Jump to content

Prosjekt, oppussing av plattgatter 21 fot fra 1955


Dollbord

Recommended Posts

Sjuren: pigmenter er det det samme som beis?

Hva slags lakk har man på etter man har beiset mahoganyen?

 

Også har jeg et spørsmål ang nating. I hvilken rekkefølge kommer behandlingen? Da tenker jeg på av olje, nating, lakking.

Glemte halvparten av spørsmålene dine her, og her er der sikkert mange meninger.

 

Det som er et stort poeng, er å ha god...VELDIG god vedheft med natemassen. Noen har også egen primer.

Da denne skal pusses etterpå (etter herding selvsagt) kan man jo rimelig enkelt vurdere hva som er

fornuftig mht lakking før eller etter :wink:

 

Også dette treet ønsker en og mette med et eller annet. Dette da også etter nating evt. at det gis rikelig med tørketid.

Av lakk har jeg som mange andre god erfaring med Epifanes. Tynne strøk. Spesielt de første. DET første tynnes gjerne 50%.

Kan gjerne varme lakken noe (i solen eller vannbad) så den har litt temp før påføring.

 

Tykk lakk vil se veldig flott ut i det du legger på, men jeg kan love deg at det nok dessverre er et nedslående resultat dagen derpå.

 

Akkurat på dekket kan du forsåvidt også vurdere en 2 komponent lakk (nei..ikke epoksy, 2 komponent lakk :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Båten var strøken bodehode! :).

 

Tusen takk for gode svar og tips! :)

I helga blir det en del tid til båten, har hatt litt dårlig tid i ukedagene, da det er fullt kjør på jobb og i tilleg pusser jeg opp hjemme! Men nå har vi bare og pusse igjen dekk før det er tid for oljing. :):)

 

Ble litt stresset da vi fant ut at naten burde ha 4 ukers herdetid. Da er det lurt og få natet så fort som mulig, så vi får mest mulig glede ut av båten i sommer.

 

I morgen blir vi nok ferdig med pussingen, må også lage vindusmaler da vinduene var sprekt og 2 manglet.

Mens naten herder blir det god tid til hesteskoen, vinduer m. kitt. Og selvfølgelig lakking. Målet er og få båten på vannet 1. Juni. Blir morro og se om vi klarer det.

 

Legger ut noen bilder av båten ferdig pusset i morgen.

 

Mvh

 

Vetle & Levi

Link to post
Share on other sites

Har fått pusset en del nå! Nå mangler vi bere hekken, innvendig vindskjerm og stolene igjen! :)

Sikter oss inn og få oljet på søndag. Blir deilig og få på litt "sminke"

 

Legger ut noen bilder fra i dag.

 

Begynner og hjelpe seg nå

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Blir morsomt og se hvor mye olje som kommer til og gå. Båten er jo som sagt veeeeldig tørr!

 

Mvh

 

Vetle & Levi

Link to post
Share on other sites

Planen er at vi starter og olje på lørdag. Men skal vi olje mahogany'n også? Eller bare furuen? Har jo tenkt og beise vindskjerm, dollbord, og midtfisk. Etter at vi har fortært oss en del rundt, tror jeg vi kommer til og gå for epfifanes lakk. Regner med denne kan brukes over hele båten? :)

 

Er det viktig med uv "beskytter" ? Blir dette eventuelt det siste strøket man legger?

 

Sikkert mange "dumme" spørsmål. Men er vell best og være på den sikre siden! :))

Link to post
Share on other sites

Viktig med UV beskyttelse......derfor er epifanes et bra valg :-)

 

Ser veldig flott ut.

Er den i så god stand som den ser ut?

 

Nå vet jeg ikke hva olje du har tenkt å bruke, men det bør jo være noe som lakken liker. Selv bruker jeg linolje (og terpentin) men lar det som skal lakkes tørke godt, evt oljer fra innsiden.

Redigert av Sjuren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dere bør olje alt, også mahogny. Er greit å beise før det oljes.

UV-filter er det i lakken, bruk dette i alle strøkene.

 

Lakk kan brukes over hele båten, men ikke under vannlinjen.

Innvendig kan lakk benyttes, men mange sverger til olje her.

Vi brukte lakk innvendig i kalesje-båt uten problemer.

De beskytte treverket bedre enn olje mot mekanisk slitasje.

 

Blir flott båt! :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sjuren: vi har kjøpt owatrol d1, tror det skal være bra nok. :) treverket på båten er i vanvittig god stand. Bare morro og pusse da. Skal ta noen nye bilder i dag.

 

Jens p: da må vi prøve og få tak i beis i dag da, og få beiset alt av mahogany så fort som mulig. Tusen takk for svar! :)

Link to post
Share on other sites

Veldig kjekt med lakk innvendig av hensyn til renhold etc, men lakkeres det utvendig må du ikke forsegle treverket også på innsiden. det kan gi en ubehagelig overraskelse.

 

Owatrol har helt sikkert en høyere stjerne enn linolje blandt i hvert fall de fleste forumister vill jeg tro. Og ut i verden for den saks skyld.

Linolje har lite beskyttelse mot råte, men poenget er jo ikke å drepe råtesopp. Heller å hindre at det oppstår. linolje terpentinkomboen bruker jeg nok mer av gammelkonservative grunner fordi han gamle knarken på marinaen tilbake i nittenpilogbue sa jeg skulle gjøre det. Og så erfarte jeg at det fungerte.

 

Mange av 'gamle' råd er også basert på pris, ikke kun kvalitet. Det var ikke akkurat en pengesterk forsamling 100+ år tilbake. Hadde prisen og tilgjengelighet på A4 stål vært bedre da hadde vi f.eks ikke diskutert annet i dag.

 

Nei ta owatrolen, og det er jo greit å legge seg uten å lure på om du har en klut liggende som selvantenner grunnet linolje

Link to post
Share on other sites

Nei ta owatrolen, og det er jo greit å legge seg uten å lure på om du har en klut liggende som selvantenner grunnet linolje

Forsiktig med Owatrol D1 og Clipper 1 også.

 

Dette var min erfaring med teak-olje og gjenglemt fille i bilen. https://baatplassen.no/i/topic/70879-advarsel-ncr-brann-etter-oljing-av-teak/?hl=teakolje

 

Ikke bruk filler til olje, twist er ennå verre!

 

Det gikk bra for meg, men det kunne ha brent opp en garasje og et par hus om ikke lykken hadde vært på min side!

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja! Oksidering er årsaken til faren.
Var en som skrev på OT nylig om opplevd henedelse med selvantennelse i fille med tran.
Motorolje er derimot ikke noen fare.

Bruk kost til oljen eller brenn filla umiddelbart etter bruk!

Her er innlegget fra OT:

Selvantennelse skyldes oksydering som utvikler varme, og jo varmere det blir, jo fortere gaar oksyderingen slik at en faar en slags "termisk runaway". For selvantenning kreves altsaa at oljen maa oksydere, den maa vaere i kontakt med luft, og det maa vaere slik at varmen som utvikles under oksyderingen ikke ledes bort. Et typisk eksempel er en teakoljeklut som bluir henslengt. Teakolje oksyderer, naar den er oppsugd i en klut har den stor overflate i kontakt med luft, og det er relativt daarlige forhold til aa lede varmen bort.

Jeg holdt selv paa aa svi av huset da jeg lastet en klut som hadde blitt brukt til aa toerke opp noe Moellers tran jeg hadde soelt. Kluten ble kastet i soeppeldunken utenfor husveggen, og etter noen faa timer sto soeppelboksen i lys lue med flammene slikkende oppetter husveggen. Heldigvis var jeg hjemme da dette skjedde.

Siden motorolje ikke oksyderer ved vanlige temperaturer, kan den ikke selvantenne. Dessuten vil olje soelt paa et gulv ha liten overflate i kontakt med luft, og det er gode forhold for aa lede varmen bort.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Unngå mahognybeis rett på tørr mahogny. Prøv slik på et trestykke: fylte godt med oljen din først: owatrol d1 bruker jeg, så når treet er fuktig bevise med evt mahognybeis blandet ut i evt owatrol d1 til rett farge. Hvis du vil beise da. Etter første strøk owatrol finner du kanskje ut at du ikke trenge beis, det er jo nydelig rødtone i oljer mahogny i seg selv!

Link to post
Share on other sites

Hei!

Tror kanskje jeg ville latt vær å olje mahognyen. Det er selvfølgelig en smakssak, men vil du ha pen båt kan du beise den med mahognybeis. Det er i alle fall helt nødvendig å slipe med 80, 120, 180 og til sist 240-papir. Ikke hopp over noe trinn. DDa vil du få perfekt resultat.

Se gjerne linkene til mahognyprosjektene mine.

Link to post
Share on other sites

Enig Jens P. Ble fristet til å legge ut et eksempel der bleking og forskjell på beis - ikke beis er brukt bevisst.

 

Fanen jeg laget i dashboardet er ubeiset. Pusset over alt med 240-papir før beising og så 2-komp lakk. Men en-komp epifanes blir også suverent.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle svar! :) da kommer vi nok til og droppe oljingen av mahogany'n. Og stedet bare bruke beis. Miss Amalie: du har jo lagt lista skyhøyt når det gjelder sluttfinish og båtbygging i seg selv. Gikk igjennom tråden din nå. Det var en vanvittig fin båt!

 

Nå går turen for og kjøpe pussepapir. Vi har bare brukt 80 og 120 papir til nå. Men det er vell ikke nødvendig og pusse med fint papir på skroget Der det skal oljes? Og skal vi pusse med fint papir etter vi har mettet med olje? Eller bare dra det av med en lofri fille? Hva slags papir bruker dere eventuelt da?

 

Mvh

 

Vetle & Levi

Link to post
Share on other sites

I dag var det så dårlig vær, så satt meg ned og tenkte jeg skulle pusse beslag og div. Startet med det v-beslaget som sitter forran på baugen. Men etter jeg haddepusset litt kom det frem noe gull skjær,fant fort ut av at dette måtte være messing?!

 

Vi vil jo ha dette i krom. Spørsmålet er for og få det, er det billigste alternativet og kjøpe nytt?? Noen som har noe erfaring rundt dette??

 

Mvh Vetle og Levi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...