Jump to content

Sjøen for alle


Tombåt

Recommended Posts

Stusselige greier, men tradisjonen tro kommer man aldri tomhendt hjem. Det ble en ICOM bærbar VHF av grommeste type. Hadde også et håp om oppgradering av Navionic kartbrikke, men plotteren var for gammel til å håndtere den nye typen. De gamle lages det ikke oppdateringer til lenger. Fikk selvfølgelig godt tilbud på ny plotter, men jeg ble så potte sur at jeg bestemte meg for å satse på nettbrett i stedet. I følge selgeren var ikke jeg den som hadde størst avskriving. Han hadde hørt om konkurrerende merke som var utdatert etter tre år.

Link to post
Share on other sites

Men, burde norsk båtbransje hatt seg et selgerkurs? Det gjelder ikke bare Sjøen for alle, men generelt. Det er alt for mange representanter for bransjen som sitter på stand og "koser seg" med en kaffe med kollegaen. Stiller man et spørsmål kommer det enstavelser tilbake.

 

Jeg savner litt engasjement. Noen som brenner for produktene sine. Noen som ønsker å selge!

 

Jeg tror du er inne på noe vesentlig, men økonomien i bransjen gjør vel sitt til at de fleste kjører med minimal bemanning i det daglige og har rett og slett ikke kompetente folk når messen skal bemannes. Blir noen svogere, koner og kamerater som gjør en liten dugnadsinnsats. Jeg har litt sans for Viknes båter og der virket det som om selgerne var kompetente, men kanskje litt for opptatt med hverandre. Korte svar og liten interesse. Kanskje de skjønte at jeg hadde pinnebåt?. Min erfaring fra messer er at de fleste selgerne er veldig ivrig de første 1-2 dagene, for så å bli lei og gi f... de siste dagene av messen. I dag følte jeg det litt som siste dag, selv om det var første. Blir spennende å se hvor fornøyd utstillerne er, selv om vi vet at mange vil si at optimismen er tilbake og at de har mange navn på blokka. Det er vel et ganske kjent triks for å snakke markedet oppover. Alle konkursene tyder vel fortsatt på at markedet faller.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Astor: Trist du har slikt mindreverdskompleks i høve seilbåtar. Ille at du skal ha det slik. Trawler er trass alt det mange pensjonerte seilarar over 70 år kan tenke seg, etter dei ikkje kan handtere ordentlege båtar lengre. Neste gong du er på nordvestlandet må du ta kontakt, så skal du få bli med ein tur til havs. Skal love deg å ta det veldig forsiktig, slik du ikkje blir altfor engsteleg. Kanskje får du du lyst til å skrive om det også, kven veit...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også Roggen har et poeng.

Siste året på Lillestrøm, drev jeg å byttet ut all navigasjonen i den forrige båten, og representanten for en av de store aktørene var ikke overivrig, og luktet gammel fyll. Hadde jeg brukt mye penger på å være representert på en messe, så hadde jeg helst sett at medarbeiderne var dedikerte, og ikke fremsto som lassaroner på standen. Hvis dette er vanlig, så kan jeg skjønne at bransjen sliter.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om det er noen sikre fortøyningsmuligheter i nærheten av arenaen? Kunne jo vært morsomt å bare kjørt over fra Oksval og bort til Fornebu... :giggle:

Den gamle sjøflyhavna? Hvis det er plass der er vel det den nærmeste havna.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg var også på messa i går. Svært godt fornøyd med standene til det som interesserer meg mest, nemlig båtelektronikk. Produsentene hadde store stands med alle de siste nyhetene tilstede. Det er mange svar en ikke får av å lese spesifikasjoner og faktisk også manualer, det finnes ingen erstatning for selv å kunne knotte på enhetene og bla seg ned i de dypeste menyer for å forstå mest mulig. På ettermiddagen og kvelden i går var besøket såpass lavt at jeg fikk muligheten til å tilbringe bra med tid for å diskutere nyhetene med representanter for de forskjellig produsentene. Jeg sørget for å snakke med representanter fra importørene og ikke forhandlere som var tilstede på standen. Skal gi samtlige jeg snakket med skryt for at de er kunnskapsrike om produktene, samtidig som de innrømmer når det er noe de mangler kunnskap eller informasjon om. Hyggelige var de også.

Link to post
Share on other sites

Astor: Trist du har slikt mindreverdskompleks i høve seilbåtar. Ille at du skal ha det slik. Trawler er trass alt det mange pensjonerte seilarar over 70 år kan tenke seg, etter dei ikkje kan handtere ordentlege båtar lengre. Neste gong du er på nordvestlandet må du ta kontakt, så skal du få bli med ein tur til havs. Skal love deg å ta det veldig forsiktig, slik du ikkje blir altfor engsteleg. Kanskje får du du lyst til å skrive om det også, kven veit...

Hi Hi: Jeg har da ikke det, men det er jeg som får pepper når jeg skøyer litt. Men sånn er det bare. Jeg ventet på en reaksjon, og den kom raskt. En skikkelig seiltur hadde vært stas. Tror bare jeg ikke har kropp og helse til det lenger. En hoggestabbe skal man ha og jeg tåler det så godt.

 

Jeg liker grov sjø og god vind så lenge sikkerheten er ivaretatt. En tur over Hustadvika og ut mot Grip er et ønske jeg må få med meg før man blir medlem i gravstyret.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå må dere ikke gjøre narr av Astor. :nonod::smiley: Jeg har mange seilervenner, og har seilt en del, men aldri hatt egen seilbåt. Kan heller ikke tenke meg en. Rett og slett pga begrensningene mht seilingshøyder og -dybder. Sånn er det bare. Så til saken: Var på messa i dag. Ingenting å juble for - og ingenting å klage på. Kom ut med RS-medlemskap og en "Hook&moor" fra Maritim som mange andre. Men kikket jo litt på båtene også. Må si jeg at Marex-båtene er flotte. Det samme gjelder Saga-båtene. Håper Lotto er på min side snart. :smiley: (Viknes er også bra, men jeg liker ikke "arbeidsbåt-designet". Dog subjektivt.)

Link to post
Share on other sites

Litt stusselig synes jeg. Gikk ut igjen med redningsvest fra RS og en flaske polish. Det andre jeg trenger tar jeg utenfor messa. Ingen som har gode løsninger for radarmaster til min vesle Tresfjord........

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Du har scanstrut, men de koster litt.

Mange forskjellige utførelser å velge i. http://www.scanstrut.com/products/product-range.php?type=powerboats

 

 

Jepp, men tenker at eBay er et bedre område for disse enn her på berget? Koster jo en 5-6 båtpenger disse greiene.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

24.-27. april her i mer sentrale strøk. :-) Turen går allikevel innom Telenor Arena for min del på søndag. Noen år siden jeg var på båtmesse i Oslo sist. Var på messa i Düsseldorf ifjor. Det var saker!

 

http://www.dratilsjos.no

 

Med tanke på at du har vært i Düsseldorf tror jeg du blir fryktelig skuffet over messen her på Telenor arena....... Skru ned forventningene og kos deg med litt småtteri! Og gled deg til messen på den riktige siden av fjellet! Hilsen bergenser i eksil....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Også litt overrasket over hvor stusslig messa har blitt. Mest småbåter og kun en seilbåt (hvor var nr 2?)

Men var først og fremst ute etter litt hands-on info om div utstyr, og det fikk jeg, uten å trenge å stå i kø.

Husker min barndoms båtmesser, og selv i lille ekeberghallen erindrer jeg mer trøkk og entusiasme enn hva jeg fant på Fornebu i dag.

Men det dyder vel mest på at jeg har blitt en grinete gammel gubbe...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...