Jump to content

Tvistesak - gammel seilbåt - tenningsbryter - hva er normalt?


tobixen

Recommended Posts

Hei igjen

Beklager å måtte si det, men kunskapen om strøm i båt er noe på viddene her tror jeg eller så er det meg som ikke følger .... :smiley:

 

Etter min mening er det viktigste ombord å bryte all strøm fra batterier når båten ikke brukes.

 

Om jeg har oppfattet riktig så er det en vender med 0-1-1+2 det er denne som er koplet feil og motoren står koplet direkte fra start batteri.

 

I tilegg så er det normalt at B+ fra dynamo enten er koplet sammen med starter+ eller samme koplingspungt på vender. DVS at om man velger batteri 1 så starter man på det og lader det. om man starter på 2 så lader man det isteden.

om man har 2 brytere så må man ha et skille rele eller en deode.

 

På nyere båter så er dette et krav fra sjøfartsdirektoratet i kraft av CE regelene.

 

For en fagmann på stedet så tar det 10 min. å gjøre dette riktig.

At den tenningllåsen ikke virker som den skal blir da ikke noe problem uansett.'

Det er ikke nødvendig med noen" dingser" på generator så lenge du har ladelampe. (Dynamo må ha det for å virke) og B+ ut av dynamo er koplet på riktig plass.

 

Håper dette oppklarte og ikke forvirret. :wink:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Etter min mening er det viktigste ombord å bryte all strøm fra batterier når båten ikke brukes.

For brannsikkerhet og batteriholdbarhet (dersom batteriene ikke står under floatladning mens man er borte) er det viktig, men det er ingen allmenngyldig sannhet. Lensepumpe med nivåbryter bør jo være koblet til selv om båten er forlatt, ja kanskje særlig når båten er forlatt. Under visse omstendigheter kan det være smart å ha kjøleskap koblet til, og under visse omstendigheter (ref bl.a. "overstyrmann"-prosjektet til Oktant) kan det være kjekt å ha noen sensorer og kommunikasjonsutstyr påskrudd.

 

Om jeg har oppfattet riktig så er det en vender med 0-1-1+2 det er denne som er koplet feil og motoren står koplet direkte fra start batteri.

Er bryteren koblet videre til et relé, eller går alle kablene via bryteren? Det er jo rimelig tykke kabler (særlig fra startmotor), og det blir jo en omvei å koble kablene via bryteren.

 

I tilegg så er det normalt at B+ fra dynamo enten er koplet sammen med starter+ eller samme koplingspungt på vender. DVS at om man velger batteri 1 så starter man på det og lader det. om man starter på 2 så lader man det isteden.

om man har 2 brytere så må man ha et skille rele eller en deode.

I mitt tilfelle gir det ikke mening, jordingskablene fra forbruksbatteriet er alt for tynne - men det er noe jeg bør få gjort noe med i alle tilfeller.

 

På nyere båter så er dette et krav fra sjøfartsdirektoratet i kraft av CE regelene.

Ikke særlig relevant for min båt - men det er sikkert en god grunn til at det skal være slik. Dersom grunnen er at det skal være mulig å bruke forbruksbanken dersom man i et nødsfall er nødt til å få i gang motoren i en fart og startbatteriet av en eller annen grunn skulle være ute av funksjon ... nei, jeg ser ikke helt det som et sannsynlig scenario. Jeg har jo både seil og håndsveiv. Jeg har ikke måler på drivstofftanken, å gå tom for drivstoff er et mye mer sannsynlig scenario - men hva har man ikke seil for. Motoren stoppet pga drivstoffmangel midt i Svelviksundet en gang, da fikk vi det rimelig hektisk med å få opp seil. Kuvending med bare storseilet fikk vi ikke til, løsningen ble at jeg sprang frem i baugen, klatret ned en baugstige som heldigvis hang der, hoppet i land, dyttet båten rundt og hoppet ombord igjen ;-) Spennende ;-)

 

For en fagmann på stedet så tar det 10 min. å gjøre dette riktig.

Jeg hadde nettopp fagmenn ombord for å fikse batteribanken for meg (da jeg innså mine egne begrensinger). De brukte veldig lang tid på de tingene som jeg antok skulle være enkle. Jeg tror kvoten for kjøp av fakturerbart arbeid for denne sesongen er brukt opp og vel så det nå.

 

Det er ikke nødvendig med noen" dingser" på generator så lenge du har ladelampe. (Dynamo må ha det for å virke)

Ladelampe?

 

Som skrevet over, dynamoen er ikke blitt ødelagt til nå til tross for gjentatte feil, så jeg tror ikke risikoen er særlig stor for at den skal ryke av denne årsaken i fremtiden.

 

Håper dette oppklarte og ikke forvirret. :wink:

Mest det første - takk skal du ha.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...