Jump to content

oivindg sine DIY elektronikkprosjekter

oivindg

Recommended Posts

Heisann

Jeg liker å pusle med elektronikk, men har i lang tid hatt altfor lite ledig tid til at det har blitt noen prosjekter. I det siste har jeg imidlertid fått tid og inspirasjon og mekket sammen noe elektronikk som når det blir ferdig skal brukes ombord.

Første prosjekt er en "gyro" til kurskomputeren. (Ja, jeg vet at det ikke er en gyro, men en MEMS-rotasjonssensor. Siden "alle andre" kaller det en gyro, så gjør jeg det også for enkelhets skyld.) Jeg har en Raymarine S3 uten gyro ombord. Den fungerer utmerket, men ved uheldige forhold vingler den litt mer enn nødvendig. Raymarine har en gyro-oppgradering som fungerer utmerket. Ulempen er at den koster seks-sju båtpenger.

På nettet fant jeg en franskmann som har bygget sin egen gyrooppgradering for et par hundre kroner i deler, og etterhvert er det mange andre som har brukt oppskriften hans med godt resultat. Franskmannens krets består bare av en MEMS-gyro, en spenningsregulator og noen kondensatorer. Jeg har imidlertid montert inn en operasjonsforsterker på utgangen til gyroen i tillegg. Dette for å unngå å overbelaste gyroen, som ikke kan levere noe særlig strøm på fullt utslag. Alt sammen ble koblet opp på et Veroboard og puttet inn i en plastboks. Bildet viser kortet før det ble puttet inn i boksen.

gyro.jpg

På grunn av at alt er litt dyrere i Norge, har nok deleprisen endt opp på nærmere fem hundre kroner. På S3'en er det tre terminaler for tilkobling av gyro. Her har jeg koblet til min. Boksen er festet på et skott med borrelåsteip, slik at det er enkelt å snu den i tilfelle retningen blir feil. Etter at jeg plugget i gyroen dukket Autolearn opp som en funksjon i displayet på ST6002 kontrollpanelet. I tillegg ble det mulig å justere responsen helt opp til 9. Uten gyro går denne til 3 eller 4. Siden båten står på land fortsatt har jeg ikke fått prøvd gyroen, så jeg kommer med en oppdatering på hvordan den virker når båten kommer på vannet i begynnelsen av mai.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Prosjekt nummer to er en overvåkingsenhet. Jeg kjøpte for en stund siden et kort med en GPS/GSM-modul på. Denne modulen heter Telit GM862-GPS, og har mulighet for å kjøre programmer laget i Python. Slik ser denne ut, med antenner for GSM og GPS.

gm862.jpg

Først var tanken å lage en tracker for båten. Det vil si en enhet som sender SMS med båtens posisjon dersom båten begynner å flytte på seg uten at jeg er ombord. Modulen har også innganger som kan kobles til en dørbryter eller lignende, slik at jeg har mulighet til å programmere modulen til å sende SMS dersom noen åpner døra ned til salongen.

I fjor monterte jeg en BMV-602 batterimonitor. Instrumentet som er montert i salongen ser slik ut:

bmv602_right_300dpi.jpg

Jeg oppdaget tilfeldigvis at denne har fire pinner på baksiden som er en serieport som hvert sekund sender ut all informasjon som er tilgjengelig i instrumentet. Det betyr bl.a. spenning på start- og forbruksbatterier, strøm inn/ut fra forbruksbatteri og State of Charge for forbruksbatteriet. I og med at GM862 har en ledig serieport, så gjør dette at jeg kan få alle disse batteridataene inn i GM862, og dermed sende dem på SMS. Jeg har derfor tenkt å lage en funksjon i trackeren som gjør at jeg fra mobilen kan sende en SMS til trackeren med en kommando som gjør at den sender all batteriinformasjon tilbake med en SMS.

Foreløpig har jeg fått modulen i gang, og programmert de grunnleggende trackerfunksjonene. Neste steg er å koble en PC til serieporten på BMV-602 for å bli kjent med formatet på dataene før jeg kobler BMV-602 mot trackeren. Serieporten på BMV-602 er uisolert 3.3V TTL, så her må man holde tunga rett i munnen for å unngå å svi av noe. Jeg venter derfor på en slik kabel for å få koblet til PC'en:

usb-rs232.jpg

Fortsettelse følger.

