Hulda Svart 24.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2015 (redigert) Bare rydde opp litt. Knude skal ikke koble berederen mot motoren. Han kan bruke en vanlig husbereder. Må jordes til strømforsyners nullpunkt. Gummi kan være ledende eller ikke. Antistatisk gummi må spesifiseres. Altså om produktet skal lede strøm. Redigert 24.Desember.2015 av Hulda (see edit history) Link to post
Chiefengineer Svart 25.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2015 En positiv ting oppi dette er at jeg ikke skal ha noen varmtvanns bereder mot noen av motorene. Der blir det kun strøm. Da regner jeg med en feilkilde mindre..... Et lite spørsmål til denne. Det er jo en relativt enkel sak å lage et opplegg der du utnytter spillvarmen fra (en av) motorene til dette formålet. Hvorfor vil du ikke gjøre det? Det er jo ganske kjekt å komme fram til destinasjon med varmt vann i dusjen. Eller baserer du deg på å kjøre generator hele tida? Må si at jeg trives meget godt med å ha et slikt system ombord selv om jeg har generator også. Det kan jo også bygges ut til å gi defrostermuligheter. Jeg ville i alle tilfelle ha lagt slangene klar om behovet skulle oppstå ved en senere anledning og avstanden/forlegging mellom motorer og bereder vil gjøre dette komplisert i ettertid. Husk skikkelig isolering av både luft og kjølevannsslanger, her er det mye å hente i forhold til varmetap. Spesielt på de luftslangene som forlegges mellom evt. dieselvarmer og varmeuttak er der store varmetap på uisolerte slanger gjennom skrog. Antar du nok har en plan på dette.:-) Link to post
Knude Svart 25.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2015 Hei Chiefengineer ! Takk for innspill ! Min teori bygger egentlig på hvordan vi brukte den forrige båten (35 fot stålbåt) Der var stort sett landstrømmen koblet til hele tiden når båten lå ved brygga. Strømforbruket var høyt så generator måtte kjøres allerede på ettermiddagen andre dagen. Et par timers drift på den og vi hadde 70 liter varmt vann og en god del strøm. Der tipper jeg at varmtvann ble produsert med strøm 90% av tiden. Nå tenker jeg å bruke en 90 liter benk bereder som får et ekstra isolasjons lag og ei kasse utenpå det igjen. Da regner jeg med at varmetapet ikke blir noe dårligere enn en normal båt bereder (Ca 1 grad pr. time ) uten forbruk. Brukes masse vann er vi like langt, og noe må kjøre for å få mer. I mitt tilfelle blir det da generator. Vi planlegger å bo ombord lange perioder så det blir også generator drift for å for en vaskemaskin til å gå i uthavn. Bor vi ombord i havn må jo landstrøm brukes for den vanlige driften uansett. Scaniaen skal levere varmt vann til en defroster under drift så opplegget ut fra motor blir laget. Godt tips og isolere vannslanger fra motor. Et annet moment er om vi monterer en Kabola oljebrenner med tiden. Da vil den kunne produsere varmt vann i tillegg til varme i skuta. Om vi velger den løsningen, må tanken byttes til en som er beregnet for varme sløyfe. Eller om vi rett og slett bruker to beredere. en for strøm og en for vannsløyfe. Vi får se...... Det er foreløpig et hav av plass i motor rommet. Fortsatt God Jul Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
liberty Svart 25.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2015 Jeg har Kabola i båten og det er ikke bereder i båten det er en egen kjele i Kabolaen og det fungerer som vannvarmer og bereder i ett og det fungerer supert kan dusje til det ikke er mer vann igjen og det er en stund har 1500L vann. Jeg hadde uten tvil satset på vann varme i båten av en sånn størrelse som din båt Link to post
Knude Svart 25.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2015 (redigert) Takk Liberty. Har ikke studert Kabola løsningen så mye enda men nyttig opplysning at den har tank integrert i systemet. Takk også til Dinamo - Komodo og Hulda. Den slangen som mange båtbyggere har brukt til vannsløyfe er betegnet som strømledende i produkt data beskrivelsen fra leverandør. . Sort varme bestandig 16 mm. Den leksa fikk vi lært i Holland da det ble oppdaget at drikkevannet der også hadde lede evne p.g.a jerninnhold. Alle båtene lå hele tiden på landstrøm med et stort beist av en lader. Rene sveiseapparatet. Om jeg oppfattet dette riktig ble den en krets mellom jord mot batteri- så inn i motor- ut til vanntank via bereder. Så med forbindelse til vann og jordfeil i havna. Måtte bytte ganske mange aluminiums vanntanker med plast tanker. Oppi tankene så det nesten ut som noen hadde puttet oppi et par never løs leca. Dette var på relativt nye båter. (Garanti) Redigert 25.Desember.2015 av Knude (see edit history) Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
JRK Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Hei Helt enig i at det er lurt å isolere varmtvannstanken fra motor og 12 Volts anlegg. En av De mest vanlige jordfeilene hjemme er nettop varmekolber i varmtvanstanker. Utfordringen videre er at her kan man ha en gradvis økende feil gjennom flere år før den passerer 30 mA og den avsløres. Link to post
HansO Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Kanskje noen kan ha glede av disse bildene en gang i forbindelse med utbedring eller forandringer av innredning. Dette var midt i blinken for meg. Slike håndverker tips er hva vi noviser trenger. Link to post
Hulda Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Hei Helt enig i at det er lurt å isolere varmtvannstanken fra motor og 12 Volts anlegg. En av De mest vanlige jordfeilene hjemme er nettop varmekolber i varmtvanstanker. Utfordringen videre er at her kan man ha en gradvis økende feil gjennom flere år før den passerer 30 mA og den avsløres. Dette er også en av grunnene til at Hulda kun kjører oppvarming av tanken med kun motorvarme. Vi kan bruke elektro, men da blir det etter skjøteledningsprinsippet der vi trekker ut stikken når vannet er varmet opp. Men til vanlig holder det med motorvarmen. Tror vi varmet vannet elektrisk ved et par anledninger i løpet av to måneder i fjor. Hos oss er oppvarming via motoren meget effektivt. Link to post
Knude Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Hei og godt nytt år ! Tellford: Så bra at noen tips kan komme til nytte ! Det er ikke enkelt å bygge båt når det er minus 8-10 grader og 30 cm snø i Drømmenes havn. Målet var å ha ferdig generator og ving motoren før nyttår. Det skar seg helt. Vetusen var grei å få ferdig å i drift som is propell. Derimot var generatoren en prøvelse....... Etter å ha byttet drifts solinoiden var det tid for prøvekjøring. (Mer enn 5 minutter) Det dryppet fra olje giveren for den hadde en liten sprekk. Byttet giver og instrument i skapet. Så ny prøvekjøring....... kjørte lenge og fremdeles ikke utslag på temperatur instrumentet. Byttet giver og instrument i skapet og byttet like godt voltmeteret også. Har snart bygget det skapet to ganger....... Igjen prøvekjøring...... Drifts temperaturen kom ikke over 60 grader ?? Sjekket termostat. Den manglet Hjem i garasjen for å hente en brukt termostat til en annen liten diesel. Da ble det overtrykk i kjølesystemet med full utblåsning når den nærmet seg 70 grader. Etter å ha studert spreng tegningen av motoren å spekulert i lange baner skjønte jeg til slutt at det må ha noe med vannpumpa å gjøre. Rett før jeg kjøpte generatoren ble den byttet sammen med adapteret som termostaten sitter i. Det spørs om ikke samme utblåsning hendte for selger og derfor ble termostaten fjernet. Termostaten tatt ut igjen og jeg boret et lite hull i ringen. Da ble alt mye bedre, men det skal monteres en liten slange fra undersiden av termostaten og ned til sugesiden på pumpa. Venter på ny termostat fra Farco som har det aller meste av deler til denne generatoren. Tar ombyggingen av adapteret når jeg får den. Det som er igjen på drifts motoren i tillegg til BP. slangen er å overhale saltvanns pumpa for den drypper og smøre opp starteren da den av og til kommer med et lite knurr... også olje og filter Midt oppi alt dette kom elektrikeren ! Da ble det sikring og jord forbindelse i kassa på generatoren og to kabler + jord opp til sikrings skapet Sikrings skap med jordfeilbryter og tre 16 amp. kurser ut. Foreløpig er det kontakter på alle men det er laget klart til å kople sammen en 16 amp. kurs med landstrømmen når vende bryter er kjøpt. Nå produserer generatoren 6000 W varme når bildet blir tatt. Det er fort gjort å bli lei av å skru så jeg heiv meg rundt og fikk støpt bunnstokkene for dørken i aktre del av motor rommet før det ble kaldt. Bruker furu bord som dørk her også. Når den blir malt blir det helt greit. Utrolig at jeg rakk det, men fikk også støpt i benkene i styrhuset. (coatet en gang) Varmeste plassen i skuta er i styrhuset med masse varme i kjelleren... Fortsatte på benken. For at denne skal bli riktig god å sitte på blir sitte flata senket noe i bak kant og ryggen kommer i ca 100 graders vinkel på denne. Så lages platene. 9 mm lauan . Alle huller bores, mendet blir ikke skrudd mer enn høyst nødvendig da alle plater skal skrues av for pussing og lakking. Tralverket skal males. Bruker fremdeles finger hull ! Så langt så godt ! Knude Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
liberty Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Jeg ville sjekket om du har en dårlig topp pakning eller en sprekk i toppen siden det bygger seg opp trykk i kjølesysteme, med utblåsing allerede på 70 grader. Noen ganger kan du Borre et hull i termostate som du har gjort som en nødløsning for og hindre at det bygger seg opp trykk bak termostaten. Du må se om det kommer bobler i ekspansjonstanken, når motoren kjøres Link to post
