Hulda Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Skal holde et øye etter deg. Hulda ligger forresten helt nede ved garntørka. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Komodo: Talk for godt forslag! Måtte hatt Bullflex 32, og den er dessverre for stor med sine 26 cm dia. Samme som Centa AM140. Skikkelig synd det der da Centa og Bullflex nok gir mye bedre demping enn R&D... Kaptein G: Du får sette deg ned ved dreiebenken og lage en custom Gjelseth Marine Systems kobling til meg ;-) med dobble radiale fustasjedempere selvølgelig :-) Kan ulyden du har ved lave turtall være bakklakk? Progress forklarte dette slik i en gammel brosjyre: Stemmer veldig godt med det jeg har innbilt meg med at det slår mellom tannflankene på utgående aksel. Progress forklarte det så mye bedre enn meg :-) gear rattle kalles det vel på engenlsk? takk for sitatet :-) Stemmer også godt med at jeg greier å fremprovosere lyden for hånd ved dreie propellene kjapt frem og tilbake og da står inngående aksel og demperplate stille. Eneste jeg føler er at klakkingen på lav fart/ turtall har årsak fra propellen og teorien med turbulent vann. Motoren går så silkemykt at jeg nesten tror et kronestykke hadde blitt liggende uansett turtall i fri. Skal holde et øye etter deg. Hulda ligger forresten helt nede ved garntørka. Kjempebra :-) svinger alltid utom og ser på Hulda og Trudelutt når jeg kommer til havna. Vi sees :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Ville nå prøvd den princess-løsningen, og uten å kappe aksling. Enkelt og greit, og fullt reverserbart. Uansett er det bare positivt å ha en sånn demper. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sap_2000 Svart 23.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 (redigert) Jeg heller mot det Sæbø. Enkelt, forholdsvis billig og ingen brente bruer. Funker det ikke, så får jeg gruble på en bedre løsning gjennom sommeren :-) Tror også det vil være positivt å få flyttet propellen noen cm lenger bak også. Som sagt, dette er ikke noe stort problem, og de fleste jeg har med ombord registrerer det ikke en gang. Det er nok heller meg som er var og alergisk mot alt av ulyder. Eller som de som kjenner meg ville ha sagt det; noe gærent i hue hans, hehe ;-) Redigert 23.Mars.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kaspara_Nærsnes Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Bare innrøm det SAP, du sover ikke godt om natta før dette er løst.... :-) Sitér dette innlegget Kaspara AIS: http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?zoom=10&mmsi=258101030¢erx=10.50207¢ery=59.76384 Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Mmmm, detta er noe som gnager :-) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Hehe. Du kjenner meg Kaspara. Klart dette må bli i orden før jeg går tom for antideprisiva og blodtykknedsettende ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 (redigert) Vi får ta en titt og se om vi kan bringe ro i sjela. Er nokså opptatt de neste to ukene. Har blitt pensjonist, familieoppdragene øser på. Nå behøver man ikke henge seg opp i 'B' for båt, kanskje 'I' for industri. Ta en titt på denne hjemmesiden: https://eb.automation.siemens.com/mall/en/WW/Catalog/Products/10037924?tree=CatalogTree Ser at de har tatt vekk alle bildene. Men det er en leverandør i Oslo som ligger på Ryen en eller annen plass. De leverer og maskinerer etc. Du skal fremfor alt ha en torsjonsmyk kopling. Det betyr at den har segmenter av gummi, på en eller annen måte. Dessuten må koplingen ha den egenskapen at den fortsetter driften om gummien ryker. Det er det en del produkter fra Centaflex som ikke gjør. Redigert 23.Mars.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2014 Da er R&D koblingen bestilt fra ASAP i UK. Synd det ikke er plass til Centa etc, så jeg får bare prøve med R&D. Håper også på positiv effekt av å få propellen noen cm lenger bak kjølavsluttingen. Time will show :-) . Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fjellbonden Svart 24.Mars.2014 Del på Facebook Svart 24.Mars.2014 Det har jeg stor tro på at vil hjelpe. Hørte om en som løste lignende problem på NB 750 ved å støpe på en bedre avslutning på kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Mars.2014 Del på Facebook Svart 24.Mars.2014 Var jysla bratt avsluttning på kjølen ja. Eg og trur propell lenger bak er bra. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Enzo Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 Når skal du sjøsette så man kan få tilbakemelding om hvordan dette gikk ? Jeg er inne på tanken å sette på en Centaflex eller den dingsen du har bestilt selv, jeg har en Hallberg Rassy 37 med Volvo D2-55 og akslingen mener jeg er 35mm. Vibrerer endel på høyt turtall så jeg lurer på om en slik fleksibel kobling kan være tingen. Litt sånn rakling innimellom når motoren står i fri har jeg også som jeg kunne tenkt meg å bli kvitt Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 Kan nok hende at bare det å flytte propellen lenger akterover kan ha en positiv effekt. Enzo: Det har i hvert fall ingen negativ effekt å sette inn en fleksibel kopling. Mulig du har en opprettingsfeil, mulig du flytter et kritisk turtall, to forhold som vil kunne gi vibrasjon. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 Det skal jeg gjøre Enzo :-) Løsnet flens og tettningsringen i dag. Var spent på opprettingen. Akselflensen har en 5mm kant som glir inn i girkasseflensen. Måtte legge svakt press nedover på aksel for at den skulle gli rett inn. Mao var det som jeg hadde foresett meg at motoren har seget litt i motorfestene siden den var ny. Legger jeg til den lille opp/ ned slarken akselen har cutlesslageret tipper jeg motor må opp 2-3 mm. Opprettingen tør jeg ikke ta alene. Heldigvis har jeg en dyktig kompis som skal hjelpe meg :-) Akselen har 8 grader vinkel i forhold til motor og jeg forestiller meg at motoren gir seg noen mm fremover ved x antall hundre kilo press fremover under gange. Dette vil i så fall dra akselen ytterligere nedover i fremre cutlesslager så vil prøve å justere en tøddel over senter slik at det blir helt hundre under drift. Lekte litt rundt med bladsøkeren også og opprettingen forøvrig virket bra. . . Ser vel ikke så halvgalt ut dette? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mare Nostrum Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 Litt sånn rakling innimellom når motoren står i fri har jeg også som jeg kunne tenkt meg å bli kvitt Det tror jeg skyldes noe helt annet, nemlig dempeplaten. Kjent problem på D2-55 med mekanisk gearboks i tidlig utgave (2004-05) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 Ok. Om jeg øker turtallet 50-100omr så er det borte og det er jo ikke voldsomt plagsomt men vibrasjoner på høyt turtall kunne jeg vært uten. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 4.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2014 Da er koblingen montert og motor og drivlinje opprettet :-) Opprettingen gikk som en lek. Var faktisk litt gøy å drive med når man fikk alt der det skulle være innenfor 1/10mm. Godt å være 2 stykker. Vi satt på hver vår side og gjorde justeringene. Hadde på forhånd målt mutterene på motorlabbene og kjøpt inn 28mm fastnøkkel. Motor hadde seget litt som jeg hadde regnet med. Justerte nå så høyden er midt i den vertikale dødgangen på aksel i fremre cutlesslager. Sjekket hele tiden med bladsøkeren så vi fikk alt på linje også. Heldigvis er det ganske god plass så lett å komme til. Ferdig med oppretting. Her i senter av koblingen satt vi inn earthing connenctoren som sikrer galvanisk forbindelse gjennom koblingen. En slags gummimatte som er ledende som rulles sammen og lager kontakt mellom en tverrgående plate på hver side av koblingen. Så festes koblingen til giret og deretter aksel til koblingen. Så var det å skyve på plass låseringen å få riktig spenn mot PSS Shaft Seal pakkboksen. Jeg målte dette før jeg tok det fra hverandre da belgen antagelig er noe sammentrykt fra før og de foreskrevne 25mm kompresjon kan bli for mye. Endte på ca 15mm mot 10mm når jeg demonterte. Da føltes spennet riktig. Ferdig montert :-) Slik ble plasseringen på propellen. Koblingen bygger 52mm. Ting ser riktigere ut nå, men ideelt sett ville jeg kanskje hatt propellen 2cm lenger frem. Vil prøve dette nå, så om alt funker som det skal, kan jeg heller vurdere å kappe aksel 2cm neste vinter. Tusen takk til min gode venn Kapt Gelseth for hjelpen i går :-) Blir spennende dette her. Skal rapportere tilbake når båten er på vannet :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