Øivind

I fjor monterte jeg en BMV-602 batterimonitor.

. Neste steg er å koble en PC til serieporten på BMV-602 for å bli kjent med formatet på dataene før jeg kobler BMV-602 mot trackeren.

Får du dette til er jeg interesert i å lage det sammen. Jeg har samme BMV-602, men kabelen som gir nmea2000 ut på denne er svindyr, så den håper jeg å slippe å kjøpe.

Redigert av keno (see edit history)

Får du dette til er jeg interesert i å lage det sammen. Jeg har samme BMV-602, men kabelen som gir nmea2000 ut på denne er svindyr, så den håper jeg å slippe å kjøpe.

Jeg deler selvsagt all informasjon når jeg får det til å virke. Hva skal du koble dataene inn på?

Forøvrig er det ofte de enkleste ting som lager problemer. Jeg fikk PC-kabelen i går, og har allerede brukt flere timer med installasjon av drivere uten å få kontakt. Skal prøve på en PC med eldre Windows (XP) i morgen, men jeg er redd jeg bare må gi opp og bestille en annen type. Det er ulempen med å kjøpe billig på eBay eller DealExtreme. Null support hvis det ikke virker.

Øivind

Jag är full av beundran för folk som har sådana gudagåvor som Du oivindg inom detta område!

Följer med intresse Dina framsteg...

:clap: :clap: :clap:

Takk, takk. Jeg har en utdannelse innen dette feltet, så det er dessverre ikke noen gudegave. Men vi som driver med elektronikk og programmering er jo veldig flinke til å få det til å se veldig komplisert ut. :-)

Øivind

Jeg deler selvsagt all informasjon når jeg får det til å virke. Hva skal du koble dataene inn på?

Forøvrig er det ofte de enkleste ting som lager problemer. Jeg fikk PC-kabelen i går, og har allerede brukt flere timer med installasjon av drivere uten å få kontakt. Skal prøve på en PC med eldre Windows (XP) i morgen, men jeg er redd jeg bare må gi opp og bestille en annen type. Det er ulempen med å kjøpe billig på eBay eller DealExtreme. Null support hvis det ikke virker.

Jeg ønsker meg en SMS når bateriene begynner å komme ned i 50%, som ett utgangspunkt.

Ellers så ønsker jeg i NMEA2000 verden, å kunne følgemed på strømforbruket og overføre dette til kartplotteren.

Hva meg en AIS mottager ?

Han som hadde laget en liten USB utgave har trukket seg helt ut. Jeg har hverken tid eller krefter til å snekre sammen en slik en, men jeg er redd det krever en del siden man må dekode signalene.

Fordelen med Deal Extreme er at prisen er så lav at man bare kan kjøpe en til hvis den ikke virker.

Ole

Ole
S/Y Algol

• 3 uker senere...

En liten oppdatering.

Jeg fikk inn USB-kabelen jeg bestilte på eBay, men etter en del timer fikling og søking på nett ga jeg opp å få den til å virke. Så kom det et rush på jobben igjen, så da har alt blitt liggende. Det nærmer seg sjøprøver for gyroen, sjøsetting er avtalt den 2. mai.

Flere har spurt hvorfor jeg lager en tracker selv, i stedet for å kjøpe en på nett. Godt spørsmål. Jeg kikket en del på det som var tilgjengelig, og fant ingen trackere som oppfylte alle mine ønsker. De viktigste tingene jeg var på utkikk etter var:

- Ikke noe abonnement eller årlig avgift

- Lavt strømtrekk

- Mulighet for overvåking av batterispenning på batteribanken ombord

Det kan godt hende det har dukket opp enheter som gjør dette nå, men min tracker oppfyller i alle fall disse kravene, og i tillegg får jeg moroa med å koble sammen og programmere enheten.

Enheten kjører på et kontantkort fra Telenor. Det er ingen årsavgift, og under 50 øre pr. tekstmelding (tror jeg).

