Jump to content

Montering av R&D fleksibel kobling - Må propellaksel kappes ned?


sap_2000

Recommended Posts

Når det gjelder skruene på motorlabbene vil jeg absolutt anbefale at du sjekker spec. for produktet. Litt avhengig av fabrikat, en del av disse skruene har det med å knekke tvers av der de er festet i platen (gummien) om avstanden mellom labb og feste blir for stort. Det kan bli litt av et havari om disse boltene knekker.

Jepp. Det skjedde på gamle Escada. Jeg merket at motorlyd og vibrasjoner endret seg når jeg sto med vekt på motoren. Sjekket da vibrasjonsdemperne, og fant et en bolt var knekt tvert av. Rent fint kutt, som skåret med laser

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

 

Blås i spec! Men følg rådet med å bygge under labbene med et eller annet så du slipper å gå i fotsporene til REM. Typisk utmatting med påfølgende sprøbrudd. Du får et enormt bøyemoment med så langt gjengeparti mellom gummien på labben og braketten i motor/gir. Ved utsvingende laster kan man få utmattingsbrudd ved relativt lave laster. Bruddet blir initiert i en overflatefeil i stålet, og det har du nok av i en skrue. Finer, plastplater, stål eller rustfritt- det meste er godt nok som underlagskloss. Ta deg tid til den jobben, opprettingen kan du jo nå :giggle:

 

De labbene var for øvrig faretruende like orginallabbene på min Yanmar:

 

bilde

 

bilde

Link to post

Barry controls lager disse og de finnes nok med mange motornavn på seg. Delenummeret står på, men virker å være endret.

 

Fant dem etter litt søk på side 8 her http://www.barrycontrols.com/UserFiles/File/Product_Catalog/specialty/bcdi_prod_specialty_all.pdf

 

Ser også at de spesifiserer en maks og min høyde på mutterene som på tegningen og det jeg kan skjønne av målene skal være i øvre halvdel av gjengestanga slik som på min installasjon?

 

Skal sjekke målene opp mot mine.

 

Ta en kikk på side 8. Skal ta en print sceeen av siden og legge ut her ...

 

bilde

.

 

 

bilde

.

 

Og med Cumminslogo

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Angående oppretting, alle på BP påstår det må finjusteres i sjøen. Men har nokon funnet avvik etter sjøsetting? Eg tenker at de fleste har ganske stiv kjøl, og settes fornuftig på kjølklosser på land.

 

Har aldri hørt at det blir gjort noe oppretting på nye båter etter at de kommer i sjøen, men det skader jo ikke å sjekke :-)

 

Jeg skal ta en sjekk når den flyter, så får vi se. Men jeg vil bli overrasket om jeg finner noe forskjell for å være ærlig...

Mvh. SAP

Link to post

Barry controls lager disse og de finnes nok med mange motornavn på seg. Delenummeret står på, men virker å være endret.

 

Fant dem etter litt søk på side 8 her http://www.barrycontrols.com/UserFiles/File/Product_Catalog/specialty/bcdi_prod_specialty_all.pdf

 

Ser også at de spesifiserer en maks og min høyde på mutterene som på tegningen og det jeg kan skjønne av målene skal være i øvre halvdel av gjengestanga slik som på min installasjon?

 

Skal sjekke målene opp mot mine.

 

Ta en kikk på side 8. Skal ta en print sceeen av siden og legge ut her ...

 

Se der ja, der har du dem!

 

Jeg fikk imidlertid ikke kartet til å stemme helt med terrenget. Har du 1" gjenger på dine? Jeg har 3/4" UNF. Målte tilfeldigvis sist jeg var i båten. Husker ikke stigningen, men jeg mener det var 18 gj/tomme. Ser at labbene på side kan bestilles med 3/4" skruer.

 

Når det gjelder maks og min høyde så er vel det bare intervallet du får ved å skru helt ned og helt opp. Det vi diskuterte lenger opp går vel heller på hva som er heldig over tid. Labbene er nok laget for å kunne justeres over hele intervallet.

