Jump to content

Prosjekt Hifo/FM

Kaptein Z

Recommended Posts

Hei båtfolk.

Etter å ha brukt (altfor) mange timer på å lese prosjekttråder her på forumet, har jeg selv blitt motivert for å lage en egen prosjekt tråd / blogg og båten vår.

Historien rundt båten og oss:

Jeg har i lang tid drømt om båt, og hver eneste vår har det blitt mange timer med drømming på finn.no. På sen-våren 2013 bestemte jeg meg for å få tak i en billig sliten båt rundt 25 fot som var i såpass ok stand at den kunne brukes samtidig som man pusset litt på den. Jeg bor i Lillehammer, og ville ha båt på sjøen i Oslofjorden, så var avhengig av at det gikk an å sove i båten fra starten av. Vi er forøvrig to voksne og et barn så litt plass måtte vi ha.

Litt utpå sommeren kom jeg over båten som senere skulle bli min (litt større enn planlagt). Den sto annonsert som en Hifo 30 fot fra 1978 med en Ford 2704 ET fra samme år. Har sett en tidligere annonse av båten, og der sto den som Hifo/FM 32. Etter hva jeg kan forstå er det en Hifo 30 som er bygd om med en flybridge med vinduer lik som på FM 33. Anyway, Jeg fikk prutet båten til en ok pris å reiste til Grimstad for å hente den. De jeg kjøpte den av hadde kjøpte den en måned tidligere av et bilverksted som hadde kjøpt den av et forsikringsselskap. Så med andre ord her var det mye usikkerhet, og ingen kjente til noe som helst. Hverken tilstand på motor, el-anlegg, slanger, gjennomføringer osv. Alt de visste var bryter til lensepumpe som funket sporadisk, og til lanternene som heller ikke var tip top. Radioen funket bra :) Da var det i hvert fall betryggende at det bare var en "svipptur" vi skulle ut på... (Grimstad-Oslo), og at vi har omtrent ingen erfaring... Det ble imidlertid en fantastisk tur hvor vi fikk gått gjennom omtrent hele følelsesregisteret våres, men alt gikk bra til slutt og vi sitter igjen med fantastiske minner og en morsom historie.

Som dere skjønner så er det en del å gjøre med båten. Som jeg bruker å si, så er det ikke noe som MÅ gjøres, men alt bør gjøres.

Det første vi gjorde som MÅTTE gjøres var å kaste ut alt av gamle madrasser og puter inne i båten, da disse var muggene og luktet deretter. Vi kjøpte inn et par madrasser fra Ikea som vi brukte ut sesongen 2013 uten å skjere til osv. Til sesongen 2014 er det en del ting som skal gjøres før sjøsetting og etterhvert i løpet av sommeren på vannet. Det jeg jobber med her hjemme nå er å skjære til nye puter i skumgummi og sy trekk til disse. Bilder vil komme.

Bilde av båten og den fornøyde eier.

bilde

Takk for det Flyrikk :) Husker jeg i en periode vurderte en Barracuda lik den du har. Fine båter. Fantastisk innsats og jobb du har gjort med din. Imponerende!

Tenkte også å nevne hva som skal gjøres med båten:

• Skjære til nye puter til salong inne, og sy trekk til disse (jobber med dette nå)
  • Ny septikkpume/kværn (den er skiftet i fjor, men mangler å feste den)
  • Vanlig vår-puss med skraping/maling av bunnstoff og ny sink. Motorservice med skifte av dieselfilter, oljefilter, multireim.
  • Skifte propell og sink på baugthruster
  • Skifte ut gasslanger til kokeapparat
  • Gjøre om på utvekslingen til roret. nå er det 13 omdreininger fra fult stb. til fult bb!!!! Ratter jo som en gal man når man skal inn trange steder...
  • Montere nye lanterner, søkelys og horn.
  • Installere to batteribanker til med brytere skillerele osv. 2x140 Ah AGM til forbruk og 1x140 Ah AGM til baugthruster. (2x120 AH start fra før)
  • Montere automatisk lensepumpe.
  • Tette lite hull i toppen av septiktank, samt gå over tanken og skifte alt av slanger. (mulig hele dørken innvendig må rives...)
  • Fikse ankervinsj. går kun ned ikke opp (hører bare klikk i releet)
  • Få igang autopiloten (en ur-gammel sak som for øyeblikket er ute av modus)
  • Få igang dieselvarmer (en ur-gammel sak som for øyeblikket er ute av modus dette også)
  • ++++

På sikt er også planen nytt komplett el-anlegg, nye instrumenter og mulig styrekonsoll, ny kalesje (foreløpig får det holde med en vask og gaffa-teip...), pusse og olje/lakke div treverk ++++

Kan også nevnes at det skal gjøres til budsjettpris.....

