Jump to content

Prosjekt - Reparasjon av ankerkasse

tilplan

Recommended Posts

Da skal jeg prøve meg på noe jeg ikke kan :worry: Bøylen som styrer tauet er slått et stykke inn i ankerkassa. Om dette skyldes vinsjbruk eller sammenstøt med land vet jeg ikke. La merke til det etter å ha hatt båten i et par måneder.

Planen er å kutte bort det som er trykket inn og så en del mer på innsiden for så å støpe det igjen. Det er forhåpentligvis ikke for vanskelig. Har aldri jobbet med glassfiber eller gelcoat før.

Slik ser skaden ut på utsiden:

bilde

På innsiden:

bilde

En ser godt finerplaten innvendig. Den er ganske våt og en god del av den må nok bort.

Nå har jeg kommet litt lenger, men det blir neste post :yesnod:

Edited by tilplan (see edit history)

Satte i gang med friskt mot og kuttet ut det verste med stikksag. Snudde kassa og begynte med huggjern på baksiden. Etter en stund så det slik ut:

bilde

Det var da jeg bestemte meg for at hele finerplata må bort. Den var gjennomvåt på høyre side også et godt stykke over hullet. Etter å ha begynt med å fjerne litt og litt var den nå bare å løsne det langs kanten, og få det bort.

Litt senere så det slik ut:

bilde

Planen nå er å legge inn en plate vannfast finer. Har en liggende som er noe tykkere enn den som ble fjernet. Antar at jeg må slipe langs kanten for å få bort gelcoat for å få godt feste.

Er litt i tvil om strategien videre, men antar at jeg monterer en plate i front med tvinger, smører på gelcoat og fyller på videre med glassfibermatter og polyester. Må lese meg litt opp på dette og tar gjerne imot tips.

Har du god tid og ikke er så opptatt av vekten ville jeg droppet finer og lagt på 10-15 lag med 300 g matte og polyester. Husk kun 3-5 lag av gangen og fortsett med neste runde før forrige har herdet helt ut. Vaske med action og legge nye 3-5 lag. Da får du en kasse med solid bakvegg og aldri vil trekke vann. Husk at polyester svetter voks når den herder

( vedheft)

Edited by Tjorven III (see edit history)

Har du god tid og ikke er så opptatt av vekten ville jeg droppet finer og lagt på 10-15 lag med 300 g matte og polyester. Husk kun 3-5 lag av gangen og fortsett med neste runde før forrige har herdet helt ut. Vaske med action og legge nye 3-5 lag. Da får du en kasse med solid bakvegg og aldri vil trekke vann. Husk at polyester svetter voks når den herder

( vedheft)

Hei jeg støtter Tjorven III på dette. Bygg opp med glassfiber.

larss

Helt enig med gutta over. det vil uansett trekke vann inn i fineren her fordi

dette ankerbeslaget / staget alltid vil være "harhent" med kassa. ( innkjøring av anker og dulte i bryggekanter)

Mye belastning blant annet rundt bolthulla, som da fort kan bli et lekkasjepunkt.

En annen mulighet for å bygge styrke måtte være å støpe inn en syrefast plate i stede for finer.

Da får du fordelt kreftene bedre

I dag var det støping. Startet med å lage en forskaling:

bilde

Festet hele stasen til en plate med noen tvinger og satte det på toppen av en bruskasse med en 500W ovn under:

bilde

Dette gav en fin lunk og fungerte bra. Har nå lagt ca 15 lag med 300g/m2 matte. Var litt overrasket over hvor greit det var å jobbe med. Det som var mest krevende var at det er noe griseri. Litt planlegging kommer godt med for å unngå for mye søl.

bilde

Det som ikke gikk bra var framsiden. Her gjorde jeg en feil. Fronten på kassa var ikke plan. Forskalingen min endte derfor alt for langt framme. Hadde jeg lagt en plate papp eller to mellom treplata og kassa ville jeg gjerne fått det bedre til.

bilde

Jobben videre vil bestå i en god del pussing før ny gelcoat legges på. Innsiden må også også få et lag gelcoat.