Jump to content

Tilsvarende alupropeller til DP drev. Har C4 stål idag.


mb_belinda

Recommended Posts

Hei, trenger noen tips angående kjøp av ekstra propellsett i alu. Har Volvo Penta C4 stål på mine KAD32. Båten er en Bavaria 32 Sport.

Saken er at jeg har en av propellene til reparasjon, men tør i gamble på at den blir klar til påske. Å kjøpe et tilsvarende sett i stål syns jeg blir for råflott/dyrt

 

Har googla litt og noen sier B4 og andre sier B5. Er det noen her på Baaplassen som har erfaring med hva som kan fungere bra på båten vår? :smiley:

Link to post

C er litt tyngre enn B på samme tall, så om du har C4 i dag og ikke oppnår helt maks rpm på lastet båt, ville jeg gått til B4.

Oppnår du derimot øvre del av anbefalt maks rpm, kan du nok vurdere B5

 

Har erfaring fra en båt med dobbel KAD 44 som manglet 200 rpm på maks med B4. Måtte ned på C2. Da overvarvet den så vidt på lett båt, og opnådde sine 3950 rpm på fullastet båt med fulle tanker.

Motorene hadde nok et bedre liv etter propellbytte :-)

Mvh. SAP

Link to post

Takker for svar. Får ta en telefon til Winrace. Er forøvrig de som har propellen min inne til rep. men de hadde sinnsykt mye å gjøre nå før påske.

Mange treiginger som meg skal ha propellene sine reparert :wink:

 

Maks rpm fullastet er jeg egentlig usikker på. Båten ble kjøpt ifjord høst og kun testet med halve tanker og middels lastet. Da oppnår vi tett opp mot om jeg husker rett.

Link to post

C er litt tyngre enn B på samme tall, så om du har C4 i dag og ikke oppnår helt maks rpm på lastet båt, ville jeg gått til B4.

Oppnår du derimot øvre del av anbefalt maks rpm, kan du nok vurdere B5

 

Har erfaring fra en båt med dobbel KAD 44 som manglet 200 rpm på maks med B4. Måtte ned på C2. Da overvarvet den så vidt på lett båt, og opnådde sine 3950 rpm på fullastet båt med fulle tanker.

Motorene hadde nok et bedre liv etter propellbytte :-)

Det er vel strengt tatt A4 han skal om han har Kad motor??

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post

Mente det var B for DP-E og A serien for eldre 280-290 DP med diesel?

 

http://www.marinepartsexpress.com/propellers.shtml#dp

Se på listen her for type B og DP-E

 

Edit: fant denne posten https://baatplassen.no/i/topic/19324-forskjellen-paa-volvo-penta-290-dp-og-dpe/?p=223544

kan se ut som KAD 32 skal A mens KAD 42/43/44 og 300 skal ha B.

Men alle kan ha C tydligvis.

Det var hvertfall B4 som satt på denne NW 390 med KAD 44 før vi byttet til C2

 

Ser Adeneo dette kommer nok fasiten :-)

 

Dette er klippet fra drevia sine sider og viser klart hvilke motorere som skal ha de ulike propelltypene.

 

Typ A: Dieselmotorer 30/31/32/40/41

 

 

Typ B: Dieselmotorer KAD42/43/44 samt bensinmotorer

 

 

Typ C: Diesel & bensinmotorer, rostfritt

 

 

Typ D: Diesel & bensinmotorer med DP-S drev

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...