Knude Svart 10.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Hei og takk for gode råd Liberty Jeg håper ikke at problemet ligger i topp pakning men man skal aldri si aldri. Spørsmål: Ville ikke trykket øke i kjølesystemet selv om det er et lite hull i termostaten siden trykket da bygger seg opp fra en lekkasje innvendig i motoren og kjølesystemet er tett inntil det bygger seg opp så mye at lokket i veksleren slipper ut trykket ? Er det noen ulemper med et hull i termostaten bortsett fra at motoren blir litt senere varm ? Siden systemet mangler denne bypass slangen er det kanskje en fordel å montere denne. Ser at vetus motoren har en slange montert på samme viset........ Sikkert merkelige spørsmål, men jeg er ikke motor mekaniker så derfor God søndag i snøføyka ! Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hulda Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 1) Det er for så vidt korrekt. Men lokket på varmeveksleren (litt avhengig av konfigurasjon) er trykklastet en vei og slipper av trykket når systemet når rundt 1/2 bar eller så. Så der antar du korrekt. 2) Nei, det er ingen andre ulemper. Den gangen, i ungdomstiden da vi herjet med utslitte bilvrak, drillet vi ofte slike hull for å hindre overheting av motor. Noen termostater hadde slikt hull med en 'enveisventil' originalt. 3) Ikke 'fiks' slanger og slike endringer om du ikke er sikker på hva du gjør. Spesielt om det ikke er del av originalkonfig. Jeg er redd du nå er på vei inn i en sminke-feil-modus. Altså at du prøver å reparere et symptom uten å finne årsaken. I flertall av tilfeller vil det kunne slå kraftig tilbake. Så en rad tilfeller av den slags da jeg jobbet offshore. Min jobb var ofte å ta fatt i sakene, finne feilen og rigge til en varig endring. Det er en grunn til at forrige eier byttet aggregatet, og det er en grunn til at termostaten ble fjernet. Jeg kjøpte også et brukt aggregat. Det mistet kjølevæsken. Dessuten røyk det som en kølafyrt dampbåt. Jeg hadde av topplokk, overhalte dyser og en del ting før jeg fant feilen. Og reparasjonen ble to poser kanel ned i varmeveksleren. Det er 10 år siden og det funker fremdeles. Men før jeg tok denne 'spanske', så var jeg 99 % sikker på feilårsak. Alternativt er å kjøre uten termostat, akseptere feilen, så lenge det går. Link to post
Knude Svart 10.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Hei Hulda ! Takk for fornuftige svar. Du har helt rett. Jeg må til bunns i problemet. Har kalkulert med en del utfordringer når jeg har satset på "gamle hester" i kjelleren. Det som er litt rart er at på tegningen av motoren så er det to forskjellige utgaver av det setet som termostaten sitter i. En med denne slangen og en uten. Det kan også se ut som det er to forskjellige vann pumper. En med slangesokkel til bypass og en uten. Den uten har en litt annen utforming av huset. Den pumpa jeg har er utgaven med slange sokkel, men den er plugget. Den delen som termostaten står i ,er uten slange sokkel. Om jeg monterer denne slangen vil kjølesystemet bli riktig i forhold til tegningen av den modellen som jeg har. Kan dette rett å slett skylles at selger har byttet pumpe og den komponenten som termostaten sitter fra to forskjellige utgaver ?? Det vil jeg få svar på når jeg nå har bestilt termostat til den versjonen med bypass slange. Håper jeg ........ Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hulda Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Det kan hende. Motornummeret skal kunne avsløre det. Om da ikke en underleverandør har foretatt en mod. Fremdriftsmotoren min har eksempelvis en rekke variasjoner. Link to post
Knude Svart 15.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Hei ! En liten stemning rapport fra drømmenes havn. Sol for første gang i 2016 Ventebåten venter på våren. Ikke bare jeg som er optimist da..... Det er grisekaldt om dagene så det er godt å ha noe å fyre med. Har nå kjørt generatoren i ti timer for varme. Fungerer så langt perfekt. Har fortsatt på benken i styrhuset. Benkfronten er i 15 mm lauan med et for meg ukjent treslag som dekk finer på den ene siden Kan minne om sigarkasse mahogni men usikker. (Knivskåret ) Beiset et strøk med pigment beis. Har laget sidepaneler i samme treslag. Det skal kraftige lister på alt. Så noen tips ! Jeg glemte å lage bunnplate i benken før jeg bygget toppen. Derfor viser jeg nå hvordan man kan lage en engangs risse mal. Bruker ei tilfeldig plate. Det ble den løse luka. Bruker en tilfeldig plate bit og litt tape. Så overføres merkene på den plata som skal brukes. Siden benken ikke er helt i vinkel så er dette en veldig grei metode. Skjøten på plata kunne merkes på malen og den passer uten å prøve den mange ganger God Helg ! Knude Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