Link to post

Tor det må være 3/4" på mine også. 28mm fastnøkkel gikk på mutterene. 1" hadde nok virket større.

 

I manualen på motoren min vises også varianten på siden over, så det kan jo være en nyere versjon utseendemessig.

Begynner også å lure på om delenummeret hos Barry reflekterer deres interne delenummer til Yanmar, Cummins etc og de vi finner i katalogen har andre nummere. Delenummeret på bildet dit sluttet med "LH" som får meg til å tenke på Yanmar med en gang....

 

bilde

Disse er også avbildet i manualen min, og står at "din motor kan ha en av disse variantene".

 

bilde

Fåes som du sier med 3/4" gjengestang.

Mvh. SAP

Link to post

Ja, tror det må være den jeg har også. Stemmer for øvrig med 28mm nøkkelvidde. Jeg hadde ikke den luksusen du har med plass rundt motoren, så jeg måtte spesialtilpasse en nøkkel for å komme til på undersiden. Tok en gammel rusten 24mm jeg hadde funnet i båthavna som jeg kappet slipet til og slipte opp sporet til NV28.

Link to post

Av nyskjerrighet; hva kostet disse labbene hos Yanmar?

Leste på nettet at cumminslabbene lå på rundt 200 usd "over there", så det er sikkert 3000+ her hjemme tipper jeg....

 

Jeg synes ikke prisen var så verst. Betalte 4200 for alle delene du så på bildet inkl. olje + dieselfilter og ny vannsensor til dieselfilteret. Mener det var ca 3000 for alle fire labbene. Dette var på Gressvik Marina (Yanmar).

Link to post

Det er metoden i korte trekk, ja. Sjekk oppe og nede med bladsøker, da finner du ut om motoren skal tiltes. Sjekke styrbord og babord side, da finner du ut om motoren skal vris. I tillegg kommer høyden. Når du bruker bladsøkeren skal åpningen være så trang at det lugger litt i bladet. Hvis det samme søkerbladet lugger likt oppe og nede 180 grader overfor hverandre, og styrbord babord 180 grader overfor hverandre er opprettingen perfekt (så sant høyden er riktig). Må høyden justeres blir det ny runde med å sjekke opprettingen til slutt, selv om du har vært nøye og justert likt på alle fire labbene. Etter å ha trekt til alle labbene er det enda en ny runde med søkerbladet og sjekke at ingenting har forandret seg. En ting til som er lurt å sjekke er å vri en av flensene 180 grader mens den andre holdes i ro. Hvis åpningene endrer seg da er enten klemflensen eller akselen skjev. Da er det ut med aksel og flens og klokke dem opp og finne hvor feilen ligger. Hos meg var alt feil, oppretting var dårlig, klemflens kastet, aksel var bananformet, og to av motorlabbene utslitt.

Link to post

Og så skal man ikke la seg lure av at sentreringen av at flensene griper i hverandre. Dette kan lett bende saker, og gi et mer favorabelt resultat. Så egentlig burde vel flensene ligge så langt fra hverandre under opprettingsprosessen at styringene ikke griper i hverandre. Ellers så er det som Komodo anfører, om man dreier den ene akslingen under opprettingen vil man uvegerlig legge inn maskineringstoleranser og andre mekaniske feil. Og samme metode kan naturligvis nyttes til å avsløre mulige feil.

 

Hvor lang tid det tar avhenger av installasjonen. Har holdt en lang rekke kurs der spørsmål fra salen nettopp har vært tidsbruk. Som en av folkene på Mongstad sa: "Vi kan holde på hele dagen med en vrang pumpe. Men klokka fire er'n rett, da banker vi'n fast".

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Ja.

Vi tok høyden og sideveis først (vertikalt og horisontalt) så vinkelen med bladsøker. Og til slutt sjekket vertikal og horisontal på nytt.

Enkelt å sjekke høyde hos oss da akselflensen har en kant som går inni girflensen med tight toleranse.

 

Med R&D koblingen montert kan man enkelt sjekke vinkel uten å demontere ved å bruke bladsøker mellom hodet på en spesiell rødmerket bolt og girflensen. Måler på samme bolt for hver 90. Grad.

