Jump to content

Montering av R&D fleksibel kobling - Må propellaksel kappes ned?


sap_2000

Recommended Posts

Hei.

 

Får også litt propellstøy/ dirring opp mot maks turtall på 2600. Ikke noe problem dog da vi stort sett går på 12-1500 og aldri over 1800.

Kjølen rett foran propellen er ganske bred og butt, og jeg tipper en av årsakene er turbulent vann inn på propellen.

Hei,

Om dette er tilfelle ville jeg prøvd å lage en avrunding I bak kant av kjølen. I første omgang I plast eller treverk bare for å teste.

Så tror jeg det er veldig vanskelig å forutsi virkning av denne koblingen, men så lenge du enkelt kan fjerne den ville jeg prøvd.

Det er jo alltid morro å lykkes, og virker det ikke får du sikkert solgt den til halv pris.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar :-)

Scan29bal: man får kjøpt en earthing connector fra R&D som opprettholder den galvaniske forbindelsen mellom gir og aksel. Den vil jeg i så fall ha da jeg har sentralisert jording og sink på båten.

 

Komodo: takk for svar. Kikket litt og kom også fram til at det var AM 140 jeg måtte hatt. Den er nok overlegen R&D på demping vil jeg tro. Dyr, men om drivlinja vilke blitt fløyeslsmyk, så....

 

Ser den er 26cm i dia, så må måle om det er plass.

Er det egen klemflens i AM 140 som dekker aksler innen et visst størelsesområde?

Ser at man må ha en flange adapter mot giret også, men vanskelig å finne frem synes jeg..

Se side 9 her: http://www.centa.info/data/products/123/int/cf-marine-04-09.pdf

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

For å være helt ærlig har jeg aldri hatt en av disse i hånda, så jeg vet ikke mer enn du, men siden jeg har en fra R&D i garasjen har jeg i hvert fall en formening om den. Det er som Scan29 sier, den er hard som bakelitt!

 

Centaflex koblingen har for øvrig ikke klemflens, men klemhylse. To konuser du skrur mot hverandre hvor den ene er splittet. Jeg vet ikke, men jeg tviler på at det er noe problem med 2" aksel, det er jo ikke direkte uvanlig. Et enkelt alternativ hvis imperialistiske måleenheter er et problem er å dreie en hylse som tres utenpå aksel og inni klemhylsa. Denne hylsa må selvsagt være splittet, og overfører klemkraften fra hylsa til aksel. I tilfelle kan det hende du må opp til nærmeste metriske dimensjon over for å få nok gods i hylsa.

Link to post
Share on other sites

Vetus har en koppling med där det är en gummilagring denna kan du trä på axelen men du hade la en vridstark cummins diesel om jag minns rätt å då är frågan om den räcker hur många tum är ytterdiameter på flänsen som sitter på backslaget? 5tum?

Link to post
Share on other sites

Så 900 Nm er momentet på motoren? Det var høyt! En gang i verden hadde vi en Dodge Ram med 5,9 Cummins diesel, fantastisk motor. Jeg hører ennå lyden når jeg lukker øynene :saint: Den var på 305 hk, og hadde et dreiemoment på 752 Nm, så 900 Nm på din 230 hk er jo høyt. Er det virkelig riktig?

Link to post
Share on other sites

Ja. 908 nm på 1600 rpm ved full throttle.

Men det er jo resultater fra benktest. I praksis med en propell i enden vil ikke motoren gi samme moment på 1600rpm da turtallet vil øke istedenfor.

 

På 2600 er momentet falt til mer normale 617 nm.

På båt sees vel momentet i sammenheng med prop demand kurven?

 

 

Kurver og data her http://www.sbmar.com/Engines/PDF/QSB%20230%20HD%20Curve%20May%202010%20M-91367.pdf

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Se her Sap, her får du masse tilbakemeldinger :thumbsup:

 

Ikke fall for fristelsen å gå for en R&D kobling fordi den blir brukt i Princess og Fairline, det blir for enkelt. Det betyr ikke at andre alternativer et bedre for deg :smiley: Men selvfølgelig, Centa er dyrere, så hvis du velger R&D ut fra prisen så forstår jeg det. Det er vel det andre produsenter har gjort også :wink:

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill :-)

Har vært i båten i dag og gjort litt div.

Centa koblingen er det ikke plass til pga ventilhuset som sitter over flensen. Ikke klaring nok dessverre.

 

Så heller nok til R&D koblingen med mindre noen har et annet forslag til en plug and play kobling.

R&D koster ikke all verden og enkel å få på plass uten mye tilpasninger nå før båten skal på sjøen.

 

Men utelukker ikke andre løsninger senere om jeg ikke blir fornøyd, men det må i så fall bli neste vinter.

 

bilde

 

Og kaptein Gjelseth: bare å brette opp ermene da du skal hjelpe meg med monteringen, hehe ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja. 908 nm på 1600 rpm ved full throttle.

Men det er jo resultater fra benktest. I praksis med en propell i enden vil ikke motoren gi samme moment på 1600rpm da turtallet vil øke istedenfor.

Flisespikkeri, men på vei opp fra en dyp bølgedal hvor motoren må gi seg med noen hundretalls rpm vil jeg tro momentet vil øke betydelig over max oppgitt.

 

Dessuten bør det vel ligge inne en god margin i tillegg som kan takle litt tau og lettere treverk.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Tror ikke du bør ta deg bryet med å montere en R&D kopling for å bli kvitt de problemene du har!

Jeg hadde montert en R&D kopling på en 180 hk ford med PRM 500 gear og utveksling 1,5, og jeg fikk ingen postiv effekt av den koplingen.

