Jump to content

Hvilken båt til båtprosjekt?

Gleden 2

Recommended Posts

Hei.

Jeg er en 15 år gammel gutt. Har hatt egen båt seiden jeg var 11år. Min første båt var en pioner med 5 hk, satt på en 9,9(15)hk på den etter vert.
Har nå en River 350 med en Mercury 9,9(15) har hørt mye rart om de, men jeg mener disse båtene er bedre en Summer Fun (Har prøvd summer fun) skal nå selge den og kjøpe meg et båt prosjekt fordi jeg skal ha drøme båt i sommer.(min egen spesielle båt liksom) :sailing:

Er den noen som har noe forslag om båt? Må være større enn 13 fot, og mindre en 20 fot.
skroget må være fint, og helst med kalesje.

Skal være et litt stort prosjekt når jeg har tenkt og gjort den innvendig for det meste.

Kunne tenkt meg alt fra snekke til Skjærgårdsjeep.

Takk for svar. :cool:

Saga 20 og Fram 19 er snekker du få billig og som har rimelige motorer å fikse på. Om motor går at skogen kreves ikke mange månedslønninger å erstatte en. Du kan kose deg utrolig mye med slike båter, samt ha råd til er sixpack (lettøl) hver helg.

Haha :cheers:

Har funnet en pioner 14 som er av glassfiber med vindskjerm(tror denne er bygd om) syntes denne så veldig bra ut. men blir ikke mye og gjøre på selve båten. så da blir det invendig i isåfall.(blir litt mer min da :cool: )

Fannt også en selco 13. noen som har erfaring med skum? Er det vanskelig og ta ut?

Seilbåt har jeg faktisk tenkt å mange ganger. men blir litt dyre, selv om jeg har en dyr båt som jeg skal selge :wink:

Hva høres lurest ut?

Eg kjøpte prosjekt når eg var 15år og blei aldri ferdig og måtte selge prosjektene mine med stort tap. Vist du vil på sjøen i år er det alt for seint å begynne på eit "stort" prosjekt.

Eg ville heller ikkje kjøpt ein båt som var 1 fot større enn den du har fra før av da du vil angre om max 1 år når du vil ha litt flere folk med deg på tur.

Det koster også ganske mye å fikse opp båter. Alt til båt er dyrt, Vist du har jobb så klare du å dekke penger til bensin,

Vist du er fornøyd med båten du har no og den fungere ville eg brukt denne 1 år til og spart opp til prosjektet du skal begynne på til vintern.

Det er mye kjekkere å bli heilt ferdig med eit prosjekt i steden for å ta på sjøen noe som er halv ferdig.

Er ikkje negativ, men eg har gått i samme felle sjøl, var alt for ivrig og kjøpte katten i sekken. Det ser ut som ein lett sak å fikse, men eg kom vertfall ikkje lenger enn til demonteringen og begynte litt på repareringe før eg gjekk lei og sommern var forbi.

Kjøpte 2 båter og begge gangene kjøpte eg katten i sekken da det viste seg å vera mye plast arbeid noe eg ikkje hadde peiling på..

Mvh Tom Erik

Hvis han er som 15-åringer flest, strekker vel tålmodigheten til å få montert et helsikkes stereo-anlegg samt blå LED-strips under dollbordet... :cool:

Jeg ville sagt seilbåt eller ei grei snekke. Kjøp ei som går, gjerne når den ligger på vannet slik at du kan ta en prøvetur og sjekke at motor, lys og instrumenter fungerer. Få med deg en voksen som har greie på motorer osv, slik at du ikke bli lurt til å kjøpe ett eller annet som ryker etter kort tid. Nå har man aldri noen garanti med gamle båter, men noen holder sannsynligvis lenger enn andre.

Og en viktig ting, når du har kjøpt en gammel båt med en gammel motor..... Når du er ute og prøvekjører, kan du godt gi full gass og kjøre minst 20-30 minutter på full fart. Det skal båten klare uten protest. Hvis du deretter kjøper den, ikke gi mer enn 75% gass.

Båten går ikke noe merkbart fortere på de siste 25%, men belaster motoren hardt. Så ved å være litt forsiktigere med gassen, slipper du ofte mye problemer med gamle motorer.

Kjørte selv moped i gamle dager som hadde mer eller mindre Av/På på gassen, men har senere lært at jeg kunne skrudd en del mindre ved å ta det litt mer med ro.. :wink:

Takk for svar.

Har nå bestemt meg for og ta et litt mindre båt.(satt og tenkte på det på skola i dag) :lol:

Har jævli lyst på snekke men finner ikke noe spes jeg vil ha til under kant av 10/20tusen kr. Kanskje en selvfølge da men....

