REM Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Når det gjelder skruene på motorlabbene vil jeg absolutt anbefale at du sjekker spec. for produktet. Litt avhengig av fabrikat, en del av disse skruene har det med å knekke tvers av der de er festet i platen (gummien) om avstanden mellom labb og feste blir for stort. Det kan bli litt av et havari om disse boltene knekker. Jepp. Det skjedde på gamle Escada. Jeg merket at motorlyd og vibrasjoner endret seg når jeg sto med vekt på motoren. Sjekket da vibrasjonsdemperne, og fant et en bolt var knekt tvert av. Rent fint kutt, som skåret med laser Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Hei, du sa du skulle bytte dem ut med stål Du vet, det er dette her med prioriteter. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 He he, ja jeg kjenner til det der ja... Sliter med å få prioritert båten om dagen, men i dag fant jeg noen duplexplater på jobben som jeg fikk kappet til som shims. Jeg får bore og tilpasse litt i morgen, har nemlig også noen midlertidige finerplater under motorlabbene nå Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Fant labbene her, men ikke noe utfyllende spec å finne... http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190810282956&fromMakeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:en Blås i spec! Men følg rådet med å bygge under labbene med et eller annet så du slipper å gå i fotsporene til REM. Typisk utmatting med påfølgende sprøbrudd. Du får et enormt bøyemoment med så langt gjengeparti mellom gummien på labben og braketten i motor/gir. Ved utsvingende laster kan man få utmattingsbrudd ved relativt lave laster. Bruddet blir initiert i en overflatefeil i stålet, og det har du nok av i en skrue. Finer, plastplater, stål eller rustfritt- det meste er godt nok som underlagskloss. Ta deg tid til den jobben, opprettingen kan du jo nå De labbene var for øvrig faretruende like orginallabbene på min Yanmar: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Angående oppretting, alle på BP påstår det må finjusteres i sjøen. Men har nokon funnet avvik etter sjøsetting? Eg tenker at de fleste har ganske stiv kjøl, og settes fornuftig på kjølklosser på land. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sap_2000 Svart 4.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2014 (redigert) Barry controls lager disse og de finnes nok med mange motornavn på seg. Delenummeret står på, men virker å være endret. Fant dem etter litt søk på side 8 her http://www.barrycontrols.com/UserFiles/File/Product_Catalog/specialty/bcdi_prod_specialty_all.pdf Ser også at de spesifiserer en maks og min høyde på mutterene som på tegningen og det jeg kan skjønne av målene skal være i øvre halvdel av gjengestanga slik som på min installasjon? Skal sjekke målene opp mot mine. Ta en kikk på side 8. Skal ta en print sceeen av siden og legge ut her ... . . Og med Cumminslogo Redigert 4.April.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Angående oppretting, alle på BP påstår det må finjusteres i sjøen. Men har nokon funnet avvik etter sjøsetting? Eg tenker at de fleste har ganske stiv kjøl, og settes fornuftig på kjølklosser på land. Du får antagelig to svar på dette i løp av våren Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart 4.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2014 Angående oppretting, alle på BP påstår det må finjusteres i sjøen. Men har nokon funnet avvik etter sjøsetting? Eg tenker at de fleste har ganske stiv kjøl, og settes fornuftig på kjølklosser på land. Har aldri hørt at det blir gjort noe oppretting på nye båter etter at de kommer i sjøen, men det skader jo ikke å sjekke :-) Jeg skal ta en sjekk når den flyter, så får vi se. Men jeg vil bli overrasket om jeg finner noe forskjell for å være ærlig... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Barry controls lager disse og de finnes nok med mange motornavn på seg. Delenummeret står på, men virker å være endret. Fant dem etter litt søk på side 8 her http://www.barrycontrols.com/UserFiles/File/Product_Catalog/specialty/bcdi_prod_specialty_all.pdf Ser også at de spesifiserer en maks og min høyde på mutterene som på tegningen og det jeg kan skjønne av målene skal være i øvre halvdel av gjengestanga slik som på min installasjon? Skal sjekke målene opp mot mine. Ta en kikk på side 8. Skal ta en print sceeen av siden og legge ut her ... Se der ja, der har du dem! Jeg fikk imidlertid ikke kartet til å stemme helt med terrenget. Har du 1" gjenger på dine? Jeg har 3/4" UNF. Målte tilfeldigvis sist jeg var i båten. Husker ikke stigningen, men jeg mener det var 18 gj/tomme. Ser at labbene på side kan bestilles med 3/4" skruer. Når det gjelder maks og min høyde så er vel det bare intervallet du får ved å skru helt ned og helt opp. Det vi diskuterte lenger opp går vel heller på hva som er heldig over tid. Labbene er nok laget for å kunne justeres over hele intervallet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart 4.