for å få litt mer romfølelse, men er ikke helt bestemt ang dette enda...

Link to post
Share on other sites

Bra det er flere som kommer igang med "småseilerene" sine :)

 

Dersom du mener å male det som er av lakket/ oljet teak eller mahogny, så synes jeg personlig ikke at du skal gjøre det. Så en comfort 30 på finn.no hvor alt var malt lyst. Ikke pent i det hele tatt og båten mister sjel og tradisjon.

 

Da er det bedre å brekke opp med lyse benkeputer. Eller kanskje et stort bilde av båten for fulle seil i sort-hvitt opphengt på skottet.

Ikke mal sigaresken :)

 

Toalett: om du er flink til å skylle gjennom tanken etter tur, og kun bruker skikkelig papir, så er det liten sjans for tett system. For å si det slik: jeg tror det er værre å få en klinex eller tampong i et elektrisk toalett enn manuell.., :)

Og pumpetoalett er jo nærmest lydløst. Tipper toalettet ditt er ganske nærme hodeenden i forpiggen. :)

Ville heller brukt 500 kr på en vendeventil på septikken, så du kan kjøre urin direkte i sjø, om det kniper om kapasiteten. Forøvrig er membran septikkpumpe å anbefale. Stillegående og tåler tørrkjøring.

 

Har du begynt å de på hva slags tank du vil ha/ plassering? Jeg kjøpte en Blizzardtank på 45 liter med membranpumpe. Har den under forpiggen ut mot skroget.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nettopp den mørke mahognyfargen som gir meg lyst til å male... Jeg synes den er så dunkel og trist :O -men jeg skal tenke igjennom det en gang til. KAnskje det finnes en måte å lysne den litt på uten maling?

Septikktank må jeg lage selv siden jeg ikke ser noen annen plassering enn mellom benkene i forpiggen, og finner ikke ferdig som passer. Ideen var først å støpe i glassfiber og epoxy, men kan låne tig-apparat på jobben og siden jeg har mye mer erfaring med å sveise enn med å støpe lager jeg den enklest i syrefast. Så da får det bli slik, venter bare på noe stål fra en blikkenslagervenn. Skal se litt på muligheten for å plassere en membranpumpe og kanskje et t-rør på skroggjennomføringen slik at pumpen fra tank og treveisventil mellom tank og sjø kan dele gjennomføring... Tanken blir ikke på mer enn drøyt 30 liter så det kan være greit å kjøre rett ut når man kan og ha tanken for landligge i uthavn.

Link to post
Share on other sites

En Y tipper jeg er bedre enn T, på ut-slangen. Blir vel mindre motstand av det. Finnes i nylon eller kompositt ( husker ikke helt) men jeg tror watski hadde noe.

Det blir mye slanger når man skal inn med 3veis ventil, men fordelen er stor.

 

Tenk å kunne sveise da.... Det hadde vært noe det..

 

Elektrisk membranpumpe tar ikke særlig mere plass enn kvern/impellerpumpe.

Link to post
Share on other sites

Sveise er nyttig å kunne ja :) Når det gjelder forgrening skal jeg ta en titt på hva vi har på jobben, men Y gir nok minst motstand ja. Pga byggelengde på deler må nok forgreningen monteres rett i skroggjennomføringen med ventil liggende til hver side, selv jeg helst ville hatt en ventil direkte i gjennomføringen...

Link to post
Share on other sites

Pussig hva denne båtgalskapen kan gjøre med en stakkar. Har demontert toalettet for å finne ut hvilke pakninger som må byttes og legge delene til rens. Det var ikke fint inni der, og det luktet ikke godt :nonod: For et drøyt år siden hadde dette vært en skikkelig drittjobb, men nå vekket det ikke annet enn forventninger om fine turer og lange kvelder ved holmer og skjær :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Finnaren/Tombok og alle Alo elskere, med ein feil bli alle bilde av Alo"en lagt utt på feil side. Det stå pa innlegg "Min prosjekt,Comfort 32" avEureka.Dere finne det på hans side 36 innlegg 704.

 

For dem som er interessert å kommenter det forsette diskusjion på siden til Alo

Jeg ha lest bloggen om "Taffet" og når jeg sjå på bilder av båten på sjoen tått 2013-06-26 kl14.04-06 ser jeg at du ha ein mye firkanted avslutning til ruffen og det samme på akter enden av cockpitten.

Det hadde vart artig å diskutere dette videre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...