Chiefengineer Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Ang. takplatene. Disse er jo stort sett lagd på samme måte hos deg som det man finner hos mange andre båtprodusenter ser jeg. Plater trukket med trekk. Forøvrig meget flott og elegant utført. Men ville du ikke foretrukket å bruke et kraftig borrelåssystem istedet for skruer slik at disse relativt enkelt kan tas ned i ettertid, evt. iallefall for enkelte plater.? Jeg har et slikt borelåssystem og det er suverent om man av ulike årsaker må ha tilkomst bak spotlights etc. Og sitter som et skudd. Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 En annen ting, hvor kjøper du rustfrie stifter? Jeg kjøpte rustfrie stifter på Bauhaus i små forpakninger for 2-3 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Har kjøpt her; https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/stifte-spikerpistoler/band-med-kramper/kramper-154066/ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Takk for tips! Da ser det ut til at det er mulig å få tak på mindre pakker enn 25000 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Euklid Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Tenkte det kanskje var greit å beskrive dette litt steg for steg. Får håpe noen får bruk for dette en gang.... Veldig nyttig, takk! Har en ganske tilsvarende løsning på båten min – rett nok med teaklister mellom platene – og en av platene er mer enn moden for utskiftning. Skal se om ikke jeg rekker å gjøre et fremstøt på det til våren, instruksen herfra skal behørig arkiveres som referansemateriell til den operasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Har kjøpt her; https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/stifte-spikerpistoler/band-med-kramper/kramper-154066/ Jeg antar at "rustfri" i denne sammenheng ikke betyr syrefast. Det betyr at risikoen for rustrenner er tilstede. Selvfølgelig avhengig av miljøet de lever i. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Chilli Solbris Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Vil tro at stiftene ikke er varmgalvanisert. De er nok ikke syrefaste heller. Jeg vil tro at de kanskje kan gi rustrenner etterhvert. Er de du har syrefaste Knude? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Knude Svart 10.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Hei og takk for tips Chifengineer Akkurat i dette området i båten så er det ikke så sannsynlig at noe skal ned igjen med det første. derimot så er patenten aktuell på nedsiden av kabelgater eller noe. Vil tro at plata da må lages i 4-6 mm plate i motsetning til de som jeg nå lager i 9 mm. Hei Erikda Stiften som jeg bruker er et produkt som Senco selger til båt industrien og salmakere /puteprodusenter. Av en eller annen grunn så er det den typen stifte maskin som jeg har som mange bruker (9,5 x 4,8). Jeg vet ikke noe mer enn det som står på pakka: Stainless steel Derimot så lager ikke disse rustrenner på cockpit puter og tak plater i targa bøyler. Det er de mest utsatte stedene på båten. For oss som har en del år i faget så har en jo skrudd ned ei plate eller to på ikke helt nye båter. Noen puteprodusenter prøvde seg med hvite stift på synlige steder på hvite cockpit puter tilbake til slutten av 90 tallet (før grå niroxx og blå sumbrella) Det ble rust samme sommeren og store reklamasjons regninger for produsenten av putene....... Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Så lenge stiftene ikke ruster så er det jo bra, enten de måtte kalles rustfrie eller syrefaste. Syrefast er jo uansett bare et populært navn på en undergruppe av rustfrie stål. Men om du skulle være nysgjerrig på kvaliteten Kunde så kan du knekke av 10mm på en rad og sende til meg i en konvolutt, så kan jeg sjekke den. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiefengineer Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Hei og takk for tips Chifengineer Akkurat i dette området i båten så er det ikke så sannsynlig at noe skal ned igjen med det første. derimot så er patenten aktuell på nedsiden av kabelgater eller noe. Vil tro at plata da må lages i 4-6 mm plate i motsetning til de som jeg nå lager i 9 mm. Ja stemmer, platene som kan demonteres på denne måten med borelåsinnfesting er i den tykkelsesklassen som du nevner her. 4-6mm. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Hei og takk for tips Chifengineer Akkurat i dette området i båten så er det ikke så sannsynlig at noe skal ned igjen med det første. derimot så er patenten aktuell på nedsiden av kabelgater eller noe. Vil tro at plata da må lages i 4-6 mm plate i motsetning til de som jeg nå lager i 9 mm. Hei Erikda Stiften som jeg bruker er et produkt som Senco selger til båt industrien og salmakere /puteprodusenter. Av en eller annen grunn så er det den typen stifte maskin som jeg har som mange bruker (9,5 x 4,8). Jeg vet ikke noe mer enn det som står på pakka: Stainless steel Derimot så lager ikke disse rustrenner på cockpit puter og tak plater i targa bøyler. Det er de mest utsatte stedene på båten. For oss som har en del år i faget så har en jo skrudd ned ei plate eller to på ikke helt nye båter. Noen puteprodusenter prøvde seg med hvite stift på synlige steder på hvite cockpit puter tilbake til slutten av 90 tallet (før grå niroxx og blå sumbrella) Det ble rust samme sommeren og store reklamasjons regninger for produsenten av putene....... Ok. Senco kjenner jeg godt til, har mine spikerpistoler derfra. Da skal jeg kjøpe stifter der selv. Har konto hos leverandøren Følger fortsatt spent med på prosjektet! Dette er skikkelig lærerikt! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Knude Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Hei ! I dag var første dagen i år som dørene på båten kunne stå oppe.... Våren er kommet til oss i Drømmenes havn Litt mer tak plater: Valget ble disse Led lampene med dimmer. Den rustfrie ringen er pynte ringen til Rutgerson tak ventiler som også måtte på plass sammen med taket. For å komme videre nå, ble det plutselig en hel masse som skal på plass i salongen.... Hestene i kjelleren må ha luft! Første start på integrerte luftekanaler Ha en fin uke ! Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Jakob T Svart 15.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Taket blei knall.Fint med forskjellig størrelse på platene,og rustfrie lamper imponerende Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Staselig tak Knude Må si at jeg gleder meg mer og mer til å se det ferdige resultatet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fortego Svart 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 Taket ble strøkent Knude! Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
ray Svart 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 Strøkent utfør tak jobb Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Knude Svart 22.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Hei ! Takk for hyggelige tilbakemeldinger for taket i styrhuset. Det er jo ingen fasit på hvordan dette skal deles opp. Denne inndelingen ga minst kapp ,siden alle platene må trekkes samme vei (rullens retning på tvers av båten ) Så til luft sjakter for motor rommet. Her følger jeg egentlig bare tegningene å da ble de sånn: 12 mm gran finer som er helstøpt innvendig i kanalen. Dette S/B side Så på med den siste veggen som på forhånd er utstyrt med 2 lag 600 gr. og topcoat Før ren kutting. Har kommet litt lengre på B/B side. Der er kanalen på plass, (mangler bare vannfelle på toppen) og første steg på byssa eller pentry eller eller.... Alle baksider av dørker, inne hulrom blir det lakket minst en omgang med olje lakk. Jeg tror det er lurt Jeg er veldig fornøyd med å ha de eike dørene jeg kjøpte for et par år siden. Nå er det bare å disponere plassen og lage skap etter dørene. Må bli omtrent sånn Kjøleskap i benken på den nedsenkede flaten mot styr hus. Det ble nesten fire meter med benk å det er jo bra i båt ..... Så foringer og lister på en masse vinduer før det blir flere tak plater.... og kanskje litt Påske ferie også. God Påske Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 God påske Knude! Kan jeg spørre hvor du bestilte vinduene (glasset)? Jeg har dobbelt lag (isolerglass) hos meg og de er punktert og noen av de er sprukket på innsiden. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Knude Svart 25.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Hei Erikda og god Påske ! Glasset bestilte jeg av Foris A/S Jeg laget skisser av alle vinduene og mål satte. De leverte alle glassene korrekt og med super kvalitet på fargelikhet - sliping av kanter og levering tid. Glasset blir produsert i Litauen. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Chilli Solbris Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Hei Erikda og god Påske ! Glasset bestilte jeg av Foris A/S Jeg laget skisser av alle vinduene og mål satte. De leverte alle glassene korrekt og med super kvalitet på fargelikhet - sliping av kanter og levering tid. Glasset blir produsert i Litauen. Hva tenker du om isolerglass i båt? Det er jo endel vridning i skroget som overfører krefter til glasset. Er det større fare for sprekkdannelser med dobbeltglass tror du? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Knude Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Etter å ha snakket med flere båteiere med isolerglass i overbygget valgte jeg enkle 8 mm herdet. Fikk greie på at det var stor fare for lekkasje mellom glassene og sprekk i glasset på innsiden. En annen ting er at defroster vil heller ikke virke på doble glass i frontvinduer. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
jo--and Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Imponert over dette bygget. Ser veldig flott ut. Endelig lest hele tråden og spennende og følge med på. Drømmen til mange dette. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Etter å ha snakket med flere båteiere med isolerglass i overbygget valgte jeg enkle 8 mm herdet. Fikk greie på at det var stor fare for lekkasje mellom glassene og sprekk i glasset på innsiden. En annen ting er at defroster vil heller ikke virke på doble glass i frontvinduer. Ja, har fått det samme svaret og går selv for 8 mm herdet glass når jeg skal skifte ut mine. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Knude Svart 17.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Hei igjen. Takker for hyggelig kommentar jo--and . Tråden begynner å bli veldig lang ja.... På tide med en liten oppdatering. Våren er for meg travleste tiden, så litt mindre tid til eget bygg blir det jo. Derimot er vår varmen kommet til Drømmenes havn. 11-12 grader i skyggen å det er kanon bra. Starter med et gammelt båtbygger triks! Kule sneppert. Mange syns denne er litt lei å montere. det er ikke mye å gå på om man skal måle ut hullene /skruene. Starter først med å skru kule delen fast i karmen. (lar den som skal stå på døra stå i. Så setter jeg litt maskering tape på dør bladet der jeg tror den andre delen havner. Stryker med blyanten over hullene i delen til døra og lukker døra litt hardt . Da får man et avtrykk på tapen og det er bare å bore hullene igjennom tapen. Så er det bare å skru fast delen å lukke døra. Alt vil da passe perfekt!! Første to dørene på plass. Det ble ganske mye jobb med disse dørene . Prøvde først med en farget teak lakk oppå den originale lakken. Fargen ble helt feil så da var det bare å slipe av all lakken helt inn til eika på begge sider av dørene. Ekstra vanskelig siden dørene har mange profiler rundt speilene og ute på kanten. tror jeg var igjennom hele verktøysamlingen for å finne noe å fjerne lakken med. Hadde ikke lyst til å bruke hverken varme eller noe lakkfjerner da begge deler svekker limet i døra. Så et strøk båtbeis (mahogny) og et par strøk med blank olje lakk. de skal lakkes flere strøk senere. Nå er vi fornøyd med fargen ! Ellers så har det blitt mer pentry eller bysse om man vil.... Nå er det ikke mye igjen før kona skal male opp både skaper og dører. Sett fra akter: Det merkelige som er borti kroken er isolasjon rundt luft sjakten ned til motor rommet. Vil ikke at det skal dure i kjøkken skapene Og sett forfra: Har laget ferdig stekeovn skap med skuff i sokkel I samme rennet som skapene, fikk generatoren sin egen luft sjakt av den ferdig lagde typen. For 3 x 75 mm slange ( Den suger også fra fire 75 mm slanger i motor rommet) Startet med å slipe meg gjennom hele serien med sandpapir på det området som den skulle monteres. (avsluttet med rubbing) Så kutte hullet med diamant kutter og montere. For å gjøre det litt interessant for meg selv, fikk jeg selvfølgelig slangene der jeg skulle ha skuff. Gikk akkurat! Beskytter slangene på denne måten. Skap i trappe nedgangen er også snart ferdig maling fargen på skotta er bestemt. (nesten samme som taket) Sier til mange at det går sent i båtbyggingen for tiden, men kanskje det bare er egen forventning av arbeids evnen som er litt høy. Uansett så starter jeg i motor rommet snart. Må ha fyr på Scaniaen !!! Ha en fin uke ! Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
SoBo Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Vil ikke akkurat si at det går smått med fremdriften her. Dette er jo et STORT prosjekt og alt må jo gjøres. Gleder meg til du får "snurr" på tanta i etasjen under, lykke til. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.