SoBo Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Ser kalt ut på det blide sørlandet også ja. Bra du har "strømkilde" til varme nå. Sofakroken kommer til å bli knallbra. Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2016 Lauan er enkelt og greit Filipinsk mahogny. Blir mye brukt i produksjon av kryssfiner. Jeg er litt usikker på om limet i platene er vannfast. Hvilket ikke vil ha noen betydning brukt innendørs. Hilsen tidligere trelastforhandler. Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Knude Svart 18.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Hei SoBo Kald som fela her ja. Det jeg gleder meg mest til er å lage puter til den benken. For meg ganske ukjent fag så jeg leser om dine oppgraderinger for å lære...... Takk Erikda: Lauan er tydelig i endring. Skal ta et bilde av den "nye" sorten å legge ut. Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Svart 22.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 (redigert) Hei ! Da var det litt nytt igjen. Har laget lister på snekkerverkstedet. Jeg har heldigvis en del grovskåret eik som passer greit til dette. Godt jeg ikke skulle kjøpe dette, da U. lista til benkesidene er laget ut av 40x40 mm. Listene er laget stort sett på benk sag bortsett fra radien mot u. profilen. (radier fres) På så store lister liker jeg å skru og plugge. Borer da ut plugghullet før det blir friboret gjennom lista. Jeg limer med brun Simson i skjøtene og mot ende ved på fineren. Den vil fylle eventuelle avvik i skjøtene. Tynne lister blir limt og festet med nål stift. (luftverktøy) Lager plugger av samme emne som listene er laget av. Limer med vanlig snekker lim. Så fjerne det av pluggen som skal bort med skarpt verktøy og pusse litt. Et apropo til Erikda På dette bildet ser man forskjellen på treslaget i dekkfineren på lauan Benkplatene er i 9 mm lauan (den er som jeg er vandt til fra båtbyggeriene.) Men den som er på sidepanelet tror jeg er et annet treslag. Der jeg kjøper fineren sier de at det er den "nye typen" Så mahogni beis etter en omgang med pusseklossen på alt. Litt spent på frontlista siden den er 130 mm høy, men jeg har limt den godt. Så første strøk med lakk i dag. Det blir en ganske fin farge på eika med beis og lakk. Det blir 4 strøk lakk med puss i mellom. Ellers så ser jeg frem til at det skal bli litt mildere på Sørlandet. Ikke så lett å få arbeidstemperatur når man begynner å fyre på -14 God Helg ! Knude Redigert 22.Januar.2016 av Knude (see edit history) Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Key Freak Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Hjelpe meg, så flott det blir! Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
SoBo Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Eik er en fin tresort med flott struktur. Kan beises og behandles til nesten det ugjenkjennelige. La en dørk i eik som var behandlet med beis/lakk i en tidligere båt, var meget fornøyd med resultatet. Blir fin fint Knude Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
gixen Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Kunde, hvordan angriper du prosjektet? Har du en tidsplan i forhold til hva som skal gjøres hver dag? Eller er det at du gjør det du føler for? Mektig imponert over arbeidet! Link to post
Komodo Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Må bare få lov til å gjenta Knude; imponerende hvordan du klarer å holde pågangsmotet og driven i prosjektet Flott resultat blir det også Det blir 4 strøk lakk med puss i mellom. Matter du mellom hvert strøk? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 23.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Mange takk Key Freak SoBo: Jo Eik er en fin tresort. Siden jeg bruker så mange forskjellige treslag blir det penest å beise alt. Gixen : Jeg har egentlig ikke noe plan bortsett i fra at vi skal kunne kjøre båten før sommeren. Jeg bare jobber så styrer prosjektet og penge strømmen resten. Mange ganger er det rett å slett hvor mange arbeidstimer det blir ut av en tusenlapp. Komodo: Takk for det. Jo motet er ikke så galt. Jeg pusser lett med 220 sandpapir mellom alle strøm mest for å se bedre når neste strøk blir smurt. Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
taunus Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Nå er det en stund siden jeg har oppdatert meg her. Skal si du du jobber. Dette blir flott. Og jeg skal nok komme på inspeksjon til våren. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn