Erik Startet 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2014 (redigert) Jeg har bygget om hele det elektriske anlegget ombord nylig, og er litt i tvil om hvordan jeg skal praktisere utkobling av batterier når jeg forlater skuta nå. Det som er gjort er at forbruk og startbatteri er helt adskilt nå. Startbatteri står nå rett på startmotor og bare dit, og er alltid tilkoblet, det er ikke lenger bryter der, kun tenningsbryter. Forbrukbatteri går nå kun til sikringstavla, som fordeler strømmen videre til ulike forbrukere. Forbruk går også via bryteren fremdeles, og etter der er det altså vanlig tavle med bryter til hver enhet + små sikringer der. Det koblet inn battmeter nå, og der viser null ampere forbruk når forbrukbatteri er tilkoblet, men ingen forbrukere er aktive. Det er også koblet 100w solcelle rett på forbruksbatteriet. Her om dagen lot jeg strømmen stå på for å teste hvor mye kjøleskapet trekker, men siden det var solskinn den dagen så det ut som om det fortsatt var 100% igjen på batteriet ett døgn etter. Att strømmen hadde stått på hadde altså ikke hatt noen negativ effekt som jeg kunne se. Og da tenker jeg. Har det i det hele tatt hensikt å stenge av forbruks batteriet via bryter? Kan det ikke bare stå på hele tiden? Hvis det skulle være ørlite forbruk via ledlamper på tavle etc så blir jo det etterfyllt av solcellene.. Da kan også feks automatisk lensepumpe og gassalarm etc stå tilkoblet permanent, om noe mot formodning skulle skje når jeg ikke er ombord.. Andre forbrukere stenger jeg da bare på veggen... Er det noen fare/negativt med å gjøre dette ? Bør jeg koble forbruk helt fra via grovbryteren når jeg ikke er ombord ? PS : Det er 63A sikring mellom forbrukbatteriet og tavle, så i tilfelle kortslutting så bør jo sikringen ta seg av det... Redigert 28.Mars.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ida Marie III Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Jeg lar strømmen stå på, ligger vanligvis med landstrøm og vedlikeholds ladning på. Start batteriene er adskilt med automatiske rele, og kan ikke tappes... Sitér dette innlegget Link to post
Moon72 Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Jeg har bryter både på start og forbruk og er adskilt med dioder. Lensepumpen står rett på forbruksbanken, slik at den altid er "standby". Det er nok greit å ha brytere slik at man kan gjøre anlegget strømløs når man skal gjøre noe arbeid på det. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Jeg skrur av og låser hovedstrømsbryteren. Vi med Yanmar har standard nøkkel til tenning, som passer de fleste Yanmar, så hovedstrømbryter blir "låsen" på en måte. Forsikringen krever dette ! Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Jeg skrur av og låser hovedstrømsbryteren. Vi med Yanmar har standard nøkkel til tenning, som passer de fleste Yanmar, så hovedstrømbryter blir "låsen" på en måte. Forsikringen krever dette ! Dette har jeg ldri hørt om, hvor er du forsikret? Jeg har hovedbryter på forbruksbanken, mens start batt er koplet rett på starter. Erik, du har regulator mellom solpanel og batteri? larss Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Jeg slår stort sett av ja. Det går ikke mer enn et par tre døgn å lage flate batterier om alt står på og landstrømmen faller ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Slår av alle hovedsikring på denne årstida. I sommersesongen står det oftest på forbruk 12V med kjøleskap med mat. Slår av til thruster og motor og 24V, og Skulle landstrøm gå så vil batteriene lide etter litt tid. Har en lampe ombord som viser landstrøm, og ein avtale med bryggeeier om å sjå etter. Har også yanmar, men mitt forsikringsselskap har ingen detaljstyring av bruk. Lensepumpe er bare manuellt styrt bryter og koblet på forbruk etter hovedbrytere. Eg ville hatt hovedbryter på start. Kjempeskummelt å ikkje få brutt strøm ved feil på motor. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Allegro27 Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Jeg har aldri slått av strømmen på hovedbryter når jeg forlater båten. Av og til er den koblet til landstrøm, av og til ikke, men jeg har aldri opplevd problemer med batteriene selv etter vinterlagring om jeg ikke skrur av hovedbryteren. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 (redigert) Erik, du har regulator mellom solpanel og batteri? larss Ja, det er egen regulator mellom solcelle og forbruksbatteri, og det går ikke via bryteren, så det lades selv om jeg velger å skru bryteren av. Dynamoen fordeler strøm via en ny Prosplitter, som vel er det de kaller ett slags skillerele? Landstrømmen (som jeg bare bruker i gjestehavner), har egen utgang til hvert batteri. Mao det er helt adskilt og lades hver for seg. Jeg oppfatter at det er litt delte meninger om dette, både på forbruk og Startbatteri. Start : Hvilken funksjon vil strømbryter på startbatteri ha hvis motoren går ? Motoren vil jo ikke stoppe for det om du bryter strømmen (det er Diesel)? Du bryter da også dynamoens kontakt med batteri, så med mindre du har en løsning for å takle det på så risikerer du vel å ødelegge dynamoen din hvis du gjør det ? Ang tyveri så er der startnøkkel skal inn plassert under en luke som er låst, så det er fysisk sperret. Da bør vel ikke forsikringen være en issue uansett ? Forbruk : Jeg ser at flere bare lar også forbrukstrømmen stå på, og tror jeg vil praktisere det samme. Får følge litt med på batterimåleren, men hvis jeg ikke oppdager noe negativt eller får flere advarsler her så fortsetter jeg nok bare med det tror jeg.... Men jeg vil skru av ting på bryterpanel. Trykkpumpa feks, slik at ikke hele vanntanken tømmes ut i båten dersom det kommer lekkasje. Og lys, i fall noen har glemt å skru av en lampe etc, Egentlig kommer jeg bare til å ha lensepumpe og gassalarmen påkoblet tror jeg, men det blir uansett lettere når vi kommer i båten, pluss at da kan jeg gjemme bryteren vekk til et sted den ikke synes og er i veien siden den ikke skal brukes så ofte. Redigert 28.Mars.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Gabi Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Jeg har akkurat skilt mitt start og forbruksbatteri og med brytere på hver. Jeg har tenkt å slå av bryterne når jeg forlater båten. Krypstrømmer og andre feil som kan oppstå eller om du har glemt å slå av lys på badet etc vil da følgelig ikke gjøre seg utslag. Men jeg har koplet solcellepanel direkte på forbruksbatteri for å lade kontinuerlig (med regulator). Jeg har en egen sikringsboks koplet direkte på forbruksbatteri og hvor lensepumpe liten og stor er tilknyttet. På denne måten vil alt foruten sikkerhetsmessige ting og solcellepanel være frakoplet. Gir en god trygghet. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Vil ikke eventuelle krypstrømmer slå ut på battmeteret ? Vil ikke solcelle lett kompensere for krypstrømmer som er så små at de eventuelt ikke er målbare ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
JRK Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Hei, På tidligere båter har jeg alltid slått av hovebryterne. Landstrømslading går rett til batteri. På Saga 315 er bryterne plassert I hovedsalong for lettere tilgang Så kjøpte jeg Viksund 340. Her er alle hovedbrytere montert lite tilgjengelig I batterikassen I motorrom. Her er det bare en egen forbruksbryter som slåes av når jeg forlater båten Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Erik; krypstrømmer kan kanskje slå ut på battmeteret hvis den er av litt størrelse. Men hovedpoenget er uansett å prøve å forhindre krypstrømmer som også kan tære på anoder og annet. Og et problem oppstår når du har solcellepanelet tilkoplet for da vil solcellene lade og du vil ikke se på battmeteret om du har krypstrøm samtidig. Men mange slår ikke av bryterne i det hele tatt og det går bra. Men hvis vi snakker teori så et det best at hovedbryterne er slått av... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 prøve å forhindre krypstrømmer som også kan tære på anoder og annet. Dette er ett vesentlig poeng !! Jeg trodde tæring var ett Landstrøm problem. Kan det dannes tæring ved kun 12V innkoblet også ? Har tidligere skiftet drev pga tæring, og ønsker ikke å måtte gjennom den jobben og kostnaden på ny, så hvis det er en reell fare da er jo valget enkelt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Krypstrøm kan kanskje gå fra en feil på positiv side forbruk og til jord på startbank, og vil ikkje slå ut på monitor med mindre det brukes jord på forbrukssida ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Erik Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Det er felles jord på hele anlegget. Battmeteret står på jord, og får pluss fra forbruk. Kan krypstrøm på ren 12v anlegg gi tæring altså ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Gabi Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Krypstrøm er vel egentlig nesten et eget fagområde-jeg kan bare litt om dette. Men i båt kan mange ting hende som skaper strøm på avveie. Typisk kan være en bryter som ikke slår seg 100% av. Det haffe jeg selv. Hadde 12,7V inn på bryter til ankervinsjen og fikk 12,7 V ut. Slo så av bryteren og hadde forventet 0V ut, men neida. Fikk ca 1V istedet. Hvor blir denne volten av? Så oppstår problemet videre hvis man kopler en jording innpå en annen jording innpp en tredje jording som er typisk i båt.... 2 av bryterne er kanskje slått av, men en dårlig kontakt eller kopling gjør at de ikke er 100% av likevel. Selv om den opprinnelige jordingsledningen er koplet til felles jord på 12V vil en feil et sted genere en bitteliten strøm som igjen vil generere en bitteliten spenningsreduksjon som igjen fører til spenningsforskjeller rundt omkring på nettet. Som igjen kanskje kan medføre økt korrosjon og tæring. Det er den såkalte potensialforskjellen som betyr noe. Jamfør også feks et kombinert 230V/24V anlegg i industrien på feks rørdeler skal ha utjevningsforbindelse for ikke å generere en potensialforskjell mellom spenningstypene ved en eller annen feil. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Jeg skrur av og låser hovedstrømsbryteren. Vi med Yanmar har standard nøkkel til tenning, som passer de fleste Yanmar, så hovedstrømbryter blir "låsen" på en måte. Forsikringen krever dette ! Har 2 stk Yanmar i " kjelleren ", har aldri hørt om noe slikt i min forsikring. Har Gjensidige.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Du må ikke låse bryteren. Kan jo bare låse båten i steden, med wire. Poenget er at jeg kan starte båten din med min nøkkel, og da er den ikke forsvarlig sikret mot tyveri. Jeg låser med wire også, jeg da.. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Standard er min båt levert med tenningsnøkkelen i Cockpit. Da kunne man med standard nøkkel startet min båt nå, uten å låse opp noe annet, nå etter at batteriet er permanent tilkoblet, men jeg har flyttet tenningen inn under en låsbar luke, og da er det jo tyverisikret godt nok skulle en tro ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Worry II Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Jaja, det er like godt ! Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Jeg slår alltid av hovedbryterere når jeg forlater båten, har en på forbruk og en på start, ligger sjelden med landstrøm men når jeg lader batteriene med landstrøm så er laderen koblet direkte på batteriene. Ser ingen poeng i å ha strøm stående på konstant, jeg stenger også alltid alle kranene på sjøvannsinntak/utløp.Når jeg skal ut med båten tar det meg max ett min å åpne opp kranene og slå på hovedbryterene, og det har jeg tid til..... hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Det er felles jord på hele anlegget. Battmeteret står på jord, og får pluss fra forbruk. Kan krypstrøm på ren 12v anlegg gi tæring altså ? Feller jord er vanlig det, men ofte så splittes jord slik at shunt måler bare til forbruk. Ja 12V er iallefall ikkje mindre farlig en 230V Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hegra Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 (redigert) nopain99 : Typisk kan være en bryter som ikke slår seg 100% av. Det haffe jeg selv. Hadde 12,7V inn på bryter til ankervinsjen og fikk 12,7 V ut. Slo så av bryteren og hadde forventet 0V ut, men neida. Fikk ca 1V istedet. Hvor blir denne volten av? Nå skal jeg være forsiktig med og påstå noe her, men jeg tror at bryteren er i skjønneste orden.(arrester meg hvis ikke ) Ta et multimeter og koble mellom batteri minus og en hvilken som helst gjenstand i metall som ikke er i kontakt med noe. Eksempel bilens batteri minus og hagespaden. Jeg tipper man får et lignende resultat. Jeg skal medgi at jeg gjorde samme tabbe selv i mine første timer i karrieren med mitt første multimeter, men jeg gjorde noe som var enda verre : Jeg målte i en pæreholder som ikke virket, og med bryteren på var spenningen i holderen et sted mellom 11 og 12 volt.(husker ikke nøyaktig) Selv om spenningen var noe lavere enn andre steder mente jeg at pæra skulle lyse om den var i orden. Derfor ble ny pære kjøpt, men nei, like død. Det viste seg at pæreholder ikke hadde kontakt til batteri minus i det hele tatt, men likevel en spenning på 11 , 12 volt mellom de to kontaktene pæra er festet i. Det gjelder altså og skille mellom det som er i kontakt med batteri minus, og det som ikke er . Så i ditt tilfelle har du sikkert målt spenningen mellom batteri minus og en kabelbit som er isolert fra resten, da hovedbryter er av i ene enden, mens releet på vinsjen er av, i motsatt ende av kabel. Og det indikerer faktisk at verken hovedbryter eller releet ikke lekker strøm, da det er en spenningsforskjell på 1 volt. Og i mitt tilfelle ble det enda verre da jeg brukte batteri + . Da får man tilnærmet 12 volt samme hva man måler mot, så nå foretrekker jeg heller prøvelampe som kun lyser når det er forbindelse mellom batteri + og -. Redigert 29.Mars.2014 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 (redigert) Hegra; du forklarer veldig godt noe som jeg kanskje ikke har tenkt på... Jeg har en veldig oppegående elektrikkerkamerat som jeg skal forhøre meg med om dette her. Men jeg fikk brått en kraftig mistanke om at det du skriver er korrekt....noe som jo er fint for da virker jo bryteren som den skal. Takk for nyttig informasjon! Redigert 29.Mars.2014 av nopain99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.