andreasroe Startet 9.Mars.2014 Del på Facebook Startet 9.Mars.2014 Har gjort første båtpuss på plastbåt i dag. Har her skrapet bort gammel bunnstoff og etterpå pusset over med 180-papir. Har er par plasser vært uheldig og holdt skrapen litt på skrå. Er det tatt av og skrapet helt inn til gelcoat, eller er det hvite området primeren som ligger under? Takk for hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Lars Kirkeng Svart 9.Mars.2014 Del på Facebook Svart 9.Mars.2014 Hadde for sikkerhets skyld tatt og primet,da er du sikker... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Rimelig sikker på at det er gelcoat. Legg på tokomponent primer før nytt bunnstoff på de flekkene. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
index Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Ser ikke ut som om båten er primet i det hele tatt, med mindre primeren er hvit. Da er det rimelig bortkastet å prime de bare flekkene. Skrap rent og ha primer på alt, eller bare glem primer og smør på nytt bunnstoff! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tskjei Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Få tak i Duxola å få bort alt bunnstoffet før du legger ny antipest og nytt bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
andreasroe Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Takk for svar! Det som sitter igjen etter skrapingen er knallhardt og lar seg kun pusse med sandpapir grovere enn 180. Hvis dette ikke er primer, blir selvpolerende bunnstoff så hard over tid? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Duxola ville løsnet dette også :) Ikke sikkert at det bare er selvpolerende? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Hei Tskjei, ser du nevner Duxola, virker dette ? Er midt i en slipe bunnstoff seanse og det er ikke noebsærlig gøy. Det jeg til nå har lest på BP og hørt på " brygga" så er ikke malingsfjerner noe særlig. Kan du si noen ord om fremgangsmåte og resultat på Duxola ? larss Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Hei, kan ikke svare for Duxola, men jeg har kjøpt og prøvd KMI Greenproducts på min båt. Båtmagasinet testet denne mot Duxola i fjor, med meget godt resultat. Min erfaring er at produktet er avhengig av litt temperatur for å virke optimalt. Produsent anbefaler også bruk av varmeisolerende for å fremskynde effekt. Jeg har ikke sprek nok høyttrykkspyler til å spyle vekk bunnstoff og primer, men dro det veldig lett av med skrape. http://kmigreenproducts.com/kmi-green-products-i-norge/ Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Pokkers autotekst. Varmepistol skulle det stå. Ikke varmeisolerende....... Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Jeg brukte selv duxola forrige vår og fjernet all bunnstoff. Funket perfekt spør du meg! Man pensler det på lar det virke til at bunnstoffet er blitt mjukt som smør og skraper d av så lett som bare det. Ett triks er å sprute vann på duxolan etter den er smurt på. Da får man lengre ventetid. Jeg smurte på en gang til etterpå bare for så å spyle d av. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Mente lengre virketid selvklart.... Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Hei og takk for svar. Får kjøpe en dunk og prøve. larss Sitér dette innlegget Link to post
Malomøre Svart 11.Mars.2014 Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 Ser ut for at dette er inn på Gelcoaten ja, kan også se ut som at det mangler primer/antipest i fra første stund. Jeg har best erfaring med å fjerne alt bunnstoff ved hjelp av kalkblåsing,event blåsing med Olivinsand (Sandblåsing) har gjort dette på fire (4)båter.samt påføring av ny antipest og full pakke Men dette er jo noe som kan vere kostbart. Lett å få pest dersom skroget ikke har fått antipest behandling Vil derfor anbefale en lakkfjerner/malingsfjerner som kan fjerne gammelt bunnstoff Lykke til :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mars.2014 Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 Lett å få pest dersom skroget ikke har fått antipest behandling Er det virkelig det? Ser de lærde strides om antipest behandling virkelig har noe som helst for seg, eller om det bare er en salgsgimmick fra Jotun m.m. Jeg er på ingen måte sikker, men etter å ha lest mye om emnet er jeg i det minste sunt skeptisk til nødvendigheten av antipest primer for annet enn feste... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
@ArneO Svart 11.Mars.2014 Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 Jeg fjernet alt av bunnstoff i fjor. Da benyttet jeg bare skrape. Startet tidlig på sesongen. Når det er kaldt blir bunnstoffet sprøtt og var egentlig ganske greit å få av. Har hørt at Duxola er hardført på gelcoat'en. Men Duxola'en tar vel ikke primer? Det gjorde den ikke på min båt i alle fall da jeg testet i et lite området. Kalkblåsing, tørrisblåsing, evt. sandblåsing er sikkert fint, men jeg gjorde det på gamlemåten. Brukte temmelig mange timer med skrape og pussemaskin, men sparte noen kroner. Så det er jo opp til hver enkelt hvordan man vil gjøre det... Resultatet ble i alle fall veldig bra. Tilbake til spørsmålet ditt, så er jeg nok enig i at det er rett inn på gelcoat. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
