Jump to content

Sjøen for alle


Tombåt

Recommended Posts

Ny tur innover i morgen. Kona blir med. Gleder oss til å titte etter ting til Astor. Vi hadde ryddesjau ombord for å fornye oss på endel praktiske ting. Årsmøte i Grand Banks-klubben er også på programmet. På onsdag var det nye produkter til båtfolket generelt som var i kikkerten.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Var fort gjort å scanne igjennom årets utstilling. Var på jakt etter en dorgemotor og nytt kombilodd. Har fortsatt pengene. Fikk tak i 2 stk oppblåsbare vester til under 1000 lappen, og det var det. :-) savnet mere båt. Mye brygge og reklame på siden og lite båt er konklusjonen.

Link to post
Share on other sites

Kom tilbake fra messa nå. Jeg dro dit med små forhåpninger når det gjaldt utbudet av familiebåter/feriebåter og det stemte godt. Det var Bavaria, Marex og Viknes og så var det slutt.

Som utstyrsmesse er det en brukbar messe, endte opp med å ta med med Hook & Moor til hyggelig pris.

 

Tror jeg døper denne messen til "Landstedbåt- og utstyrsmessen". Ingen tvil om at markedet for nye større båter er dødt.

Tror kanskje de flytende messene fungerer bedre til større båter.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Var om bord i Marex 370, Viknes 1030 og Bavaria 420.

  • Marexen hadde mange smarte løsninger, men jeg opplevde det som en båt med mange terskler og lite "flyt" når man beveger seg ombord.
  • Viknes er Viknes. Stort akterdekk i forhold til båt, uten at det nødvendigvis er negativt.
  • Bavaria`n ble jeg ikke helt fortrolig med. Løsningen med flyttbar sittegruppe bak som danner bakveggen er for spesielt for meg. Kalesjen blir også en enorm duk akter da den må festes held nede ved plattformen. Enkel og litt "billig" innredning med alt for mange skarpe kanter. Sikkert moderne, men ikke praktisk. Man la også godt merke til at materialene ikke holder den høyeste kvaliteten, mye fineringer og "lette" dører. Dusjene er store, men med et rakkleværk av en dørløsning. Jeg vil helt ærlig heller ha en tilårkommen engelskmann enn denne Bavaria`n. Jeg tror denne båten generelt sett skrangler mye i litt sjø.

Saga har jeg vært ombord i tidligere og da tenkte jeg det var like greit å ikke slite på dørken til Pauc :wink:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det ble dessverre ikke tid til noe messebesøk på meg denne gangen :sad:. Måtte nøye meg med nødløsningen og retter en takk til roger-jo som har linket til "hurtigutgaven" av messa.

 

Hadde planlagt å ta turen i dag, men det ble litt båtrelatert omprioritering. Ble kontaktet av et hyggelig par som var på båtjakt, så jeg måtte plutselig rive presenning og stativ, utføre en "kattevask" av båten og gjennomføre visning istedet :smiley:.

 

Skulle i utgangspunktet se etter opplagsutstyr på messen, men får heller ta det ved en senere anledning.

 

 

Link to post
Share on other sites

Vanntro: Veldig enig med deg ang Bavariaen, bortsett fra det med sofaen. Synes det var veldig smart jeg. Utrolig luftig og stort når den svinges helt til siden da akterdekket og badeplattformen blir en eneste stor uteplass :smiley:

Det jeg likte desidert minst med den var trappen opp til fly. Ikke bare var den for bratt, men trinnene var jo så dumt utformet også! De tvinger deg til å måtte gå med et bestemt ben på hvert trinn...

 

Er det kun jeg som ble imponert over størrelsen på badet og stikkabinen på den største Sagaen?

Link to post
Share on other sites

Hehe....den trappen opp til fly glemte jeg i forbifarten. Jeg startet med feil bein, dermed måtte jeg tenke meg om et brøkdels sekund om hva pokker de hadde ment med denne utformingen, helt på trynet. 5 åringen min løftet jeg ned derfra da han sleit skikkelig med å plassere bena på vei ned.

For øvrig ser jeg genialiteten i løsningen på akterdekket, det er bare det at jeg har sett kalesjen bak på disse og det blir en solid rull med duk oppunder taket når den skal vekk.

