Retox_93 Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Hei. Jeg kjøpte nettopp en gammel stasjonærmotor som har stått på et lokalt båtbyggeri og antagelvis drevet en sag eller lignende. Tenkte å lage en prosjekt tråd på dette. Slik var den når e hentet den denne tirsdagen som var . Hjulet av tre er (Reimhjul) Er får å montere på en reim og videre til f.eks en reimhjul på en sag. Tok ingen bilder av nedslipinga, men brukte på smådelene et syrebad får å ta vekk alt av rust. Bruker et strøk med zinkprimer og derretter arcanol som grunning. Svinghjulet og veiva. Venter med å grunne resten før den er montert på motoren. Toppen kan det tyde på ha vært sprekt en gang i sin tid men bare i kjølekanalene heldigvis. Forgasseren er det røret som stikker ut med en svanehals på seg og et spjeld. det røret til høyre er eksosen. de 2 hullene midt på er der ventilene skal ut og bli styrt av vippearmen Etter honing av sylinderen, litt olje som renner ut av sylinderen. Drammekar og tennplugg på siden. røret på toppen skal det et oljeglass som drypper olje ned på stemplet. det svære firkanta hullet skal det vann i får å kjøle ned sylinderen Kryssbolten på stemplet ble tatt ut får å sjekke tilstanden. den var go som gull Rammelager/veivlager'et . Er knekt på enden, men håper det vil fungerer. Vis ikke må man støype nye . Råden er hel og grei. Stemplet måtte e hive oppi syrebadet igjen får å få renset skikkelig. Var veldig mye dritt bak stempelringene. Vippearmen til ventilene skålen til rammelageret. da har logget 1 døgn i syrebadet. sammen med vippearmene og tannhjulet Fortsettelse følger Gjerne si ifra vis noen av dere kommer over noe slikt :) Link to post
hifo Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Youp.. Liker slike gamle motorer. Når du starter den første gang så film og legg ut .. dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sunnmøringen Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 En filmsnutt av ferdig resultat hadde vært knallbra, ja! Har stor sans for folk som går løs på slike "gamle skrothauger" og setter dem i stand, fremfor at en eller annen uvitende og/eller uinteressert kjører det på fyllinga Det ligger mye historie i gamle tekniske innretninger, og mye glede i å få dem operative igjen "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Retox_93 Posted March 22, 2014 Author Share Posted March 22, 2014 hehe, satser på film. Vis alt går etter planen, så burde den være montert sammen iløpe av uka. Eneste e mangler er buzz coilen og et stag til kammen. Greit med løftebokk Brukte tralla til å jekke opp de siste cm. Da var motoren ferdig grunnet Dette blir kaaanskje neste prosjekt, eller en Glimt 5 hk ifra stavanger . Har et annet prosjekt som også jobbes med, men den trenger nytt rådelager og kryssbolt. Kvik 3 hk Link to post
Retox_93 Posted March 24, 2014 Author Share Posted March 24, 2014 Et strøk til så kommer deg seg ;) Link to post
Retox_93 Posted March 27, 2014 Author Share Posted March 27, 2014 Færdig malt med 2 strøk rød maling og 2 strøk maling med svart. var en sabla jobb å maskere opp svinghjuler til det svarte, men til slutt ble det greit :) Link to post
Honduras Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Du kunne jo ventet med den svarte randa til motoren startet, da kunne du bare holdt penselen inntil... :) Flott motor! * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
bermuda Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Er det borret hull i veiven slik at rådelageret blir smurt fra rammelagrene? Link to post
Retox_93 Posted March 27, 2014 Author Share Posted March 27, 2014 veivlageret blir smørt at en fettkopp som sitter på råda. Link to post
