Chilli Solbris Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 (edited) Det nærmer seg sesongstart og jeg har lyst till å gi varmeveksleren på min Pwekins 4.236 en overhaling. Tenkte å få gjort sløyfene rene slik at gjennomstrømming er god. Jeg har dessverre ikke peiling på hvordan det lønner seg å gå frem. Skal jeg demontere hele varmeveksleren fra motoren? Eller skal jeg ta ut innmaten der den står. Det virker forferdelig vanskelig å komme til rundt veksleren synes jeg. Motoren sitter i en Tresfjord 29 AC. Motor er fra 1981 og går som en klokke. Temperaturen ligger på 88-90 grader ved 2200 o/min. Kryper rett over 90 ved 2400 o/min. Motoren kvitter seg med ca en liter kjølevæske gjennom slangen som er ved påfyllingslokket for kjølevæske. Vil det være lurt å montere en ekspansjonstank? Jeg har søkt etter svar på tidligere innlegg her på forumet uten å finne svar. Er det noen motorkyndige som kan gi svar og gode råd? Synes det hadde vært artig om jeg klarte å skru dette selv. Edited March 9, 2014 by Erikda (see edit history) Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Hvordan ser endelokka ut på kjøleren? Er det irret ? Har du mistanke om lekkasje mellom søtvann og saltvannsiden? Dersom det ikke er mekanisk deffekter her kan du jo prøve systemrens. Det kan brukes både på saltvann og ferskvannsiden. https://baatplassen.no/i/topic/85350-systemrens-absolutt-aa-anbefale/ http://webserver.flak.no/vbilder/39522_info.pdf http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/C12E9E374FC8D291C1257618004811A1?OpenDocument Det finnes mange flere tips og råd der som omhandler systemrens. Et alternativ ? Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Chilli Solbris Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Hei Sobo, Nei jeg har ikke mistanke om lekkasje mellom sjøvann og søtvann. Endelokket ser ikke irret ut og jeg kan ikke se at det er noen lekkasjer. Det jeg synes er rart er at ferskvannsdelen spytter ut ca literen gjennom slangen som er ved lokket på påfyllingsstussen. Det virker som om fjæra på lokket er litt slapp. Jeg tenker at det ikke kan være noe galt med selve kjølingen, jeg kjører motoren på konstant belastning uten at temp.måleren rikker seg oppover. Men det er godt mulig at det skjer noe jeg ikke skjønner. Hva enker du om å montere ekspansjonstank? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Det blir litt trykk i kjølesystemet ved gange og fjære i lokket kan selvfølgelig være for slapp. Kan det være en mulighet at du fyller litt mye kjølevæske i beholderen, derav utspyttinga? Mener å huske at på mine motorer skal kjølevæskenivået ved kald motor være ca 5 cm under påfyllings tuten ( volvo detta da men) Væska tar mer plass når den blir varm så .. Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Chilli Solbris Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Leser dette med systemrens. Det tror jeg skal prøves! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Tror du har helt rett i at jeg fyller på for mye Sobo. Jeg kjøper nytt lokk så får vi se på fjæra. Jeg synes den er veldig slapp. Har lest gjennom hele greia med Systemrens og det er fristene å kjøre dette både på sjøvannssiden og ferskvannssiden. Jeg har bare innbilt meg at det kunne være lurt å ta ut varmeveksleren for å rense den skikkelig. Det er kanskje ikke nødvendig? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Er det mye irr og ulumskheter ja ta den ut. Sånn jeg forstår det ser ting bra ut, la den stå. Du er heller ikke plaget med overoppheting slik jeg forstår det. Systemrens kan du kjøre uansett ( kommer nok en del guff ut) Hvordan ser forresten kjølevæska de ut ( fargen er den rein og klar eller litt "skitten") ? Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Chilli Solbris Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Jeg synes kjølevæsken er grønn og nesten klar. Bare såvidt litt gråskjær i den.... Det er helt riktig som du sier, er ikke plaget med overoppheting..... Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 På denne motoren sitter en rørkjøler. innenfor endelokka på denne sitter en O ring. Den tetter både mot søt og sjø vannsiden. Siden dette er tett og ok, kanskje greit og ikke demontere. Vet du forresten hva 4,236 står for ? Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Chilli Solbris Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Jeg mener å ha lest hva betegnelsen står for... Jeg prøver meg.. 4= 4 sylindre 236= Salgvolum= 2,36 liter??? Ellers er jeg enig med det i at jeg ikke rører siden det er tett og fint! Har bare hatt litt sånn følelse av at jeg bør gjøre noe slik at systemet ikke går tett. Proaktiv kalles det visst. Sørge for å unngå at det går åt skogen.... Hva tenker du om ekspansjonstank? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 (edited) Du har forsåvidt tank, den må bare ikke være for full. Har du boka på`n kan du sjekke hva som står om fyllingsgrad, så slipper du ekstra tank. 4- for syl. riktig 236- kubikk tommer - 3,87 liter Ikke no smågutt detta nei Gode maskiner som er levert til det meste ala skurtreskere, traktorer, stasjonærmotorer og masse annet. Har puslet en god del med storebror, 6.354, enkel å skru på, billige deler. Edited March 9, 2014 by SoBo (see edit history) Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Mix Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 En 4.236 4sylindre 236 kubikktommer 3,9 liter har ekspansjonstank. Det er ekspansjonstanken du fyller i. Du fyller alt for mye, det er jeg temmelig sikker på. Den spytter det bare ut igjen. Nivået skal ligge godt under lokket 5-6cm på ekspansjonstanken på kald motor. Bruk lykt nedi hullet for å sjekke nivået, og om det synker ytterligere når den har spyttet ut overskuddet. Termostat på denne motoren er fullt åpen på 94 grader. Holder den seg under dette ser jeg ingen grunn til å gjøre noe. Link to post
sap_2000 Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 (edited) 4 syl og 236 cubic inches (3,9 liter) 6.354 er 6 syl på 354 cu in (5.8 liter) mao samme volum pr sylinder :-) Red: for sent ute :-) Edited March 9, 2014 by sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 (edited) Ok! Dette ble en flott læring! Jeg har forstått det riktig med sylindrene og litt riktig fordi resten i det minste var volumet. Jeg er veldig fornøyd med motoren. Den jobber godt. Jeg forstår av det dere skriver at jeg fyller alt for mye på tanken. Da er det bare å la vannet været rett nedenfor kanten. Det er helt riktig at jeg må bruke lykt for å se nivået rett nedenfor kanten i front. Jeg kommer til å ta det helt med ro takket være det dere skriver! Interessant at volumet pr. sylinder er det samme på disse to motorene SAP. Dvs at deler går om hverandre til disse to motorene. Når jeg først har dere på tråden her. Jeg har et problem med at gassen senker seg litt. Gasshåndtaket blir ikke stående der jeg slipper det. Jeg finner ikke ut hvor jeg strammer/justerer dette. På motoren er justeringen av løpelengden (full gass - tom gass) plombert, Tomgangen er ca 800 o/min i fri. Jeg synes ikke at jeg får maks turtall ut av motoren. Det er jo forsåvidt ikke noe problem da jeg sjelden drar avgårde på full gass. Men jeg kunne tenke meg å slippe å sitte å holde på gasshåndtaket. Takker for svar! Det gir god hjelp!! Edited March 9, 2014 by Erikda (see edit history) Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Hmm, ser at det er noe med bildeverktøyet jeg ikke helt har taket på..... Men dere kjenner sikkert igjen greia! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sap_2000 Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Det er vel en Morse MT3? Tror ikke den har justeringsskrue for motstand. I så fall kan du kanskje slakke fjæra på throtlearmen på dieselpumpa? Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Imponert SAP! Jeg tror du har rett betegnelse! Jeg får se på fjæra om den kanskje er for stram. Takker!! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Mix Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Den har justering for friksjon, har hatt samme spak og samme motor selv. Noe annet du bør sjekke er at vaierinnfestningene til strømpene i spaken har låsemuttere. Hvis ikke, bytt med en gang. Jeg opplevde at strømpen løsnet på gearvaier, og du kan kanskje tenke deg resultatet av det ? Link to post
Chilli Solbris Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 (edited) Hvor sitter justering for friksjon Mix? Åpner jeg hele huset oppe ved selve kontrollen? Ja resultatet var nok null kontroll! Skal i båten i morgen. Da blir den sjekket! Takker for innspill!!! Edited March 10, 2014 by Erikda (see edit history) Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Er ikke sikker på om jeg husker riktig men du må ta av det blanke dekselet. Der finner du strammesskruen. Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now