Jump to content

Erfaringer askeladden 605 explorer vs skibsplast 605

Frissy

Recommended Posts

Etter en tur på "sjøen for alle" skjønte jeg plutselig at 18-19 fot blir for lite for familien på 5 og hund. Jeg har nå begynt å se på 20 fots båter og ser mest askeladden og skibsplast. Er det noen som vil kommer med tanker og forskjeller både på bruk, men også på egenskaper i sjø. Båten skal brukes mest i indre oslofjord. For det meste dagsturer.

Synes det er greit med noe overbygg på båten da vi kanskje vil være ute litt også selv om det ikke er bare solskinn.

Hei.

Vi har hatt Askeladden 606 Explorer med 115HK Suzuki siden 2010. Veldig fornøyd med båten. God uteplass og stor nok plass i kabinen til at jeg kan strekke meg ut(er 186). Lavt snittforbruk er det også med denne motoren. Har bar to ting som jeg synes trekker ned. Det ene er dreggluka som er litt liten og vanskelig å få dreggvinsj til hvis du ønsker det. Vi monterte rulle og har dreggen hengende på den og droppet vinsj. Det andre er kalesjesystemet. Den blir stående som en targabøyle når den ikke er i bruk og må demonteres helt hvis du vil ha den vekk. Problemet er at den heller ikke går inn i kabinen. løsningen for oss ble å lage hengsler på bøylene så de kan slås sammen og den kan lett stues bort i kabinen. Vanligvis bruker vi havnepressening så kalesjen blir sjelden brukt. Fordelen med å ikke ha kalesjegarasje som mange har er at det er lett tilgang med en liten akterport til badetrappa bak.

Lykke til med båtvalg

Hilsen

Lurvetass

Hei,

Vi hadde en Askeladden 605 Explorer med 115hk Mecury EFI (4-takt) fra 2004 til 2012. I forhold til å få båten opp i plan med noen ombord var det ikke noe problem med den motoren. Vi var ganske ofte 4 voksne og 4 barn. Båten har liten planingsterskel, siden skroget ikke er veldig skarpt akter, så holdt den seg i plan helt ned mot 13 knop.

Jeg synes mest behagleig fart med vår var rundt 18 knop, men den marsjet fint i 23-24 også (toppfart 32 omtrent).

Innfestingen av kalesjebøylene var litt svak på vår, men dette ble forsterket på senere modeller.

Av de to synes jeg Askeladden er penest, og best uteplass ut ifra bilder. Kvaliteten er vel bra på begge..

Jeg vurderte begge to i fjor, men endte på skibsplast 655. Mye mere båt synes jeg. Spesielt i kabinen som blir veldig små på de to du vurderer. Jeg er to meter og kan sitte oppreist i 655 i kabinen.

Men av de to du nevner er det den du liker best selv som er riktig. Begge to er jo kurant kvalitetsmerke!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

HAr sett på ibiza også, men tenker at det er litt lite sitteplass i 20 touring. Mye ute og stå plass bakerst på den.... Har også kikket på skibsplast 655, man da begynner det jo å bli enda større for meg som tenkte 18-19 fot i utgangspunktet.

Mest fristet av 605en til askeladden..... så jeg får følge med litt. Ser at mange har 2t motor på, skulle helst hatt 4t. Men det kommer vel flere utover også. Isen har jo akkurat forsvunnet.

Hadde en Askeladden 605 Explorer m/ Mercury 115 EFI i tre sesonger (2007mod). Veldig bra båt til allsidig bruk, om det var dagstur eller helgetur eller fisking, så var båten veldig grei. Det er jo ikke noe utpreget "racerbåt", selv om max motor er på 150hk, men 115 hk holder til vanlig bruk. Var nok noen detaljer som irriterte litt, pluss noen "mangler",, så som ingen kalesje-garasje, smale trinn opp på frem-dekk, ingen septik-toalett,etc. Dette er jo kommet som standard på etterfølgeren : C 62 Cruiser. (som jeg forøvrig er eier av i dag(2014 mod.m/115 Suzuki). Men som sagt kan jeg trygt anbefale 605 Explorer, veldig solid og bra bygget båt, noe som jo alle Askeladden-båter altid har vært. Mange båter er solgt med en 115 Optimax bakpå , men mitt personlige valg ville være med en firetakter.

Vi er som regel to voksne på tur, men hender vi har med noen venner. 115 HK holder fint til vår bruk uansett hvor mange vi har vært i båten. Vi har alltid med masse utstyr også som stoler, grill kjølebagger, primus og kokeutstyr og verktøykasse(tilfelle noen andre trenger hjelp, Suzukien har ikke fusket en eneste gang)

Vanlig marsjfart for oss er rundt 15 knop på gps, men tester hver sesong at vi klarer 32 som er maksfart. Snittforbruk i fjor var på 0,7 l pr nautisk mil så og det er vel godkjent og vel så det.

Hilsen

Lurvetass

• 2 uker senere...

Starter snart opp min 10 sesong med Skibsplast 605. Jeg har fortsatt tilgode å finne en 20 foter med bedre løsninger for variert bruk mellom fiske, solbåt, vannskikjøring. Den kombinerer fordeler fra skjærgårdjeep med fordelene med en daycruiser på en god måte.

Jeg setter pris på å kunne stå på dørken helt ute mot ripa og bak mot hekkplata uten å tråkke i sofa når du skal ordne fiskeutstyret eller når du skal opp i båten etter et bad. Ellers den svært lun plass foran i cockpiten da den er smal og du sitter dypt. Førerplass er godt tilrettelagt for å stå å kjøre.

Når det gjelder cabin så er den større enn den ser ut som. Jeg med mine 190cm greier å få en helt ok liggeplass hvis du legger deg med hode mot cockpiten. Vi har overnattet 2 voksne og 3 barn, da med 2 barn på solseng.

Itillegg har den fine solplasser hvis du legger setepute oppe på hekken og foran over cabin.

Redigert av ADNOH (see edit history)

2015 Mazda

2016 US Ford

Jeg setter pris på å kunne stå på dørken helt ute mot ripa og bak mot hekkplata uten å tråkke i sofa når du skal ordne fiskeutstyret eller når du skal opp i båten etter et bad. Ellers den svært lun plass foran i cockpiten da den er smal og du sitter dypt. Førerplass er godt tilrettelagt for å stå å kjøre.

Det var noe jeg likte, og fremdeles liker med Askeladden 605/C62, at der er god plass akter til fisking p.g.a. at man kan stå helt ut til ripa på begge sider helt bak i båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...