Jeg monterte senere en Centaflex AM 80 kopling, og det var merkbar forskjell - mykere i gearingen, mindre propellakselstøy og mindre "klappring" i gearet på lavt turtall.

Har også notert at det er mindre klappring på tomgang med venstregange enn høyregange, men det kan være spesielt med mitt gear og min installasjon!

Lykke til med prosjektet ditt - uavhengig av hva du måtte finne på å gjøre!

Link to post
Share on other sites

Nei, man får den med en jordingskobling så det blir galvanisk forbindelse.

Poenget med den er at den skal ta opp litt vibrasjoner og små avvik i oppretting.

 

Det jeg håper på er at nylonkoblingen skal isolere aksel og propell fra giret så klangen får mindre masse å forplante seg i. Mindre klokkespill med andre ord.

 

Vanskelig og forklare teorien min på trykk. Vi får ta en prat.

 

Du som har lagd så mye rart, kan ikke du lage en custom GBS kobling til meg? ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

For meg virker det som at du har en systemvibrasjon/harmoniske svingninger. Nokså vanlig i og for seg. Det vil si at omdreiningsfrekvensen stemmer med egensvingningene til materialet i drivlinjen. Hulda har hatt det. Nabobåten ved bryggeplassen som jeg hadde i Son har det. En båt jeg var ute og tok et sertifikat med forrige uke har det. Hulda ble kvitt det da jeg gearet om gearkassen. Om du monterer en fleksibel kopling, så ikke bli forbauset om du fremdeles har syngingen på gitte turtall. For massen forblir tilnærmet den samme. Mulig flytting av propellen lenger akterover vil kunne ha en ønsket effekt. Uavhengig av fleksibel kopling. Og skal du sette inn en fleksibel kopling, ville jeg valgt en torsjonsmyk kopling, tilsvarende Centaflex.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Hulda :-) vet du har god peiling på dette.

 

Det er vanskelig å forklare, men i hovedsak er det 2 ting jeg vil til livs.

Det ene er klangen ved innkobling og det andre er klang på lavt fart/ turtall.

 

Det siste tror jeg utløsende faktor kan ha noe med turbulent vann inn på propellen og gjøre. Kjølen er vel 15-20 cm bred og slutter relativt butt litt for nærme propellen, spes i øvre halvdel der kjølen buer akterover.

 

 

Klangen greier jeg å få svakt frem ved å dreie propellen kjapt frem og tilbake. Lyden forplanter seg lett så den er like hørbar bak ved propellen som inne i motorrommet.

Det er denne forplantingen jeg håper R&D koblingen kan bryte opp i ved bryte den metalliske forbindelsen mellom gir og aksel/ propell.

 

Synd det ikke var plass til Centa AM 140

 

Vi har opplag samme sted, så om du har lyst og tid en gang vi begge er der, kan jeg forklare teorien min og vise deg klangen?

 

Jeg står inne i skuret ved bommen og blir nok endel i din fremover :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser på dette bildet som du postet i første innlegg ser det ut som om du får mer klaring når du kommer et stykke bakover fra gearflensen. Må du helt klar for å få høyde nok? Hvis ikke kan du maskinere en distanseflens slik jeg beskriver her https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/ i innlegg nr. 135, nederste bilde. Hvis det ikke er alt for stor avstand er det uproblematisk. Jeg lagde distansestykket kun for å bruke under opprettingen siden det er kronglete å komme til med bladsøker, deretter blir det tatt bort.

 

bilde

 

 

 

Et annet alternativ er jo Bullflex koblingen fra Vetus. Har du tittet på den?

 

http://shop.univa.no/vetus/fleksibel-kobling/fleksibel-kobling-bullflex

Link to post
Share on other sites

Kan ulyden du har ved lave turtall være bakklakk?

 

Progress forklarte dette slik i en gammel brosjyre:

 

 

Bakklakk er når giret støyer når det blir innkoplet på lavt turtall, dvs under 1000-1100 o/min. Når turtallet øker forsvinner støyen. Støyen forkommer ikke så lenge giret er i fri.
Dette fenomenet oppstår som funksjon av at motoren går ujevnt på lavt turtall. Da motoren via den elastiske koplingen er montert sammen med girets inngående aksel og drev, vil også girets drev gå ujevnt (avhengig av koplingens dempende virkning). På utgående side har man imidlertid både et større tannhjul, samt også flenser, propellaksel og propell. Til sammen danner disse enhetene som er koplet fast sammen en relativt stor roterende masse som danner et gyrosystem som ved lave turtall (dvs før de blir belastet i større grad) roterer langt jevnere enn mange motorer. Resultat er at det ujevnt roterende drevet begynner å slå sine tenner vekselvis mot begge tann-flankene på utgående tannhjul. Slik oppstår støyen. Når turtallet øker, øker propellbelastningen, og tannflankene blir presset så hardt sammen at klapringen forsvinner. Med høyere turtall begynner for øvrig motoren også å gå jevnere. Tannklapring er for øvrig ikke skadelig for giret.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den Centa koblingen ligner veldig på demperen som sitter på mange bakhjulstrekk biler, kanskje Centa koblingen stammer fra bilindustrien? Mulighetene for å få tak på samme kobling men billigere burde være der da kanskje.....

 

Du kjenner jo meg SAP så om jeg hadde vært deg her hadde det nok endt med noe selvlaget.

 

Første som slår meg hvis jeg skulle konstruert en sånn kobling er noe i likhet med R&D koblingen men med hylser innstøpt i gummi i selve koblingen på alle skruepunktene. Da har du en kobling som klarer mye moment og om gummien blir slitt, morken eller går i stykker på noen måte vil du fremdeles ha fremdrift.

 

Vi får ta en brainstorming på dette SAP :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...