Jump to content

Montering av R&D fleksibel kobling - Må propellaksel kappes ned?


sap_2000

Recommended Posts

... blir nok ikke like greit i bunnen av båten som du sier. Der er et stykke ned mellom to kraftige skrogavstivere så får nok ikke all verden av slaglengde på sagen.

 

Blir det vellykket med koblingen så kan det hende det blir 2-3 cm kapping neste vinter.

 

Det du må gjøre er jo i tilfelle å trekke av flensen og trekke akselen litt tilbake så du får kuttet rett bak girkassa. Akselen kan du stemple fast i det trauet eller hva det er som går bak motoren med en "U" til akselen.

 

Men hvis du ikke får vibrasjoner eller risting med det ekstra utstikket du nå har er det jo ingen vits i å kappe akselen. Den testen jeg gjorde var jo bare for moro skyld. Da er det jo bedre som noen her har anbefalt deg å støpe en mer strømlinjeformet avslutning av kjølen. Det bygger du lett opp med langtrådet glassfibersparkel. Det har jo ingen annen misjon enn å fortrenge vann.

 

Sæbø: Det der var en liten luring, nytt for meg :thumbsup:

Link to post
  • 11 måneder senere...

Tanken er god BØstrøm, men i praksis funkæreikke. Du sliter ut sagbladet på kort tid. Du kan gjerne rotere akslingen, med sag da på normal måte. Lite å spare egentlig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Glemte helt og gi tilbakemelding.

Er godt fornøyd. Det var 3 ting som ble endret. Koblingen, 2 nye motorlabber og at aksling og propell havnet lenger bak.

 

Klangen ved giring ble bedre som håpet. Koblingen isolerer massen i propell og aksel fra giret og motoren, så logisk nok. Galvanisk forbindelse er intakt.

 

Det ble også mindre propellstøy på turtall over marsj da propellen havnet lenger unna avslutningen på kjølen. Tror fortsatt det hadde blitt enda bedre om man hadde rundet av kjølavsluttningen også.

 

støy og motorvibrasjoner var det ikke mye av fra før, men tipper det ble enda et hakk bedre med 2 nye motorfester og riktig oppretting og justering av belastning.

 

Summa sumarum så er jeg glad for at det ble som håpet:-)

Mvh. SAP

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...