Kom meg ikke ombord i Saga 365, men den ser veldig bra ut på bilder ! De har valgt en solid størrelse på stikk og bad i stedet for å falle for fristelsen med å presse inn en lugar til.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du prioriterte nok riktig, Olepo! Hva er planen for din nye båt i Bergen?

Hehe, det vil vise seg om det var en god prioritering. Men de likte båten godt, så vi får se hva det blir til.

 

Bavariaen håper jeg står trygt og godt i Bergen. Fikk jo til slutt en kontrakt jeg godtok og signerte, men har enda ikke fått den i retur med selgers signatur etter 8 uker...... Har etterlyst den en gang, og er vel fortsatt ikke direkte imponert over meglers arbeid med dette salget :nonod: .

 

Ellers er overtakelse i utgangspunktet satt til uke 18, da skal båten sjøsettes og jeg tar turen til Bergen for prøvekjøring og funksjonstesting.

 

Hvis jeg får solgt Bellaen forholdsvis raskt og det ikke blir mer vinter :pray:, håper jeg å kunne fremskynde overtakelse noe.

Da er det bare å få båten hjem så raskt som mulig :thumbsup:.

Link to post
Share on other sites

Hehe....den trappen opp til fly glemte jeg i forbifarten. Jeg startet med feil bein, dermed måtte jeg tenke meg om et brøkdels sekund om hva pokker de hadde ment med denne utformingen, helt på trynet.

:lol: Akkurat det samme jeg gjorde og tenkte! :smiley:

 

Ser at det sikkert kan bli noen kvadrat med stoff bak, men dette henger vel stort sett på når båten ligger i havn? Og var nok av plass å gjemme den på :smiley: Men skulle gjerne sett denne løsningen på Fairline eller Princess slik at det ikke bare er denne løsningen som faller i smak... :smiley:

 

Bildene av Saga på nett yter ikke rettferdighet når det gjelder størrelse på bad og stikk. Større en på vesentlig større båter.

Link to post
Share on other sites

Hehe....den trappen opp til fly glemte jeg i forbifarten. Jeg startet med feil bein, dermed måtte jeg tenke meg om et brøkdels sekund om hva pokker de hadde ment med denne utformingen, helt på trynet. 5 åringen min løftet jeg ned derfra da han sleit skikkelig med å plassere bena på vei ned.

 

Var ikke på messen, men har vært om bord i en 420 tidligere;

En slik "samba" trapp var det også ned i lugaren under bakken på min bestefars fiskebåt som ble bygget sånn ca. 1930.

 

For bratte trapper er dette en utmerket løsning der du kan gå opp og ned raskt med god kontroll og med god anleggsflate for foten.

Link to post
Share on other sites

Ja da var messe besøket over og er for min del ganske glad for at jeg tok turen. Fikk med meg hele familien, så unga fikk flydd som gærne i mellom båtene. Kjøpte med meg redningsvest til bikkja, og fikk sett på de aktuelle båtene. Eller i hvertfall det som jeg trodde var aktuelt. Har egentlig blitt mer i tvil etter besøket på messa..... tror jammen meg disse ht båtene som jeg trodde jeg hadde lyst på blir for små for en familien på 5 og en hund.

Prøvesatt en AMT 190ht. Lite plass, og kanskje mest skuffet over uteplassen.... så jeg tror at vi skal opp en fot eller 2.... 20 fot med større uteplass tror jeg blir et must... så da er det litt tilbake til start. Så jeg prøvde en askeladden c62 og den var kjempefin. Må jo bli brukt, men greit å prøve sitte litt.

På messa var det nesten utrolig mange bowridere. Så det er tydelig hva det går mest av i det under 20 fot.....

Link to post
Share on other sites

Messa i år var et absolutt høydepunkt ! Over en time med Jimmy Cornell var en opplevelse. Noen ganger er foredragene høydepunktet. F.eks. Magnus Olsson i Göteborg for litt over et år siden.

 

 

Utstillingene var så som så, men snakket lenge men en hyggelig dame fra sjøkartverket. De hadde jo gode grunner til å være stolte. Ellers ble det diskusjon om redningsstige på seilbåter med selgeren hos Heitmann. Ellers slappe greier.

 

Heldigvis er flybilletter og hotell booka til Düsseldorf for en god stund siden.

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...