Jump to content

Alo 28 som prosjekt og førstebåt


tombok

Recommended Posts

På tur tilbake fra Carribean til Norgemed ein annen båt hadde vi fast regel at det einaste som skulle ned på dassen matte på forhand ha vart spist, papir bli kaste direkt på sjoen etter først ha blitt lagt på pose.Dette regleer og fremdeles konsekvent på Storken.

Jeg ha heldigvis aldri hatt bokkering eller problemer generalt med toilet.

 

Du kan prøve å tomme noen rein Sitron rense middel på tanken, la det ligge et stund,bevege det lite og skylle utt. det er ikke sikkert det fjerne alt men det er et fantastik rense middel.

Etter 20 år i nordsjoen eg ha sett den effekt det ha på virkelig alvorlige tilgreaset kjelldresser og lignende.Tjukk lag med det som skulle vart vann bestandig grease og fett forsvant rask før kledde gikk på vakemaskin.

Link to post
Share on other sites

Dagens innsats har bestått i å fjerne det gamle toalettet og det gamle skrogtrekket og isoporen som vises på bildene under. I morgen skal det limes på Armaflex og nytt skrogtrekk i salongen. I hyllene ved toalettplassen knakk hodene av på et par av de gamle messingskruene, og et par andre lot seg ikke skru i det hele tatt så jeg tror vel at jeg bruker litt makt der i morgen, og heller bare lager nye hyller. Der skal også alt i taket byttes ut...

bilde

Link to post
Share on other sites

Gikk ikke helt som tenkt i dag gitt. Da jeg limte opp trekket på babord side i høst gjorde jeg det alene og det gikk relativt greit til tross for at trekket er ganske stort å håndtere, men i dag feiget jeg ut etter å ha fått opp armaflex og skåret til skrogtrekk. Det hadde vært greit å håndtere med en annen type lim, men det er vel her jeg betaler prisen for at armaflexen er føyelig og letthåntert. -Den kan jo ikke limes med annet enn kontaktlim, så når trekket skal på må en treffe helt eksakti helle lengden og høyden ved første touch mot skutesiden. Gikk fint ifjor, men denne gangen fikk jeg altså ikke noen god følelse da jeg gjennomgikk festingen før limet ble påført så jeg lot det være for denne gang. Får vel prøve å få med et par ekstra hender en dag senere....

Link to post
Share on other sites

Hei Finnaren/Tombok og alle Alo elskere, med ein feil bli alle bilde av Alo"en lagt utt på feil side. Det stå pa innlegg "Min prosjekt,Comfort 32" avEureka.Dere finne det på hans side 36 innlegg 704.

Jeg ha lest bloggen om "Taffet" og når jeg sjå på bilder av båten på sjoen tått 2013-06-26 kl14.04-06 ser jeg at du ha ein mye firkanted avslutning til ruffen og det samme på akter enden av cockpitten.

Det hadde vart artig å diskutere dette videre

Da forsøker jeg å rette på det her:

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Eller blir det også feil, siden det er tombok sin tråd ?

 

 

Til Finnaren,i fjor foreslå dere då jeg hadde problemer med å legg utt bilder at eg skulle maile det til dere og du ville prøve å legge det utt på plassen.Fikk du bildene?

Eg sendt bildene men ha ikke hørt noko mer.

Kan ikke huske å ha mottatt....

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

At man hele tiden skal være nødt til å få så mye rare ideer :crazy: Nærmer seg ferdig med å støpe septiktank til båten nå, men er stadig nok annet å gjøre i båten allikevel... Og som om det ikke skulle være nok fra før så fant jeg ut at jeg er nødt til å lage meg min egen spribom til rullegenoaen. -For det hender jo fra tid til annen at det er medvind, og det kunne jo være greit å utnytte den så godt som mulig. Nå er det ferdige spribommer å få kjøpt, men tanken var altså å lage selv siden jeg nå snart er ferdig med å lage tanken...

Så jeg har tegnet et snitt med tolv spiler som skal lamineres sammen og trekkes med epoksy og glassfiber. Er det noen god tommelfingerregel for hvor lang en slik bom bør være?

Link to post
Share on other sites

Tanken nærmer seg ferdig. Har laget et rør som skal støpes fast på innsiden av den ene gjennomføringen. Dette vil gå helt til bunns i tanken der det blir skråskjært og får gjøre tjeneste som sugerør for pumpe/vakuumtømming. Forhåpentligvis er det tett tank i løpet av helgen.

bilde

Link to post
Share on other sites

Septiktanken er ferdig og blir forseglet nå etter frokost. Støttene på bildet under er fjernet og det er lagt en stor fyldig krave med armert epoksy rundt sammenføyningen mellom sugerør og gjennomføring. Sugerøret er laget av 40mm avløpsrør og et bend som er pakket inn i glassfiber og epoksy. Epoksyen fester jo dårlig til plasten i røret, men det er greit siden røret med bend mest har gjort tjeneste som innvendig forskaling.

Prisen på herligheten har vel blitt rundt 16-1700 kroner for selve tanken. Volum 54,5l opp til lufteslangen, mens den største ferdigtanken jeg fant som det nesten var plass til var på 40l så jeg er enn så lenge godt fornøyd.

Tre stk 10mm polyuretanplater fra BT, mellom 3 og fire kilo epoxy og to lag 300gr glassfibervev på innsiden mettet med rikelig epoksy og 3 lag utvendig.

bilde

Link to post
Share on other sites

At man hele tiden skal være nødt til å få så mye rare ideer :crazy: Nærmer seg ferdig med å støpe septiktank til båten nå, men er stadig nok annet å gjøre i båten allikevel... Og som om det ikke skulle være nok fra før så fant jeg ut at jeg er nødt til å lage meg min egen spribom til rullegenoaen. -For det hender jo fra tid til annen at det er medvind, og det kunne jo være greit å utnytte den så godt som mulig. Nå er det ferdige spribommer å få kjøpt, men tanken var altså å lage selv siden jeg nå snart er ferdig med å lage tanken...

Så jeg har tegnet et snitt med tolv spiler som skal lamineres sammen og trekkes med epoksy og glassfiber. Er det noen god tommelfingerregel for hvor lang en slik bom bør være?

Hei

Lengde på spinakkerbommen er normalt lik lendenl fra masten til forslaget målt i nivå med dekket. Jeg har ikke tro på bambus som bom, da der kommer store kompresjonskrefter på bommet. Kjøp et aluminiumsverket, det koster ikke mye hvis du kan bruke standard mål

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...