navid Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Ja det er moro å skru motor når det er så ryddig og rent som i maskinrommet ditt.Men jeg lurer på en liten ting: Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Det var første tanken min også når eg såg bildene. Eg har bøyd bolt på motorlabber... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sap_2000 Svart 4.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2014 Hei og takk for innspill :-) Tipper bolten er ca 14-16mm, så det skal vel litt til før den bøyer seg? Det får i så fall bli et prosjekt til neste vinter da jeg har nok annet og henge fingrene i nå før skuta skal på sjøen :-) Må si jeg er spent på om det blir noen endring. 3 ting er endret fra i fjor som kan spille inn. Nå er hvertfall oppretting helt hundre, propellen er lenger bak og så selve koblingen. Får krysse fingrene for et smooooth drivverk.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hulda Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Når det gjelder skruene på motorlabbene vil jeg absolutt anbefale at du sjekker spec. for produktet. Litt avhengig av fabrikat, en del av disse skruene har det med å knekke tvers av der de er festet i platen (gummien) om avstanden mellom labb og feste blir for stort. Slik har jeg foreløpig gjort det på Hulda. Det kan bli litt av et havari om disse boltene knekker. Jeg har skåret ut 'shims' av finner (type forskalingsplate). Dermed ligger motorfundamentet helt nedpå demperen med kun underliggende mutter i mellom. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 .................... Må si jeg er spent på om det blir noen endring. 3 ting er endret fra i fjor som kan spille inn. Nå er hvertfall oppretting helt hundre, propellen er lenger bak og så selve koblingen. Får krysse fingrene for et smooooth drivverk.... Du bør nok sjekke opprettingen når båten flyter på sjøen. Opprettingen bør foregå når båten flyter og enhver justering foretatt på land kan derfor ha en motsatt effekt ! Lykke til ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
sap_2000 Svart 4.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2014 (redigert) Jeg vet at det ideelle er å ta det på sjøen og planen er å sjekke det når båten flyter. Fort gjort. Tviler på at det kan bli noe særlig da båten har en tjukk massiv kjøl som er 30-70 cm høy og 15-20 cm tykk som blir som en bjelke på høykant som jeg tror gjør båten veldig stiv. Båten hviler på kjølen på 3 punkter. Opprettingen var litt lav som jeg regnet med da labbene siger litt fra de var nye. Det stemte også med at fremre cutlesslager var ørlite slitt i nedkant. Nå på land før oppretting måtte jeg legge 5 kg press ned på akselflensen for den skulle gli rett på giret. Det stemmer godt med den lille slitasjen fra tidligere. Nå justerte vi den midt i toleransen, men skal som sagt dobbeltsjekke når den flyter og har kjørt en tur. @Hulda. Takk for tips. Motorlabbene står det Cummins på og et delenummer. Regner med at de er levert sammen med motor. Smart det med å lage skiver av finér :-) Redigert 4.April.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Jeg har skåret ut 'shims' av finner (type forskalingsplate). Hei, du sa du skulle bytte dem ut med stål Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart 4.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2014 Fant labbene her, men ikke noe utfyllende spec å finne... http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190810282956&fromMakeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:en Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.