Retox_93 Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 Begge veivlagrene er montert på shims. bruker alltid å smøre inne lagrene med olje før montering Her blir kamdrevet montert og staget til vippearmen som går inn på kammen. Her ser man staget som går ifra kammen og til vippearmen. Måtte lage til noe ifra staget til vippearmen. Ser også på svinghjulet det er 2 fjærer. Det er på engelsk ' Thorttle governor' Ser du kammen og alt montert. Tenningen er veldig simpel lagd på gamle motorer. Måtte lage til av en kopperplate akkuratt plate til stiften. SKal være 'buzz coil' på denne, men det har e ikke, så skal lage noe med et rele og en vanlig coil. . Skal fungere i teorien, men blir spennende å se. Det er siste som gjenstår før oppstart Lagde også en topppakning. Er bare en pakning som trengs og det er topp pakning Måtte av med forgasseren, lagde en 'avdrager' med noe plank. Skal bli svart farge på den . Link to post
Hakkannen Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Stilig prosjekt Driver du et lite privat museum, ser du har litt motorer stående? Flott at folk tar vare på disse motorene, bevaring gjennom bruk Link to post
Retox_93 Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 har noen flere. ca 30... men ikke mange som er restaurert. Prøver å få tak i motorer som er litt spesielle' kan nevne f.eks Perkins utenbords. Ble lagd i et par 3 år tror det var. Diesel 2 syl utenbords på 20 hk. AB penta utenbords ifra 1940 ca samt en seagull. Innenbords = Kvik 3 hk 2 takt. Har en jubelumsutgave. altså med fornikla topp,forgasser,oljeglass og en ikke jubelumsutgave. ca 1920 begge 2. Den med forniklet forgasser etc er snart ferdig. må bare montere på de tingene. Så har litt stående Har også en stavanger motor som heter Glimt. Link to post
Hakkannen Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 (edited) Du burde starte museum Glimt ja, det er en fin motor Mener på de har en slik en hos Kystkultursamlingen i Tananger, der har du gjerne vært innom og sett? Som sagt, meget bra at slike motorer blir tatt vare på, de er en viktig del av historien langs kysten. Det sies det var en båtbygger på hvert nes i en periode, og det er ikke langt unna når det gjelder motorprodusenter heller Har blitt fortalt av bestefaren min og motorguruen Randa (på Engøyholmen i Stavanger) at det var svært mange mekaniske verksteder som prøvde seg på motorproduksjon. Ofte endte det opp med kun en modell, men selv de store startet i det små. Heldigvis begynte folk allerede i 80-årene å ta vare på enkelte sjeldne motorer, noe som er veldi bra med tanke på ettertiden. Bestefaren min tok også vare på et par eldre Rubber som begynte å bli sjeldne. Han jobbet på Wichman på Rubbestadneset fra slutten av 30-tallet til begynnelsen på 90-tallet. Han fortalte det var ganske små forhold i starten der, men så tok produksjonen seg kraftig opp gjennom årene. Må ha vært et sant eventyr å få jobbe en slik plass Den ene motoren donerte han til en yrkesskole på Bømlo, de tok avstøpning av denne og lagde en ny 4hk Rubb i året i flere år etterpå, som en del av undervisningen Edited April 6, 2014 by Hakkannen (see edit history) Link to post
Retox_93 Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 Stilite litt på tenninga ettersom den var noen grader før høy. Nå går den mye finere samt ''governøren'' fungerer ., Da er egentlig den motoren ferdig. Må få tak i en ny motor snart å fikse den også :) . Link to post
Ocean Queen Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Råbra jobba ! Moro at du har lagt ut dette !!! Link to post
index Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Veldig bra! Men det reimhjulet av tre må du montere på igjen, det er en viktig del av motorens historie! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Retox_93 Posted May 13, 2014 Author Share Posted May 13, 2014 Jepp Index. Trehjulet er montert på og skal ikke gjøres noe med :) Er er rundt stykke historie :) Har et prosjekt til som e skal hente på torsdag. En schmidt chilled cylinder 3 hk ifra usa. Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now