Kjappfot Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Dette var moro :) Ledet vår startgruppe ved runding Slemmestad og holdt det helt til mål. På utregnet tid havnet vi et hakk ned, men vet ikke hvor mye det skilte enda. Uansett langt over forventning. Ellers så ble det det veldig friskt og mange fikk broacher, ødelagte seil, mastehavari osv underveis. Vi unngikk det, men måtte slippe spinnakeren litt for å komme innenfor lysbøyen nordvest av Nesodden (holdt på å gå for langt sør og oppdaget det i siste liten). Vi ødela heldigvis bare opphalet på spinnakerbommen og fikk laget et nytt underveis. Seilte gjennom Bolærne på vei hjem og der hadde også en båt gått kraftig på grunn rett før oss. Vi valgte liten kryssfokk ved runding Tristein og tapte opp langs Færder, men så frisknet det godt så vi gikk godt uten rev helt i mål. Synd jeg ikke traff deg før start, Framtida! Tror jeg var oppe på havnekontoret da du var innom. Håper det gikk bra med dere. Heller lite, men lekkert laget Link to post
Framtia Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Gratulerer Kjappfot, så du forsvant ned fjorden :-). vi hadde også en fastastisk seilas, satte gennaker ved Huk og den sto til Færder. Måtte seile en del lengre enn de med symmetrisk, men traff godt med strøm og vind. På kryssen hjem røk fokkefallet på det trangeste mellom to av øyene i Bolærne, rett før vi var ute av sundet. med 13 m/s og uerfarent mannskap slet vi lenge før vi til slutt la kursen sørover igjen og fikk opp seilet med spinnakerfallet. Basert på andre båter så tror jeg vi tapte omlag 30 minutter på dette. og da er vi egentlig strålende fornøyd med 8. plass. vi ses neste år, om ikke før :-) Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Fortego Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 (redigert) I fint driv i 8 knop forbi Store Færder med RS Langesund Redigert 14.Juni.2014 av Fortego (see edit history) https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
ravddo Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Gratulere Kjappfot godt noen forsvarer sørlandsmafiaen helt i toppen. To andre båter liggende i KRS havnet også nær toppen i R-36. Kjenner det har kriblet i kroppen iflere dager etter at jeg fikk denne ufrivillige forlengelse av jobbturen. Skulle gjerne ha seilt. Hele manskapet på 6 var spenn klar! Men hva synes båtplassens medlemmer om de foreslåtte endringer av seilasen? Er det løpet som har redusert deltagerantallet? Hvis man ser på deltagerlisten virker det som det er r-klassene som er stabile. Jeg føler at de klassene blir så favorisert samtidig med de største/raskeste båtene. Hvorfor må den store mengden av små båter starte til sist? At R-45 starter først er jo helt tullete når de er et hav før i mål! For min del blir en målgang i Oslo mye mere tungvindt. Jeg må ha fri mandagen for å få båten hjem. Med målgang i Oslo får man en ekstra dagseilas. Det er lettereå ta fri i slutten av en uke. De som bor i Oslo har jo uansett en fin søndagstur inn fjorden. www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Kjappfot Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Med målgang i Oslo er det vel en sjans for raskere regatta siden en slipper stilla unnenfor Drøbaksund så forstår argumentet for å endre. men, ja det gjør deltakelse langveisfra mer vanskelig. Det å ha festen på Aker brygge tror jeg gjør at Oslo-seilerne heller tar båten hjem etter målgang og da blir det annen atmosfære og mer byfest. Tror årsaken til lavere deltakelse er dreining mot mer større og større turbåter som ikke gidder eller klarer å samle mannskap eller vil bruke båten tili regatta. De ivrige fortsetter. Heller lite, men lekkert laget Link to post
Framtia Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Etter en svært hyggelig fest i Horten i går kveld må jeg si det vil være synd å bryte akkurat den tradisjonen. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Et problem med målgang i Oslo er hvor man skal samle 300-500-700 båter med mannskap for aftersail og fest. Klarer man ikke samle dem på et (lukket) område er jeg redd de spres på utesteder over hele byen, og endel av fellesskapet forsvinner. Å booke større deler av marinaen og utestedene på Aker Brygge er sikkert utbyggers drøm, men jeg tror ikke alle seilerne er enige. Det blir dyr øl og dyr mat på A.B. er jeg redd. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kaftein ØL Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Enig! Jeg deltok ikke i Færdern i år pga kurs, men generelt har jeg lite tro på at løsningen er å flytte målgang til Oslo. Link to post