Skal man sjekke høyden må koblingen demonteres.

Mvh. SAP

Link to post

Hmm og kan man si sånn ca tidsbruk på dette om man bruker verksted til jobben, er det gjort på en time vanligvis?

Skulle jeg gjort det på nytt nå så hadde jeg brukt en halvtimes tid tipper jeg pluss tiden det tar å skru koblingen fra hverandre.

Er det trangt eller vanskelig å komme til kan det nok gå mer tid.

 

Vil tro proffene fint gjør det på en time om de kommer greit til men det skrives vel ofte regninger på mer om kunden ikke følger med.

 

En historie med en større Princess (88) i middelhavet som skulle skifte cutlesslagerene i P-brakettene.

Skipperen sjekket pris på forhånd hos 3-4 aktører.

Den ene anslo 120 timer pluss løft og materiell.

Hos den aktøren han valgte hadde de utstyr for å banke ut lagerene uten å ta ut aksler og jobben var gjort på 6-7 timer..... Bare 113 timers forskjell á 1000-1500 kr timen ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Som en av folkene på Mongstad sa: "Vi kan holde på hele dagen med en vrang pumpe. Men klokka fire er'n rett, da banker vi'n fast".

 

He he, ja det er vel det som er saken om man får rettet motoren på et verksted også. Når det har gått en time er motoren rett. Minner meg om en kompis som fikk lakkert bilen til en pris som ble avtalt på forhånd. Det tok litt tid før lakkereren begynte på jobben, så kompisen min begynte å mase. Resultatet talte for seg, aldri mas på en som skal lakke bilen din :giggle: Det blir vel litt det samme hvis man betaler en avtalt pris for å rette opp motoren.

Link to post

Mye bra Komodo men det med kutting av akselen med baugil tror jeg du skal ha meget god tid.

Vi snakker uker :-)

Vinkelsliper er tingen,

 

Jeg tror aldri jeg har kappet en syrefast aksel over 25mm med baufil, men det visste jeg at går greit. Ble derfor nysgjerrig på påstanden om at det vil ta ukesvis å kappe en 2" propellaksel med baufil.

 

I ettermiddag holdt jeg på med litt forskjellig ting og tang i garasjen og fant ut at jeg skulle gjøre en test. Tilfeldigvis hadde jeg en bit av en 2" propellaksel liggende. Dette er martensittisk seigherdingsstål av kvaliteten SS2387. Til orientering er den både hardere og dårligere bearbeidbar enn vanlig austenittisk syrefast. Men det er høyst sannsynlig den samme kvaliteten som trådstarter har i sin aksel.

bilde

 

 

Nytt blad ble satt i saga

bilde

 

 

Jeg laget et riss rundt akselen for å ha noe å sikte etter

bilde

 

 

Etter 10 minutter trengte jeg å riste litt på armene :sweat:

bilde

 

 

Og etter 16 minutter var den av. Inkludert pause til å stekke ut armene og ta bilder

bilde

 

 

bilde

 

 

Kuttet ble gjort uten å bytte blad

bilde

 

 

Snittet er mer enn rett nok til at man kan ta gradene og montere akselflensen uten videre bearbeiding.

bilde

 

 

Konklusjon:

Ingen problem å kappe en propellaksel med baufil. Nå hadde selvsagt jeg litt mer gunstig arbeidsstilling enn man vil ha i bunn av en båt, men kommer man til, så går det :thumbsup: Jeg ville i hvert fall ikke begynt å sprute med en vinkelsliper nede i det fine motorrommet som du har :smiley:

Link to post

Det må jeg virkelig si Komodo!

 

Du kunne jo godt testet på min aksel når du først ville prøve da, hehe ;-)

 

Da vet vi hvertfall at det går, men blir nok ikke like greit i bunnen av båten som du sier. Der er et stykke ned mellom to kraftige skrogavstivere så får nok ikke all verden av slaglengde på sagen.

 

Blir det vellykket med koblingen så kan det hende det blir 2-3 cm kapping neste vinter.

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...