Jump to content

Prosjekt, oppussing av plattgatter 21 fot fra 1955


Dollbord

Recommended Posts

Skal reise til blikkenslageren på lørdag og høre. :)

 

Sjuren: men bordgangen inn mot den kjølstokken så er det jo ikke overlapp på bordene. Altså helt "glatt" eller var det noe annet du mente var plundrete?

 

Håper ikke dere blir lei av alle de simple spørsmålene. God påske!! :)

Link to post
Share on other sites

Beslag kan forkrommes (fornikles) på nytt. Vet ikke hva som finnes av slike firmaer i ditt nærområde. Du må nesten spørre/søke rundt omkring.

 

Her i Ålesund er det Strafo (70 10 70 50) som gjør slike jobber. Ring og spør litt

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Du skal jo overlappe fra fremstevnen og bordene. Der vil jeg anta vinkelen endrer seg. I tilleg så vil jeg også anta at bordene kun er faset inn i hverandre til å gå flush akkurat intil stevnen.

 

Men en annen ting. Nå har jo du en fremtevn i kraftig eik i motsetning til en finerbåt som er litt mer utsatt der :-)

 

Jeg spurte forøvrig om fornikling/chroming her på forumet. Ser ut til å koste litt

Link to post
Share on other sites

Skal lage en mal og se hva jeg får plass til. Kan hende vi får det til på et vis :) bordene blir faktisk glatte / i Flush litt før fremstevnen. Men skal se litt nærmere på det.

 

Sjuren, hva snakker vi om i pris?? :) takk for hjelpen, veldig hyggelig. :)

 

Miss amalie: likte veldig godt fargen på dolllbordene dine, har du brukt brun mahogany beis fra hempel? Hvor mange strøk brukte du? Og har du Tynnet ut beisen med noe?

Link to post
Share on other sites

I går fikk jeg bestilt hamp tau 110 meter. Tenkte og lage egne fendere. Noen som har gjort dette før, eller har en side der det er en god læreguide på dette? :)

 

Har forresten oljet halve siden i dag! Ble 25 strøk og 3 liter owatrol d1. Vi hadde faktisk trodd at det skulle gå mye mer olje. Tok sin tid, men går litt fortere når man er to og holder på. I morgen starter vi på natingen og gjør ferdig siste halvdel med olje. :)

 

Dette bildet er tatt rundt det 10'ende strøket. Ble så mørkt når vi var ferdig, så ble ikke noe bilde da.

 

1397942365.jpg

 

Mvh

 

Vetle & Levi

Link to post
Share on other sites

Taufendere:

http://www.maritimstart.no/spleising.shtml

 

Scroll et stykke ned på siden og du finner oppskrift på hvordan du lager disse

 

Dessuten stjal jeg dette fra en tidligere tråd, skrevet av "Lillefix":

Kjøp boka "Knoper og stikk til nytte og pryd" av Paul Madsen og Gutttorm Eskild Nilsen. Kjøpte denne selv for ikke så lenge siden via en bokhandel på nettet. Her finner du fendere i hamp samt mye annet fint å lage.

 

Interessant prosjekt dere har. Følger med :thumbsup:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Da var ferien over. Og vi har fått en del tid til båten! :) vi har olja ferdig skroget. Og nata hekken. Måtte prøve oss frem med natingen. Valgte først og ikke maskere, men fant veeeeldig fort ut at vi måtte det. Så ble litt gris. Hehe. Vi bruker nate masse ifra Simson. Men nå skal jo den stå og herde. Fikk høre 4 ukers herdetid, stemmer dette? Kan vi ikke pusse før om 4 uker? Syntes det høres veldig lenge ut.

 

Hvor mye lakk tror dere vi trenger? Ser de selger epifanesen i 5 liter. Kan det holde med 1 eller burde vi bare kjøpe 2 med en gang? Vi tenkte 12 strøk med lakk. West selger den forresten for 1690 ,- mens farvehandel.no for 1349 ,-

 

Her startet vi og nate uten maskering. Vet ikke hvorfor jeg fikk for meg at det skulle bli bra. Nå venter bare en stor slipejobb når naten har herdet. :/

 

bilde

 

Fant fort ut at vi måtte maskere. Hoff se på alt klinet.

 

bilde

 

Gleder meg til og få pussa dette og se sluttresultatet.

 

bilde

 

Planen denne uke er og få lagd maler til vindus rutene. Få pussa ferdig motor brønnen samt mahoganyen rundt hele båten. Og kanskje få beiset ferdig. :)

Link to post
Share on other sites

Har du noe tråd eller tape i bunn av fugen?
Sier ikke at alt går til helsikke om du ikke har, men.....

