Jump to content

Varmeveksler til Perkins 4.236, hvordan utføre service?


Chilli Solbris

Recommended Posts

Det nærmer seg sesongstart og jeg har lyst till å gi varmeveksleren på min Pwekins 4.236 en overhaling. Tenkte å få gjort sløyfene rene slik at gjennomstrømming er god. Jeg har dessverre ikke peiling på hvordan det lønner seg å gå frem.

Skal jeg demontere hele varmeveksleren fra motoren? Eller skal jeg ta ut innmaten der den står. Det virker forferdelig vanskelig å komme til rundt veksleren synes jeg. Motoren sitter i en Tresfjord 29 AC.

 

Motor er fra 1981 og går som en klokke. Temperaturen ligger på 88-90 grader ved 2200 o/min. Kryper rett over 90 ved 2400 o/min.

 

Motoren kvitter seg med ca en liter kjølevæske gjennom slangen som er ved påfyllingslokket for kjølevæske. Vil det være lurt å montere en ekspansjonstank?

 

Jeg har søkt etter svar på tidligere innlegg her på forumet uten å finne svar. Er det noen motorkyndige som kan gi svar og gode råd? Synes det hadde vært artig om jeg klarte å skru dette selv. :thumbsup:

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser endelokka ut på kjøleren? Er det irret ?

Har du mistanke om lekkasje mellom søtvann og saltvannsiden?

Dersom det ikke er mekanisk deffekter her kan du jo prøve systemrens.

Det kan brukes både på saltvann og ferskvannsiden.

https://baatplassen.no/i/topic/85350-systemrens-absolutt-aa-anbefale/

http://webserver.flak.no/vbilder/39522_info.pdf

http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/C12E9E374FC8D291C1257618004811A1?OpenDocument

 

Det finnes mange flere tips og råd der som omhandler systemrens.

Et alternativ ?

Link to post
Share on other sites

Hei Sobo,

Nei jeg har ikke mistanke om lekkasje mellom sjøvann og søtvann.

 

Endelokket ser ikke irret ut og jeg kan ikke se at det er noen lekkasjer. Det jeg synes er rart er at ferskvannsdelen spytter ut ca literen gjennom slangen som er ved lokket på påfyllingsstussen. Det virker som om fjæra på lokket er litt slapp. Jeg tenker at det ikke kan være noe galt med selve kjølingen, jeg kjører motoren på konstant belastning uten at temp.måleren rikker seg oppover. Men det er godt mulig at det skjer noe jeg ikke skjønner. Hva enker du om å montere ekspansjonstank?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det blir litt trykk i kjølesystemet ved gange og fjære i lokket

kan selvfølgelig være for slapp. Kan det være en mulighet at du fyller litt

mye kjølevæske i beholderen, derav utspyttinga?

Mener å huske at på mine motorer skal kjølevæskenivået ved kald motor

være ca 5 cm under påfyllings tuten ( volvo detta da men)

Væska tar mer plass når den blir varm så ..

Link to post
Share on other sites

Tror du har helt rett i at jeg fyller på for mye Sobo. Jeg kjøper nytt lokk så får vi se på fjæra. Jeg synes den er veldig slapp.

 

Har lest gjennom hele greia med Systemrens og det er fristene å kjøre dette både på sjøvannssiden og ferskvannssiden.

 

Jeg har bare innbilt meg at det kunne være lurt å ta ut varmeveksleren for å rense den skikkelig. Det er kanskje ikke nødvendig?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Er det mye irr og ulumskheter ja ta den ut. Sånn jeg forstår det ser ting bra ut, la den stå.

Du er heller ikke plaget med overoppheting slik jeg forstår det.

Systemrens kan du kjøre uansett ( kommer nok en del guff ut)

Hvordan ser forresten kjølevæska de ut ( fargen er den rein og klar eller litt "skitten") ?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes kjølevæsken er grønn og nesten klar. Bare såvidt litt gråskjær i den....

 

Det er helt riktig som du sier, er ikke plaget med overoppheting.....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha lest hva betegnelsen står for... Jeg prøver meg..

 

4= 4 sylindre

236= Salgvolum= 2,36 liter??? :confused:

 

Ellers er jeg enig med det i at jeg ikke rører siden det er tett og fint! Har bare hatt litt sånn følelse av at jeg bør gjøre noe slik at systemet ikke går tett. Proaktiv kalles det visst. Sørge for å unngå at det går åt skogen....

 

Hva tenker du om ekspansjonstank?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Du har forsåvidt tank, den må bare ikke være for full.

Har du boka på`n kan du sjekke hva som står om fyllingsgrad, så slipper du ekstra tank.

 

4- for syl. riktig

236- kubikk tommer - 3,87 liter

Ikke no smågutt detta nei :smiley:

Gode maskiner som er levert til det meste ala skurtreskere, traktorer, stasjonærmotorer og masse annet.

Har puslet en god del med storebror, 6.354, enkel å skru på, billige deler.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En 4.236 4sylindre 236 kubikktommer 3,9 liter har ekspansjonstank.

Det er ekspansjonstanken du fyller i.

Du fyller alt for mye, det er jeg temmelig sikker på. Den spytter det bare ut igjen.

Nivået skal ligge godt under lokket 5-6cm på ekspansjonstanken på kald motor.

Bruk lykt nedi hullet for å sjekke nivået, og om det synker ytterligere når den har spyttet ut overskuddet.

 

Termostat på denne motoren er fullt åpen på 94 grader.

Holder den seg under dette ser jeg ingen grunn til å gjøre noe.

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ok! Dette ble en flott læring! :thumbsup: Jeg har forstått det riktig med sylindrene og litt riktig fordi resten i det minste var volumet.

Jeg er veldig fornøyd med motoren. Den jobber godt. Jeg forstår av det dere skriver at jeg fyller alt for mye på tanken. Da er det bare å la vannet været rett nedenfor kanten. Det er helt riktig at jeg må bruke lykt for å se nivået rett nedenfor kanten i front.

 

Jeg kommer til å ta det helt med ro takket være det dere skriver!

 

Interessant at volumet pr. sylinder er det samme på disse to motorene SAP. Dvs at deler går om hverandre til disse to motorene.

 

Når jeg først har dere på tråden her. Jeg har et problem med at gassen senker seg litt. Gasshåndtaket blir ikke stående der jeg slipper det. Jeg finner ikke ut hvor jeg strammer/justerer dette. På motoren er justeringen av løpelengden (full gass - tom gass) plombert, Tomgangen er ca 800 o/min i fri. Jeg synes ikke at jeg får maks turtall ut av motoren. Det er jo forsåvidt ikke noe problem da jeg sjelden drar avgårde på full gass. Men jeg kunne tenke meg å slippe å sitte å holde på gasshåndtaket.

 

20130820_112345.jpg

 

Takker for svar! Det gir god hjelp!!

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Den har justering for friksjon, har hatt samme spak og samme motor selv.

Noe annet du bør sjekke er at vaierinnfestningene til strømpene i spaken har låsemuttere.

Hvis ikke, bytt med en gang.

Jeg opplevde at strømpen løsnet på gearvaier, og du kan kanskje tenke deg resultatet av det ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvor sitter justering for friksjon Mix?

 

Åpner jeg hele huset oppe ved selve kontrollen?

 

Ja resultatet var nok null kontroll! Skal i båten i morgen. Da blir den sjekket! Takker for innspill!!!

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...