Jump to content

Fra sjøvann til ferskvannskjøling

Stressus

Recommended Posts

Hei.

Har lest litt rundt om ang ombygging av kjølesystem fra sjøvannskjøling til ferskvannskjøling både på dette og på andre forum.

Har en "ny" bruktmotor på handa, en Yanmar 3QM30(33) som jeg tenkte jeg skulle slå til på. Den har nettopp vært på komplett overhaling hos merkeverksted. Tidligere har denne vært sjøvannskjølt, noe jeg ikke er helt tilfreds med.

Jeg har tilgang på utvendig kjølesløyfe (brukt på en perkins 4.236) fra en lettbåt, så den er nok ikke for lita.

Da den har vært inne for overhaling vil jeg også tro den er rengjort i kjølevannskanalene etc. (Leste en del om flakrust som kunne løstne)

Termostater må vel også byttes?

Vet det selges kit for ombygging, men gidder ikke kjøpe dette da jeg har det jeg trenger for ombygging.

Noen som har erfaring med denne slags prosjekter?

Hvorfor være inne når alt håp er ute..?

Hei, dette burde gå ganske bra. Eg bygde om til ferskvannskjøling på ei motor ein gong, det einaste eg måtte skaffe ekstra utan om kjølerør var ein ekspansjonstank. Dett var riktig nok til ein motor utan termostat, så det var ganske beint fram. Eg ville i ditt tilfelle starta med å skissert opp på papir korleis du vil koble opp rør og slanger, da blir det enkelt å sjå korleis det skal gjerast i praksis. :-)

Mvh

Diesel248

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Ja, jeg må gå i anskaffelse av ekspansjonstank, men dette er jo, i utgangspunktet, ingen big deal.
Jeg har laget en helt enkel tegning:

bilde

Er det noen grunn for at dette ikke skal kunne fungere?

Edited by Stressus (see edit history)

Jeg har bygget om, men jeg brukte et Martec kit. Det var nokså greit. Du trenger en sirkulasjonspumpe. Den faste pumpe pumper sjøvann gjennom varmeveksleren. Du må ha en som sirkulerer ferskvannet. Jeg koblet opp to, en ekstra til kretsen for vv tank og varmevifte. Du må også få inn en termostat på passende temp 70-80 grader. Saltvannstermostat er rundt 45 C.

Ole
S/Y Algol

Jeg kjenner ikke denne motoren men siden den er saltvannskjølt antar jeg at det er en impellerpumpe som leverer kjølevann. Med kjølesløyfe har du ikke varmeveksler men for å kjøle eksosen kjører du vannet fra impellerpumpen inn på eksosriseren. Du trenger da en sirkulasjonspumpe til kjølevæsken og fortrinnsvis en by-pass termostat på kjølesløyfen samt en ekspansjonstank. Motorer med varmeveksler har ofte ekspansjonstanken integrert i varmeveksleren og noen har denne i samme enhet som eksosmanifolden. Ekspansjonstank fra bil er av to ulike typer: de med full sirkulasjon via tanken og de som er tilkoblet med et t-stykke. Størrelsen på tanken må økes om du kobler på bereder og defroster/varmeapparat. Det kan også bli problemer med luft som ikke kommer ut hvis ikke tanken sitter høyt nok, damp-utluftings-slanger kan iblant behøves fra termostathuset eller andre steder hvor luft kan bli fanget.

Jeg vil bare tiltre utsagnene om luft i systemet, det kan høres trivielt ut, men det kan plugge systemet og gjøre at temperaturalarmen går. Ikke moro når man kanskje akkurat da trengte motoren. Så vær nøye med å få ut all luft av systemet.

Ole
S/Y Algol

Ville beholdt den med sjøvannskjøling.Fyll opp motoren med frostveske om vinteren så varer den lenge.Vet om to som har bygget om til fersk kjøling,den ene fikk havari første sasongen den andre hadde også bare problemer.Den som røk/spakk i toppen var en yanmar 30 hk.

Båt med fjernkontroll

Ja det er klart den på ha trykklokk. :)

Jeg skal ha tørr eksos. Har ikke sans for våteksos.

Det er en impellerpumpe som leverer sjøvann ja.

Tanken var da å hente vann ut fra eksosreciever - inn på defroster - inn på kjølesløyfe - inn på påhengt pumpe på motor. Her står jo termostater i forkant av recieveren, som jeg vet er av feil temperatur..

MEN, da denne motoren pr i dag har våteksos, går det bestandig vann ut fra eksosreciever, dog med en økende mengde når motor blir varm. Hvorfor må jeg ha en ekstra sirkulasjonspumpe? Og hvorfor må jeg ha bypasset-termostat til kjølesløyfe når det allerede er termostater der?

Har hørt flere som har slitt med disse motorene, men jeg vil som sagt ikke ha sjøvann. Synes også det er rart at motorer driftes på såpass lav temperatur som de gjør. Skulle jo tro at jo høyere driftstemp, jo bedre. Eller?

De som "Ålahåve" refererer til ville nok utvilsomt fått problem uavhengig av om det var ombygget til ferskvannskjøling eller ikke. Sjøvannskjøling gir alltid problemer før eller senere.

Det som er vesentlig i denne sammenheng er en omhyggelig rens av systemet før ombygging for å få fjernet saltavleiringer og rust. Ombygging av en gammel motor et alltid et lotteri, men er motoren i god stand og korrosjonen ikke er kommet for langt er sjansene for gevinst gode. Men å bygge om en motor med kjøleproblem og varmgang blir neppe noe suksess.

Luft er nevnt og man bør abs. bygge systemet slik at det blir selvluftende.

