Jump to content

Kondensator til stereo i båt, hvordan skal jording kobles?


bella580C

Recommended Posts

Skal koble noe stereo i båten og fulgt litt med på bilsider. Kondensator bør kobles om det skal brukes forsterkere med mange watt.

 

Men i innstruksjonsboka til kondensator skal IKKE kondensator kobles til batteri.

På en bil skal det kobles på chassis, men dette er vel vannskelig på båter ? Eller ?

 

Noen som vet ?

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post

I biler med svære forsterkere brukes kondensatorer i prinsippet parallelt med batteriet der spenningen tas til forsterkeren siden (spesielt) kraftige basslyder kan lage spenningsfall og f.eks. "blink" i lyset. Da lades kondensatoren ut når spenningen brått synker som følge av den kraftige lydeffekten, og spenningen på 12 V opprettholdes mer eller mindre. Vi snakker da om lydeffekter på 100 watt eller mer.

 

Båtlyd og den moderate effekten der er vel neppe en aktuell kandidat for en slik kondensator, med mindre du skal skremme fuglene så fjæra fyker? :smiley:

Link to post

Før du i det hele tatt vurderer å kople en kondensator til effektforsterkeren så må du ha strømforsyningen i orden, dvs. du må ha nok batterikapasitet.

En kondensator vil bare hjelpe om du bare spiller musikk med korte pulser og rytmer, spiller du musikk med for eksempel lange bassganger vil en kondensator gjøre strømforsyningen dårligere enn den er i utgangspunktet med bare batteri.

Kondensatorer har den evnen at de lades og utlades meget hurtig, derfor må du først og fremst ha nok batterikapasitet og lading som takler lengre utladings sykluser, hvis ikke blir det bare grøt når en for liten lading samtidig skal prøve å lade opp både batteri og kondensator.

 

Om du så har lading og batterikapasiteten i orden, så skal kondensatoren koples så nære forsterkeren som mulig + til + og - til -

 

Mitt tips, invester heller i større dynamo og ekstra batteri..

 

 

 

Link to post

Og bruk den medfølgende effektmotstanden for å lade opp kondensatoren første gang. Har sett en del få seg en overraskelse ved å koble en stor tom kondis rett på uten å lade opp sent først.

En ting en også må være klar over er at kondis ofte lader seg fortere ut en batterier. Så om en ikke har på lader, og båten står en stund vil den kunne tappe batteriet fortere.

Og om en kobler kondisen etter hovedbryteren er en tilbake på første problem jeg nevnte.

Så med en kondis i båt vil jeg si at det er ikke nødvendigvis like enkelt som i en bil som blir kjørt daglig.

Jara Wynja

Link to post

den skal kobles i parallell med strømkablene til forsterker(ne) som du ville gjort med et ekstra batteri. Dog er heile kondesatorgreia veldig oppskrytt og har ingenting for seg utenom du skal til med mange forsterkere og maange basser. I dB drag har det nok noe for seg men i båt- nei.

Link to post

En kondensator vil hjelpe mot batteriets relativt høye indre motstand med det resultat at det blir bedre dynamikk. Den vil også redusere spenningstap i kabel

 

Den vil også hjelpe mot evt. rippel fra dynamo.

 

Et high-end batteri vil selvfølgelig hjelpe, men koster langt mer enn en kondiss.

 

Monteres på forsterkerside

Link to post

En kondensator vil hjelpe mot batteriets relativt høye indre motstand med det resultat at det blir bedre dynamikk. Den vil også redusere spenningstap i kabel

 

Den vil også hjelpe mot evt. rippel fra dynamo.

 

Et high-end batteri vil selvfølgelig hjelpe, men koster langt mer enn en kondiss.

 

Monteres på forsterkerside

Nesten riktig, men kun så lenge lading og batterikapasitet er stor nok.

Tap i kabel vil ikke bli mindre, det er alltid tverrsnittet og lengde på kabelen som bestemmer hvor mye tap det er, dynamikken vil heller ikke bli bedre hvis den ikke får nok 'mat' fra batteriet.

En kondensator kan lade seg ut på noen få millisekunder, men må også hele tiden ha tilgang på nok strøm fra batteriet for å kunne lade seg opp igjen, hvis den ikke har det vil det resultere i dårligere dynamikk og grumsete lyd.

Link to post

Selvfølgelig må den ha tilførsel.
Den kan kun gi det lille ekstra.

