Jump to content

Nidelv 24, forsterke dekk

Tor Erik

Recommended Posts

Hei

Vår gamle dame , en Nidelv 24 svikter litt i dekk foran og bak når en går midt på, går det ann å forsterke dette på en enkel måte ?

F.eks støpe på undersiden ? eller blir det bare klin tro............. å dele overbygg / skrog er ikke tema, det blir for omfattende.

Vet ikke hvor nøye det er heller at en kjenner plasten bøyer seg litt når en går på dekk foran og bak............

Tar imot tips :-)

Regner med at denne er av glassfiber/plast.

For og gjøre taket sterkere, har jeg gjort slik innvendig.

Jeg satt inn en tre lengde som var 1 x 1 1/2" i taket, kan bruke noe annet F.eks ett halvt papprør.

Jeg rundet hjørnene på den siden som peker nedover Pga at glassfiberen lettere fester seg til tret.

Jeg stemplet den fast med noe mer treverk i gulvet, slik at den sto stødig fast i taket.

Brukte da glassfiber strie og polyester og støpte det fast.

Men for og få dette til å sitte, så støpte jeg bare fast tre steder først.

I begge ender og på midten. Men støpte bare i første omgang bare mot glassfiberen Pga, for hvis ikke så blir glassfiberen så tungt at det vil dette ned igjen.

Etter tørke, så støpte jeg også treverket.

Og fortsatte sånn helt til alt var dekt.

Det ble meget stivt. Jeg kunne hoppe uten at det bøyer seg.

For og få det pent, så slipte jeg og glattet/sparklet og malte det på nytt.

Ble utrolig bra, og håper dette var til hjelp.

Er det kjernemateriale i dekket? Sandwichkonstruksjon, som det heter. Det er dette som gjør dekket stivt.

Om det er svikt i et dekk med sandwich så er det som oftest at kjernen har sluppet taket fra glassfiberen og det mister stivhet og styrke. Delaminering kommer igjen oftest av vanninntrengning i dekket som løser opp distanse/kjernematerialet. Vannet trenger inn ved utette gjennomføringer, dekksluker etc som ikke er laget skikkelig med støping rundt gjennomføringen. Frostsprengning ved fuktig kjernemateriale fremskyndet delamineringen.

Konsekvensen av svikt i dekket vil med tiden gi oppsprekking av gelcoat fordi denne ikke flexer slik som glassfiber gjør.

Nå kjenner jeg ikke båten tilTS, så om det ikke er en sandwichkonstruksjon, så kan du se bort ifra hele dette innlegget :) - og vurdere innplasting av forsterkning. Enn så lenge, begrens belastningen på de sviktende områdene,

Redigert av Eureka (see edit history)

Hei igjen Tor Erik

Tec7 er ett bra stoff, men hvis du skal bruke dette stoffet, ikke bruk den transporang, da denne ikke tåler salt vann.

Men hvorfor bruke Tec7 i det hele tatt, men klart det fungerer det, men ikke så godt hvis den delen må står i press på ujevne steder.

Men husk og vask godt med aceton der du skal ha på Tec7.

Ikke sandwich i en Nidelv 24. (originalt)

Du har en god plan.

Redigert av Festina Lente IV (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hei, jeg gjorde noe lignende på den forrige båten min, men da brukte jeg et glassfiberrør på 180 grader, altså et halvt rør, som jeg fikk tak i fra en kompis. Det var omlag 2 tommer, og det gikk greitt å få glassfiberen til å rulle på tvers av røret og så på taket foran og bak forsterkninga.

Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...