Et filter/strainer er fornuftig, men i praksis samler rustflak seg nederst i sylinderblokka. Utspyling av det som ligger nederst i blokka er abs. nødvendig. Der finnes i markedet en spesialutformet filterkran der man kan rense filteret med minimalt tap av kjølevann. Skal se om jeg kan finne denne igjen på nettet.

Med tørr eksos bruker du den orginale sjøvannspumpa som sirkulasjonspumpe. Ekstra pumpe er ikke da nødvendig. Den termostaten som sitter der orginalt har garantert bypassfunksjon.Du trenger en ny for å få opp temperaturen og kanskje en ny tempgiver for å få instrumentet til å vise korrekt.

Ja systemet skal bygges selvluftende. Det er klart. Strainer skal også monteres. Motoren er, som skrevet tidligere nettopp fabrikkoverhalt og jeg regner med at den er tilstrekkelig rengjort i øst og vest. Det har ikke vært problemer med motor tidligere, driftsmessig eller mht kjøleproblematikk.

Termostaten har bypass-funksjon. Som jeg sa, det var tidligere våteksos, så noe vann gikk bestandig ut fra eksosreciever og inn på eksosbend. Vannet vil aldri stoppe opp, forutsatt at ikke deler av blokka skulle løstne og legge seg en ukul plass, eller at luft skulle bli en pest og en plage.

Eksp.tank har jeg mulighet å henge på veggen inne i styrhuset for bedre kontroll.

Jeg kunne alltids fortsette å ha sjøvannskjøling og våteksos, men! Dersom jeg skal fiske med båten, ligger til Kai og leverer, eller ligger å venter på å få levert fisk, så kommer skog eller lignende kjafs inn og blokkerer kjølinga...hva da..? Selv om filter er montert, ville jo også dette tettet seg.

Dette er jo såkalt worst case scenario, men det er vel slik man også skal tenke.

Sist men ikke minst: tusen takk for alle råd og synspunkter!

Stressus : Synes også det er rart at motorer driftes på såpass lav temperatur som de gjør. Skulle jo tro at jo høyere driftstemp, jo bedre. Eller?

Årsaken er at sjøvann avsetter enda mer saltavleiringer i kjølekanalene hvis tempen blir 70-90 grader slik den er på en ferskvannkjølt motor. Det du må passe på er at den delen av sjøvannet som i dag går direkte til eksoskjøling ved stengt termostat styres om slik at all kjølevæske sirkulerer via termostathus. Hvis ikke det gjøres kan store deler av kjølevæsken bli stående stille i manefoil, eller i blokka .

Selv om du ikke skal ha marteckjøling kan det være mange nyttige tips på martec sine hjemmesider. Der finnes monteringsanvisninger osv.

Om impellerpumpa du har fungerer som sirkulasjonspumpe til varm kjølevæske kan godt hende, men om den ikke skulle gjøre det benytter martec Johnson elektrisk sirkulasjonspumpe som jeg oppfattet som svært driftsikker så lenge jeg hadde det.

Skulle du bruke ei slik er det neppe godt nok og bare fjerne impelleren fra den du har. Akslingen med sine tettningsringer som impeller står på blir jo normalt kjølt av sjøvann, og det har du jo ikke lenger hvis du ikke bruker impellerpumpa. Det er kanskje best og fjerne den helt hvis den ikke brukes.

Tørr eksos gir jo et varmt eksosrør som man må utforme deretter, men også en fordel ved at det ikke er noe som kan fryse i stykker så lenge det er frostvæske i systemet.

Viktig som TMe allerede har nevnt at skitten samler seg nederst i blokka slik at tappeskruene for sjøvann er det beste stedet og få dette ut om det skulle bli noe. Samme gjelder tempmåler som kan vise for høy temp og alarm som slår ut hvis du har det. På min volvo var det nok og bare bytte giveren til tempmåler når det ble satt inn varmere termostat.

Edited by hegra (see edit history)

Ser ikke bort fra at "hegra" har et godt poeng vedr. impellerpumpe og varmt vann. Tradisjonelt brukes sentrifugalpumper som sirkulasjonspumpe ved ferskvannskjøling. Disse har en annen konstruksjon mhp. tetting rundt akselen. Martecpumpa er genial ved at den er magnetdrevet og uten akseltetning. Det har tidligere vært brukt dobbel impellerpumpe på disse motorene der impeller 2 ble brukt for å sirkulere ferskvannskretsen. Løsningen var ikke optimal da det ofte ble lekkasjer og sjøvann inn i ferskvannskretsen. Trolig vil den orginale sjøvannspumpa gjøre jobben som sirkulasjonspumpe, men vil kreve mer vedlikehold. Yanmar sin ferskvannskjølte versjon av denne motoren har sentrifugalpumpe. Spørsmålet er vel kanskje heller hva den koster.

Ved montering av elektrisk sentrifugalpumpe, hvor mye vann bør den pumpe pr/min? Finner ikke data på hvor mye som originalt pumpes..

Det abs. enkleste er å kjøpe seg ei magnetdrevet pumpe fra www.martec.se. Disse har nå oppdatert hjemmesida si og fått mye kjekt snadder. Gjør en henvendelse til disse, så får du rede på hvilke pumpe du kan bruke. Ville tro at rundt 30liter/min vil passe.

En annen løsning er å kjøpe orginal Yanmarpumpe.

Jeg skal sende martec en mail. Rundtom 30l/min er vel ikke så utenkelig.

Har aldri hatt yanmar før, så...hvem selger egentlig deler som f.ex komplett kjølevannspumpe? Det skal vel ikke være moe hokkus pokkus å montere en originalpumpe, da denne motoren ble levert som både sjøvannskjølt og ferskvannskjølt? Blokka og sånt må da vel være den samme med mulighet for ombygging/ettermontering?