Jump to content

Montering av R&D fleksibel kobling - Må propellaksel kappes ned?


sap_2000

Recommended Posts

Komodo:

Talk for godt forslag!

Måtte hatt Bullflex 32, og den er dessverre for stor med sine 26 cm dia. Samme som Centa AM140.

Skikkelig synd det der da Centa og Bullflex nok gir mye bedre demping enn R&D...

 

Kaptein G:

Du får sette deg ned ved dreiebenken og lage en custom Gjelseth Marine Systems kobling til meg ;-) med dobble radiale fustasjedempere selvølgelig :-)

 

Kan ulyden du har ved lave turtall være bakklakk?

 

Progress forklarte dette slik i en gammel brosjyre:

 

Stemmer veldig godt med det jeg har innbilt meg med at det slår mellom tannflankene på utgående aksel. Progress forklarte det så mye bedre enn meg :-) gear rattle kalles det vel på engenlsk?

takk for sitatet :-)

 

Stemmer også godt med at jeg greier å fremprovosere lyden for hånd ved dreie propellene kjapt frem og tilbake og da står inngående aksel og demperplate stille.

Eneste jeg føler er at klakkingen på lav fart/ turtall har årsak fra propellen og teorien med turbulent vann.

Motoren går så silkemykt at jeg nesten tror et kronestykke hadde blitt liggende uansett turtall i fri.

 

Skal holde et øye etter deg. Hulda ligger forresten helt nede ved garntørka.

Kjempebra :-) svinger alltid utom og ser på Hulda og Trudelutt når jeg kommer til havna.

Vi sees :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg heller mot det Sæbø. Enkelt, forholdsvis billig og ingen brente bruer. Funker det ikke, så får jeg gruble på en bedre løsning gjennom sommeren :-)

Tror også det vil være positivt å få flyttet propellen noen cm lenger bak også.

 

Som sagt, dette er ikke noe stort problem, og de fleste jeg har med ombord registrerer det ikke en gang. Det er nok heller meg som er var og alergisk mot alt av ulyder. Eller som de som kjenner meg ville ha sagt det; noe gærent i hue hans, hehe ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi får ta en titt og se om vi kan bringe ro i sjela. Er nokså opptatt de neste to ukene. Har blitt pensjonist, familieoppdragene øser på.

 

Nå behøver man ikke henge seg opp i 'B' for båt, kanskje 'I' for industri. Ta en titt på denne hjemmesiden: https://eb.automation.siemens.com/mall/en/WW/Catalog/Products/10037924?tree=CatalogTree

 

Ser at de har tatt vekk alle bildene. Men det er en leverandør i Oslo som ligger på Ryen en eller annen plass. De leverer og maskinerer etc. Du skal fremfor alt ha en torsjonsmyk kopling. Det betyr at den har segmenter av gummi, på en eller annen måte. Dessuten må koplingen ha den egenskapen at den fortsetter driften om gummien ryker. Det er det en del produkter fra Centaflex som ikke gjør.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er R&D koblingen bestilt fra ASAP i UK.

 

Synd det ikke er plass til Centa etc, så jeg får bare prøve med R&D.

 

 

Håper også på positiv effekt av å få propellen noen cm lenger bak kjølavsluttingen.

 

Time will show :-)

 

bilde

.

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Når skal du sjøsette så man kan få tilbakemelding om hvordan dette gikk ?

 

Jeg er inne på tanken å sette på en Centaflex eller den dingsen du har bestilt selv, jeg har en Hallberg Rassy 37 med Volvo D2-55 og akslingen mener jeg er 35mm. Vibrerer endel på høyt turtall så jeg lurer på om en slik fleksibel kobling kan være tingen. Litt sånn rakling innimellom når motoren står i fri har jeg også som jeg kunne tenkt meg å bli kvitt

Link to post
Share on other sites

Kan nok hende at bare det å flytte propellen lenger akterover kan ha en positiv effekt.

 

Enzo: Det har i hvert fall ingen negativ effekt å sette inn en fleksibel kopling. Mulig du har en opprettingsfeil, mulig du flytter et kritisk turtall, to forhold som vil kunne gi vibrasjon.

Link to post
Share on other sites

Det skal jeg gjøre Enzo :-)

 

Løsnet flens og tettningsringen i dag.

Var spent på opprettingen.

 

Akselflensen har en 5mm kant som glir inn i girkasseflensen.

Måtte legge svakt press nedover på aksel for at den skulle gli rett inn.

 

Mao var det som jeg hadde foresett meg at motoren har seget litt i motorfestene siden den var ny.

 

Legger jeg til den lille opp/ ned slarken akselen har cutlesslageret tipper jeg motor må opp 2-3 mm.

Opprettingen tør jeg ikke ta alene. Heldigvis har jeg en dyktig kompis som skal hjelpe meg :-)

 

Akselen har 8 grader vinkel i forhold til motor og jeg forestiller meg at motoren gir seg noen mm fremover ved x antall hundre kilo press fremover under gange.

 

Dette vil i så fall dra akselen ytterligere nedover i fremre cutlesslager så vil prøve å justere en tøddel over senter slik at det blir helt hundre under drift.

 

 

Lekte litt rundt med bladsøkeren også og opprettingen forøvrig virket bra.

 

bilde

.

 

bilde

.

 

bilde

 

Ser vel ikke så halvgalt ut dette?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da er koblingen montert og motor og drivlinje opprettet :-)

 

Opprettingen gikk som en lek. Var faktisk litt gøy å drive med når man fikk alt der det skulle være innenfor 1/10mm.

 

bilde

Godt å være 2 stykker. Vi satt på hver vår side og gjorde justeringene. Hadde på forhånd målt mutterene på motorlabbene og kjøpt inn 28mm fastnøkkel.

Motor hadde seget litt som jeg hadde regnet med. Justerte nå så høyden er midt i den vertikale dødgangen på aksel i fremre cutlesslager.

Sjekket hele tiden med bladsøkeren så vi fikk alt på linje også.

 

bilde

Heldigvis er det ganske god plass så lett å komme til.

 

 

bilde

Ferdig med oppretting. Her i senter av koblingen satt vi inn earthing connenctoren som sikrer galvanisk forbindelse gjennom koblingen. En slags gummimatte som er ledende som rulles sammen og lager kontakt mellom en tverrgående plate på hver side av koblingen.

 

 

bilde

Så festes koblingen til giret og deretter aksel til koblingen.

 

 

bilde

Så var det å skyve på plass låseringen å få riktig spenn mot PSS Shaft Seal pakkboksen.

Jeg målte dette før jeg tok det fra hverandre da belgen antagelig er noe sammentrykt fra før og de foreskrevne 25mm kompresjon kan bli for mye. Endte på ca 15mm mot 10mm når jeg demonterte. Da føltes spennet riktig.

 

bilde

Ferdig montert :-)

 

 

bilde

Slik ble plasseringen på propellen. Koblingen bygger 52mm.

Ting ser riktigere ut nå, men ideelt sett ville jeg kanskje hatt propellen 2cm lenger frem.

 

Vil prøve dette nå, så om alt funker som det skal, kan jeg heller vurdere å kappe aksel 2cm neste vinter.

 

Tusen takk til min gode venn Kapt Gelseth for hjelpen i går :-)

 

Blir spennende dette her. Skal rapportere tilbake når båten er på vannet :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for innspill :-)

 

Tipper bolten er ca 14-16mm, så det skal vel litt til før den bøyer seg?

Det får i så fall bli et prosjekt til neste vinter da jeg har nok annet og henge fingrene i nå før skuta skal på sjøen :-)

 

Må si jeg er spent på om det blir noen endring. 3 ting er endret fra i fjor som kan spille inn. Nå er hvertfall oppretting helt hundre, propellen er lenger bak og så selve koblingen.

Får krysse fingrene for et smooooth drivverk....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder skruene på motorlabbene vil jeg absolutt anbefale at du sjekker spec. for produktet. Litt avhengig av fabrikat, en del av disse skruene har det med å knekke tvers av der de er festet i platen (gummien) om avstanden mellom labb og feste blir for stort. Slik har jeg foreløpig gjort det på Hulda. Det kan bli litt av et havari om disse boltene knekker.

 

070713_009.jpg

 

Jeg har skåret ut 'shims' av finner (type forskalingsplate). Dermed ligger motorfundamentet helt nedpå demperen med kun underliggende mutter i mellom.

Link to post
Share on other sites

....................

Må si jeg er spent på om det blir noen endring. 3 ting er endret fra i fjor som kan spille inn. Nå er hvertfall oppretting helt hundre, propellen er lenger bak og så selve koblingen.

Får krysse fingrene for et smooooth drivverk....

 

 

Du bør nok sjekke opprettingen når båten flyter på sjøen. Opprettingen bør foregå når båten flyter og enhver justering foretatt på land kan derfor ha en motsatt effekt !

 

Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at det ideelle er å ta det på sjøen og planen er å sjekke det når båten flyter. Fort gjort.

 

Tviler på at det kan bli noe særlig da båten har en tjukk massiv kjøl som er 30-70 cm høy og 15-20 cm tykk som blir som en bjelke på høykant som jeg tror gjør båten veldig stiv. Båten hviler på kjølen på 3 punkter.

 

Opprettingen var litt lav som jeg regnet med da labbene siger litt fra de var nye.

Det stemte også med at fremre cutlesslager var ørlite slitt i nedkant. Nå på land før oppretting måtte jeg legge 5 kg press ned på akselflensen for den skulle gli rett på giret. Det stemmer godt med den lille slitasjen fra tidligere.

Nå justerte vi den midt i toleransen, men skal som sagt dobbeltsjekke når den flyter og har kjørt en tur.

 

@Hulda.

Takk for tips. Motorlabbene står det Cummins på og et delenummer. Regner med at de er levert sammen med motor.

Smart det med å lage skiver av finér :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...