Helge Startet 9.April.2003 Del på Facebook Startet 9.April.2003 Hei alle redere og andre båtfrelste. Jeg får prøve dette for meg nye forumet med et første spørsmål om slep av jolle. Jeg har en Pioner 235 som av mange er blitt omtalt som en av de aller beste slepejollene. Fabrikken og forhandlerne skryter og i brosjyren står det også at det er en god slepejolle for høye hastigheter. I et eksemplar av brosjyren jeg har fra noen år tilbake står det sågar: "en utmerket slepjolle i alle hastigheter". Det var kanskje å ta litt hardt i? Vel Båtmagasinet skrøt også av denne jolla i en stor jolletest for en del år tilbake. Da burde jo ikke jeg ha problemer med slep av denne jolla! Men akk o ve, det har jeg altså. Selv med 30 m langt slepetau slingrer jolla når vi sleper den med moderbåten i plan (17 - 22 knop). Moderbåten kan gjøre 37 knop, men det er helt uaktuelt med jolla på slep. For å beskrive hvordan jolla slingrer så er det altså slett ikke så mye sjening fra side til side i kjølvannet av moderbåten. Det er mer at jolla vrikker seg på tvers av fartsretningen grovt anslått med utslag på over 30 grader på fartsretningen. Den gir inntrykk av å kunne velte om vi ikke slakket ned til moderbåten begynte å gå ned fra plan. Vi er blitt fortalt at jolla skal være mer stabil med påhenger på hekken en uten. Men vi opplever dette MED påhenger. Eneste mulige forklaring jeg selv kan komme opp med er at vi har brukt for tungt og tykt slepetau som har tatt ned i vannet eller rettere sagt delvis har ligget nede i moderbåtens kjølvann. Dette kan muligens ha forårsaket rykk og resonanser til jolla. Nå har vi ikke fått båten på sjøen for sesongen enda så vi har ikke rukket å prøve tynt/lett slepetau. Moderbåten er en 22 fots daycruiser med påhenger så daviter er dessverre ikke et godt alternativ. Er det noen som har gode råd Helge Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
BEG Svart 10.April.2003 Del på Facebook Svart 10.April.2003 Det høres ut som om problemet kan løses ved en hanefot på jolla. Evt. en strekkfisk i tillegg for å oppta rykk i tauet. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Poseidon Svart 10.April.2003 Del på Facebook Svart 10.April.2003 Det høres ut som om problemet kan løses ved en hanefot på jolla. Evt. en strekkfisk i tillegg for å oppta rykk i tauet. Mvh. BEG Men hvorfor en "strekkfisk"? En strekkfisk er jo det samme som enkelte kaller "vanteskrue" - og den er vel ikke laget for å ta opp rykk i tauet....? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Helge Svart 10.April.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2003 Takk for forslag BEG Jeg går selvsagt ut fra at du mener hanefot på jolla da det jo er den som slingrer. Da må jeg i så fall feste de to tauendene i enten åregaflene eller i bærehåndtakene (tau) som er skrudd fast like under ripa på sidene. Pioner 235 har jo i utgangspunktet et meget smart og lavt fortøyningspunkt for slepetau med et kraftig øye (gjennomføring) nederst i baugen. Det gir en fint løft av framenden av jolla ved slep. Jeg kunne kanskje forsøke å lage to ekstra forbindelser fra et punkt på slepetauet et par meter foran jolla og tilbake til bærehåndtakene på hver side? Tja..... min eneste lille frykt er høydeforskjellen på innfestingen. Tauene som er festet på sidene av båten kan kanskje få den effekten at den trekker båtripa ned mot vannet da disse innfestingene er vesentlig høyere enn slepeøyet nederst i baugen? Men jeg er ingen proff på slep så jeg tar imot alle forslag med takk. Så har jeg litt å prøve ut når den tid kommer. Får kanskje ta av motoren under forsøkene bare i tilfelle -> :diving Strekkfisk trodde jeg også forøvrig var en slik skrueinretning som en strammet virer etc med? Mente du noe annet enn strekkfisk? Helge Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Allan E Svart 10.April.2003 Del på Facebook Svart 10.April.2003 Kan du prøve å variere litt på den lengden bak moderbåten jolla henger. Den kan treffe bølgene fra moderbåten ugunstig. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 10.April.2003 Del på Facebook Svart 10.April.2003 Strekkfisk trodde jeg også forøvrig var en slik skrueinretning som en strammet virer etc med? Mente du noe annet enn strekkfisk? Helge Det går feil når man svarer i søvne Det var ikke strekkfisk jeg mente, derimot sånn gummistrekk-sak-dings som jeg ikke husker navnet på her og nå . Sånn til orientering, her jeg sitter i Stockholm snør det som fy. Hører at det været er på vei over til sør-norge, det er ikke noe å se fram til Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Helge Svart 10.April.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2003 Hei stail og takk for forslag. I utgangspunktet anbefalte begge de to Pionerforhandlerne jeg har snakket med å ha så langt slepetau som mulig når slepet skjer i plan. Jeg har forsøkt å variere slepetauet fra ca 15m til full lengde 30m uten at det hadde så stor innvirkning. Det ble i alle fall ikke bedre med kortere tau. Med slepebåten i 22 knop kan det dessuten være nesten flatt vann i kjølvannet etter min båt så langt som 30m bak. Når det ikke er flatt vann er det helt andre bølger enn de slepebåten (eller moderbåten som jeg tidligere har skrevet) lager. Det er gjerne når det er litt småbølger ute på sjøen at problemet er størst. Ved helt speilblank sjø har vi ikke hatt så tydelige problemer med at jolla slingrer. Helge Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
H.H Svart 10.April.2003 Del på Facebook Svart 10.April.2003 Planende båter har en tendens til å skjære ut når man sleper dem, da kan de hjelpe å la påhengsen henge nede under fart, men jeg vet ikke om dette er noe man bør gjøre under alle hastigheter (går i alle fall fint opp til 15-16 knopp). Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 10.April.2003 Del på Facebook Svart 10.April.2003 Det høres jo ut som jolla di i høyere fart lett bringes ut av "et stabilt leie". Hva med noe vekt ombord som du plasserer et sted langs midtaksen, flytter litt akterover/fremover for å se om den går bedre i sjøen? Vektforandring i lengderetningen kan virke positivt inn hvis du er heldig. Koster lite å pøve. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 10.April.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2003 Takk for enda flere forslag H.H og PanPan. Å la påhemgsmotoren henge nede kan kanskje hjelpe på enkelte joller. Men det så ikke ut til å være noen stor suksess med vår 4 Hk Mercury Pioner 235'en. Det hjalp forsåvidt litt på slingringen (hurra), men det vi vandt der så vi ut til å tape på at båten begynte å vandre og skjene litt mer i kjølvannet. Dessuten måtte vi ha giret i revers for å låse tilten oppdaget vi etter hvert. Ellers tiltet bare påhengeren seg opp under fart. Men det er mulig det hadde gått veldig bra vel lavere hastigheter enn de 17 til 22 knop vi gjerne vil slepe i. Under 17 knop skyver moderbåten for mye vann og jeg må jobbe med gasspådraget (opp&ned) for at ikke båten skal falle ut av plan. Litt stødig balast i tillegg til påhengsmotoren skal jeg imidlertid prøve for det har jeg ikke forsøkt. Jeg vil tro enda litt mer vekt bak kan hjelpe da jolla er merkbart mer stabil med påhengeren tiltet opp på akterspeilet enn uten påhenger på jolla. Et annet tips jeg fikk fra den ene Pionerforhandleren var å knytte fast et tau i akterenden på jolla la det henge bakover noen meter i vannet bak jolla. En kunne visstnok med fordel slå noen knuter på dette. Det skulle