Strømtrekket på min løsning blir under 20mA hvis den sjekker status hver time. (Den "sover" mesteparten av tiden og vekker seg selv hver time for å sjekke posisjon, ladetilstand o.l.) GSM/GPS-modulen (GM862) har også tilkobling for oppladbare batterier. Slik jeg har tenkt å bruke den, skal den få 12V fra forbruksbatteriene ombord når jeg er i båten (hovedbryteren er slått på). Når jeg ikke er i båten (hovedbryteren slått av) vil den kjøre på det oppladbare batteriet. Slik det er koblet på roterommet pr. i dag er det med to 3100mAh Li-Ion-batterier. Testene jeg har kjørt så langt viser at den kjører minst 18 døgn på de oppladbare batteriene. Dette gir en backup i tilfelle tyveri, hvis tyvene kutter strømmen til enheten.

GM862 har både serieport og generelle måleinnganger (GPIO og ADC), slik at det er enkelt å legge til spenningsovervåking, dørbryter (alarm) og lignende.

Jeg får se om jeg får implementert seriekoblingen mot batterimonitoren, men uansett blir det å montere alt på en ryddig måte på et kretskort og putte det inn i en boks slik at trackeren er operativ før sesongen tar til.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

• 2 uker senere...

Denne modulen heter Telit GM862-GPS

Herlig at noen jobber med noe annet enn Arduino. :)

Serieporten på BMV-602 er uisolert 3.3V TTL, så her må man holde tunga rett i munnen for å unngå å svi av noe.

http://www.plaisance-pratique.com/IMG/pdf/BMV_Text_Protocol_1_.pdf

Så slipper du bruke dagen på å dekode signalene. :) Siden dingsen gir 3.3V ut så burde det ikke være store problemet å lage en enkel optoisolert kobling. Kjipt når den magiske røyken stikker av fra dyre ting.

Hva meg en AIS mottager ?

Han som hadde laget en liten USB utgave har trukket seg helt ut. Jeg har hverken tid eller krefter til å snekre sammen en slik en, men jeg er redd det krever en del siden man må dekode signalene.

http://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-tutorial-cheap-ais-ship-tracking/

Burde ikke være umulig å tilpasse dette til Raspberry Pi eller BeagleBone.

Kult at det er elektronikkfolk her...

Nå er båten sjøsatt, og gyroen testet. Den fungerer utmerket!

Jeg var litt spent første gang jeg aktiverte autopiloten. Hvis gyroen er montert feil vei vil autopiloten bare gå i ring. Men det gikk fint.

Eneste problemet var at den hele tiden ville svinge litt mot babord. Og det er nettopp derfor Raymarine har en funksjon som heter autolearn. Jeg startet autolearn, autopiloten gjorde til sammen 20 svinger med forskjellig rorutslag før jeg fikk beskjed om at autolearn var fullført. Etter dette styrer autopiloten rett frem.

Jeg kjørte autolearn i lav fart, men Raymarine anbefaler å gjøre det i plan. Kanskje jeg gjør autolearn på nytt en dag i høyere hastighet. Det gjenstår også å prøve hvordan den fungerer i litt sjø før jeg kan gi noen endelig konklusjon.

Øivind

• 3 uker senere...

Siden jeg ikke får fullført de prosjektene jeg er i gang med har jeg for sikkerhets skyld startet på ett til. Jeg har bestilt en Nooelec SDR (software defined radio). Jeg har hatt lyst til dette lenge, men nå oppdaget jeg at det jobbes med Android løsninger, og da var det bare å bestille.

Tanken er å lage en AIS-mottaker. Det som trengs for å kjøre på en PC er en SDR til rundt hundrelappen, en hjemmelaget antenne (3m koaks) og mer eller mindre gratis software. På Android har jeg ikke funnet noen ferdig løsning ennå, men det ser ut som det finnes såpass mange biter at det skal være mulig å programmere noe selv.

Første trinn er å få det i gang på PC. Neste trinn er Android nettbrett. Siste trinn er Raspberry Pi eller lignende som sender AIS - dataene ut på NMEA 2000 eller Seatalk-ng, slik at det kommer opp på kartplotter.

Øivind

oivindg,

dette høres spenstig ut. Ser at det finnes en del åpen programvare der ute på nettet for SDR som kan brukes. Å lage et konsept for å trekke ut AIS informasjon og bruke den videre feks inn mot OpenCPN vil være midt i blinken. Hold oss for all del oppdatert.

Jeg poster oppdateringer etterhvert, men prosjektene går veldig i rykk og napp!

Øivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...