 

Og hva gjelder lakk.....
En trenger ikke all lakken på 1. året
Forarbeidet er så dritviktig og at de strøkene er riktige. Å pøse på med 'tullestrøk' for å nå et antall
evt begynne med tykk lakk tidlig (for det ser dritfint ut der og da) kan ødelegge det hele :-)

Link to post
Share on other sites

Ja har et. Tau i bunn. :) har du noe bilder av det du mener Sjuren? Litt inspirasjon er bra. :)

 

Men sto ikke noe om herdetid og om hvor lang tid før jeg kan begynne og pusse på natemassen. Noen her som har litt erfaring med dette? Mener og ha hørt 4 uker, men må vi virkelig vente så lenge?

 

Er spent på hvordan det blir når vi får pusset! :)

Link to post
Share on other sites

bilde

 

bilde

 

Denne har hull til en liten f.eks mahogny pinne. Noen har sågar påmontert chrome pinne
Avbildet er en original Perko som er nylig forkrommet.
Du skal kunne finne greie objekter på ebay fra en ca $50

Ser jo riktig ut da ;-)

Vil du ha horn, søker du typisk etter Sparton eller shorty. Fåes også som ny (billig) plastichrome
Her en i rustfri stål (vintage og min)

 

bilde

Redigert av Sjuren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

På seilskøyta "Svaap" så la jeg Simson natemasse som deg.

Jeg lot bare strengen være i fred etter at den var lagt (sørget for å bunnfylle ned i natet). Simson er såpass myk at jeg opplevde at den sank ned der det var nødvendig. Etter et par dager skar jeg av toppen, slik at fugen lå flush med dekket. Da reduserte jeg herdetiden noe.

 

Husker ikke hvor lenge jeg ventet, men det var ikke 4 uker. Massen herder fra utsiden, og du skal jo ikke slipe langt inn du som har sparklet massen ned mot dekket.

 

 

Her et et par bilder fra Svaap:

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

Jeg vil tro at det er fornuftig å slipe på langs av natet - da er det mindre fare for at du river kanten mot plankene!

 

 

/Ole

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann. Neste uke tenkte vi og starte med byggingen av hesteskoen bak. Så vi lurer på om noen av dere har gjort dette før? Har noen noe bilder eller inspirasjon?

 

Det vi tenkte var og lage en ramme som vi kler "veggen" med 4 mm mahogany finner, og 10 mm finer som sete. Grunnen til 4 mm fineren som vegg er fordi vi ønsker og lage veggen som en "u" altså ikke rette 90 gr. Vinkler.

 

I setet har vi tenkt og ha luker under putene, til oppbevaring osv, da det blir en lukket kasse. Og ingen annen mulighet til lagring uten luker,

 

Trappesnekkeren mente at de 4 mm finer platene burde gå og bøye uten og legge de i bad. Men jeg har aldri vært borti denne typen bygging før. Har sett en del flinke håndverkere som har gjort dette, men da har jeg sett at de har lagt platen i vått, og spent opp på en mal, sykkelfelg etc.

 

Jeg er også litt usikker på hva slags dimensjoner som er lurt og bruke på lektene, tenkte på 23x48 mm (hvit?)

 

Kan også nevne at spantene er veldig underdimensjonert i forhold til mye annet jeg har sett, vi snakker 20x25 mm. Noen som har noe innspill til dette? Hilsen en ganske fersk og usikker "møbelsnekker"

 

Mvh

 

Vetle & Levi

Link to post
Share on other sites

Kan også nevne at spantene er veldig underdimensjonert i forhold til mye annet jeg har sett, vi snakker 20x25 mm. Noen som har noe innspill til dette? Hilsen en ganske fersk og usikker "møbelsnekker"

 

Mvh

 

Vetle & Levi

Du har ikke spant, du har bånd/band

Ganske vanlig i mindre lettere båter

 

I en klinker er det i mindre grad et skjellet som kles med hud, men huden forøvrig som er med på den, la oss kalle det bærende konstruksjon.

Det er også med på at kravet til kvalitet i bordene ofte er høyere enn f.eks et kravellbord

Link to post
Share on other sites

Se det! :) men hvordan er det og skru lekter i disse da? Må sikkert forborre alle skruene jeg setter i båndene? Med tanke på belastningen som går ned i bandene tror du det kan få noen konsekvenser? Blir jo egentlig like stor belastning fra dørken og ned i båndene.

 

Starter neste uke, gleder meg til og se hvordan den buen i sofaen blir. :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...