bremse og holde igjen akteranden av jolla lit uten at det skulle øke slepekraften med så mange kilo. Det begynner etter hvert å bli mye å prøve det her. Siste nødløsning er kanskje å gi opp Pioneren og satse på roll-up gummibåt som tas inn i båten....... Mvh Helge Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Rolf Svart 10.April.2003 Del på Facebook Svart 10.April.2003 Prøv å tilpasse lengden på slepelinen slik at jolla blir liggende litt i 'oppoverbakke' på 3 - 4 bølge etter moderskipet. Er samme effekten du får med å henge ut et tau etter jolla, men alt tau som henger i sjøen har en tendens til før eller siden å finne seg en roterende propell..... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Helge Svart 11.April.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2003 Hei Rolf Vi har forsøkt litt med å variere lengden på slepetauet slik som du kanskje har sett jeg nevnte i et tidligere innlegg her (ca 15 - 30 m slepetau). Jeg er klar over at stabiliteten til slepejolla skal være best i "oppoverbakker", men moderskipet vårt har altså svært små hekkbølger i plan. Skibsplastskroget 655 og 1100 kg (tørrvekt - tomme tanker) gir ikke mye hekkbølge i 20 - 22 knop. Med litt andre bølger på sjøen er det faktisk vanskelig å finne "3 og 4 oppoverbakke" og de flytter seg nok en del også mellom 17 knop og 22 knop. Men takk for velvilje og ønsket om å bidra med hjelp Rolf! Angående dette forum: Jeg har fra tid til annen vært innom "båtplassen" til Båtmagasinet de siste 2 år uten å ha vært noen direkte stamgjest. På dette forum har jeg tidligere vært innom bare en gang på et tidlig stadium da det var tynt med stoff å finne her. Nå derimot er jeg ikke lenger det minste i tvil om hva jeg foretrekker og har derfor selvsagt registrert meg Her ser det ut til at en slipper de der totalt useriøse innleggene det er litt for mange av på Båtmagasinets forum. GOD Påske Helge. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
bliss X Svart 11.April.2003 Del på Facebook Svart 11.April.2003 Mulig jeg er på bærtur, men hadde det gått an å laget seg en slags rorkonstruksjon som kunne settes på hekken av jolla? F.eks en åre med et litt stort åreblad e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.April.2003 Del på Facebook Svart 11.April.2003 Mulig jeg er på bærtur, men hadde det gått an å laget seg en slags rorkonstruksjon som kunne settes på hekken av jolla? F.eks en åre med et litt stort åreblad e.l.Ja, det tror jeg du er Lasse. Men et aldri så lite utslag på dette 'roret', ville nok Pioneren skjene rett ut til siden i denne hastigheten en snakker om. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Helge Svart 11.April.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2003 Hei Lasse Et slikt ror vil vel bygge på samme prinsipp for å bedre på situasjonen som å ha påhengeren nede, men vil samtidig kanskje være et litt bedre alternativ (uten propell). Hm, foruten tynnere og lettere slepetau og hanefot som jeg i alle fall har tenkt å forsøke ser det ut til at det kan være ytterligere noen ekstraknep som er verdt å forsøke om ikke tynnere tau og hanfot er nok - men det håper jeg det er! Takk. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Poseidon Svart 11.April.2003 Del på Facebook Svart 11.April.2003 Det er godt mulig at jeg er fryktelig gammeldags, men på meg virker det noe "naturstridig" å slepe en liten plastikkjolle i 20 knop - og samtidig vente at den skal oppføre seg som en båt..... Hvis jollen er 2,35 meter så vil den oppnå skroghastigheten sin et sted mellom 3,5 og 4 knop. Når den hastigheten femdobles, da har den forlengst gått over fra å være flytende fartøy til å bli et "Skjeinebrett". Jeg ser vel egentlig bare følgende alternativer: 1) Godta at jollen flakser vegg-i-mellom 2) Slepe med moderat hastighet 3) La jollen være hjemme 4) Skifte til en "moderjolle" som er stor nok til å ta den lille jollen ombord Lykke til, med eller uten jolle! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bliss X Svart 11.April.2003 Del på Facebook Svart 11.April.2003 Ja, det høres nokså naturstridig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 11.April.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2003 Det er godt mulig at jeg er fryktelig gammeldags, men på meg virker det noe "naturstridig" å slepe en liten plastikkjolle i 20 knop - og samtidig vente at den skal oppføre seg som en båt..... Jeg ser vel egentlig bare følgende alternativer: 1) Godta at jollen flakser vegg-i-mellom 2) Slepe med moderat hastighet 3) La jollen være hjemme 4) Skifte til en "moderjolle" som er stor nok til å ta den lille jollen ombord Nei Poseidon, jeg skal absolutt ikke anklage deg for å være gammeldags. Jeg skulle selvfølgelig helst hatt et moderskip uten outboard så jeg kunne hatt snap-daviter. Det blir nok slik at vi bytter til det raskere enn vi hadde tenkt for bare et par år siden faktisk. Men Pioner 235 er faktisk stabil i 20 knop når den går for egen motor, om enn en motor som er større enn den er godkjent for. Jollemotoren vi bruker er en 4Hk Mercury trimmet av forhandleren til 5Hk og det gir jolla 14-15 knop med en person ombord. Da er den fin og stabil. Jeg har også testet den med en 34kg 15Hk Mercury lånt fra "fiskebåten" vår. Da gikk det i nesten 22 knop. Jolla føltes fremdeles rimelig stabil (dog med helt stille og flatt vann), men det føltes derimot ikke trygt likevel å sitte i et så lite fartøy så nære vannet i en slik hastighet, så eksperimentet ble ikke gjentatt 1) Jeg godtar ikke at jolla flakser vegg-i-mellom. Risiko for velt, ødelagte beslag, avslitt tau som kommer fykende osv 2) Dersom vi ikke får til stabile slep i minst 17 knop betyr det at vi må helt ut av plan og ned i 6 - 7 knop som slett ikke er det vi ønsker. 3) La jollen være hjemme er et alternativ - særlig om en har en liten og lett roll-up gummibåt som kan tas inn i moderskipet. 4) Som nevnt blir det nok om et par år skifte til større "moderjolle" der vi kan ha snap-daviter. God påske Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Harald- Svart 12.April.2003 Del på Facebook Svart 12.April.2003 På større slep har jeg vert med å brukt "sleperor", da bruker vi f.eks to lastebildekk som henger en 50 m bak slepet i en trosse, dette hjelper mot at slepet "kroker" Hva med å lage til noe slikt i mindre målestokk? f.eks. en blåse hengende noen meter bak jolla? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 15.April.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2003 ............Hva med å lage til noe slikt i mindre målestokk? f.eks. en blåse hengende noen meter bak jolla? Hei Celina, ja det var kanskje noe sånt jeg tenkte som en siste utvei å prøve foruten tynnere og lettere slepetau og eventuelt hanefot på slepetauet mot jolla. En blåse bak tror jeg derimot bare hopper i 17 knop + så knuter eller noe annet mindre som ikke flyter så lett på tauet er kanskje bedre.... Fortsatt god påske fra Helge over GSM-forbindelse fra påskefjellet Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
TMe Svart 15.April.2003 Del på Facebook Svart 15.April.2003 Dersom du anordner slepetauet slik at jolla styrer ut til ene siden unngår du at den skjener fra side til side. Dette funker utmerket ved lav hastighet.Bruk da to tau der det ene er festet bak på ene sida. Ved finjustering her vil jolla dra mer eller mindre til ene siden.Hvordan dette funker ved større hastighet må eventuelt prøves. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.