@ArneO Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Det var en super seilas i år. Drøyde med å sette spinnaker til vi hadde passert Dyna, måtte ned med den en liten stund etter rundingen Nærsnes. Ellers stod den hele veien ut fjorden. Kryssingen innover ble litt i hardeste laget når det ligger på 13-15 m/s, men vi klarte oss. Endte på en 9. plass, og hadde en artig fest i Horten. På søndagen var det ikke så mye fart i oss...... Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Kjappfot Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 (redigert) En forbedring i år var trackingen. Vet ikke hvordan det så ut i sanntid, men logget meg på www.raceqs.com og spilte av regattaen i går og må si dette er bra også for å kunne analysere regattaen i ettertid. En har ofte en anelse om hvor en har seilt bra og dårlig. For oss ser jeg tydelig at vi vant fra Gåsungene ned til Oskarsborg og tapte mellom Oskarsborg og Filtvedt (før vi skiftet til større spinnaker). Flott også å kunne velge en annen båt å sammenligne mot. Ser du lå veldig bra an ned til Gåsungene Framtida, men trackingen viser du hadde fart helt opp i 14-20 knop i starten og det er vel kanskje ikke helt riktig? Den sier også at de fleste båtene var over minuttet for sen på startlinjen og det kan heller ikke stemme og skyldes kanskje oppdateringsfrekvensen? Jeg skulle fjerne sett hele regattaen, men min stoppet dessverre ved Bastøy. Synd også at ikke alle båtene hadde satt på trackingen. Redigert 17.Juni.2014 av Kjappfot (see edit history) Heller lite, men lekkert laget Link to post
Framtia Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Ja, trackingen var fin, men dessverre var det også en god del båter som falt ut underveis. Jeg synes vi hang veldig godt med helt til vi skulle ut ved bolærne (sjekk trackingen kl 2355 ca....). Da vi rundet ved Slemmestad tok nesten alle før oss ned spinnakeren, mens vi klarte å stå tvers igjennom. Der tok vi inn mye av det vi tapte tidligere. Lengre ut tapte vi nok en del på å måtte skjære fra rumbline, og savnet etter spinnakerbom var merkbart. Skal se mer på hvordan vi klarte oss opp gjennom Bolærne (før uhellet), der var det mange tilfeldige variable mhp veivalg og slag grunnet vikepliktssituasjoner osv. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Kjappfot, se på trackingen og sammenlign Framtia med Baloo (X-412 med samme rating, og som endte på tredjeplass)... Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kjappfot Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Vi falt ut ved Bastø på vei utover, men er det mulig å se resten av regattaen for de andre båtene (fant ikke funksjonen)? Heller lite, men lekkert laget Link to post
quantumduck Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Revnet genoa etter runding ... Hvis skaden på seil skyldes vind dekkes det ikke av IF ... Skader på seil når båten ligger i havn dekkes dog ... men de kunne ikke helt nevne noen eksempler på sånne scenarier. Noen som har forsikring som kan dekke uhell og skader som faktisk kan skje med et snev av sannsynlighet? Link to post
Framtia Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 (redigert) Kjappfot, du trenger bare å velge to båter ved å trykke på hhv rødt og grønt båtnavn nede i venstre hjørne, da kommer båtene du vil sammenligne opp: Om noen andre vil prøve, her er lenken til starttidspunktet for Kjappfot og undertegnede...http://raceqs.com/tv.htm#regattaName=Faerder%20Race&date=2014-06-13&startId=17946&start=2014-06-13%2013%3A40%3A00%2B02%3A00®attaId=1930&timeZone=%2B02%3A00&lat1=59.90083314352836&lon1=10.730513032517878&lat2=59.905236858542125&lon2=10.718983833626039&race=1&time=1402660872002&focus=Baloo&rival=Framtia&tab=comments&view=auto&extradata=1 Redigert 17.Juni.2014 av Framtia (see edit history) Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kjappfot Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 (redigert) Quantumduck, svaret du fikk fra iF viser at saksbehandleren ikke har peiling på seilbåt. Den mest vanlige hendelsen som medfører full utbetaling for ødelagte seil er ved rigghavari. Kriteriene for de fleste selskap er at skaden skal skyldes ytre hendelse (men ikke vind). Seil eldes fort og mister dermed raskt verdi så de selskapene som utbetaler for skader som følge av vind avkortet nok brutalt med alder. Seil som revner i regatta er ofte feil trimmet (slakke lik som blafrer), gamle eller utenfor vindområdet og det hadde blitt dyre premier om dette skulle dekkes av forsikring. Synd med genoaen din. Så mange båter som ødela seil så seilmakerne får nok å gjøre fremover. Redigert 17.Juni.2014 av Kjappfot (see edit history) Heller lite, men lekkert laget Link to post
Framtia Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 I starten så minst 4 spjærede spinnakere, så seilmakerne har nok gode dager nå ja :-). I denne filmen ser vi både Kjappfot og Framtia tror jeg (begge med full kontroll...) Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn