Jump to content

Færderseilasen 2014

Copernicus

Recommended Posts

Hm, har det blitt så stor forskjell nå. Har du meldt av genoaen? Vi fikk ikke noe reduksjon iår i motsetning til de fleste andre, men vet ikke hva det skyldes -ser det mangler noen mål på seilene mine så kanskje jeg burde målt de inn på nytt?

Heller lite, men lekkert laget

Vi fikk ikke noe reduksjon iår i motsetning til de fleste andre, men vet ikke hva det skyldes -ser det mangler noen mål på seilene mine så kanskje jeg burde målt de inn på nytt?

Ved å få satt inn breddemålene på genoa er det marginal mindre størrelse på disse som kan gi litt fratrekk. Grunnen til endringen i Ratingen i år er at 20% av ratingen er kryss i 6m/s. Dette etter erfaring i fjor der hardvindsbåter kom unaturlig gunstig ut. I tilegg vil ratingen forandre seg litt hvert år da formel blir oppdatert av ORC.

601 nå...

Mye tyder på at man ikke har lykkes med å få med mange "nye" seilere, det er f.eks kun 9 som stiller i "Fersk i Færdern-klassen".

Det er vel ganske normaltat rundt 200 båter etteranmelder seg så det blir vel omtrent som det har vært etter innføringen av lisens. Jeg synes det er rart at så mange seiler turklasse. Hvorfor ikke heller seile på handicap uten spinnaker? Har man nummer i seilet og det har jo de som er påmeldt i turklasse så er det jo utrolig enkelt å få seg NorRating bevis. I turklassene seiler man Scratch, altså første båt i mål i klassen vinner.

601 nå...

Mye tyder på at man ikke har lykkes med å få med mange "nye" seilere, det er f.eks kun 9 som stiller i "Fersk i Færdern-klassen".

Jeg kan godt melde overgang til "Fersk i Færdern" hvis det hjelper noe? Fikk jo pallplass der i fjor, så hvorfor ikke... ;-)

Som i fjor skal jeg kun ha med meg to som aldri har seilt før som mannskap, så jeg har "ferskingbåt" for andre år på rad... ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Denne seilasen gleder jeg meg virkelig til! Hadde en fantastisk tur inn til Dronningen nå i Pinsa. Blir første medvinds-Færder for oss så ny opplevelse -ikke minst i starten. Vet ikke helt hva jeg syns om klassen, få deltakere (14), og vi blir en av de minste båtene. Lettvindsskjøter bør jeg kanskje kjøpe inn(solkrem er på plass). Men, så spørs det hvordan vi skal legge taktikken da... Tips tas imot med takk ;)

Synd vi ikke kom i samme klasse, Framtida, men vi sees vel likevel før start og underveis. Vi tar toget inn torsdag kveld.

Men heldigvis har vi samme starttid, så da kan det blitt litt vennlig kniving ut fjorden allikevel :-). Den eneste taktikken vi har lagt så langt er å ikke ha spinnakerstart.... Jeg skal også handle skjøter, regner med 6 mm er passe? http://www.maritim.no/seil/lopende-rigg/skjote/neptun-500-skjoteline-sort-6mm

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Ja, snakk om endring! Men, vi får vel se det an til før start hvordan vinden egentlig blir. Ikke første gang det endres tett opp til start. Håper igrunn det ikke blir så kraftig som meldt, mer spennende mhp trim og taktiske valg rundt 4-9m/s.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...