Da har jobben med å skjære til skumgummimadrasser til innvendig salong begynt. Tre madrasser i str. 10x140x200 kjøpt inn fra Ikea.

bilde

Første pute ferdig.

bilde

Da var sitteputene til salongen ferdig.

bilde

Sitteputer, ryggputer, pute til førerstol og ekstra pute for å gjøre om salong til seng.. Blir mye rot i stua til min bedre halvdel sin store frustrasjon... :rolleyes:

bilde

Verktøyet jeg bruker for å skjære skumgummi. Glava isolasjonkniv. Fungerer utmerket :thumbsup:

bilde

Da er det klipping av stoff som står på menyen...

bilde

Sy-hjørnet... Heller ikke altfor populært at man bruker hele spisebordet til å sy. Leieboeren i kjellerleiligheten synes heller ikke det er fantastisk å høre ratttatatatatatatatatata fra symaskinen til langt på natt. Stoffet som blir brukt til putene er lys grå møbelruskinn fra stoff og stil. Nærmeste man kommer alcantera/microfiber uten å måtta ta pant i boligen for å få kjøpt det... :thumbsup:

bilde

Jeg skal ikke si det 100% sikkert, men kan med 99,5% sikkerhet si at jeg kjenner de som eide båten for noen år siden..

Kortversjonen:

Da de solgte den, ble båten solgt til noen som hverken brukte båten mye, og de stelte nok heller ikke så mye med den.

Siste jeg hørte om båten var at den gikk delvis ned pga en sprekt slange, og deretter ble båten forsikringsmat.

Båten er utrolig romslig og grei, du får mye plass til kun å være 30 fot. Ser du til at du er nevenyttig og,

og kan få båten tilbake i flott stand :)

Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder 

Takk for det SoBo. Hehe, er vel ikke alle som setter seg og syr nei :smiley: Flott jobb du hadde gjort med putene i båten :thumbsup: Skal bli spennende å se hvordan mine blir ombord i båten.

nikOlai: Artig at du kjenner de som har hatt den tidligere :smiley: Var det de som bygde på flybridgen? Send meg gjeren langversonen da jeg synes det hadde vært morro å kjent til mere av båtens historie :thumbsup: Stemmer det hadde den hadde vært en liten tur nede, men det var ikke p.g.a. en sprukket slange. Da var det ene trimplanet som hadde løsnet, og da ble det ett hull etter det :diving:

• 2 uker senere...

Nå begynner putene og bli ferdige. bare siste puta igjen. Bilder kommer. Va forøvrig på vår alles kjære Biltema og handlet litt i dag :thumbsup: Kjøpte et par hovedbrytere og et par voltsensitive releer. tenkte å kjøe batterier fra sparelys. AGM 140 Ah. Noen som har gode/dårlige erfaringer med disse? :confused: Handlet også 4 stk. lanterner, trompethorn, og lyskaster som skal monteres på targabøylen som forøvrig er et prosjekt for seg selv :thumbsdown: Den ligger for øyeblikket i uthuset og skal gjennomgå en kraftig rehabilitering :yesnod: . Men sola har begynt å titte frem i det siste og det ribler i hele kroppen etter å komme igang med båtsesongen :cheers:

Da har påsken kommet, og turen går snart til Oslo og brygga for å fikse litt på båten. I den forbindelse har jeg handlet inn litt småtteri på Biltema :smiley: . Må kjøpe en hovedbryter til slik at jeg kan koble forbruk og startbank sammen som en nødløsning ved behov. Lyskaster og horn skal monteres på targabøylen som fremdeles ligger i uthuset og skal få seg en skikkelig rehabelitering. :worry:

bilde

Var på posten i dag og hentet deler til vanlig vår-service til motoren: Dieselfilter, oljefilter, kilereim og impeller. 20 liter olje er forøvrig kjøpt inn fra Biltema. Sink og bunnstoff skal handles inn fra Maritim.

bilde

Fikk batterier levert levert tidligere i uket. 3 stk 140 Ah AGM (93 kg). To skal til forbruk og ett skal til baugthrusteren. Nå gjenstår det å handel inn litt kabler, kabelsko og tang til store kabelsko. tenkte å bruke 50 mm2 mellom batteriene, 16 mm2 til lading og 35 mm2 til koblingskinne osv. Fra koblingsskinne og til div komponenter tenker jeg at jeg holder meg til 2,5 mm2 og 6 mm2. Kom gjerne med innspill.

bilde

• 2 uker senere...

Takk for det Roger og Olina.

Har vært en del på båten nå i påsken og gjort noe småtteri for å få den klar til vannet.

Rør før bunnstoff og ny sink.

bilde

Etter stoffing og ny sink.

bilde

En svært fornøyd hjelper, eler når sant skal sies var det faktisk hun som malte røret helt selv :thumbsup:

bilde

Fikk også klint på litt bunnstoff andre steder også

bilde

Fikk også gjort litt annet småtteri også. Bl.a. begynt å røske ut litt av det gamle kaoset av ledninger og montert en ny lensepumpe. Bilder kommer. Fikk også revet ut det gamle gass utstyret og lagt opp nytt rør. Mangler å koble til kran, lekkasjetester og slanger.

Gammelt gassopplegg. Hva i alle dager er poenget med å ha lekkasjetester plassert der? vil man ikke da bare finne ut om der er lekkasje mellom tester og avstengingskranen? :confused::confused:

bilde

Ellers håper jeg alle hadde en flott påske :smiley:

• 2 uker senere...