jonsverre Svart 11.Mars.2014 Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 Kalkblåsing, tørrisblåsing, evt. sandblåsing er sikkert fint, men jeg gjorde det på gamlemåten. Brukte temmelig mange timer med skrape og pussemaskin, men sparte noen kroner. Så det er jo opp til hver enkelt hvordan man vil gjøre det... Enig med arneolav, jobben er faktisk overkommelig, har akkurat vært gjennom det selv. Jeg tror ikke at Primer / anti-pest er oppskrytt, bunnstoff eller gelcoat er ikke vanntett, det er primeren. Men kjøp en flaske tynner, og prøv å vaske vekk bunnstoff. Vanlig tynner vil ta bunnstoffet men la en to-komponent primer være urørt. Om du derimot klarer å vaske deg helt inn til gelcoaten så bør du absolutt skrape bort alt og prime båten skikkelig. Anbefaler to-hånds skrape fra malingsbutikk eller f.eks. Seasea. Gelcoaten kjenner du er helt glatt i motsetning til primeren (ja det kan være vanskelig å se forskjell) som er mer ru og gråere. mvh jonsverre Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 11.Mars.2014 Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 (redigert) Er det virkelig det? Ser de lærde strides om antipest behandling virkelig har noe som helst for seg, eller om det bare er en salgsgimmick fra Jotun m.m. Jeg er på ingen måte sikker, men etter å ha lest mye om emnet er jeg i det minste sunt skeptisk til nødvendigheten av antipest primer for annet enn feste... Er faktisk tilbøyelig til å være litt enig. I alle fall for båter som settes på land hver vinter - de tørker som regel godt opp mellom slagene. Jeg pusset ned og gjorde full pakke på min båt for ca 20 år siden. Stooor jobb, og ble derfor lei og "jukset" litt på slutten. Det gikk ikke mange sesonger før småflekker løsnet der jeg hadde jukset. Noen flekket jeg over med ny primer, andre lot jeg bare være og la på nytt bunnstoff. Jeg har enda til gode å legge merke til pestdannelse noen av de stedene jeg tok lett på, selv etter så mange år. Jeg har mange ganger opp gjennom årene tenkt på at den store jobben jeg gjorde en gang kanskje ikke var verdt slitet.... Men som nevnt innledningsvis - ligger båten ute hele året så er nok nytten en helt annen. Redigert 11.Mars.2014 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 11.Mars.2014 Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 Hei, når du er nede å det beinharde bunnstoffet som ikke vil av, så ville jeg ikke brukt Duxola. Det går for seint, noe grisete kliss. Jeg kjøpte en flappy disk og satte på kutteskiva, og det gikk fort. Husk maske og vær klar over at hvis ikke skroget er slett - mitt er klinka - og nesten sikkert selv da, så vil disken skjære på skrå av og til og sette spor inn i gelcoaten. Mitt svar var å legge på 7 lag med epoxy, men jeg går ut fra at primer også er OK. Det er det mange her som vet. Lykke til med en drittjobb. Ellers er jeg enig med Index om primer. Er igrunnen enig med Index i det jeg skjønner av det meste han skriver. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 11.Mars.2014 Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 Noen som vet hvem som forhandler dette Duxola stoffet til bra pris? Hvor mye går med pr m2, finnes det i storpakning? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Mulligan Svart 11.Mars.2014 Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 Lett å få pest dersom skroget ikke har fått antipest behandling Det er svært vanskelig å få pest hvis båten er bygget etter boka. Mine båter har aldri fått noe annet enn heftprimer og et tynt lag bunnstoff. De fleste gelcoats som er i bruk til båter er vinylester. Og det er så tett som det skal være. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 11.Mars.2014 Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 Hei Jeg har slipt ca 40-50 % av bunnstoffet på min båt, bruker stålbørste på vinkelsliper og er veldig forsiktig, dette virker men er veldig tungt, og støver noe inni @&kr&@)(; Kjøpte i dag en kanne (ca 0,5 ltr) med Duxola på jernvaren og prøvde på ett par plasser under båten. Duxola holder ikke mål i det hele tatt, så der røyk 250-60 kr ut av vinduet. Hadde stoffet virket så hadde det blitt en dyr fornøyelse å tatt hele båten, det må bli ett stort svinn da massen i boksen er tykt flytende og en må nok kutte boksene i to for å skrape ut restene for å ikke få svinn med den liter prisen. Pratet med en kamerat som jobber som maler, han sier som nevnt i denne tråden at det eneste som virker er Mekanisk fjerning. Han prøvde også allverdens luriumer på boks men endte opp med skrape og pussepapir på sine 27 fot. larss Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 11.Mars.2014 Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 Skal kun si det en gang til, KMI Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 12.Mars.2014 Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 (redigert) Brukte Duxola på en liten 17 fot med ganske masse forskjellig bunnstoffer i lag og antipest under. På noe lag virket den veldig bra, på andre ganske dårlig. Men syntes boksen ble ganske fort tom, og dyr var den. På nettet kom jeg over oppskrift på hvordan lage malingfjerner selv. En tar en boks kaustisk soda og blander ut i vann ca 1:5. Da har en lut, som er malingsfjerner. Så putter en lutblandingen i helt vanlig tapetlim av billigste sort. Vips så har en malingsfjerner som vil henge på overflaten slik den skal. Denne blandingen virket ikke like bra som Duxola. Men til prisen vil jeg nesten si den var mye bedre. Alternativet er å bruke den egenproduserte først, så Duxola på det som eventuelt blir værende igjen. Et annet tips om en bruker Duxola, egenblandet, eller annen malingsfjerner er å legge over gladpack/plastfolie. Da tørker den ikke ut så fort om det må ligge lenge på for å løsne bunnstoffet. Redigert 12.Mars.2014 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Anders_K Svart 16.Mars.2014 Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 Noen som vet hvem som forhandler dette Duxola stoffet til bra pris? Hvor mye går med pr m2, finnes det i storpakning? Finner duxola hos jernia Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.