Jump to content

Hentetråd Molde Oslo


Tom Rør

Recommended Posts

Hilste på noen "gutter" oppe i elva i Kristiansand ettermiddag, de var på vei fra Oslo til Trondheim med en voksen plastbåt og hadde hatt SVÆRT god medvind. I elven "fant" de en taustump som klamret seg til en av propellene noe som medførte behov for dykke assistanse, denne ankom heldigvis i det jeg forlot området. En tid antok jeg at det kanskje var dere som hadde greidd å forsere distansen Stavanger - Kristiansand i løpet av dagen. Ser nå at dere er på Hidra; i morgen løyer vinden og dere får bare frisk bris i mot på veien videre til Oslo. God tur videre !

Link to post
Share on other sites

Dmi siger: i morgen tidlig vind fra øst og nordøst, 3-8 m/s og bølgehøjde under 1 meter. I løbet af dagen aftagende vind. Men når I runder Lindesnes og passerer Mandal vil vind og bølger tiltage og komme ret imod. Så fra Mandal/Kristianssand og videre kan jeg godt forestille mig at det bliver lidt uroligt hvis I kommer så langt.

 

Kilde: http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#northsea

Link to post
Share on other sites

Her er en grovskisse over våre planer for i morgen.

Det kan tenkes at vi ikke kommer så langt. Alt avhenger av vær/bølger rundt Lista og Lindesnes.

 

Innspill? Råd eller kommentarer?

 

Om meldingen stemmer vil dere få endel sjø i trynet om dere går utaskjærs etter lindesnes tror jeg.

 

Her er et tips til rutevalg etter neset og mine track fra i sommer.

Kan gjerne ta flere mer innzoomede screeshots om ønskelig.

 

bilde

 

Om det er mye sjø, så gå nord for Våre, så evt nord for Hille også til Mandal.

 

bilde

 

Alternativt rett fra Neset til S av Hille om dere synes forholdene er ok.

 

bilde

 

Så synes jeg det er veldig flott å gå leia innenfor Skjernøy og forbi Tregde. Garantert rolig og en flott lei å gå.

 

bilde

 

Så når dere kommer ut av leia etter Tregde nord for Landøy, så kan dere peise på i 25 kn om dere ønsker i relativt beskyttet skipslei helt til Ny Hellesund.

 

bilde

 

 

 

Fra Ny Hellesund kan dere også gå leia på innsiden av Flekkerøya til Kr Sand.

Da er nesten hele seilasen i beskyttet farvann med unntak av runding av Lindesnes og evt strekket over mot Mandal og mye flott å se på :-)

 

Dere går glipp av mye pent om dere peiser på uttaskjærs fra Lindesnes til Kr Sand. Ikke er det noe særlig lenger å gå innaskjærs fra etter Mandal heller :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Med den værmeldingen går dette nok bra, skulle det bli for mye plask rett imot kan dere gå nærmere land å få det roligere.

Hentet båten i Bergen for noen år siden og fikk en god NØ kuling fra Egersund og østover. da gikk vi innom de fleste holmer får å få det roligere.

God tur videre :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...