Var en tur i båten på søndag og vasket og ordnet litt. Det første som møtte oss på vei opp i båten var bevis av besøk den siste tiden... :confused: Bildet er fra kassa til ankerkjettingen på badeplattformen. Det er nå uansett ett hyggligere besøk en de som har vært der i vinter og tatt skralle settet mitt og slangene til oljesugepumpa. Håpløst at man ikke kan ha noe i fred! Nabobåten hadde blitt frastjålet stereoanlegg og to brytere!?!? :thumbsdown:

bilde

Endelig er jeg ferdig med å sy putene til kapteinstolen og salongen inne. Satte de også inn i båten nå :thumbsup:

bilde

Madrassen som er ferdig limt og sydd trekk til ble også satt inn i båten :smiley:

bilde

Putene blir dessverre litt skrukkete etter man har sittet litt i de. Laget trekket rimelig "trangt", men skulle vel kanskje laget det enda "trangere". Blir kanskje litt bedre etter en forsiktig runde vask i maskinen til høsten (kontrollert krymping :worry: )? Eller så tror jeg kanskje det har litt med stoffet å gjøre siden det ikke er noe stretch i det?? Erfaringer fra andre som har brukt stoff av typen møbelruskinn?

bilde

Mangler bare å sy ferdig puta som skal legges i når salongen skal gjøres om til seng :smiley:.

Fikk også oppgradert baugpropellen fra en gammel sliten 3 bladers til en ny fin 6 bladers. Håper det blir litt mere futt i sakene nå :pray:

bilde

Ny sink på plass også til baugpropellen :smiley:

Den gamle brytepinnen var forresten på grensa til umulig å få ut, men etter masse hamring, dunking, klemming, banning, smøring, lirking, blod, svette mer banning, skalling og litt til dunking så kom den ut og ny kunne settes inn. :clap:

bilde

Ny fin propell på plass :thumbsup:

bilde

Har forøvrig også startet restaureringen av targabøylen

bilde

bilde

bilde

I tillegg til selve "bøyle som det er bilde av er det to føtter, fire plater på undersiden og en liten mast. Alt er i same dårlige forfattingen. Her blir det pussing, sparkling og maling. Bruker Biltema glassfibersparkel og finsparkel. Til maling tenkte jeg å prøve Biltema sin to-komponent.

• 2 måneder senere...

Kjenne at man angre at man solgte når man ser slikt, men,men....

Hadde selv en slik båt, som hadde en Perkins T6 354 M 220 hk. Solid god båt, med tanke på konstruksjon, egenskaper sjø, og plassen på dekket. Dessverre gikk ikke min drøm i oppfyllelse om oppgradering da helsa ikke tilsa dette. Hadde den i mange år, og Perkinsen var en trofast motor. Hadde vgir, så motor var ute under dekk. Klart 17-20 knop ettersom. Da med 20-22 rh skewbach propell

Har i dag en Bayliner 2556 som også er en kjempe båt i sin klasse med Yanmar 4 LH 230 Hk (222hk).

Begge båtene er kjøpt etter behov for tur og fiske.

• 10 måneder senere...

Har vært veldig dårlig til å oppdatere tråden med hva som er gjort og bilder.... :nonod: Men nå kommer litt bilder av seneste prosjektet som var å bygge om diselfilteret til en dobbel filter med vender :smiley:

bilde

Litt dårlig bilde, men slik satt filteret orginalt. Trang og klønete plassereing, og vannskelig å få tett siden filterholderen og bolter begynte å bli veldig slitt og gammelt.

bilde

Kan så vidt se hvor feste til nye filteret blir. (Vet ikke hvordan jeg får rotert bildet her inne på BP)

bilde

Plassert like over vannutskilleren/slamsamleren.

bilde

Ny filterholder med vender og nye filtre montert  :smiley:

bilde

Koblet med slange rett på røret til dieselpumpen med dobbelt sett med slangeklemmer. Det samme er gjort på diesel inn til filteret.

Ellers kan jeg informere om at gassystemet til koking er skiftet ut og nytt rør er lagt. (skal komme med bilder av det også.) Har også fått fart på baugproppellen og byttet hovedstrømbryter på den samt satt inn nytt batteri. Targa bøylen er fremdeles under rehabilitering, og blir forhåpentligvis ferdig i løpet av våren/tidlig sommer. Skal også bestille ny kalesje, og har kontakt med en som skal sy ny utfra bilder. (Lasse Gjessing) erfaringer på dette? Det er også en del annet småtteri som er gjort som jeg ikke kommer på i farta.

• 2 måneder senere...

Ny kalesje ankom i posten i dag  :thumbsup:  Litt dårlige bilder, siden det overhodet ikke er plass til å brette ute hele kalesjen i stua. Mørk blå med hvit innside. laget ut ifra bilder av Lasse Gjessing. Håper virkelig den passer :pray:  og at jeg får den på uten mye tull  :pray:. Kommer flere bilder når jeg har fått den på båten  :smiley:

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...