Men jeg som er på sjøen nesten 24/7 før sesongen starter og litt etter den har sluttet, så har jeg funnet en på uten motor, der han som solgte den

anbefalte 25hk og ikke 9,9hk. så har tenkt og sette på en 15hk og se hvordan den går da, blir bare dafeturer uannsett denne sommeren.

Brukte flere tusen på bensin i fjord, betaler alt selv :/ Må lære og bruke penger vet du ;)

Jeg har bestemt meg for og kikke på en båt til 11tusen.

Båten er er 14 fot, vil tru denne går 15 knop med 9,9(15)hk. Skal ha rå til båtplass i år, så da må jeg selge gleden 2 :(

Glad for alle svar :thumbsup:

Hei.

Ser noen har nevnt at du ikke bør kjøpe for store prosjekt, dette kommer helt an på hvordan du er av person selv.

Jeg kjøpte første "båt" når jeg var 14-15år (hadde hatt joller før). Valget mitt falt på en gammel uttørka tresnekke på 25fot. Jeg er oppvokst i skøyte og derav den sære treinteressen. Dette må kunne påstås å være ett stort prosjekt. Jeg pussa, olja, malte , skrudde å mekka i ett par måneder og så var skuta på sjøen. Så der er slett ikke umulig!

Jeg har riktignok hele oppveksten min skrudd å fikla med alt mulig. I tillegg hadde jeg foresatte/kjente som kunne veilede meg og ikke minst båtplassen!

Jeg vil anbefale deg snekke som over , visst du kan gå over 20 fot ville jeg anbefalt en Sjømann22. Disse er rimelige som oppussingsobjekter. Om du ikke har skrudd mye eller har noen som kan hjelpe deg kjøper du noe som er iorden. Prøv gjerne og finne ei snekke med 10hk Sabb, dette er meget lette motorer å skru på og du vil enkelt forstå hvordan en motor fungerer. Du vil lære MYE av slikt om du er interessert og med en slik båt kan du på 15år ha glede mange år framover, ikke minst er de billig i drift!

Og fra jeg kjøpte 25 fot snekke 14år gammel til nå (21) har jeg nå 52fots skøyte ;-)

Søker du litt rundt finner du oppussingstrådene jeg har hatt her inne, og lurer du på noe må du gjerne sende meg en melding !

Edited by Sleipner93 (see edit history)

Hei
Jeg har hatt to båter. Første båten var en pioner 13, med 4 evinrud som ikke startet, denne startet og gikk som ei kule, har den enda. https://baatplassen.no/i/topic/81287-oppfrisking-av-pioner-13fot/ min far som skrev.

Har mekket, skrud, sveiset og gjort det meste,men som fleste 15åring som sitter og spiller 24/7, så hatter jeg og spille, synes det er dritt kjedelig. :yesnod:

Har nå bestemt meg for båt, må bare få pappa til og bli med og se på den. Er jo ikke sikkert det blir denne men Lykkelig blir jeg bare jeg får noe og gjøre med båt. (eller snøscooter)

Vis noen vet av ei snekke som funker så er jeg villig til og dra utenom trøndelag. :thumbsup:

Det er jo litt morro med snekker, du kan ta med deg en gjeng med venner på tur uten å blakke deg på drivstoff.

Ser at det er en bruker Dr.gonzo som gir bort en snekke her på forumet nå.

Sjekk det ut

Hei igjen.
Har nå tenkt på dette med båt. jeg har jo ingen båtplass. Her koster det 10tusen meteren, og min drøm er jo snekke.
Dærfor lurer jeg på om jeg kan ha ei snekke på rundt 20 fot på blåse?
noen snekker dere anbefaler?

Takk, men vil ha ei snekke der det er skilevegg til rom foran, vis dere skjønner.
Men skal selge Riveren. skal skifte plugger, de som er i er utslitt. Mercury viking står på den, med styrekonsoll og helle pakka. årsmoddell er 2007 eller noe. hvor mye tror derre jeg får for den?

Hvordan legger jeg inn bilder her?

Åpne båter er vel lettest å få solgt når det er sol og varmt i været. Ville kanskje prøvd å legge den ut rett før påske?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ok, Men det skader ikke og legge den ut på face eller lignende ;) ikke koster det noe heller.

Har prøvd åpen seilbåt for to pers (ca 10 fot?) Syntes det var morro. Er det noen som vil anbefale seilbåt til en 15 åring? det funker jo også som en snekke(motorbåt) når jeg ikke vil seile. Er det noen som anbefaler det? ca 24 fot. :sailing: