Jump to content

Innkjøp av Grandezza 27OC

satyrion

Recommended Posts

Min fetter som er i 30 årene har sett litt på båt i det siste å funnet ut at han virkelig liker denne modellen her. Jeg lurer bare på om det er noen av dere som har lik båt eller båt fra samme produsent og hva mener dere om denne på godt å vondt?

Kan en slik båt nesten egne seg som helårs båt da den har et greit overbygg?

Hvordan er det for eksempel å ta weekend turer fra sørlandet å over til Danmark i en slik båt for 2-3 pesoner?

Setter pris på all info :)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47085444

bilde

Edited by satyrion (see edit history)

Jeg synes disse båtene er fantastisk flotte. Har sett på de flere ganger og mener at dette må være en ypperlig båt for en familie på 4. Båtmagasinet skrev som oppsummering av sin test:

KONKLUSJON:

Grandezza 27 OC er en liten, fullverdig familieturbåt med smart planløsning og god plass til en liten familie. Båten har fremragende sjøegenskaper og går bra og økonomisk med moderat motoreffekt. Fremfor alt er prisen på et nivå som gjør turbåtlivet i ny og moderne båt tilgjengelig for en bredere gruppe.

PLUSS

+ Sjøegenskaper

+ Smart plassutnyttelse

+ Førerposisjon

MINUS

- Toalettrom

Det er vel synd at det ikke er ståhøyde på et ellers greit utrustet toalettrom.

Test: http://www.batmagasinet.no/artikkel/grandezza-27-vinner-i-krisetid

Tror dette kan være et godt båtvalg!

mvh Bergen Dørk

Hva er problemet med drev for helårsbåt? Jeg har mest erfaring med fast aksling, men har vel ikke hørt at en båt med drev må opp på vinterstid, eller hur?

mvh Bergen Dørk

Jeg har dessverre ingen erfaringer å komme med, men jeg har tittet på båten på messer og lest et par tester hvor den har fått bra score. Etter det jeg har forstått produserer Grandezza båter med god kvalitet.

Jeg er helt enig med din fetter, og dette er en av mine favorittbåter. Den står høyt på ønskelisten, men foreløpig ligger den utenfor mitt båtbudsjett...

Når det hjelder bruk som helårsbåt har de utgavene jeg har sett bare en "kalesjevegg" akter, så den vil nok ikke være like lun som en innelukket båt. Men med en god varmer er det sikkert mulig å opprettholde akseptabel temperatur også på vintertid.

Håper forøvrig det dukker opp innlegg fra noen som har brukserfaring med 27 OC :smiley:.

Bortsett fra en kjapp prøvetur, har jeg dessverre ingen brukserfaring, men vi vurderte lenge både Grandezza 27 og 31. Tilslutt falt vi for en annen produsent (som vi planlegger å anskaffe i løpet av året).

Det som ble utslagsgivende for oss, var mangel på bakvegg. Vi ønsker å strekke sesongen i begge ender. Bakvegg og akterdekk er et stort ønske. Stikk-kabinen i 27 ga virkelig følelsen av å ligge i en kiste. Med mine 185 cm, ble toalettrommet i minste laget. Det er vel bare cockpit som har skikkelig ståhøyde? Bortsett fra disse personlige ankepunktene, synes jeg det er flotte båter. Praktisk og funksjonell. Mitt beste tips er å oppsøke en selger eller forhandler og ta båten nærmere i øyesyn. Vi er 2 voksne og 2 barn. Den var et nummer for liten for oss. Vi deler forøvrig synspunktene som kommer fram i testen det linkes til.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Jeg har erfart 5 sesonger med Grandezza31DC, kalesjebåt-varianten. Generelt opplever jeg Grandezza som godt sammenskrudde båter. Mine foreldre har brukt den på 4 langturer a 8 uker, fra Ålesund til Sørlandet.

men nå er det jo 27-foteren vi her snakker om....

Jeg har så vidt vært om bord og synes det er en flott båt. Som helårsbåt så har den jo ingen kalesjedel som snøen vil legge seg på, det er et godt utgangspunkt for vinterbruk. Ingen snø vil tynge på kalesjen og forårsake fukt inne i båten av den grunn. At akterveggen er kalesje tror jeg ikke vil by på særlige problemer mtp å holde varmen om bord. Med en skikkelig dieselvarmer, så holder man varmen både oppe og nede. Om jeg skulle hatt en slik båt på sjøen hele året vill jeg hatt to avfuktere ala meaco DD8L, en nede i salongen og en oppe under kalesjen. Da er man sikker på at det er tørt om bord og man kan la tekstiler, puter og utstyr ligge om bord hele tiden. Kjøp en ekstra kalesje med en gang. Da har man en høst, vinter og vår-kalesje og en til sommerbruk.

I motsetning til 31foteren, så har 27foteren ingen salong nede men en skikkelig køye. Det er helt greit synes jeg da soveplassen ikke blir noe kompromiss. Du legger inn en skikkelig spilebunn og har en god madrass. Det er en forutsetning for vellykket langtur. Videre er det jo et spørsmål om hvor mange skal være med på langtur/ overnatting. 27foteren går vel greit for to vokse og inntil to barn som kan dele stikkøya. Toalettet? tja, har det dusj, så sitter du på dolokket når du dusjer og trenger i så måte ikke ståhøyde i den forbindelse. Videre så sitter man jo når man er på do i en båt. Det blir et kompromiss mot det å faktisk gå opp mange hundrede tusen for å få ståhøyde. I og med at det ikke er salong og bysse nede, så blir hele området under dekk dedikert til soving og personlig hygiene/ skift og stell. Jeg ser at skyvedøren er av gjennomsiktig farget materiale. Så her må man lage seg et forheng. Grandezza31 fra før 2007 har helt hvit skyvedør, nyere modeller har gjennomsiktig.

Båten har en bysse og det holder jo. Wallas kokeplata med to soner er helt toppers. Med en Omni-ovn, som plasseres oppå kokeplatene, kan man både varme opp rundstykker, bake brød og kaker og lage mat som i stekeovn.

En ekstra kjøleboks kan være nyttig.

Har den lasteluke i dekket oppe i salongen, foran byssa?

Jeg liker Grandezza-båtene, og den har moderne linjer. Det er definitivt en båt som folk snur seg etter når de går kailangs, selvopplevd.... Den skiller seg ut fra mange andre merker.

Kjøper man en overligger fra forhandler, så er prisen fort 100-tusen under årets modell. Da vil man uansett beholde 5-års garantien både på båt og motor. Kjøp hos en seriøs forhandler som er i stand til å løse problemer som dukker opp. hvor skal båten brukes?

• 2 weeks later...

Det forundrer meg at folk starter tråder med konkrete spørsmål, søker råd, som folk svarer på, men sjøl gidder de ikke følge opp sin egen tråd.

Skal man få folk til å engasjere seg i kjøpsråd-tråder så får man bidra litt selv også....

Enig. Og i tillegg må jeg si at den stikkøya i denne båten var ikke mye å skryte av. Var ombord på båtmessa i Oslo og synes den var noe trang i cockpit og hadde en skuffende trang stikkøye. Selv 2 barn ville hatt det trangt der, sålangt jeg kunne se. Ellers en flott båt, for den som vil ofre solplassen akter til fordel for et nærmest heldekkende tak.

Edited by Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

• 2 weeks later...

Selv endte jeg opp med en Grandezza 27OC og har brukt den gjennom hele året på vestlandet. Lunt og godt på vinteren med varmeren på. At den har kalesje bakvegg er ikke noe problem på vinteren. Og så er det deilig å kunne åpne helt opp om sommeren. Med takluken åpen oppleves det da bare som at den har en litt bred targabøyle...:-)

Føles som en trygg båt selv når det er litt bølger og ruskevær, men jeg har ikke vært utsatt for noe skikkelig dårlig vær heller. Vår bruk er turer i nærområdet, weekendturer og ikke de lange ferieuker ombord - det gidder ikke fruen være med på. Akkurat passe størrelse for oss med 2 voksne og 2 mindre barn - som foreløpig trives godt i stikkøyen. Har hatt med et ekstra par også på en overnatting, og la da ned bordet i cockpiten. Det ble nok med den ene natten.

Jeg valgte båten fordi jeg likte designet på båten, at den var så åpen og lys, godt med sitteplasser, 3 sitteplasser i kjøreretningen, godt utstyrt i standardversjon, dette gjorde at valget var enkelt for oss. Nå etter et par års bruk kunne jeg tenkt meg litt mer av alt - og da har jo Grandezza en 33 fots som er en naturlig oppgradering. Men det vil koste såpass mye å få dette til, at jeg har kommet frem til at 27foteren får holde noen år til.

Ankepunktet er som allerede nevnt et litt lite toalettrom, stikkøye som er litt trang for voksne (selv sover jeg godt der) og det er en båt som ikke egner seg så godt til fiske som andre i samme størrelse (de med et lite akterdekk) Den er forholdsvis rimelig i bruk synes jeg, og ser av dieselforbruket for 2013 at jeg har brukt ca 1,2 l pr nm. Nyere pilothouse båter med 2 utenbords bruker over det dobbelte pr nm, og med mye dyrere literpris...jeg for min del hadde ikke trivdes med et slikt drivstoff forbruk. Jeg kan varmt anbefale båten, som en fin og grei turbåt for en liten familie.