Den dynamiske strupingen av kabel og batts indre motstand vil bli mindre, jo.
Forsterkerne har allerede sin innebygde kondensatorbank.
Disse svære ølboksene er mer å se på som et hurtig batteri hvor en i
praksis får et tilnærmet resultat som om en har forst., batt og dynamo på kloss hold.*

Når batt. spenningen synker vil forøvrig også kondissen bidra til å holde ladespenningen fra regulator

Men det er det jeg gidder å snakke bilstereo på et båtforum
Har stått alt for mange år bak disken på Hi-Fi klubben og Hi-Fi Senteret og gjort akkurat det :smiley:

Link to post

Tap i kabel vil bli det samme uansett om du har 100 kondensatorer eller ingen!

Det vil ikke nytte med en kondensator om den ikke til en hver tid kan hente tilstrekkelig strøm fra batteriet!

Når batterispenningen synker vil kondensatoren fortsatt dra til seg så mye støm som det er tilgjengelig, resultatet videre blir at batteriene lades ut enda mere, med påfølgende resultat at batteriet vil utlades enda mere, til slutt vil spenningen synke så lavt at det blir bare skurr.

At du har stått bak disken på hi-fi klubben eller hi-fi centeret vil aldri forandre dette faktum.!

 

Men merk at det jeg sier angående kondensatorer er i ytterste konsekvens, dvs. ved svært stor belastning, ved mer moderat belastning vil du til en viss grad kunne få bedre ytelse.

Link to post

Tap i kabel vil bli det samme uansett om du har 100 kondensatorer eller ingen!

 

 

Stemmer ikke. Tapet i kabelen blir minst dersom stroemmen er jevnest mulig, noe som oppnaas med kondensator. Dette skyldes at tapet er gitt ved RI^2, dvs tapet er proporsjonalt med kvadratet av stroemstyrken. Regneeksempel:

 

Se paa en tosekunders periode og anta at forsterkeren trekker 2A i ett sekund, neste sekund trekkes ingenting. Kabelens motstand = 1 ohm: Tap = 1 ohm * 2A * 2A * 1s = 4Ws.

Med kondis installert, er stroemmen 1 A gjennom hel;e tosekunders perioden.

Tap = 1 ohm * 1 A * 1A * 2s = 2 Ws.

 

Selvfoelgelig er dette eksemplet sterkt forenklet, men prinsippet er riktig.

Link to post

Tapet i forhold til tilført effek over tid vil bli det samme. du kan ikke endre de elektriske egenskapene til en kabel.

Eksempelet ditt holder vann om du isolert sett ser på forholdet mellom forsterker og kondensator.

 

For å ta et praktisk eksempel, om du har en forsterker som trekker så mye strøm i oppstarten at sikkringene går, da vil det ikke hjelpe med enda flere kondensatorer, det vil bare eskalere problemene, det eneste som da hjelper er en større kurs som kan levere mere strøm.

Link to post

Da effekttapet er et produkt av strømmen kvadrert er det et poeng og trekke peakene fra en nærmere og raskere kilde fremfor den tregere mer resistente batteri/kabel ekvivalenten.

Mer effekt kontinuerlig, nei
Bedre dynamikk, ja

Forsterkeren er IKKE en jevn belastning

Det er forøvrig lenge siden jeg jobbet i bransjen

Hvis du ønsker å simulere det, finnes de ofte studentversjoner (gratis eller trial) av elektronikkCADs
Gøy uansett å holde på med om du liker slik :-)

Redigert av Sjuren (see edit history)
Link to post

Nettopp derfor jeg tidligere i tråden sier at en kondensator kan hjelpe på enkelte typer musikk, dvs. musikk med kortvarige dynamiske pulser.

Tilførselen til kondensatoren må alltid være dimensjonert etter effektuttaket.

Derfor anbefaler jeg heller at man i første omgang bruker pengene på større dynamo og batteri.

For øvrig finnes det i dag mange typer forsterkere, disse bruker mange forskjellige typer strømforsyninger, med ditto forskjellige virkningsgrader alt fra 30 til oppimot 95%

Felles for alle er at de uansett må ha en viss mengde tilført effekt for å yte det de skal, man kan alltids flytte 'flaskehalsen' hit og dit, men aldri eliminere den om ikke tilførselen er dimensjonert stor nok.

Link to post

Hei,

 

Den viktigste grunnen til at man bruker kondensator er spenningsfall og induktans I tilførselsledningene til effektforsterkere. Kobler du kondensatoren ved effektforsterkeren kompenseres spenningsfall og spolevirkningen (Induktansen) av strømforsyningskablene. Den bør kobles så nært forsterkeren som mulig + til + og - til - på kablene mellom batteri og forsterker.

Du får altså ikke mer strøm en det batteriet og generator leverer totalt, men du får kraftigere strøm akkurat der du trengerer den. Igjennom forsterkeren og ut på høyttalerne.

Link to post

Skal kun brukes midt på det åpne havet.

 

Har hatt noe av det e båt i 2 år, kan ikke se det har tatt skadet, så eg tar sjangsen

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...