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2014 Tor det må være 3/4" på mine også. 28mm fastnøkkel gikk på mutterene. 1" hadde nok virket større. I manualen på motoren min vises også varianten på siden over, så det kan jo være en nyere versjon utseendemessig. Begynner også å lure på om delenummeret hos Barry reflekterer deres interne delenummer til Yanmar, Cummins etc og de vi finner i katalogen har andre nummere. Delenummeret på bildet dit sluttet med "LH" som får meg til å tenke på Yanmar med en gang.... Disse er også avbildet i manualen min, og står at "din motor kan ha en av disse variantene". Fåes som du sier med 3/4" gjengestang. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Ja, tror det må være den jeg har også. Stemmer for øvrig med 28mm nøkkelvidde. Jeg hadde ikke den luksusen du har med plass rundt motoren, så jeg måtte spesialtilpasse en nøkkel for å komme til på undersiden. Tok en gammel rusten 24mm jeg hadde funnet i båthavna som jeg kappet slipet til og slipte opp sporet til NV28. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart 4.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2014 Av nyskjerrighet; hva kostet disse labbene hos Yanmar? Leste på nettet at cumminslabbene lå på rundt 200 usd "over there", så det er sikkert 3000+ her hjemme tipper jeg.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hulda Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Når det gjelder hvordan opprettingen endrer seg fra land til å ligge på sjø, så er det noen som typisk henger igjen fra trebåtenes dager. Men du skal for sikkerhets skyld sjekke det. Jeg tror SVAAP ligger nærmere det å få avvik her enn det du gjør. På Hulda har jeg aldri opplevd avvik. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Av nyskjerrighet; hva kostet disse labbene hos Yanmar? Leste på nettet at cumminslabbene lå på rundt 200 usd "over there", så det er sikkert 3000+ her hjemme tipper jeg.... Jeg synes ikke prisen var så verst. Betalte 4200 for alle delene du så på bildet inkl. olje + dieselfilter og ny vannsensor til dieselfilteret. Mener det var ca 3000 for alle fire labbene. Dette var på Gressvik Marina (Yanmar). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart 5.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2014 Det var ikke en gal pris hos merkeforhandler :-) Tør nesten ikke tenke på hva Cummins Norge tar for en labb når de presterer å ta nesten 800,- for 1 stk sinkplugg. Heldigvis finnes det alternativer på sink til under 1/10 del av den prisen :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Det er ikke sikkert at labbene er dyrere hos Cummins, Yanmarsinken er også innmari dyr! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Enzo Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Denne oppretting ? Løsner du bare de 4-5boltene mot aksling og så sjekker du at sprekken er jevn hele veien rundt? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Det er metoden i korte trekk, ja. Sjekk oppe og nede med bladsøker, da finner du ut om motoren skal tiltes. Sjekke styrbord og babord side, da finner du ut om motoren skal vris. I tillegg kommer høyden. Når du bruker bladsøkeren skal åpningen være så trang at det lugger litt i bladet. Hvis det samme søkerbladet lugger likt oppe og nede 180 grader overfor hverandre, og styrbord babord 180 grader overfor hverandre er opprettingen perfekt (så sant høyden er riktig). Må høyden justeres blir det ny runde med å sjekke opprettingen til slutt, selv om du har vært nøye og justert likt på alle fire labbene. Etter å ha trekt til alle labbene er det enda en ny runde med søkerbladet og sjekke at ingenting har forandret seg. En ting til som er lurt å sjekke er å vri en av flensene 180 grader mens den andre holdes i ro. Hvis åpningene endrer seg da er enten klemflensen eller akselen skjev. Da er det ut med aksel og flens og klokke dem opp og finne hvor feilen ligger. Hos meg var alt feil, oppretting var dårlig, klemflens kastet, aksel var bananformet, og to av motorlabbene utslitt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Enzo Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Hmm og kan man si sånn ca tidsbruk på dette om man bruker verksted til jobben, er det gjort på en time vanligvis? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 (redigert) Og så skal man ikke la seg lure av at sentreringen av at flensene griper i hverandre. Dette kan lett bende saker, og gi et mer favorabelt resultat. Så egentlig burde vel flensene ligge så langt fra hverandre under opprettingsprosessen at styringene ikke griper i hverandre. Ellers så er det som Komodo anfører, om man dreier den ene akslingen under opprettingen vil man uvegerlig legge inn maskineringstoleranser og andre mekaniske feil. Og samme metode kan naturligvis nyttes til å avsløre mulige feil. Hvor lang tid det tar avhenger av installasjonen. Har holdt en lang rekke kurs der spørsmål fra salen nettopp har vært tidsbruk. Som en av folkene på Mongstad sa: "Vi kan holde på hele dagen med en vrang pumpe. Men klokka fire er'n rett, da banker vi'n fast". Redigert 5.April.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2014 Ja. Vi tok høyden og sideveis først (vertikalt og horisontalt) så vinkelen med bladsøker. Og til slutt sjekket vertikal og horisontal på nytt. Enkelt å sjekke høyde hos oss da akselflensen har en kant som går inni girflensen med tight toleranse. Med R&D koblingen montert kan man enkelt sjekke vinkel uten å demontere ved å bruke bladsøker mellom hodet på en spesiell rødmerket bolt og girflensen. Måler på samme bolt for hver 90. Grad. Skal man sjekke høyden må koblingen demonteres. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 5.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2014 (redigert) Hmm og kan man si sånn ca tidsbruk på dette om man bruker verksted til jobben, er det gjort på en time vanligvis?Skulle jeg gjort det på nytt nå så hadde jeg brukt en halvtimes tid tipper jeg pluss tiden det tar å skru koblingen fra hverandre. Er det trangt eller vanskelig å komme til kan det nok gå mer tid. Vil tro proffene fint gjør det på en time om de kommer greit til men det skrives vel ofte regninger på mer om kunden ikke følger med. En historie med en større Princess (88) i middelhavet som skulle skifte cutlesslagerene i P-brakettene. Skipperen sjekket pris på forhånd hos 3-4 aktører. Den ene anslo 120 timer pluss løft og materiell. Hos den aktøren han valgte hadde de utstyr for å banke ut lagerene uten å ta ut aksler og jobben var gjort på 6-7 timer..... Bare 113 timers forskjell á 1000-1500 kr timen ;-) Redigert 5.April.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Som en av folkene på Mongstad sa: "Vi kan holde på hele dagen med en vrang pumpe. Men klokka fire er'n rett, da banker vi'n fast". He he, ja det er vel det som er saken om man får rettet motoren på et verksted også. Når det har gått en time er motoren rett. Minner meg om en kompis som fikk lakkert bilen til en pris som ble avtalt på forhånd. Det tok litt tid før lakkereren begynte på jobben, så kompisen min begynte å mase. Resultatet talte for seg, aldri mas på en som skal lakke bilen din Det blir vel litt det samme hvis man betaler en avtalt pris for å rette opp motoren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Mye bra Komodo men det med kutting av akselen med baugil tror jeg du skal ha meget god tid. Vi snakker uker :-) Vinkelsliper er tingen, Jeg tror aldri jeg har kappet en syrefast aksel over 25mm med baufil, men det visste jeg at går greit. Ble derfor nysgjerrig på påstanden om at det vil ta ukesvis å kappe en 2" propellaksel med baufil. I ettermiddag holdt jeg på med litt forskjellig ting og tang i garasjen og fant ut at jeg skulle gjøre en test. Tilfeldigvis hadde jeg en bit av en 2" propellaksel liggende. Dette er martensittisk seigherdingsstål av kvaliteten SS2387. Til orientering er den både hardere og dårligere bearbeidbar enn vanlig austenittisk syrefast. Men det er høyst sannsynlig den samme kvaliteten som trådstarter har i sin aksel. Nytt blad ble satt i saga Jeg laget et riss rundt akselen for å ha noe å sikte etter Etter 10 minutter trengte jeg å riste litt på armene Og etter 16 minutter var den av. Inkludert pause til å stekke ut armene og ta bilder Kuttet ble gjort uten å bytte blad Snittet er mer enn rett nok til at man kan ta gradene og montere akselflensen uten videre bearbeiding. Konklusjon: Ingen problem å kappe en propellaksel med baufil. Nå hadde selvsagt jeg litt mer gunstig arbeidsstilling enn man vil ha i bunn av en båt, men kommer man til, så går det Jeg ville i hvert fall ikke begynt å sprute med en vinkelsliper nede i det fine motorrommet som du har Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart 5.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2014 Det må jeg virkelig si Komodo! Du kunne jo godt testet på min aksel når du først ville prøve da, hehe ;-) Da vet vi hvertfall at det går, men blir nok ikke like greit i bunnen av båten som du sier. Der er et stykke ned mellom to kraftige skrogavstivere så får nok ikke all verden av slaglengde på sagen. Blir det vellykket med koblingen så kan det hende det blir 2-3 cm kapping neste vinter. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.